Kort faktuel oversigt over hovedresultaterne fra TIMSS 2007
1.
TIMSS 2007 Trends In International Mathematics and Science Study er en
international komparativ sammenligning mellem elevpræstationer i fagene
matematik (MAT) og naturfag (NAT).
2.
Danmark deltog senest i TIMSS 1995. TIMSS undersøgelserne har været
gennemført regelmæssigt siden 1960’erne og har alle årene været planlagt og
styret af IEA, International Association for the Evaluation of Educational
Achievement.
137 skoler.
3.
I denne TIMSS 2007-undersøgelsen deltager Danmark med elever fra 4. klasse fra
4.
TIMSS-scores som mål for elevfærdighederne er sat til et gennemsnit på 500 point
internationalt med spredning=100, dvs. tal fra ca. 300 til ca. 700.
5.
37 lande deltager.
6.
Danske elever er bedre end gennemsnittet, MAT=523 NAT=517. Ti lande er bedre
i MAT, 14 er bedre i NAT.
7.
Danske elever er især gode til ’geometri’ (Grafiske metoder) og ’biovidenskab’ (om
levende ting).
SWE i NAT.
8.
Danske elever er bedre end norske (NOR) og svenske (SWE) elever, bortset fra
9.
Danmark har flere elever over benchmark grænsen for ’god præstation’, 7%
sammenlignet med internationalt (5%) og færre elever under benchmarkgrænsen
for ’dårlig præstation’, 5% sammenlignet med internationalt (10%).
svarer til cirka et år.
10.
Danske elever har flyttet sig på skalaen over målte færdigheder med et beløb, der
11.
Den negative sociale arv er ikke stærk i Danmark sammenlignet med NOR og SWE
(jvf. resultater i PISA).
12.
Skolestørrelse eller klassestørrelse har ingen betydning for niveauet af TIMSS
scorerne (analyser på danske tal)
13.
Samlet årligt tidsforbrug har ingen sammenhæng med niveauet af TIMSS-scorerne
(analyser på internationale data)
14.
Der er ingen kønsforskelle
– bortset fra en lille i ’tal(teori)’ i MAT til drengenes
fordel.
15.
Der er forskel på TIMSS-score-niveauerne for etniske
danske elever, også efter
korrektion mht. til socioøkonomi. Forskellen er efter korrektion ikke stor.