1. Indledning
Finansministeriet, Personalestyrelsen, sendte den 20. oktober 2008 et udkast til lov om visse personalemæssige spørgsmål i forbindelse med Grønlands Selvstyres overtagelse af sagsområder i høring hos Grønlands hjemmestyre, Færøernes landsstyre, Højesteret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, Domstolsstyrelsen, Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), Offentligt Ansattes Organisationer (OAO), Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab (SKAF), Akademikernes Centralorganisation (AC), Den Danske Dommerforening og Dommerfuldmægtigforeningen.
2. De indkomne høringssvar
Grønlands hjemmestyre har oplyst, at de ikke har bemærkninger til udkastet. Præsidenten for Østre Landsret og præsidenten for Vestre Landsret har oplyst, at de ikke finder anledning til at fremkomme med bemærkninger til udkastet.
De væsentligste bemærkninger i de indkomne høringssvar refereres nedenfor.
3. Bemærkninger til lovudkast
Finansministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført i kursiv.
Dommernes forhold
Domstolsstyrelsen bemærker, at landsdommeren, der er udnævnt ved Grønlands Landsret, efter grundlovens § 64, 2. pkt., kun kan afskediges administrativt eller forflyttes mod sit ønske i de tilfælde, hvor en omordning af domstolene finder sted. Dog kan en dommer efter bestemmelsens 3. pkt. under visse betingelser afskediges administrativt, hvis den pågældende er fyldt 65 år.
Domstolsstyrelsen henviser i den forbindelse til, at det giver anledning til usikkerhed i teorien, om en ændring, der kun vedrører en enkelt domstol, vil være en omordning omfattet af grundlovens § 64, 2. pkt.
Domstolsstyrelsen bemærker tillige, at der med virkning fra 1. januar 2010 oprettes en ny domstol i Grønland, Retten i Grønland, hvor der vil blive udnævnt en dommer, hvis ansættelsesområde vil være Retten i Grønland. Domstolsstyrelsen har ikke aktuelt vurderet, om en ændring vedrørende to domstole – Grønlands Landsret og Retten i Grønland – vil være en omordning omfattet af grundlovens § 64, 2. pkt.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, har landsdommeren efter de gældende bestemmelser i lov om statens tjenestemænd i Grønland og lov om pension til statens tjenestemænd m.v. ikke pligt til at overgå til ansættelse under vedkommende grønlandske myndighed i forbindelse med Grønlands Selvstyres overtagelse af retsvæsenet. Landsdommeren skal heller ikke have tilbud om at overgå til ansættelse under vedkommende grønlandske myndighed.
Dommeren ved Retten i Grønland ventes at blive omfattet af tilsvarende regler, jf. det fremsatte forslag til lov om ændring af lov om statens tjenestemænd i Grønland og lov om pension til statens tjenestemænd m.v. i Grønland (L 121).
Domstolsstyrelsen vil tage initiativ til en nærmere vurdering af grundlovens § 64, 2. pkt., hvis det måtte blive aktuelt i forbindelse med behandlingen af konkrete sager.
På den baggrund har høringssvaret ikke givet anledning til at ændre lovforslaget.
Dommerfuldmægtigenes forhold
Domstolsstyrelsen bemærker, at overenskomstansatte dommerfuldmægtige ved det grønlandske retsvæsen har rigets domstole som ansættelsesområde, jf. retsplejeloven for Grønland § 15. Ved selvstyrets overtagelse af retsvæsenet vil dommerfuldmægtige få ændret en meget væsentlig del af ansættelsen ved at overgå til et andet ansættelsesområde, hvilket ifølge Domstolsstyrelsen formentlig vil kunne gøres gældende som en væsentlig stillingsændring. Efter samme lovs § 34 er denne medarbejdergruppe omfattet af ansættelsesværnet i den danske retsplejelovs §§ 54 og 55. En eventuel ændring af dette vilkår i ansættelsen antages ifølge Domstolsstyrelsen ligeledes at kunne gøres gældende som en væsentlig ændring for den enkelte dommerfuldmægtig.
Grønlands Selvstyre overtager det ikketjenestemandsansatte personale, som på tidspunktet for selvstyrets overtagelse af et sagsområde gør tjeneste inden for det pågældende sagsområde ved en dansk myndighed i Grønland, jf. forslagets § 2, stk. 1. Selvstyret sikrer, at de pligter og rettigheder, der følger af virksomhedsoverdragelsesloven finder tilsvarende anvendelse ved denne overtagelse. Vedkommende minister kan bestemme, at § 2, stk. 1 og 2, ikke skal gælde for ansatte i nærmere angivne stillinger, jf. § 2, stk. 3. Bestemmelsen tager bl.a. sigte på ansatte i visse stillinger inden for politi og retsvæsen. Bestemmelsen omfatter ansatte, som af retlige eller andre grunde ikke bør pålægges pligt til at forsætte tjenesten under Grønlands Selvstyre.
