Udenrigsudvalget 2008-09
URU Alm.del Bilag 147
Offentligt
665207_0001.png
665207_0002.png
Dagsorden for møde med NGO Forum den 16. april 2009Kl. 13.15-13.25; Velkomst og præsentation af NGO-forum ved Naser Khader og HenrikStubkjærPræsentationsrunde og kort orientering om NGO-forum.Kl. 13.25-14.05; Regeringens nye civilsamfundsstrategi kort introduktion ved Erik Vithner,ProjektrådgivningenRegeringens nye civilsamfundsstrategi understreger at et stærkt, mangfoldigt og deltagende civilsamfund- i sig selv - er et mål for udvikling, udover at være et middel i de komplekse udviklingsprocesser.Civilsamfundet har en afgørende rolle som vagthunde i.f.m. sikring af demokrati og gennemskuelighed iregeringernes forvaltning af stadig større beløb givet i form af budgetstøtte, som en konsekvens af denpolitiske dagsorden omkring bistandseffektivitet. Men civilsamfundet spiller også en væsentlig rolle sommedudviklere af deltagende demokrati og modstand mod diktaturmetoder, til sikring af rettigheder, fredog sikkerhed individuelt såvel som imod statsovergreb, til nytænkning og bedre organisering afsamfundslivet og af lokal udvikling, til at nå udsatte grupper, der ofte glemmes i de store harmoniseredeplaner, til at være afgørende aktører i skrøbelige situationer for sikringen af stabilitet og sikkerhed og tilat knytte an til netværk lokalt som globalt. For at kunne udfylde denne rolle er det mere nødvendigt endnogensinde, at gøre kapacitetsopbygning af civilsamfundet til et stærkt element i alle former forudviklingsindsatser.Hensigten med Regeringens nye civilsamfundsstrategi er, at gøre de danske civilsamfundsorganisationeri stand til at håndtere de nye udviklingspolitiske tendenser vi oplever internationalt. Behovet for stærkecivilsamfund er anerkendt. Den danske strategi er på plads og kapaciteten er til stede både hos danskeorganisationer og vores partnere i syd. For at udnytte dette potentiale og de nye civilsamfundsindsatser,som ligger i strategien må der afsættes nye midler til strategiens udmøntning, ved at øgecivilsamfundsstøttens procentvise andel af den bilaterale støtte. Vi finder samtidig, at der skal følgeshåndfast op på at sikre strategiens implementering indenfor den øvrige bilaterale bistand, bl.a. igennemen styrkelse af de nødvendige kompetencer og ressourcer på ambassaderne.Kl. 14.05-14.25; Ulandsoplysning / kort introduktion ved Henrik Stubkjær, FolkekirkensNødhjælp.Der er mange interessante og perspektivrige elementer i Udenrigsministeriets evaluering af Danidas ogorganisationernes u-landsrelaterede oplysning. Vi tror på, at evalueringen kan blive et første skridt henimod et styrket samarbejde mellem de folkelige organisationer og Udenrigsministeriet, sådan at vi opnåren bedre koordinering og sammentænkning af oplysningsindsatsen. Vi er dog kritiske overfor forslagetom, at der fremover knyttes snævre politisk definerede oplysningstemaer til de økonomiske puljer. Defolkelige organisationers selvbestemmelse må fastholdes for, at sikre et forsat stærkt ejerskab ogengagement.NGO-forum er af den klare opfattelse, at den utilstrækkelige finansiering og en række uhensigtsmæssigebarrierer indenfor de enkelte finansieringsmekanismer, forhindrer os i at løfte vores individuelle ogkollektive public service forpligtelse om folkelig oplysning. Vi er dog meget enige i, at de folkeligeorganisationer har behov for udveksling og kapacitetsopbygning omkring kommunikationsfaglighed,læring og innovation, og at der derfor bør etableres et kommunikationsfagligt forum, som sikrerkapacitetsopbygning og faglig rådgivning. Vi anerkender, at introduktionen af egenfinansieringskravet
