Udenrigsudvalget 2008-09
URU Alm.del Bilag 17
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Bilag
Journalnummer
Kontor
Dato
104.Afghanistan.8.a.
ALA
21. oktober 2008
Udenrigsministeriet anmoder herved om Finansudvalgets tilslutning til, atder i 2008 afgives tilsagn på i alt 490 mio. kr. til bistandsindsatsen i Afghani-stan i overensstemmelse med regeringens strategi for ”Den danske indsats iAfghanistan 2008-2012” fra juni 2008.Udenrigsministeriet anmoder samtidig om Finansudvalgets tilslutning til atoverføre 280 mio. fra § 06.32.01. Udviklingslande i Afrika til § 06.32.02.Udviklingslande i Asien og Latinamerika.Udgiften på 490 mio. kr. vil blive afholdt af den på finansloven for 2008opførte bevilling under § 06.32.02. Udviklingslande i Asien og Latinamerikapå 1.107 mio. kr. samt den foreslåede opjustering af bevillingen under §06.32.02. Udviklingslande i Asien og Latinamerika på 280 mio. kr. i 2008.
b.
BaggrundSituationen i Afghanistan er vanskelig. Der er opnået fremskridt, men ud-fordringerne er betydelige. Etableringen af demokratiske institutioner, gen-nemførelsen af frie valg og en ny forfatning har lagt et nødvendigt grundlagfor udviklingen af et samfund baseret på demokratiske principper. En ræk-ke sociale indikatorer viser markante fremskridt, men Afghanistan er fortsatet samfund i konflikt. Landets sociale struktur og sociale sammenhængs-kraft er skrøbelig. Der er et væbnet oprør mod regeringen, men det er mu-ligt at gennemføre udviklingsaktiviteter i store dele af landet. Regeringenslegitimitet er begrænset i befolkningens øjne, fordi den ikke kan levere dennødvendige sikkerhed, ligesom dårlig regeringsførelse og manglende evne tilat levere basale serviceydelser underminerer befolkningens støtte og tillid tilregeringen.ProgrambeskrivelseDen danske indsats vil forblive fokuseret på statsopbygning, uddannelse ogforbedring af levevilkår i overensstemmelse med Afghanistan-strategienDen danske indsats er en fuldt integreret politisk, militær og civil indsats.En del af udviklingsbistanden vil blive gennemført i den sydlige Helmand-provins, hvor også det danske styrkebidrag er koncentreret.Midlerne forventes fordelt ligeligt mellem indsatser til fremme af statsop-bygning, uddannelse og forbedring af levevilkår. Endvidere vil en mindredel blive afsat til stabiliseringsindsatser, som f.eks. støtte til etablering af
2vandtårne og iværksætterydelse til oprettelse af mindre virksomheder. Dervil derudover – og udover dette aktstykke – blive ydet støtte til Afghanistangennem danske NGO’er, nærområdeinitiativer samt humanitær bistand.Nærværende aktstykke vil sammen med nærområdeinitiativet føre til et år-ligt dansk bistandsniveau til Afghanistan på 400 mio. kr. i perioden 2009-2012.Hovedparten af de danske bistandsmidler fordeles via det nationale afghan-ske budget som øremærket støtte til nationale programmer eller i form afsektorbudgetstøtte til uddannelsessektoren. Der vil også blive givet støtte tilat fremme vanskelige emner som menneskerettigheder, kvinders retstillingog korruptionsbekæmpelse. Det afghanske civilsamfund spiller en centralrolle i udmøntningen af denne støtte.En del af indsatsen inden for de tre fokusområder, statsopbygning, uddan-nelse og forbedring af levevilkår, vil omfatte udsendelse af civile rådgivereog støtte til mindre stabiliseringsindsatser i det sydlige Afghanistan, hvor dedanske soldater er til stede. Civilrådgiverne har en væsentlig opgave i at sik-re lokal forankring af udviklingsindsatsen, herunder decentral gennemførel-se af nationale budgetter og programmer.Kommunikation om den danske indsats i Afghanistan indgår som en del afindsatsen. Der vil blive gennemført initiativer i forhold til strategisk kom-munikation i Afghanistan, herunder støtte til den afghanske presse.Den ustabile situation og konstante udvikling i Afghanistan gør en fleksibeltilgang nødvendig, hvor bistandsindsatsen løbende vurderes og afvejes medhenblik på evt. nødvendige tilpasninger. Der vil årligt blive afrapporteret tilFolketinget om gennemførelsen af Afghanistan-strategien.BudgetDet samlede tilsagn i 2008 på 490 mio. kr. forventes fordelt på aktiviteterinden for indsatsområderne i 2008-2010. Den nøjagtige fordeling vil afhæn-ge af udviklingen i landet, herunder særligt sikkerhedssituationen:Statsopbygning…...………………………………………Uddannelsessektoren…………………………………….Forbedrede levevilkår…………………………………….Stabiliseringsindsatser, civile rådgivere mv.………I alt……………………………………………………….160 mio. kr.160 mio. kr.150 mio. kr.20 mio. kr.490 mio. kr.