Bestemmelsen i § 2, stk. 3, vil f.eks. kunne anvendes, hvis en ikketjenestemandsansat dommerfuldmægtig af ansættelsesretlige grunde ikke bør pålægges pligt til at fortsætte tjenesten under selvstyret.
På den baggrund har høringssvaret ikke givet anledning til at ændre lovforslaget.
Tjenestemænds pligt til at overgå til ansættelse under selvstyret
CFU og AC oplyser, at der er en opfattelse af, at tjenestemænd, der er ansat efter 1. januar 1976, ikke uden den enkelte tjenestemands accept kan overføres til ansættelse under Grønlands Selvstyre.
CFU og AC forudsætter, at den enkelte tjenestemand kan vælge at oprethold sit ansættelsesforhold til den danske myndighed.
Tjenestemænd, der er ansat eller udnævnt i anden stilling den 1. januar 1976 eller senere har efter de gældende regler i lov om statens tjenestemænd i Grønland og lov om pension til statens tjenestemænd m.v. i Grønland pligt til at overgå til ansættelse under vedkommende grønlandske myndighed i forbindelse med Grønlands Selvstyres overtagelse af sagsområder. Disse tjenestemænd kan således ikke vælge at opretholde deres ansættelsesforhold til vedkommende danske myndighed. Disse regler gælder ikke for dommere. Der henvises til pkt. 3.1.1. i de almindelige bemærkninger til forslaget.
På den baggrund har høringssvaret ikke givet anledning til at ændre lovforslaget.
Ansættelsesvilkår for personale, der overgår til ansættelse under selvstyret
CFU og AC finder, at der bør optages forhandlinger mellem CFU, Personalestyrelsen og selvstyret om en løngaranti og eventuelle særvilkår for det personale, der overgår til ansættelse under selvstyret. Endvidere bør der foretages en afdækning af forskelle mellem tjenestemandsreglerne i staten og i selvstyret.
Efter Finansministeriets opfattelse vil det være naturligt, at de relevante myndigheder og organisationer drøfter de ansættelsesmæssige spørgsmål, der måtte opstå i forbindelse med selvstyrets overtagelse af sagsområder. Indholdet og resultatet af sådanne drøftelser bør ikke fastlægges i loven.
På den baggrund har høringssvaret ikke givet anledning til at ændre lovforslaget.
Ansatte i visse stillinger
CFU og AC fortolker forslagets § 2, stk. 3, sådan, at § 2, stk. 1 og 2, hænger sammen, så stk. 2 ikke kan bringes i anvendelse, uden at stk. 1 også bliver det.
Efter forslagets § 2, stk. 1, overtager Grønlands Selvstyre det ikketjenestemandsansatte personale, som på tidspunktet for selvstyrets overtagelse af et sagsområde gør tjeneste inden for det pågældende sagsområde ved en dansk myndighed i Grønland. Efter forslagets § 2, stk. 2, sikrer selvstyret, at de pligter og rettigheder, der følger af virksomhedsoverdragelsesloven, finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med denne overtagelse. Efter forslagets § 2, stk. 3, kan vedkommende minister efter forhandling med selvstyret bestemme, at § 2, stk. 1 og 2, ikke skal gælde for ansatte i nærmere angivne stillinger.
Bemyndigelsen i § 2, stk. 3, kan kun bruges til at undtage ansatte i nærmere angive stillinger fra bestemmelserne i § 2, stk. 1 og 2, samtidig. Der er derimod ikke mulighed for at undtage de nævnte ansatte fra én af bestemmelserne.
På den baggrund har høringssvaret ikke givet anledning til at ændre lovforslaget.
Virksomhedsoverdragelsesloven
Efter forslagets § 2, stk. 2, sikrer Grønlands Selvstyre, at de pligter og rettigheder, der følger af virksomhedsoverdragelsesloven, finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med selvstyrets overtagelse af det ikketjenestemandsansatte personale efter forslagets § 2, stk. 1.
Grønlands hjemmestyre har oplyst, at Grønlands Landsting har vedtaget en landstingsforordning om arbejdstageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse.