Der er hjemmesider for klimaundervisning og forskningsskibet Galatheas resultater. Og over hele landet kommer elever i praktik i private virksomheder og snuser til bioteknologi, produktion eller forskning. Andre igen viser så stort talent i gymnasiet, at de deltager i projekterne på universiteterne. Og over hele landet er der naturvidenskabelige festivaler og cirkusforestillinger til at fange de unges interesse.
Der er med andre ord rigtig mange initiativer for at fremme interessen for naturvidenskab, teknik og sundhed. Nu skal erfaringerne fra de mange initiativer samles, vurderes og videregives af et nationalt center for natur, teknik og sundhed, som skal hjælpe med at danne overblik og udbrede de gode eksempler til skoler og uddannelsesinstitutioner over hele landet.
Centret bliver etableret efter norsk forbillede og pÃ¥ anbefaling af arbejdsgruppen til forberedelse af en national strategi for natur, teknik og sundhed, hvis anbefalinger blev offentliggjort i rapporten â€Et fælles løftâ€.
â€Jeg er meget glad for, at vi nu fÃ¥r et naturfagscenter i Danmark, som kan sikre, at alle de mange gode initiativer bliver spredt ud og brugt i undervisningen. Inspirationen kommer fra Norge, hvor jeg besøgte det norske naturfagscenter sammen med nogle dygtige danske lærere og professor Nils O. Andersen. Med disse midler har vi nu sikret driften, men jeg hÃ¥ber, at mange private donatorer vil melde sig pÃ¥ banen, sÃ¥ vi kan fÃ¥ et virkelig flot center,†siger Bertel Haarder.
Centrets hovedopgaver bliver:
Centeret modtager tilskud fra Undervisningsministeriet og kan derudover modtage tilskud fra andre ministerier samt tilskud fra private fonde, virksomheder og organisationer.
Centeret kan have indtægter fra indtægtsdækket virksomhed, ligesom det kan samfinansiere projekter med andre parter: Institutioner, virksomheder, fonde, organisationer.
Undervisningsministeriet skønner, at de statslige udgifter til etablering og drift af centeret udgør 15 mio. kr. i 2009, 10 mio. kr. i 2010 og 20 mio. kr. årligt i 2011 og 2012.