1
Uddybende oversigt over hovedresultaterne fra TIMSS 2007
Hovedresultater:
- Danske 4. klasseelever har siden 1995 udviklet deres færdigheder i matematik
og naturfag, så de i dag er på et niveau svarende til et års mere undervisning
- Interessen for både naturfag og matematik er lav blandt de danske elever
- Selvtilliden hos de danske elever er i top
- Der observeres stort set ingen kønsforskelle
Om TIMSS
TIMSS 2007
Trends In International Mathematics and Science Study
er en
international komparativ sammenligning mellem elevpræstationer i fagene
matematik (MAT) og naturfag (NAT).
Danmark deltog senest i TIMSS 1995.
TIMSS-undersøgelserne
har været gennemført regelmæssigt siden 1960’erne og har
alle årene været planlagt og styret af IEA,
International Association for the
Evaluation of Educational Achievement.
I denne undersøgelse deltager Danmark med elever fra 4. klasse fra 137 skoler.
TIMSS måler elevfærdigheder
ved hjælp af opgaver, der passer med fagenes
læseplaner (er
curriculumorienterede).
De er desuden tilpasset bestemte statistiske
egenskaber, så man kan sammenligne elevernes præstationer ’objektivt’; fx hvis de ikke
har besvaret de samme opgaver.
Dermed ligner TIMSS’s opgaver
i princippet de opgaver,
som benyttes ved folkeskolens afgangsprøver, og de adskiller sig derved fra opgaver fx fra
PISA, hvor opgaverne er konstrueret ud fra principper om at kunne sammenligne
generelle
kompetencer
i fagene (de er såkaldt
literacyorienterede)
TIMSS måler på to dimensioner:
En faglig og et kognitiv. Den faglige dimension i
matematik består af tal(teori), geometri og data (repræsentation). I naturfag består den
faglige dimension af biovidenskab, naturvidenskab og geovidenskab.