Europaudvalget

 

Til:

Dato:

Udvalgets medlemmer og stedfortrædere

24. marts 2009

Møde i Det Europæiske Råd den 19.-20. marts 2009

 

På dette første ordinære topmøde under det tjekkiske formandskab den 19.-20. marts fokuserede EU’s stats- og regeringschefer primært på den aktuelle økonomiske og finansielle krise samt forberedelsen af G20-topmødet i London den 2. april 2009. Energi og EU’s strategi op til klimatopmødet i København til december samt det Østlige Partnerskab blev dog også drøftet på topmødet.

Økonomiske og finansielle situation

Stats- og regeringscheferne bekræftede, at de var besluttet på at gøre, hvad der er nødvendigt for at genskabe beskæftigelsen og genoprette væksten. Der lægges dog samtidig vægt på, at genopretningstiltagene koordineres og holdes inden for rammerne af det indre marked og ØMU’en.

 

Medlemslandenes samlede finanspolitiske stimulering af økonomien, herunder effekten af de automatiske stabilisatorer, vurderes til at være i størrelsesordenen 3,3 procent af EU's samlede bruttonationalprodukt i 2009 og 2010, hvilket svarer til ca. 400 mia. euro.

 

Det lykkedes for stats- og regeringscheferne at opnÃ¥ enighed om finansiering og kriterier for anvendelse af de fem mia. euro, der oprindeligt var en del af Europa-Kommissionens økonomiske genopretningsplan. Genopretningsplanen indeholder en samlet vækststimulering pÃ¥ 200 mia. euro, hvoraf de 30 mia. euro skal kanaliseres via EU, mens resten tilvejebringes over de enkelte medlemslandes nationale budgetter. Anvendelsen og finansieringen af fem ud af de samlede 30 mia. euro har dog været genstand for uenighed blandt stats- og regeringscheferne siden planen blev lanceret i november 2008. 

Stats- og regeringschefernes kompromisaftale[1] fastsætter, at midlerne kan anvendes til infrastrukturprojekter inden for energi, bredbÃ¥ndsinternet samt tiltag under sundhedstjekket af landbrugspolitikken. 1.020 mio. euro vil tilfalde bredbÃ¥ndsinternet og tiltag under sundhedstjekket, mens de resterende 3.980 mio. euro vil kunne anvendes til projekter pÃ¥ energiomrÃ¥det. Finansieringen kommer fra ubrugte midler pÃ¥ EU's budget. Kompromiset forudsætter, at den retlige forpligtigelse til gennemførelse af budgetforpligtigelsen i forbindelse med projekterne bør være indgÃ¥et inden udgangen af 2010.

 

Af kompromisteksten fremgår det, at en række projekter med dansk deltagelse vil blive tilgodeset med samlet 465 millioner euro i fællesskabsstøtte[2].

 

Stats- og regeringscheferne blev desuden enige om at øge loftet under EU’s støttefacilitet for medlemslande, der oplever alvorlige vanskeligheder med hensyn til udviklingen af betalingsbalancen. Den nuværende kapacitet er pÃ¥ 25 mia. euro, og det blev besluttet at fordoble midlerne til betalingsbalancestøtte til 50 mia. euro.

 

På topmødet til juni vil stats- og regeringscheferne behandle forslag til regulering og tilsyn med EU’s finansielle sektor, hvorefter mere detaljerede forslag til retsakter vil følge til efteråret. Forslagene vil bygge på de anbefalinger som ekspertgruppen under ledelse af Jacques de Larosière fremsatte i rapporten fra den 25. februar 2009.

G20-topmødet

Stats- og regeringscheferne drøftede EU's position op til G20-mødet i London den 2. april 2009. Her blev EU’s vilje til at pÃ¥tage sig en global lederrolle endnu engang understreget. EU lægger vægt pÃ¥ en international koordineret og rettidig indsats, hvor finanspolitiske tiltag er forenelige med mere langsigtede mÃ¥l sÃ¥som bæredygtige offentlige finanser, produktivitetsforbedringer, imødegÃ¥else af udfordringerne i forbindelse med aldrende befolkninger samt klimaforandringer.

