TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg

Titel

Samrådsspørgsmål H-J om arbejdsmiljøet i folkeskolen

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

Ca. 10 min.

Tid og sted

2. december 2008, kl. 14.00

 


Disposition

1.      Indledning

2.      Kommentarer til spørgsmÃ¥l H og I, kvalitet i folkeskolen

3.      Kommentarer til spørgsmÃ¥l J, folkeskolens økonomi

 

1. Indledning

 

·        Uddannelsesudvalget har stillet beskæftigelsesministeren og undertegnede tre spørgsmÃ¥l, der danner baggrund for dette samrÃ¥d.

·        Jeg vil foreslÃ¥, at beskæftigelsesministeren indleder, da de første to spørgsmÃ¥l jo drejer sig om arbejdsmiljøet, som er dennes ressortansvar.

·        (Beskæftigelsesministeren taler).

·        De to første spørgsmÃ¥l har som sagt særlig relation til arbejdsmiljøet, og det har beskæftigelsesministeren glimrende redegjort for. Jeg tillader mig derfor dels at være kortfattet med hensyn besvarelse af de første to spørgsmÃ¥l dels at besvare dem under ét.

2. Kommentarer til spørgsmålene H og I

  • Hvad er ministrenes holdning til, at kun 7 ud af 82 skoler med rød smiley har

      fulgt op på Arbejdstilsynets påtale, jf. 3F artikel 29/10‑08: Børn lider under farligt

      arbejdsmiljø

      http://forsiden.3f.dk/article/20081029/NYHEDER/33077249/2140/NYHEDER?

 

  • Har ministrene tænkt sig at tage politiske initiativer for at undgÃ¥

      arbejdsmiljøproblemer på landets skoler?

 

·        Siden regeringsskiftet i 2001 har vi i regeringen sammen med et bredt flertal i Folketinget gennemført en række initiativer til at styrke undervisningsforholdene i folkeskolen.

·        Vi sikrer os sÃ¥ledes pÃ¥ forskellig mÃ¥de, at der ikke alene er hÃ¥nd i hanke med kvaliteten af skolernes undervisningstilbud, men vi griber ogsÃ¥ ind, hvis undervisningsforholdene ikke skulle vise sig at være i orden. Det ligger mig dog samtidig meget pÃ¥ sinde at understrege, at den centrale styring af folkeskolerne ikke bliver sÃ¥ hÃ¥ndfast og detaljeret, at det kommunale selvstyre bliver sat ud af funktion.

·        Af undervisningsmiljøloven fremgÃ¥r, at eleverne har ret til bÃ¥de et fysisk og psykisk godt undervisningsmiljø. Undervisningsmiljøloven, som Undervisningsministeriet har ansvaret for, er klar og fuldt tilstrækkelig.

·        For lærerne gælder desuden arbejdsmiljøreglerne. Men selv om det formelt er lærerne, der er beskyttet af arbejdsmiljøregler, har eleverne jo ogsÃ¥ gavn af, at lærernes arbejdsmiljø er i orden.

·        Jeg finder lige som beskæftigelsesministeren, at det er utilfredsstillende, at en række skoler med røde smileys ikke har fulgt op pÃ¥ Arbejdstilsynets pÃ¥tale, og lige som beskæftigelsesministeren vil jeg gerne slÃ¥ fast, at der er kommunernes ansvar, at arbejdsmiljøloven overholdes.

·        Men som beskæftigelsesministeren allerede har redegjort for, har en del af skolerne allerede efterlevet Arbejdstilsynets pÃ¥bud. Samtidig har Arbejdstilsynet en fast procedure for at følge op over for de skoler, som ikke har løst problemerne inden fristens udløb. For mig at se er det udtryk for, at vi har en arbejdsmiljølov, som fanger de arbejdsmiljøproblemer, der kan opstÃ¥ pÃ¥ den enkelte skole, og som ogsÃ¥ tages alvorligt af de involverede skoler.

 

3. Kommentarer til J

 

·        Mener ministrene, at der er en sammenhæng mellem arbejdsmiljøproblemerne pÃ¥ skolerne og regeringens loft over kommunernes anlægsudgifter?

 

·        Som bekendt er folkeskolen en kommunal opgave.

·        Det gælder ogsÃ¥ i forhold til de fysiske rammer for kommunens skoler. Alle spørgsmÃ¥l om de enkelte skolebygninger afgøres derfor af kommunalbestyrelsen. Folkeskoleloven indeholder ikke bestemmelser om de fysiske rammer, men stiller alene krav til indholdet af undervisningen.

·        Jeg vil derfor starte med at sige, at det ikke er regeringen, der tager stilling til, hvordan pengene skal prioriteres i de enkelte kommuner. Det er en lokal afgørelse for kommunalbestyrelsen som skoleejer og den enkelte skole som kommunal institution.

·        Jeg tror bestemt, at de borgmestre, som via medierne har luftet deres bekymringer for de kommunale budgetter for 2009, vil have sig frabedt, at undervisningsministeren skal sidde og fortælle dem, hvordan de skal bruges deres penge. Det gælder ogsÃ¥ pÃ¥ skoleomrÃ¥det.

