TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg

Titel

Samrådsspørgsmål K og L, begge med relation til SFO-området

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg

Arrangør

Folketingets uddannelsesudvalg

Taletid

Ca. 7 minutter

Tid og sted

Folketinget

Tirsdag den 9. december 2008 kl. 14.00

 


Disposition

1.      Indledning

2.      Kommentarer til spørgsmÃ¥l K

3.      Kommunernes ansvar

4.      Kommentarer til spørgsmÃ¥l L

5.      Kommunernes valgmuligheder

6.      Skolefritidsordningernes særlige muligheder

7.      Forældrebetalingen

8.      Afslutning

 

 

1. Indledning

·        Uddannelsesudvalget har stillet to spørgsmÃ¥l, K og L, der danner baggrund for dette samrÃ¥d. De har begge relation til SFO-omrÃ¥det, om end SFO ikke direkte er nævnt i spørgsmÃ¥l K.

2. Kommentarer til spørgsmål K

 

-         Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at alle børn i 1. - 3. klasse er i et kvalificeret pasningstilbud om eftermiddagen

 

·        Ifølge dagtilbudslovens § 4 er det kommunalbestyrelsens ansvar at sørge for det nødvendige antal pladser i dag-, fritids- og klubtilbud. For de 6–9 Ã¥rige betyder denne kommunale forsyningsforpligtelse, at kommunalbestyrelsen skal sørge for, at der er det nødvendige antal relevante pasningstilbud til aldersgruppen. Hvad det ”nødvendige antal” vil sige, afgøres i kommunerne ud fra en helhedsvurdering af kommunens relevante tilbud set under ét.

·        Hvordan kommunerne i praksis vælger at løse opgaven kan man finde ud af ved at studere Den sociale ressourceopgørelse vedrørende børn og unge, som udgives af Danmarks Statistik i publikationen Statistiske efterretninger. Den seneste opgørelse er fra maj mÃ¥ned i Ã¥r og bygger pÃ¥ tal fra efterÃ¥ret 2007.

·        Den populæreste løsning i forhold til de yngste skolebørn er i dag helt klart skolefritidsordningerne, dernæst kommer fritidshjemmene, og som nummer tre kommer de aldersintegrerede tilbud.

·        Set i tørre tal er lidt over 81 pct. af de 6-9 Ã¥rige indskrevet i en pasningsordning. Af disse 81 pct. - det drejer sig om næsten 218 000 børn - bruger knapt 85 pct. skolefritidsordninger, dvs. ordninger inden for mit ressort, og resten bruger tilbud oprettet i henhold til dagtilbudsloven.

·        Ser man pÃ¥ aldersgrupperne hver for sig, sÃ¥ er dækningen størst for de 6-Ã¥rige. Her er dækningen pÃ¥ 90 pct. og andelen falder jævnt til lidt over 65 pct. af de 9-Ã¥rige. Herefter er der et stort fald ned til de 10-Ã¥rige, hvor knap 25 pct. benytter fritidsordninger af de nævnte typer.

·        Med andre ord: jo ældre børnene bliver, jo mindre har de brug for egentlige pasningsordninger. Eller sagt pÃ¥ en anden mÃ¥de: jo ældre børnene bliver, jo mere gør de brug af andre fritidstilbud i kommunalt eller privat regi.

3. Kommunernes ansvar

·        Som nævnt er det kommunerne, der har ansvaret for oprettelse af det nødvendige antal pladser – de har forsyningsforpligtelsen. Og de har ansvar for tilsynet med ordningerne, herunder ansvaret for, at ordningerne lever op til de centralt fastsatte retningslinjer og til det kommunalt vedtagne serviceniveau.

·        Fra regeringens side støtter vi gerne op om kommunernes arbejde med kvaliteten af kommunale ansvarsomrÃ¥der, og altsÃ¥ ogsÃ¥ pÃ¥ SFO-omrÃ¥det. Som en af konsekvenserne af de lovændringer om skolestarten, der blev vedtaget i maj mÃ¥ned i Ã¥r, vil kommunerne fra og med det kommende skoleÃ¥r blive forpligtet til at fastsætte og offentliggøre mÃ¥l- og indholdsbeskrivelse for SFO.

·        FormÃ¥let er at give borgerne bedre mulighed for at fÃ¥ indblik i kommunernes prioriteringer og serviceniveau pÃ¥ dette felt. Det kan samtidig medvirke til at kvalificere den lokale debat om prioriteringer inden for de kommunale ansvarsomrÃ¥der.

·        En engageret, Ã¥ben og sagligt funderet meningsudveksling om de lokale forhold er afgørende for, at kommunerne kan indrette sig i overensstemmelse med de lokale forudsætninger og behov.

·        SÃ¥dan fungerer det kommunale selvstyre. Og regeringen har ikke nogen ambitioner om at sætte det kommunale selvstyre ud af kraft.

 

4. Kommentarer til spørgsmål L

 

-          Overvejer ministeren at indføre loft over forældrebetalingen for SFO?

 

 

·        Det er ikke længe siden, jeg har besvaret et lignende spørgsmÃ¥l, spørgsmÃ¥l S 341, fra fru Pernille Vigsø Bagge, Og det er jo ogsÃ¥ efter ønske fra fru Pernille Bagge, at Uddannelsesudvalget har stillet mig det aktuelle spørgsmÃ¥l.

