Udenrigsudvalget 2008-09
URU Alm.del Bilag 292
Offentligt
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2DK-1448 København KTelefon +45 33 92 00 00Telefax +45 32 54 05 33E-mail: [email protected]http://www.um.dkGirokonto 3 00 18 06Kontor
Bilag
Journalnummer
1
104.Arabiske Lande.3.
MENA
18. september 2009
Under samråd med Udenrigsudvalget den 9. april 2008 vedrørende statusfor Det Arabiske Initiativ gav jeg tilsagn om at iværksætte engennemgang af erfaringerne med initiativet. Til udvalgets orienteringoversender jeg hermed en synteserapport fra den nyligt afsluttedegennemgang af Det Arabiske Initiativ (DAI).Et eksternt konsulenthold har i perioden januar til maj 2009 gennemgåetresultater og erfaringer fra initiativets gennemførelse i perioden 2006 –2009. Jeg har særligt hæftet mig ved nedenstående konklusioner oganbefalinger:Konsulentholdet finder, at DAIs overordnede formål og principperfortsat er yderst relevante og bør fastholdes, særligt fordi DAI bygger påstøtte til eksisterende lokale reformprocesser og har en lang tidshorisont.Det konkluderes, at den hidtidige fokusering på de trehovedudfordringer, der er identificeret af UNDP’s Arab HumanDevelopment Reports har været – og fortsat er – relevant. Det anbefalessåledes at fortsætte indsatsen i forhold til følgende tre tematiske fokus-og reformområder:Grundlæggende frihedsrettigheder og god regeringsførelseUdvikling af vidensbaserede samfundFremme af ligestilling mellem kønnene og kvinders deltagelse idet sociale, politiske og økonomiske livBlandt nogle af resultaterne af indsatsen kan nævnes træning af 255journalister fra 7 mellemøstlige lande i undersøgende journalistik,etablering af et netværk af uafhængige menneskerettighedsorganisationeri Yemen, træning af kvindelige kandidater til parlamentsvalg i Marokkoog forbedret samarbejde mellem fængselsmyndigheder og
civilsamfundsorganisationer i Jordan med henblik på forbedring affængselsforholdene.I lys af udviklingen i den politiske kontekst i regionen anbefalerkonsulenterne at øge indsatsen i forhold til vidensbaserede samfund,særligt støtte til frie medier og ligestilling. Det anbefales også som ettværgående hensyn at søge systematisk at inddrage unge fra Mellemøsteni projekterne, da de er fremtidens beslutningstagere.I rapporten konstateres det, at princippet om at basere samarbejdetmellem de danske og de mellemøstlige partnere på enpartnerskabstilgang med fokus på professionelt samarbejde ogvidensdeling og erfaringsudveksling har givet et betydeligt ejerskab tilprojekterne i Mellemøsten. Partnerskabsmodellen har desuden bidragettil at opbygge relationer og netværk mellem organisationer i den arabiskeverden og Danmark.Endelig anbefales det i rapporten, at Danmark overvejer på pilotbasis atetablere nye former for bilaterale indsatser i lande med særlig politiskbetydning eller potentiale for reform, som hidtil har været betragtet som”sværere” lande at operere i, herunder f.eks. Syrien.I tilknytning til gennemgangen af DAI har et tysk institut forudviklingsforskning gennemført et sammenlignende studie af DAI ogfem andre tilsvarende programmer. Instituttet konkluderer, at DAIfremstår som et positivt eksempel. Det gælder særligt DAIs langsigtedeperspektiv, målsætning, fokusering og design.Jeg vil nu overveje rapportens konklusioner og anbefalinger. Målet meddet videre arbejde er naturligvis at styrke vores opbakning tilreformprocesser i regionen.God læselyst!Med venlig hilsen
Per Stig Møller