·        Det samlede anlægsbudget for 2008 for folkeskolerne udgør 2,9 mia. kr., hvilket altsÃ¥ er en klar stigning i forhold til 2007 regnskabstallets 2,5 mia. kr.

·        Det bemærkes, at anlægsudgifter ikke afgrænses entydigt. Vedligeholdelse og begrænsede ombygninger kan sÃ¥ledes indgÃ¥ i en institutions Ã¥rlige drifts­bevilling – det kan fx være tilfældet for renovering af toiletter.

·        I lighed med de seneste mange Ã¥r indeholder aftalen om kommunernes økonomi for 2009 ogsÃ¥ en særlig lÃ¥nepulje til anlægsinvesteringer, og den udgør i 2009 500 mio. kr. til folkeskolen mv.

·        Ud af kvalitetsfondens samlede ramme pÃ¥ 50 mia. kr. i perioden 2009 til 2018 vedrører 22 mia. kr. det kommunale omrÃ¥de. I kommuneaftalen for 2009 er heraf i alt 9 mia. kr. blevet udmøntet, idet det er forudsat, at 1 mia. kr. overføres til kommunerne i 2009 og 2 mia. kr. i hvert af Ã¥rene 2010 til 2013.

·        Midlerne anvendes til forbedring af de fysiske rammer inden for dagtilbuds-, folkeskole- og ældreomrÃ¥det samt idrætsfaciliteter, men det skal ske pÃ¥ grundlag af kommunernes egne prioriteringer og efter en samlet plan.

·        PÃ¥ folkeskoleomrÃ¥det er forudsat et forudgÃ¥ende udredningsarbejde med henblik pÃ¥ at opstille forslag, der skal sikre gode fysiske rammer og tidssvarende undervisningsmaterialer, herunder koordineret med idrætsfaciliteter, der ogsÃ¥ kan anvendes som led i folkeskolens idrætsundervisning. Forberedelse af udredningsarbejdet er pÃ¥begyndt, og arbejdet forudsættes afsluttet i løbet af forÃ¥ret 2009.

·        Med udgangspunkt i et uændret kommunalt investeringsniveau, der for de fire serviceomrÃ¥der (idræt, skoler, daginstitutioner og plejehjem) i alt er pÃ¥ ca. 5 mia. kr., vil det samlede investeringsniveau altsÃ¥ bli­ve forøget til 6 mia. kr. i 2009 og til 7 mia. kr. fra 2010.

·        For perioden 2005 – 2008 blev der oprettet en tilskudsordning, hvor kommunerne har fÃ¥et mulighed for at bruge ca. 400 mio. kr. i 2008-priser til renovering af naturfagslokaler.

·        Senest har regeringen afsat en pulje pÃ¥ 100 millioner specielt til renovering af toiletforholdene i kommunale daginstitutioner og folkeskoler.

·        Der har i den seneste tid været fokus pÃ¥ dÃ¥rlige toiletforhold for børn og unge i daginstitutioner og i folkeskoler. Det afspejler, at en række kommuner ikke har prioriteret midler til vedligeholdelse af toiletforholdene i de kommunale institutioner. Det er kommunalbestyrelsens ansvar, at de kommunale institutioner vedligeholdes og er i god stand. Regeringen, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance er enige om, at det er kommunalbestyrelsens ansvar at prioritere, at børn og unge har gode toiletforhold i de kommunale institutioner. Med henblik pÃ¥ at sikre, at kommunalbestyrelserne ikke kan tilskrive evt. dÃ¥rlige toiletforhold udefra kommende forhold, afsættes en ansøgningspulje pÃ¥ i alt 100 mio. kr. i 2009 og 2010 til renovering af toiletforholdene i daginstitutioner og folkeskoler i kommuner, som kan dokumentere, at de ikke har midler til at prioritere vedligeholdelsen af toiletterne i institutionerne inden for kommunens økonomiske rammer. Puljen udmøntes i 2009 og 2010 og prioriteres inden for rammerne af den del af kvalitetsfonden, der endnu ikke er udmøntet.

·        Det er dÃ¥rlig husholdningsøkonomi for kommunerne at undlade at renovere deres bygninger.

 

·        Ved Ã¥r efter Ã¥r at undlade renoveringer skaber man og skubber en stadig stigende udgiftspukkel foran sig.

 

·        Uanset renoveringsbehovets faktiske omfang er det utvivlsomt, at der ud fra almindelig standard opleves at være et betydeligt behov pÃ¥ skoleomrÃ¥det, men det er jo ogsÃ¥ derfor, kvalitetsfonds­midlerne er afsat. Investeringsbehovet – eller snarere det oplevede behov – vil netop væ­re stærkt af­hængigt af, hvad der helt umiddelbart findes acceptabelt.

 

·        Om der er af­sat tilstrækkeligt, er derfor mere en politisk vurdering end et faktuelt spørgs­mÃ¥l.

·        Jeg mÃ¥ konstatere, at der gennemgÃ¥ende er et fornuftigt økonomisk grundlag for den kommunale service inden for folkeskoleomrÃ¥det.

·        Derfor er min konklusion klar. Der er ikke en sÃ¥dan sammenhæng mellem skolernes arbejdsmiljøproblemer og kommunernes anlægsudgifter, at der er anledning til at tage yderligere politiske initiativer.