1
Uddybende oversigt over hovedresultaterne fra TIMSS 1995
TIMSS 2007
Trends In International Mathematics and Science Study
er en international
komparativ sammenligning mellem elevpræstationer i fagene matematik (MAT) og naturfag
(NAT). Danmark deltog senest i TIMSS 1995.
TIMSS-undersøgelserne
har været gennemført regelmæssigt siden 1960’erne og har alle
årene været planlagt og styret af IEA,
International Association for the Evaluation of
Educational Achievement.
TIMSS 1995 stod dengang - rent navnemæssigt -
for ”Third
Internationa Mathematics and Science Study”
og fulgte efter SIMSS, hvor S’et står for
”Second”. Danmark deltog hverken i SIMSS eller dens forgænger –
og det skyldtes ikke
navnet.
TIMSS-scores er altid sat til et gennemsnit på 500 internationalt med spredning=100, dvs.
tal fra ca. 300 til ca. 700. Et lands placering afhænger derfor af hvilke andre lande, der
deltager.
I TIMSS 1995 deltog Danmark med elever i ’pop2’ = 6. , 7., og 8. klassetrin og med elever
i ’pop3’ =gymnasiet. Danmark deltog ikke i ’pop1’= 2. og 3. klasse.
Danske 6.klasseelever klarede sig i 1995 generelt dårligt i sammenligning med det
internationale gennemsnit. Danske elever klarede sig dårligere i NAT sammenlignet med
NOR og SWE. I MAT lå Danmark dårligere end SWE men på linje med NOR .
Ser man på delområderne bag ved MAT, var
danske elever relativt bedst til ’data’ og
relativt dårligst til ’tal’ –
faktisk lå
’data’ lidt over det internationale gennemsnit.
I NAT var
’biovidenskab’ højest og ’naturvidenskab’ lavest.
I 1995 definerede
man ’de dygtige’ som
de elever, der er bedre end grænsen for de 10%
bedste
i hele verden.
I Danmark drejede det sig om 3% i MAT og 2% i NAT
–
vi havde altså
væsentlig færre ’rigtigt’ dygtige sammenlignet med gennemsnittet.
Korrelationen mellem præstation og socioøkonomi, som ligger til grund for den negative
sociale arv, benyttede man ikke i 1995. Der er derfor ikke gennemført
’korrigeret mht til
socioøkonomi’
- beregninger.