Udgiften vil blive afholdt med 490 mio. kr. under § 06.32.02.15. Øvrigelande i Asien.Den danske indsats i den sydlige Helmand-provins gennemføres i samar-bejde med lokale myndigheder, lokale NGOer og det danske forsvar. Uden-rigsministeriet har udsendt og vil udsende yderligere civile rådgivere tilHelmand med kompetencer inden for de danske indsatsområder, herunderuddannelse.Det foreslås endvidere, at der overføres 280 mio. kr. fra § 06.32.01. Udvik-
3lingslande i Afrika til § 06.32.02. Udviklingslande i Asien og Latinamerikamed henblik på udmøntning af bistandsindsatsen i Afghanistan i overens-stemmelse med regeringens Afghanistan-strategi fra juni 2008. Hervedfremrykkes den for 2009 forudsete bevilling til Afghanistan til 2008. Mid-lerne hertil frigøres i 2008 som følge af ændringer i planlagte aktiviteter iAfrika. Disse ændrede aktiviteter vil så i 2009 blive finansieret af midler af-sat til Afghanistan, hvorved der ikke samlet set ændres ved indsatsen i Afri-ka.Væsentlige risikoelementerDe væsentligste risikoelementer ved den danske bistandsindsats i Afghani-stan er: En forværret sikkerhedssituation, et komplekst trusselsbillede ogkomplicerede etniske, klan- og regionale strukturer. Faldende internationalstøtte vil kunne underminere sikkerheden og mindske udviklingseffekten,hvilket igen vil bidrage til yderligere forringelse af sikkerhedssituationen.Manglende menneskelig og institutionel kapacitet på alle niveauer sætter engrænse for, hvor hurtigt den afghanske kapacitet kan opbygges. Andre risi-koelementer vedrører korruption, manglende politisk lederskab eller tilba-geslag for den demokratiske proces; narkotikaøkonomiens negative indfly-delse samt en forværret situation i Pakistan, der i værste fald vil kunne de-stabilisere Afghanistan markant.c.Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvortotaludgiften overstiger 33 mio. kr., og da der er tale om en enkeltoverførselpå over 100 mio. kr. mellem hovedkonti inden for samme aktivitetsområde.Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finans-udvalgets tilslutning til, at der i 2008 afgives tilsagn på i alt 490 mio. kr. tilbistandsindsatsen i Afghanistan i overensstemmelse med regeringens strate-gi ”Den danske indsats i Afghanistan 2008-2012” fra juni 2008.Udenrigsministeriet anmoder samtidig om Finansudvalgets tilslutning til atoverføre 280 mio. fra § 06.32.01. Udviklingslande i Afrika til § 06.32.02.Udviklingslande i Asien og Latinamerika.Udgiften på 490 mio. kr. vil blive afholdt af den på finansloven for 2008opførte bevilling under § 06.32.02. Udviklingslande i Asien og Latinamerikapå 1.107 mio. kr. samt den foreslåede opjustering af bevillingen under §06.32.02. Udviklingslande i Asien og Latinamerika på 280 mio. kr. i 2008.f.Finansministeriets tilslutning foreligger.
d.e.