 

Stats- og regeringscheferne blev enige om en fælles holdning indeholdt i en række fælles formuleringer knyttet til konklusionerne. Formuleringerne fastlægger EU's position med hensyn til behovet for regulering og tilsyn med de finansielle markeder og aktører. Fra EU's side prioriteres det, at alle finansielle markeder, produkter og aktører, der kan udgøre en systemisk risiko, underkastes regulering og tilsyn. Her fremhæves specielt kapitalfonde og hedgefonde. Behovet for større gennemsigtighed i relation til markedet for de ofte komplicerede afledte finansielle produkter bliver ogsÃ¥ pÃ¥peget. Endelig nævner formuleringerne, at bl.a. skatteunddragelse bør bekæmpes resolut.

 

Den Internationale Valutafonds (IMF) mulighed for at assistere lande der oplever betalingsbalancevanskeligheder blev ogsÃ¥ drøftet af stats- og regeringscheferne under behandling af G20-topmødet. Her var der villighed til at bidrage med lÃ¥n fra EU’s medlemslande pÃ¥ 75 mia. euro.

Klima

PÃ¥ klimaomrÃ¥det drøftede stats- og regeringscheferne vejen frem mod det globale FN-klimatopmøde, der afholdes til december i København. PÃ¥ det overordnede plan var stats- og regeringscheferne enige om, at EU skal pÃ¥tage sig en rimelig andel af omkostningerne forbundet med udviklingslandenes klimatilpasninger.

 

Ifølge Europa-Kommissionens formand, José Manuel Barroso, afventer EU i øjeblikket tilkendegivelser fra de øvrige globale partnere, før EU vil spille ud med konkrete beløbsangivelser. EU vil dog i god tid inden klimakonferencen i København på basis af forslag fra Kommissionen fastlægge:

§        EU’s holdninger til de vigtigste strategier for finansiering af modvirkning af klimaforandringer, tilpasning, teknologistøtte og kapacitetsopbygning

§        de særlige forhold i forbindelse med EU’s bidrag

§        principperne for byrdefordelingen mellem medlemslandene.

Spørgsmålet vil blive taget op igen på EU-topmødet til juni.

Stats- og regeringschefernes bekræftede ogsÃ¥ det tidligere tilsagn om at reducere drivhusgasudledningen med 30 procent i 2020 forudsat at andre industrialiserede lande forpligtiger sig til tilsvarende emissionsreduktioner, og at de mere udviklede af udviklingslandene bidrager med en passende reduktion afhængig af deres ansvar og respektive kapaciteter.

Østlige Partnerskab

Endelig godkendte EU's stats- og regeringschefer det sÃ¥kaldte Østlige Partnerskab, der er et tættere samarbejde mellem EU og en række lande under EU's naboskabspolitik. Partnerskabet skal fremme stabilitet, god regeringsførelse og økonomisk udvikling i de østlige naboomrÃ¥der og bygger pÃ¥ fælles værdier som demokrati, retsstatsprincippet og respekt for menneskerettigheder.

De omfattede lande er: Armenien, Aserbajdsjan, Georgien, Hviderusland, Moldova og Ukraine. Partnerskabet fokuserer på fire tematiske platforme - demokrati, god regeringsførelse og stabilitet, økonomisk integration og konvergens med EU-politikker, energisikkerhed samt mellemfolkelig kontakt. Der blev også opnået enighed om at afsætte 600 mio. euro frem til 2013 til det Østlige Partnerskabet. Partnerskabet vil blive officielt lanceret på et topmøde den 7. maj 2009, sandsynligvis i Prag.

 

Konklusionerne fra Det Europæiske Råd indeholder en særskilt erklæring om det Østlige Partnerskab.

Lissabontraktaten

Der blev ikke på topmødet afsløret detaljer om den irske regerings arbejde med at efterleve forpligtigelsen fra Det Europæiske Råds møde i december om at søge ratifikation af Lissabontraktaten inden udløbet af oktober. Stats- og regeringscheferne vil vende tilbage til spørgsmålet på topmødet i juni.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Martin Jørgensen,

(3622)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] Aftalen er indeholdt i formandskabets kompromisforslag omdelt på europaudvalgsbilag:
Det Europæiske Råd 19-20/3-09 – Bilag 8.

[2] Bilag 1 til denne note indeholder en oversigt over støtteberettigede projekter.