har medvirket til at forsimple dele af oplysningsindsatsen, som ikke altid bidrager til en øget forståelse,viden og debat. Derfor har NGO-forum taget initiativ til at udvikle en fælles kampagne- ogoplysningsindsats med start i 2010, som fokuserer på slutspurten mod 2015-målene.Kl. 14.25-14.55; Afrika Kommissionen / kort introduktion ved Frands Mikael Jansen,Mellemfolkeligt Samvirke og Jule Koch, Dansk Ungdoms Fællesråd.Statsministeren har nedsat en Afrika Kommission, som især skal se på mulighederne for at fremmeøkonomisk vækst i Afrika og øget beskæftigelse af unge. Kommissionen har allerede fremlagt sekskonkrete anbefalinger og vil udbygge anbefalingerne yderligere i sin endelige rapport som offentliggørestil maj. NGO-forum har fra starten været positiv overfor regeringens øgede interesse for Afrikasudvikling. Vi er helt enige i, at både økonomisk vækst og ungdomsbeskæftigelse er centrale elementer iAfrikas udvikling. Dansk udviklingspolitik har igennem de sidste 30 år eksperimenteret med mangeforskellige former for erhvervsstøtte i udviklingslandene. Men det er tydeligt, at mange erhvervsstøtte-programmer ikke har givet de ønskede resultater, og NGO-forum mener derfor også, at Danmark børvære realistiske ift. "nye" erhvervsstøttetiltag, som kræver løbende monitorering og evaluering for atsikre de bedste resultater. Afrika Kommissionens seks anbefalinger er efter vores opfattelse ikkeskelsættende eller nye, og man bør derfor sikre inddragelse af tidligere erfaringer når indsatserne skaltilrettelægges. NGO-forum gennemfører i foråret en række workshops hvor vi analyserer de enkelteanbefalinger og kommer med nogle konkrete bud på, hvilke erfaringer som Kommissionen børinddrage i det videre arbejde. NGO-forum har i relation til Afrika Kommissionen etableret et afrikanskungdomspanel på omkring 80 unge i alderen 18-35 år, som har bidraget med holdninger og synspunkterpå Afrikas udvikling baseret på deres konkrete erfaringer og viden fra forskellige regioner ogfagområder. På mødet vil vi orientere om de unge foreløbige synspunkter.Kl. 14.55-15.15; Finansiering af Udviklings- og klimaudfordringerne/kort introduktion vedVagn Berthelsen. IBISEfter afholdelsen af FN’s finansieringskonference i december 2008 står det klart, at verdenssamfundetikke har leveret den nødvendige finansiering til at kunne nå 2015-målene. Den globale finanskrise vilmedføre yderligere nedskæringer i bistanden og påvirker fattige lande negativt i form af faldende vækst,handel og udenlandske investeringer.. Dette understreger blot behovet for efterlevelse af deinternationale løfter om øget udviklingsbistand samt behovet for at diskutere alternative finansierings-mekanismer, herunder udviklingslandenes naturressourcer, som skal bidrage til at finansiere udviklingved at øge indsatsen for at stoppe den legale og illegale kapitalflugt fra udviklingslandene.Klimaforandringerne rammer udviklingslandene hårdest og øger omkostningerne for at nå 2015målene. Klimaforandringerne skyldes hovedsageligt de rige landes forurening, hvorfor de rige landeogså må betale regningen efter princippet om at ”forureneren betaler”. Derfor skal der rejses nye midlerud over bistandsmidlerne til at finansiere klimatilpasningen i udviklingslandene. Klima skal integreres ihele den danske bistand, både bilateral, multilateral og civilsamfundsbistanden og dermed bidrage til atintroducere nye fattigdomsorienterede initiativer, der kan nedbringe CO-2 udledningen og fremme enbæredygtig udvikling.Kl. 15.15-16.00; Afslutning ved Naser Khader efterfulgt af uformelle drøftelser og forfriskninger.