Udenrigsudvalget 2008-09
URU Alm.del Bilag 152
Offentligt
668564_0001.png
668564_0002.png
668564_0003.png
Udenrigsministeriet
Folketingets FinansudvalgAsiatisk Plads 2DK-1448 København KTelefon +45 33 92 00 00Telefax +45 32 54 05 33E-mail: [email protected]http://www.um.dkGirokonto 3 00 18 06BilagJournalnummerKontorDato
73.C.106.f.a.
ALA
6. april 2009
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, atder i finansåret 2009 afgives tilsagn på 100 mio. kr. som støtte til den 9.genopfyldning af Den asiatiske Udviklingsfond (AsDF X).Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2009 opførte bevilling på413,4 mio. kr. til § 06.37.03. Regionale udviklingsfonde, gældslettelsesinitia-tiver og øvrige fonde.
b.
BaggrundAsDF’s overordnede formål er at bidrage til bekæmpelse af fattigdom ogfremme af bæredygtig udvikling i Asien og Stillehavsområdet. Med genop-fyldningen kan fonden fortsætte sin støtte vedrørende gennemførelse afstrategier for fattigdomsbekæmpelse og opnåelse af 2015-målene i 29 fattigelande, herunder de danske programsamarbejdslande i regionen samt Afgha-nistan, Cambodja og Indonesien.ProjektbeskrivelseDanmark har været medlem af Den asiatiske Udviklingsbank (AsDB) sidengrundlæggelsen i 1966. Danmark har bidraget til AsDF siden denne i 1973blev oprettet under AsDB. AsDF yder lån på lempelige vilkår og gavebistandtil de fattigste lande i Asien. Danmark ejer 0,39 pct. af aktierne i AsDB,hvilket giver en stemmeandel på 0,57 pct. Endvidere besætter Danmark i envalggruppe sammen med Canada, Finland, Irland, Nederlandene, Norge ogSverige én ud af 12 pladser i bestyrelsen.AsDB med den hertil knyttede AsDF vurderes som en effektiv udviklings-organisation. AsDB støtter gennemførelse af udviklingsaktiviteter, herunderreformer, modernisering og kapacitetsopbygning. AsDB er som regionalsamarbejdsorganisation med til at bygge bro mellem lande med latente elleråbne konflikter og bidrager til post-konflikt genopbygning. For Danmarkgiver medlemskabet af AsDB også en indgang og indflydelse i den mestbefolkningsrige region i verden, der trods store fremskridt i absolutte talstadig huser flertallet af verdens fattigste.
2AsDB har øget sine udlån kraftigt de seneste år. AsDB’s udlån (inkl.AsDF-lån) udgjorde i 2008 USD 11,4 mia., og gavebistand fra AsDF ud-gjorde USD 0,8 mia.I foråret 2008 vedtog AsDB’s bestyrelse en ny langsigtet strategi for periodenfrem til 2020. Strategien fastholder AsDB’s vision om et Asien og Stille-havsområde, der er befriet for fattigdom. AsDB’s ressourcer skal fokuserespå fem kerneområder: Energi og infrastruktur, miljø, regionalt samarbejde ogintegration, udvikling af finanssektoren samt uddannelse. Strategien inde-bærer endvidere en målsætning om en kraftig forøgelse af AsDB’s aktivitetervedrørende støtte til den private sektor. Den nye strategi vurderes at være igod overensstemmelse med danske udviklingspolitiske målsætninger.Med den nye strategi fokuseres AsDB’s indsats netop på de områder, primærtenergi og infrastruktur, hvor AsDB har vist sig at have sin styrke. AsDB’skendskab til Asien, regionale fokus og rolle som troværdig partner gør, atAsDB ofte kan tiltrække yderligere kapital til projekter, som langt overstigerAsDB’s egen investering. Derved sikres, at meget store anlægs- og energi-projekter i deres helhed underlægges AsDB’s regler om miljøbeskyttelse og-godkendelse samt om en række sociale aspekter såsom kompensation forekspropriation, beskyttelse af minoritetsgrupper og ligestillingsspørgsmål.AsDF X bygger bl.a. på en