Det Udenrigspolitiske Nævn 2008-09, Udenrigsudvalget 2008-09
Bilag 12, URU Alm.del Bilag 219
Offentligt
693531_0001.png
693531_0002.png
693531_0003.png
693531_0004.png
UDENRIGSMINISTERIET og FORSVARSMINISTERIETNordgruppen

REFERAT

EUK j.nr. 400.A.5-0-0Den 26. maj 2009
Rådsmøde (almindelige anliggen-der og eksterne forbindelser) den18.-19. maj 2009.

1. Forberedelse af Det Europæiske Råds møde den 18.-19. juni 2009

Formandskabet præsenterede sit udkast til kommenteret dagsorden. Der var bred tilslutningtil, at Irland skulle have de garantier, som var blevet stillet i udsigt i december. Kommissionenog enkelte medlemslande ønskede en arbejdsplan fra DER om det videre arbejde med imple-mentering af Laroisière-rapportens anbefalinger. Flere medlemslande fremhævede behovet foren drøftelse på DER af det videre arbejde med forberedelsen af COP15, herunder finansie-ring. Formandskabet bekræftede, at Afghanistan og Pakistan ville komme på dagsordenenunder punktet eksterne emner. Visse lande ønskede i den forbindelse også en drøftelse af Mel-lemøsten.

2. Den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP)

Såvel Forsvarsministermødet som fællesdrøftelsen for forsvars- og udenrigsministre fokusere-de på EU’s militære operationer i Bosnien-Hercegovina (Operation Althea) samt ud for Soma-lias kyst (EUNAVFOR Atalanta). Op til mødet blev der afholdt Forsvarsagenturets styrelses-rådsmøde i forsvarsministerformat. Danmark var på grund af forsvarsforbeholdet afskåret fraat deltage i dette møde.Vedrørende Operation Althea blev der opnået enighed om at godkende et revideret operati-onskoncept, der skal bane vejen for den videre planlægning af operationens transition til enikke-eksekutiv træningsmission. Det blev samtidig understreget, at godkendelsen af det revide-rede operationskoncept ikke ændrede ved, at egentlig transition af operationen ville kræve enselvstændig politisk beslutning. Flere understregede vigtigheden af, at landene ikke ensidigttrak styrker ud af operationen, inden der var opnået enighed om en transition. EU's Høje Re-præsentant Javier Solana oplyste desuden, at han sammen med den amerikanske vicepræsidentJoe Biden ville tage til Sarajevo den følgende dag, hvor de sammen ville understrege, at deneuropæiske og amerikanske politik og tilgang til landet var ens og kohærent.Vedrørende pirateribekæmpelse og EUNAVFOR Atalanta var der generelt tilfredshed med,hvad operationen havde opnået indtil videre. Der var overordnet enighed om, at operationenburde forlænges efter december 2009, og at man burde udvide operationsområdet til også atomfatte området omkring Seychellerne. Samtidig ville man forsøge at etablere en udleverings-aftale med Seychellerne vedrørende formodede pirater. Der var dog samtidig enighed om, atman var langt fra at løse pirateriproblemet, og at den samlede tilgang bør involvere tiltag, derskal fremme den somaliske befolknings sikkerhed, god regeringsførelse, retssikkerhed samt en
2
styrkelse af AMISOM. I den forbindelse drøftede ministrene mulighederne for at støtte træ-ning af somaliske sikkerhedsstyrker. Konklusioner om ESDP’en og Somalia blev vedtaget.

3. Forberedelse af EU-Rusland-topmøde

På rådsmødet var der en drøftelse af forventningerne til EU-Rusland topmødet, hvor derblandt andet vil blive gjort status for forhandlingerne om en ny rammeaftale mellem EU ogRusland. Desuden forventes der gjort status for det politiske og økonomiske samarbejde, derblev fastlagt i EU-Rusland handlingsplanen om de fire såkaldte fælles rum fra maj 2005, her-under på energi. Andre emner, der forventes drøftet, er menneskerettighedsspørgsmål, Geor-gien, Moldova, Mellemøsten, Iran og Pakistan.

4. Iran

Under frokosten havde Rådet en drøftelse af Iran i lyset af signalerne fra den nye amerikanskeadministration og forud for det iranske præsidentvalg den 12. juni 2009.

5. Georgien

Der var en generel drøftelse af situationen i Georgien, herunder forholdet til EU. Der varfortsat støtte til bestræbelserne for at udbygge relationerne inden for visumsamarbejde og fri-handel. Betydningen af at opretholde momentum i sagen blev understreget. Der var også ge-nerel støtte til EU’s observatørmission i Georgien.

6. Moldova

Den politiske situation i Moldova blev drøftet, herunder hvordan EU kan bidrage til at stabili-sere situationen. Rumæniens bilaterale uoverensstemmelse med Moldova for så vidt angårvisumrestriktioner blev nævnt. Der var generel enighed om, at situationen i Moldova skal føl-ges tæt i den kommende tid.

