Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 87
Offentligt
1
Uddybende oversigt over hovedresultaterne fra TIMSS 1995
TIMSS 2007
Trends In International Mathematics and Science Study
er en international
komparativ sammenligning mellem elevpræstationer i fagene matematik (MAT) og naturfag
(NAT). Danmark deltog senest i TIMSS 1995.
TIMSS-undersøgelserne
har været gennemført regelmæssigt siden 1960’erne og har alle
årene været planlagt og styret af IEA,
International Association for the Evaluation of
Educational Achievement.
TIMSS 1995 stod dengang - rent navnemæssigt -
for ”Third
Internationa Mathematics and Science Study”
og fulgte efter SIMSS, hvor S’et står for
”Second”. Danmark deltog hverken i SIMSS eller dens forgænger –
og det skyldtes ikke
navnet.
TIMSS-scores er altid sat til et gennemsnit på 500 internationalt med spredning=100, dvs.
tal fra ca. 300 til ca. 700. Et lands placering afhænger derfor af hvilke andre lande, der
deltager.
I TIMSS 1995 deltog Danmark med elever i ’pop2’ = 6. , 7., og 8. klassetrin og med elever
i ’pop3’ =gymnasiet. Danmark deltog ikke i ’pop1’= 2. og 3. klasse.
Danske 6.klasseelever klarede sig i 1995 generelt dårligt i sammenligning med det
internationale gennemsnit. Danske elever klarede sig dårligere i NAT sammenlignet med
NOR og SWE. I MAT lå Danmark dårligere end SWE men på linje med NOR .
Ser man på delområderne bag ved MAT, var
danske elever relativt bedst til ’data’ og
relativt dårligst til ’tal’ –
faktisk lå
’data’ lidt over det internationale gennemsnit.
I NAT var
’biovidenskab’ højest og ’naturvidenskab’ lavest.
I 1995 definerede
man ’de dygtige’ som
de elever, der er bedre end grænsen for de 10%
bedste
i hele verden.
I Danmark drejede det sig om 3% i MAT og 2% i NAT
vi havde altså
væsentlig færre ’rigtigt’ dygtige sammenlignet med gennemsnittet.
Korrelationen mellem præstation og socioøkonomi, som ligger til grund for den negative
sociale arv, benyttede man ikke i 1995. Der er derfor ikke gennemført
’korrigeret mht til
socioøkonomi’
- beregninger.
UDU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 87: Orientering om offentligtgørelse af TIMSS, fra undervisningsministeren
2
Skole-og klassestørrelsens relation til TIMSS-præstationer blev ikke undersøgt i 1995 for
’pop2’=
6. 7. og 8. klassetrin. Ved
’pop3’
= det gymnasiale niveau blev sammenhængen
undersøgt med elever på højt MAT niveau. Her falder TIMSS-scoren med øget antal elever i
klassen.
I TIMSS 1995 var der både i MAT og i NAT
meget store
kønsforskelle i drengenes favør.
Danske elever udviste nogen af de største kønsforskelle i verden
Elevernes holdning til fagene blev i 1995 belyst gennem nogle spørgsmål i
elevspørgeskemaet. 78% af eleverne var generelt positive over for MAT. Det tilsvarende tal
for NAT var 54%.
Spørgsmål i elevskemaet fra 1995 var ikke helt de samme som i spørgeskemaet for 2008,
men to spørgsmål er ens:
’kan lide at lære om MAT’
Helt enig
1995
2008
34%
33%
50%
37%
enig
12%
20%
uenig
3%
10%
helt uenig
’det er let at lære MAT’
1995
2008
9%
33%
36%
46%
48%
16%
10%
5%
Eleverne havde meget lidt hjemmearbejde i MAT og NAT: Cirka 0.3-0.5 timer pr dag, tæt
på at være mindste beløb internationalt.
I F2000-undersøgelserne gav lærere udtryk for følgende ved at kikke bagud på de sidste
fem år i de to fag.
”at det ikke er så vigtigt at eleverne kan huske formler mv-- ”
”at det er vigtigt at tænke kreativt
---”
Der blev også lejlighed til at besvare spørgsmål med direkte relation til eventuelle
ændringer, som havde fundet sted over de sidste 5 år: Blandt de mange synsvinkler var de
markante ændringer:
UDU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 87: Orientering om offentligtgørelse af TIMSS, fra undervisningsministeren
3
En øget fokus på geometri (grafiske metoder)
Mindskning af fokus på tal/algera
Øget fokus på anvendelse af MAT og NAT
Øget fokus på beskrivelse af sammenhænge
Opprioritering af sproget/samtalen i MAT
Nedprioritering af træning af standardopgaver og procedurer