omfattende evaluering af de to forudgåendegenopfyldninger af fonden, som er foretaget af AsDB’s evalueringsafdeling.Evalueringen konkluderer, at AsDF generelt har opfyldt de forpligtelser, dervar opstillet for genopfyldningerne, og at de landestrategier, der lå til grundfor bistanden, overordnet set var relevante for de pågældende landes udvik-lingsplaner og AsDB’s prioriteter.AsDB har udarbejdet et resultatmålingssystem, der ud fra en række indika-torer kan måle såvel AsDB’s som AsDF’s resultater på regional basis og pålandebasis. Systemet kan også måle AsDB’s og AsDF’s operationelle og or-ganisatoriske effektivitet. Resultatmålingsinstrumenterne er en videreudvik-ling i forhold til dem, der anvendes i Den internationale Udviklingssam-menslutning (IDA) og Den afrikanske Udviklingsbank/-fond.Den 9. genopfyldning bliver USD 11,3 mia. eller 60 pct. større end den fo-regående. Japan er fortsat den største donor med en bidragsandel på 35 pct.USA er med en bidragsandel på 10 pct. nummer to. For første gang yder deregionale donorer mere til en genopfyldning end de ikke-regionale. Blandt denordiske lande stiger Finlands bidragsandel fra 0,5 til 0,72 pct., den svenskeandel er uændret 1,37 pct., mens den norske andel falder fra 1,11 til 0,97 pct.Godt 63 pct. af genopfyldningen kommer fra AsDB’s interne ressourcer(tilbagebetalinger og overskydende likviditet) og nettoindtægter fra AsDB’sdrift, herunder investeringer og renteindtægter.Fra dansk side har man nedjusteret bidraget til AsDF for dermed at frigøreressourcer til andre højt prioriterede udviklingsformål, ikke mindst i Afrika.Det vurderes, at AsDB har et relevant engagement til fordel for og i skrøbe-
3lige stater (f.eks. Afghanistan, Nepal, Cambodja og Bangladesh, alle landesom Danmark har et bilateralt samarbejde med). Ligeledes ser man en be-tydende rolle for AsDB i forbindelse med udfordringerne i Asien fra kli-maændringerne, et område bl.a. Danmark og de øvrige nordiske lande harmedvirket til en opprioritering af inden for rammerne af AsDB. På dennebaggrund er det danske bidrag til AsDF X sat til 100 mio. kr. Dette indebæreren dansk bidragsandel til AsDF på 0,43 pct. mod 0,89 pct. ved de to forrigegenopfyldninger af fonden.I lyset af regeringens målsætning om yderligere at fokusere det multilateralesamarbejde forventes dette at være det sidste danske bidrag til AsDF.BudgetDet danske tilsagn på 100 mio. kr. vil blive udbetalt i fire lige store årlige raterpå hver 25 mio. kr. i perioden 2009-2012. Fra dansk side deltager man lige-som ved den forrige genopfyldning i en særlig ordning, hvor der betaleshurtigere end de otte år, som er den normale indbetalingsperiode. Hervedøges nutidsværdien af det danske bidrag med knap 8 mio. kr.Væsentlige risikoelementerDer skønnes ikke at være væsentlige risikoelementer forbundet med selvebevillingen. AsDF X’s succes vil afhænge af modtagerlandenes evne og viljetil at anvende bistanden fra AsDF i overensstemmelse med de opstilledeudviklingsmål.c.d.e.Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvortotaludgiften overstiger 33 mio. kr.Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Fi-nansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2009 afgives tilsagn på 100mio. kr. som støtte til den 9. genopfyldning af Den asiatiske Udviklingsfond(AsDF X).Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2009 opførte bevilling på413,4 mio. kr. til § 06.37.03. Regionale udviklingsfonde, gældslettelsesinitia-tiver og øvrige fonde.f.Finansministeriets tilslutning foreligger.