Udenrigsudvalget 2008-09
URU Alm.del Bilag 236
Offentligt
699042_0001.png
699042_0002.png
699042_0003.png
Udenrigsministeriet
Folketingets FinansudvalgAsiatisk Plads 2DK-1448 København KTelefon +45 33 92 00 00Telefax +45 32 54 05 33E-mail: [email protected]http://www.um.dkGirokonto 3 00 18 06BilagJournalnummerKontorDato
104.Zimbabwe.86a.
AFR
5. juni 2009
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, atder i finansåret 2009 afgives tilsagn på 50,0 mio. kr. i overgangsstøtte tilZimbabwe.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2009 opførte bevillingpå 50,0 mio. kr. til § 06.32.08 Øvrig bistand.
b.
BaggrundZimbabwes indbyggertal skønnedes i 2005 at være omkring 13 mio., menomfattende migration har reduceret antallet betydeligt. Den langfristedeoffentlige udlandsgæld opgjordes i 2005 til USD 3,2 mia. Alene tilVerdensbanken, IMF og Den Afrikanske Udviklingsbank har Zimbabweudestående restancer på gamle lån på USD 1,2 mia. Zimbabwesbruttonationalindkomst pr. indbygger er for 2005 beregnet til USD 340.Realvæksten i BNP pr. indbygger udgjorde -7,3 pct. i 2006, og dengennemsnitlige realvækst var -2,7 pct. for perioden 1990-2006. Dennegative økonomiske udvikling har ført til et næsten totalt kollaps i såvel detprivate marked som de offentlige serviceydelser. Kun omkring 10 pct. afproduktionskapaciteten vurderes pt. at fungere.ProjektbeskrivelseDet overordnede formål er at støtte den indledte reform- ogdemokratiseringsproces i Zimbabwe, som den nye overgangsregering harformuleret på basis af den Globale Politiske Aftale af september 2008.Zimbabwe er præget af dyb politisk, økonomisk, social og humanitær krise.Med etablering af en overgangsregering i februar 2009 bestående af de trestørste partier er der skabt en grundlæggende ny situation med en godmulighed for at støtte de demokratiske kræfter i overgangsregeringen ogderes reformbestræbelser.Regeringen har i marts 2009 formuleret en krise- og genopbygningsplan og imaj konkretiseret denne i en ”100 dages plan”, hvor man forsøger atmålrette og fokusere den samlede regeringsindsats yderligere.
2Dansk støtte til reformprocessen ydes i samarbejde med andreinternationale donorer som en koordineret støtte til regeringens krise- oggenopbygningspolitik inden for tre indsatsområder:A) Fødevaresikkerhed og forbedring af indkomstmuligheder for småbrugI 2008-09 modtog omkring 7 mio. mennesker i Zimbabwe (svarede til 70pct. af befolkningen) fødevarestøtte som følge af en fejlslagenlandbrugspolitik og økonomisk politik. Zimbabwes regerings topprioritetfor plantesessionen 2009-10 er at garantere rettidigt input af såsæd ogkunstgødning, som kan sikre en optimal fødevareproduktion. Den danskestøtte vil sammen med andre bidrag facilitere fælles indkøb og distributionaf såsæd og kunstgødning til 600.000 småbrug samt teknisk assistance,kapacitetsopbygning og støtte til indkomstfremmende landbrugsaktiviteter.B) Støtte til undervisningssektorenOvergangsregeringen og den nye undervisningsminister tilstræber at sikreundervisning af alle grundskoleelever uanset social og økonomisk status. Isamarbejde med FN’s Børnefond (UNICEF) og en række andre donorer vilden danske støtte fokusere på anskaffelse af undervisningsmateriale til 250grundskoler. Som modydelse for at modtage undervisningsmaterialegaranterer skolerne i samarbejde med de lokale skolekomiteer, at 25 pct. afskolens økonomisk svageste elever får friplads og dermed garanteresundervisning.C) Støtte til NGO’er og civilsamfundsgrupperDer vil blive ydet støtte til involvering af civilsamfundsgrupper iovervågning af den Globale Politiske Aftale samt fremme af demokrati ogmenneskerettigheder, aktiv deltagelse i revision af forfatningen og dennationale forsoningsproces. Gennemførelse af den Globale Politiske Aftalevil i vid udstrækning være betinget af en aktiv medvirken fra de hårdtpressede civilsamfundsgrupper.For alle komponenternes vedkommende kanaliseres de danske midler udenom regeringssystemet i parallelle systemer. Dette gøres for at sikre direktestøtte til målgrupperne samt for at undgå mulig politisk skævvridning.BudgetDet samlede budget andrager 50,0 mio. kr. fordelt på følgende poster:FødevaresikkerhedStøtte til undervisningssektorenStøtte til civilsamfundAndet (bl.a. forventes yderligere civilsamfundsaktiviteter)I alt25,0 mio. kr.10,0 mio. kr.10,0 mio.kr.5,0 mio. kr.50,0 mio. kr.
3Tilsagnet vil blive afholdt med 50,0 mio. kr. under § 06.32.08.60.Stabilisering og konfliktforebyggelse.Væsentlige risikoelementerDen politiske forsoning og økonomiske genopbygning af Zimbabwe byggerpå et ”fornuftsægteskab” mellem politiske ærkefjender og er en vanskeligopgave. Men med overgangsregeringen er der skabt et udgangspunkt for enpositiv demokratiseringsproces, såfremt parterne er indstillet på at indgåkompromiser og overkomme tidligere modsætningsforhold. Specielt er detvigtigt, at de mest konservative kræfter i regeringen, sikkerhedsapparatetsamt Zanu-PF motiveres til at acceptere gennemførelse af politiske,økonomiske og juridiske reformer. Lykkes reformprocessen ikke, kan derskitseres et politisk scenarium, hvor den gamle magtdeling i værste faldfastfryses uden forbedringer for den brede befolkning, opløsning afovergangsregeringen og hvor demokratiske og politiske rettigheder ogmenneskerettigheder trædes afgørende under fode.c.d.e.Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvortotaludgiften overstiger 33 mio. kr.Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet omFinansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2009 afgives tilsagn på 50,0mio. kr. i overgangsstøtte til Zimbabwe.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2009 opførte bevillingpå 50,0 mio. kr. til § 06.32.08 Øvrig bistand.f.Finansministeriets tilslutning foreligger.