Roskilde d.13.11.08
Åbent brev til de uddannelsespolitiske ordførere
i de partier, der er repræsenteret i Folketinget
Jeg vil gerne stille jer 2 spørgsmål
vedrørende den danske folkeskolelærer-uddannelse :
Jeg underviser på læreruddannelsen og har naturligt
nok en tro på, at udviklingen i læreruddannelsen har en stærk afsmitning på
udviklingen i folkeskolen.
Jeg vil derfor gerne stille jer 2 spørgsmål
vedrørende den aktuelle udvikling indenfor læreruddannelsen og dermed for
folkeskolens fremtid:
- Som resultat af professionshøjskoledannelsen
nedlægges der institutioner overalt i landet nu. Det foregår efter lokale
bestyrelsesbeslutninger. De tager ikke nødvendigvis et overordnet hensyn
til en fordeling af læreruddannelsesinstitutioner på landsplan. I Det
University College, hvor jeg arbejder planlagde man f.eks. d.10.11.08 at bygge
en ny læreruddannelsesinstitution 30 km fra, hvor Københavnerseminarierne ligger og samtidig planlagde man at nedlægge det største seminarium på
Sjælland, der har alle faciliteter til læreruddannelse, idrætsfaciliteter,
laboratorier, værksteder m.m. Det ligger 60 km fra Københavnerseminarierne. Man vil i løbet af en periode udfase Læreruddannelsen i Holbæk,
hvor jeg arbejder (endnu !). Her var ellers bygninger til en hel campus,
hvis man havde villet det. Det kan få katastrofale følger for
rekrutteringen af uddannede lærere til yderområderne, der for vores
vedkommende er Odsherred, Kalundborg m.m. Det samme gælder i andre
yderområder  i resten af landet,der nedlægges seminarer overalt og efter
lokale bestyrelsesbeslutninger - Var det det man ville opnå med loven om
professionshøjskoler ?
- Som resultat af den nye læreruddannelse og
taxametersystemet nedlægges desuden mange linjefag, der ikke har nok studerende.
Det betyder f.eks. at faget tysk, faget biologi, faget musik nedlægges på
mange seminarier med efterfølgende mangel på faguddannede folkeskolelærere
både i yderområder og centralt. Naturfagslærere generelt bliver der en
katastrofal mangel på, da nedgangen i søgningen til faget er på 70 %-80 % p.gr.a.
den nye læreruddannelse-Var det, hvad man ville opnå med loven om den nye
læreruddannelse ?
Jeg vedlægger min kronik fra Holbæk Amts
Venstreblad 25.10.08
Med venlig hilsen
Trine Hyllested, ph.d., lektor,
Læreruddannelsen i Holbæk, University College Sjælland
Privat mail: [email protected]