7. Den økonomiske krises indvirkning på udviklingslandene

Udviklingsministrene nåede under rådsmødet til enighed om rådskonklusioner om EU’s støttetil udviklingslandenes håndtering af den økonomiske krise, hvori det genbekræftes, at EU ogdets medlemsstater vil opfylde deres bistandsløfter om samlet at give 0,56 procent af BNI iODA i 2010 og 0,7 procent i 2015 til trods for krisen. Endvidere fremhæves EU Kommissio-nens planer om at give særligt hårdt ramte udviklingslande ekstra støtte gennem en ny ”ad hocvulnerability FLEX”-mekanisme. Samtidig understreges det fortsatte behov for at effektiviserebistanden og at yde en koordineret indsats som reaktion på krisen. Det danske ønske om, atder skal gøres status på bistandsforpligtigelserne på et oplyst grundlag på møde i Rådet (al-mindelige anliggender og eksterne forbindelser) i november i år, blev medtaget. Dermed erder givet retningslinjer for en politisk drøftelse af status for bistandsforpligtelserne evt. på ba-sis af en rapport fra Kommissionen.

8. Transatlantisk samarbejde på udviklingsområdet

Rådet havde en drøftelse af muligheder for et styrket transatlantisk udviklingspolitisk samar-bejde med den nye amerikanske administration. Der var enighed om, at de foreløbige meldin-ger fra administrationen var positive om end fortsat på relativt overordnet plan. Der var lige-ledes enighed om nødvendigheden af en bred integreret politik-tilgang frem for et snævert
3
mere teknisk fokus på bistandssamarbejde. Det kommende svenske formandskab ville arbejdevidere med oplægget, herunder se på muligheden for at få emnet på dagsordenen for EU-USAtopmødet. USA, ved Deputy Secretary Jack Lew, var inviteret til drøftelsen men havde des-værre måttet melde afbud.

9. Forhandlingerne om de økonomiske partnerskabsaftaler (EPA) mellem EU og

AVS-landene - status

Kommissionen (handelskommissær Ashton) orienterede om status for forhandlingerne om deøkonomiske partnerskabsaftaler mellem EU og regionale sammenslutninger af udviklingslan-de i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS-landene). Kommissæren understregede den nyetilgang til forhandlingerne, der lagde vægt på fleksibilitet og åbenhed over for AVS-landenesønsker. Kommissær Ashton gav desuden tilsagn om etablering af klar monitorering af aftaler-nes indvirkning på AVS-landene. Der var stor opbakning fra EU-medlemslandenes side tiltilgangen til forhandlingerne, som man håbede ville bidrage til øgede resultater. Den øgedefleksibilitet og vilje til at tilpasse aftalerne til AVS-landenes ønsker blev fremhævet af fleremedlemslande herunder Danmark.

10. God regeringsførelse i udviklingssamarbejdet og politikdialog

Der blev udvekslet synspunkter om politikdialog i forbindelse med budgetstøtte med ud-gangspunkt i et nederlandsk diskussionspapir. Nederlandene opfordrede på baggrund af drøf-telserne det kommende svenske formandskab til at sætte emnet på dagsordenen. Kommissio-nen tilbød at udarbejde et papir, der kunne danne baggrund for yderligere politisk drøftelse afemnet. Der blev endvidere vedtaget rådskonklusioner vedr. god regeringsførelse i udviklings-samarbejdet.

11. (Evt.) Klimaforandringer

Under dagsordenspunktet eventuelt redegjorde den svenske udviklingsminister kort for resul-tatet af arbejdet i regeringens Kommission for Klimaforandring og Udvikling. Der var ingenefterfølgende drøftelse af redegørelsen.

12. EU-strategi om støtte for katastrofeforebyggelse i udviklingslandene

Punktet blev vedtaget uden debat.

13. Adgang til bæredygtige energikilder på lokalt niveau

Punktet blev vedtaget uden debat.

14. Sri Lanka

Vedtagelse af rådskonklusioner, herunder understregning af vigtigheden af adgang for nød-hjælp og beskyttelse af internt fordrevne og behovet for en klar proces, der skal lede frem tilen inklusiv politisk løsning af årsagerne til den mangeårige konflikt. Rådet vil fortsætte med atfølge situationen i Sri Lanka nøje.

15. Somalia

Der henvises til dagsordenspunkt 2.

16. Eventuelt:

4

Burma

Der var en kort drøftelse af Burma som følge af arrestationen af og sigtelserne mod Aung SanSuu Kyi. Flere lande, herunder Danmark, fremhævede behovet for at se på en stramning afEU’s sanktioner mod Burma som reaktion på regimets seneste skridt. Andre lande mente, atdet i første omgang var vigtigere at styrke dialogen med Burmas nabolande om at lægge prespå regimet.

Pakistan

Kommissionen understregede alvoren af den aktuelle humanitære situation i SWAT og beho-vet for offentligt at vise opmærksomhed og klar vilje fra EU’s side til at bidrage finansielt.

Sydlige korridor

Det tjekkiske formandskab orienterede om forløbet af topmødet i Prag den 8. maj 2008 ved-rørende Den Sydlige Korridor.