·        Jeg besvarede S 341 skriftligt for en lille mÃ¥ned siden, og jeg har sÃ¥mænd ikke ændret mening siden da. Jeg vil derfor gentage mig selv og sige – ligesom jeg har sagt i andre sammenhænge – at jeg ikke finder grundlag for at fastsætte loft over forældrebetalingen for SFO. Heller ikke selvom der er fastsat loft for forældrebetaling for fritidshjem, hvor forældrene maksimalt mÃ¥ betale 30 pct. af udgifterne for en fritidshjemsplads.

5. Kommunernes valgmuligheder

·        Lige siden det blev muligt at oprette skolefritidsordninger efter folkeskoleloven har det været hensigten, at kommunerne skulle have valget mellem fritidshjem og skolefritidsordninger.

·        Regeringen lægger vægt pÃ¥, at kommunerne skal kunne vælge det tilbud, der i størst omfang er i overensstemmelse med de lokale ønsker og behov. Muligheden for at etablere skolefritidsordning som alternativ til fritidshjem har eksisteret i snart 25 Ã¥r, og kommunerne har i alle Ã¥rene benyttet muligheden for at oprette skolefritidsordninger og i en del tilfælde nedlægge fritidshjem og erstatte dem med skolefritidsordninger.

·        Blandt andet derfor indførte regeringen fra 2005 regler om, at kommuner skal give hel eller delvis friplads til børn i skolefritidsordninger i lighed med, hvad der gælder for fritidshjemmene, og reglerne om søskenderabat gælder ogsÃ¥ for børn, der gÃ¥r i SFO.

·        Kommunerne vælger altsÃ¥ selv hvilke fritidsordninger, man vil oprette. I nogle tilfælde vil det være mest hensigtsmæssigt med skolefritidsordninger under skolens ledelse, i andre tilfælde vil man foretrække fritidshjem med selvstændig ledelse og forældrebestyrelse.

6. Skolefritidsordningernes særlige muligheder

·        At kommunen har øje for, at SFO-omrÃ¥det kan give skolerne nye pædagogiske muligheder, er velkendt. De seneste ti Ã¥rs mange forsøg og udviklingsinitiativer pÃ¥ skolestartomrÃ¥det viser, at der bÃ¥de pÃ¥ det kommunale niveau og pÃ¥ skoleniveau er betydelig interesse for og vilje til at fÃ¥ skolens undervisning og fritidsopgaven til at hænge bedre sammen.

·        MÃ¥let er, at børnene fÃ¥r en varieret hverdag i skoleregi med undervisning og fritid. En hverdag præget af trivsel og alderssvarende udfordringer og krav.

·        Der er ikke noget mystisk ved, at nogle kommuner og skoler vurderer, at disse bestræbelser har de bedste vilkÃ¥r, nÃ¥r skole og fritidsordning er under fælles ledelse og fælles bestyrelse.

·        Som nævnt har det da ogsÃ¥ ført til, at skolefritidsordninger støt og roligt har overtaget pladsen som den mest udbredte fritidsordning for de yngste skolebørn.

7. Forældrebetalingen

·        Der bliver med jævne mellemrum anført det synspunkt, at kommunernes stigende forkærlighed for at oprette SFOer først og fremmest skyldes, at der ikke er fastsat loft over forældrebetalingen.

 

·        Jeg har for ganske nyligt besvaret spørgsmÃ¥l fra Uddannelsesudvalget - spørgsmÃ¥l 47 og 48 - der handler om, hvor stor en procentdel af SFOudgifterne, der bliver dækket af forældrebetalingen.

 

·        Jeg repeterer lige hovedindholdet af mine svar: Den gennemsnitlige forældrebetaling pÃ¥ landsplan udgjorde i 2007 ca. 40 pct. af bruttoudgifterne ved de kommunale SFO. Det er endnu ikke muligt at foretage en nøjagtig gennemsnitsberegning for 2008.

 

·        Det store flertal af kommunerne har forældrebetalinger, der ligger i spændet mellem 30-50 pct. af udgifterne til SFO.

 

·        Ser man pÃ¥ udviklingen i forældrebetalingsandelen over tid, sÃ¥ ser jeg heller ikke der nogen grund til at indskrænke kommunernes frihed pÃ¥ omrÃ¥det. Siden 2001 har den gennemsnitlige forældrebetalingsandel svinget mellem ca. 39 pct. og ca. 41 pct. og var altsÃ¥ i 2007 ca. 40 pct.  

 

·        Den gennemsnitlige takst for SFO i faste priser er i samme periode steget med i alt ca. 3 pct., og har fra 2005 til 2007 ligget pÃ¥ ca. 1.330 kr. pr. mÃ¥ned.

 

8. Afslutning

·        Kommunerne har med andre ord ikke misbrugt den tillid, som det manglende loft for forældrebetalingen for SFO er udtryk for. Det skal de have ros for.

 

·        Selvfølgelig skal vi da holde øje med feltet. Vi skal naturligvis have hÃ¥nd i hanke med, at der ikke i kommende Ã¥r over en bred kam viser sig ubegrundede takstforhøjelser for de kommunale tilbud, herunder ogsÃ¥ for skolefritidsordninger. Som landet ligger nu, har jeg tillid til, at kommunerne forvalter friheden pÃ¥  ansvarlig vis.