1
Danske 4. klasseelever i TIMSS 2007
Peter Allerup
Forord
TIMSS 2007 projektet blev startede i 2003, kort efter, at den sidste undersøgelse, TIMSS 2003 var afsluttet.
TIMSS dækker over titlen:
Trends In International Mathematics and Science Study
og er en international
komparativ sammenligning mellem elevpræstationer, og deres baggrund, i fagene matematik og naturfag.
Danmark deltog ikke i TIMSS 2003, bl.a. fordi det ikke var muligt at skaffe den fornødne finansiering.
Danmark deltog senest i TIMSS 1995 (Weng, 1998; Beaton et al, 1997). TIMSS undersøgelserne har været
gennemført regelmæssigt siden 1960’erne, og har alle årene været planlagt og styret af IEA,
International
Association for the Evaluation of Educational Achievement,
som er en sammenslutning af
forskningsinstitutioner verden over.
Rektoratet for DPU besluttede efter sonderinger om eventuel medfinansiering af TIMSS 2007 selv at afholde
udgifterne over de interne forskningsbudgetter. Dansk deltagelse blev vurderet som et betydningsfuldt
alternativ til de igangværende runder med PISA-undersøgelser, med muligheder for at opnå grundlæggende
forskningsresultater på 4. klassetrin. På dette klassetrin dannes vigtige faglige og holdningsmæssige sider af
elevernes forhold til fagene matematik og naturfag, som har betydning for dem senere i skoleforløbet.
På DPU er TIMSS 2007 blevet gennemført med hjælp fra en central stab af medarbejdere og medhjælpere.
Hanne Ankerdal og André Torre har fra starten af projektet medvirket til, at samtlige praktiske og
forskningsmæssige sider af processen er forløbet problemløst. Peter Allerup har været den interne leder af
projektet og har ansvaret for afviklingen af TIMSS 2007.
Fra projektets start har Erika Thuebæk, Jane Frøhling og Pernille Thorborg deltaget som medhjælp i alle
faser af projektets fremdrift, planlægning og praktisk deltagelse i afholdelse af pilottest, indsamling af
informationer fra skolerne og kontakt til skoler og lærere. Alle har deltaget i det omfattende arbejde med at
kode elevsvarene på de åbne spørgsmål i TIMSS, hvor svarene skal sammenholdes med manualer for
scoring. Skrivning af den internationale Encyklopædi er gennemført med Jane Frøhlings hjælp, og i den fase
af projektet, hvor kontakten til lærere og skoler, som skal modtage og benytte resultaterne af TIMSS 2007,
vil deres medhjælp fortsat være værdsat. Erika Thuebæk har foretaget de sidste korrekturer af manuskriptet.
Fra DPU har Helene Sørensen og Anne-Marie Møller Andersen desuden medvirket i de faser, hvor
opgaverne skulle oversættes fra engelsk til dansk. Peter Weng har deltaget i både oversættelser af
hovedmaterialet i TIMSS opgaverne og planlægning af indholdet af den ’ekstra’ TIMSS, som består i, at
samtlige deltagende skoler fik tilbud om at deltage i en ekstra test med vægt på at foretage grundige,
formative evalueringer af elevsvarene.