Uddannelsesudvalget 2008-09, Udvalget for Videnskab og Teknologi 2008-09, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2008-09, Europaudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 73, UVT Alm.del Bilag 52, UUI Alm.del Bilag 40, KOM (2008) 0423 Bilag 3
Offentligt
Indstilling til Folketingets høringssvar til Kommissionen vedr. grønbog om migration og mobilitet,
KOM (2008)0423, fra Uddannelsesudvalget (UDU), Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
(UUI) og Udvalget for Videnskab og Teknologi (UVT)
Europaudvalget har den 15. september 2008 anmodet Uddannelsesudvalget, Udvalget for Videnskab og
Teknologi og Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik om at behandle Kommissionens grønbog:
”Migration og mobilitet: Udfordringer og muligheder for uddannelsessystemerne i EU” (KOM (2008)0423) og
opfordret udvalgene til at komme med en indstilling/udtalelse til Europaudvalget med henblik på afgivelse af
et fælles høringssvar til Kommissionen.
Udvalgene har drøftet sagen på nogle møder og har udover grønbogen modtaget følgende materiale til
belysning af sagen:
-
Folketingets EU-konsulents notat om grønbogen af 10/9-08
-
Regeringens grundnotat om grønbogen af 22/9-08
-
Høringssvar til grønbogen samt et høringsnotat af 7/11-08 fra Undervisningsministeriet.
Et flertal (V, S, KF, SF, RV og LA) anerkender og finder det positivt, at Kommissionens grønbog om
migration og mobilitet rejser en række centrale problemstillinger vedrørende de udfordringer og muligheder
uddannelsessystemerne i EU's medlemslande står over for i en stadig mere international og globaliseret
verden, hvor et stort antal skolebørn med indvandrerbaggrund kommer i skole i disse år. Mange af disse har
en svag social og økonomisk baggrund. Det er derfor afgørende for disse elevers udvikling og uddannelse,
at de får en positiv og stærk skolestart og skoleforløb og dermed også et fundament for senere at kunne
gennemføre ungdomsuddannelser og kortere eller længere videreuddannelser med succes.
Flertallet understreger, at uddannelsespolitik som udgangspunkt ikke er et EU-anliggende. Det er en national
opgave. Men det er naturligvis meget nyttigt, at landene udveksler erfaringer om et sådant område, hvor
landene har forskellige erfaringer, som kan være nyttige for de øvrige lande.
Flertallet finder, at EU bør understøtte, at der sker en større erfarings- og vidensudveksling mellem
medlemsstaternes skolesystemer, så gode erfaringer og viden om, hvad der virker i forhold til indvandrere og
efterkommere, samles og stilles til rådighed for medlemsstaterne. Dette arbejde ligger også fint i forlængelse
af den såkaldte Lissabon-proces, der blev fastlagt på topmødet 2000. Her så man uddannelserne som et
vigtigt led i udviklingen af en konkurrencedygtig og vidensbaseret økonomi og aftalte nogle overordnede
hovedmål for landenes arbejde med udvikling af egne uddannelser, herunder også delmål vedrørende
migration og mobilitet.
Flertallet støtter, at Kommissionens tætte samarbejde med andre internationale organisationer som f.eks.
OECD og Europarådet, som også beskæftiger sig med uddannelse og immigration, fortsat prioriteres højt.
Flertallet opfordrer Kommissionen til at tilsende Folketinget Kommissionens analyse af resultatet af høringen
over grønbogen og Kommissionens konklusioner i den anledning.
Et mindretal (DF) mener, at EU-Kommissionen og andre EU-instanser i stigende grad blander sig i
medlemslandenes, herunder Danmarks interne og nationale kompetenceområder, herunder integration og
uddannelsespolitik. Den udvikling er Dansk Folkeparti modstander af, da al erfaring viser, at EU på sigt ikke
formår eller ikke agter at respektere medlemslandenes suverænitet. På den baggrund anbefaler Dansk
Folkeparti, at EU indstiller sine aktiviteter eller alternativt neddrosler sine aktiviteter på eksempelvis
integration og uddannelsesområdet, indtil der er skabt klarhed over kompetencefordelingen.
Dansk Folkeparti finder endvidere, at den konkrete grønbog er udtryk for en politisk korrekthed, som må
anses for at være i strid med den nationale lovgivning på en række områder. For det første er der i det
danske Folketing et flertal af partier, der har fjernet kommunernes pligt til at tilbyde indvandrebørn