Bertel Haarder: Studerende skal have mere feedback
Rapporten â€Professionsbacheloruddannelserne – de studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre,†viser, at omkring hver tredje studerende pÃ¥ en professionsuddannelse har overvejet at springe fra.
Især efterlyser de studerende mere dialog med deres underviser i timerne og mulighed for hjælp efter timerne. Omkring en tredjedel af dem, der overvejer at stoppe, mener ikke, de får nok personlig tilbagemelding på deres faglige arbejde, selvom de ønsker det.
Rapporten er lavet af den uafhængige forskningsinstitution Anvendt Kommunalforskning, AKF, som har talt med førsteårsstuderende på forskellige professionsbacheloruddannelser et par måneder efter, at de nye professionshøjskoler blev etableret.
Rapporten skal bruges som led i arbejdet med at gøre professionsuddannelserne mere attraktive. Næsten tre fjerdedele af de studerende tilkendegiver, at de har valgt en professionsrettet uddannelse, fordi den både indeholder teori og praksis; men over en tredjedel af dem, der har overvejet at stoppe mener, at der er en dårlig sammenhæng mellem det, de lærer på uddannelsen og det, de lærer på praktikstedet. Godt hver femte af dem overvejer blandt andet at springe fra, fordi der er for lidt praktisk indhold i deres uddannelse.
Bertel Haarder:
â€Vi har netop skærpet kravene til praktik og vejledning, ligesom der er kommet mere overensstemmelse mellem praktik og teori. De danske professionsuddannelser indeholder ogsÃ¥ langt mere praktik end i udlandet. Jeg vil nu se pÃ¥, om det er godt nok tilrettelagt, og om der er behov for yderligere tiltag for, at den bliver taget mere seriøst. Vi mÃ¥ især tage ønsket om øget sammenhæng med praksis samt tilbagemeldinger fra lærerne alvorligt. Det er helt centrale krav i den nye lovgivning og afgørende, hvis vi skal tiltrække flere studerende,†siger Bertel Haarder.
Der er allerede taget en lang række initiativer for at styrke professionsuddannelserne. De blev samlet i otte nye professionshøjskoler 1. januar 2008 for at styrke studiemiljøerne.
Uddannelserne til lærer, pædagog og sygeplejerske er også blevet justeret, så der er bedre sammenhæng mellem teori og praktik, og vejledningen er blevet styrket. De adspurgte lærerstuderende er første årgang på en læreruddannelse med valg af færre linjefag og mere praktikvejledning.
Pædagoguddannelsen har også fået færre fag, så de studerende får større mulighed for at fordybe sig og der vil blive fremsat et lovforslag om at indføre SU-praktik, så praktikken bliver koblet tættere op på uddannelsen i stedet for at være en del af personalenormeringen.
Den nye sygeplejerskeuddannelse har også en bedre sammenhæng mellem teori og praktik og tilbyder både mere støtte og vejledning til de studerende.
Undervisningsministeriet arbejder i øjeblikket på at igangsætte en omfattende kampagne på sundhedsområdet sammen med bl.a. Dansk Sygeplejeråd, KL og Danske Regioner med det formål at øge tilgangen til uddannelserne. Kampagnen løber af stablen i foråret 2009.
Professionshøjskolernes Rektorkollegium er sammen med KL, Danske Regioner, FTF og med understøttelse af Undervisningsministeriet i gang med at udarbejde en national strategi for velfærdsuddannelserne. Strategien offentliggøres i første halvdel af 2009.
Professionshøjskolerne skal ifølge nye udviklingskontrakter have stor fokus på at fastholde de studerende.
Link til rapporten: (www.akf.dk...)
Yderligere oplysninger:
Forskningsleder Torben Pilegaard Jensen, mobil.: 6127 9644
Pressechef i Undervisningsministeriet Line Aarsland, tlf.: 3392 5044