Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 450
Offentligt
September 2009UDKAST
Forslagtil
Lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven)(Stipendium til visse uddannelsessøgende under 18 år, automatisk bopælskontrol m.v.)§1
I lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 661 af 29. juni 2009, fo-retages følgende ændringer:1.
I§ 2, stk. 1, nr. 3,indsættes efter »18 år,«: »jf. dog stk. 3,«.2.
I § 2, stk. 2, indsættes efter »18 år,«: »jf. dog stk. 3«.3.
I§ 2indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:»Stk. 3.Bestemmelserne i stk. 1, nr. 3, og stk. 2 gælder ikke for uddannelsessøgende, der søgerstipendium, jf. § 7, stk. 1, nr. 1, til uddannelse, der giver ret til uddannelsesstøtte inden for klippe-kortet, jf. § 15.«Stk. 3-8 bliver herefter stk. 4-9.4.
I§ 2, stk. 6,der bliver stk. 7, ændres »jf. stk. 4, eller straffuldbyrdelse, jf. stk. 5« til: »jf. stk. 5,eller straffuldbyrdelse, jf. stk. 6«.5.
I§ 2, stk. 7, 1. pkt.,der bliver stk. 8, 1. pkt., ændres »jf. stk. 4« til: »jf. stk. 5«.6.
I§ 2, stk. 8, 2. pkt.,der bliver stk. 9, 2. pkt., indsættes efter »andre særlige forhold«: », og kanbestemme, at en tilrettelagt længerevarende ferieperiode i et støtteberettigende uddannelsesforløbmedfører, at den uddannelsessøgende ikke opfylder betingelserne i stk. 1, nr. 2, i denne ferieperio-de«.7.
I§ 24, stk. 3, nr. 2,indsættes efter »og stk. 2«: », jf. § 2, stk. 3«.8.
I§ 24, stk. 3, nr. 6,ændres »§ 2, stk. 4 og 5« til: »§ 2, stk. 5 og 6«.9.
I§ 30, stk. 2, 2. pkt.,indsættes efter »det laveste«: »fribeløb, jf. § 24, stk. 1, nr. 1,«.10.
I§ 39indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»Stk. 2.Styrelsen kan uden samtykke til brug for kontrol af, om den uddannelsessøgende er ude-boende, jf. § 8, stk. 3, og regler fastsat i medfør af § 8, stk. 4, nr. 1, indhente oplysninger fra DetCentrale Personregister om den uddannelsessøgendes og dennes forældres bopæl. Oplysningernekan samkøres og sammenstilles med styrelsens oplysninger om tildeling af støtte med det formål atkontrollere, om støtten er tildelt med korrekt sats.«Stk. 2-9 bliver herefter stk. 3-10.
11.
I§ 39, stk. 5,der bliver stk. 6, ændres »§ 2, stk. 4 og 5« til: »§ 2, stk. 5 og 6«.12.
I§ 39, stk. 9,der bliver stk. 10, ændres »stk. 1-4« til: »stk. 1-5«.13.
I§ 42, stk. 1, 3. pkt.,ændres »§ 39, stk. 1-3, jf. stk. 9,« til: »§ 39, stk. 1-4, jf. stk. 10,«.§2
Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2010.Stk. 2.§ 30, stk. 2, 2. pkt., i lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven), som ændret ved § 1, nr.9, i denne lov, finder anvendelse for den endelige tildeling af støtte, jf. SU-lovens §§ 20 og 20 a, fraog med støtteåret 2009.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Lovforslagets baggrundRegeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, SocialistiskFolkeparti og Det Radikale Venstre indgik den 29. maj 2008 en aftale om en række omlægninger på SU-området. Aftalen blev udmøntet ved lov nr. 1408 af 27. december 2008 om ændring af lov om statens uddan-nelsesstøtte (SU-loven) (Forhøjelse af fribeløb, forsørgertillæg og handicaptillæg, ophør af dobbeltklipord-ningen, obligatorisk digital ansøgning, fleksibel låneordning m.v.). Aftalen omfattede et overskydende pro-venu, som kan udmøntes fra 2011. Forligspartierne har imidlertid aftalt med virkning allerede fra den 1. ja-nuar 2010 at gøre det muligt for uddannelsessøgende under 18 år at få stipendium efter lov om statens ud-dannelsesstøtte (SU-loven), hvis de går på en videregående uddannelse eller en privat udannelse. Det foreslåsderfor, at SU-loven ændres, så dette bliver muligt, jf. afsnit 2.1.Som opfølgning på indførelsen af obligatorisk digital ansøgning og forhøjelsen af det laveste fribeløb, jf.lov nr. 1408 af 27. december 2008, foreslås endvidere følgende ændringer af SU-loven:– Ny hjemmel til at samkøre oplysninger om tildeling af statens uddannelsesstøtte (SU) med oplysningerom, hvorvidt den uddannelsessøgende deler folkeregisteradresse med en eller begge sine forældre, såStyrelsen for Statens Uddannelsesstøtte (styrelsen) han foretage en automatisk kontrol af, om den ud-dannelsessøgende reelt var udeboende i den periode, hvor den pågældende har fået stipendium med ude-boendesats, jf. afsnit 2.2.– Præcisering af, hvilket af de laveste fribeløb der skal anvendes i forbindelse med beregning efter SU-lovens § 30, stk. 2, af størrelsen på krav om tilbagebetaling af for meget modtaget SU, jf. afsnit 2.3.På baggrund af konkrete tilfælde, hvor sommerferien i et SU-berettigende uddannelsesforløb med enkelt-fagsundervisning som fjernundervisning er tilrettelagt, så den kan strække sig fra maj til oktober, foreslås detendelig at give mulighed for, at undervisningsministeren kan fastsætte regler, hvorefter de uddannelsessø-gende – på grund af feriens længde – kan udelukkes fra at modtage SU i perioden i en ellers støtteberettigen-de uddannelse, jf. afsnit 2.4.2. Lovforslagets indhold2.1. Stipendium til visse uddannelsessøgende under 18 år2.1.1. Gældende retDet følger af SU-loven, at uddannelsessøgende kan få SU, når de er danske statsborgere eller kan ligestilleshermed, er indskrevet på og gennemgår en uddannelse, der giver ret til SU, er fyldt 18, er studieaktive ogikke får anden offentlig støtte, der tilsigter at dække leveomkostningerne. SU kan dog tidligst gives fra be-gyndelsen af det kvartal, som følger efter den dato, hvor den uddannelsessøgende er fyldt 18 år. Dette gæl-der, uanset om det drejer sig om en ungdomsuddannelse, en videregående uddannelse eller en privat uddan-nelse. Aldersbetingelsen hænger sammen med, at unge under 18 år er omfattet af forældrenes forsørgelses-pligt.SU gives uden for klippekortet til uddannelsessøgende, der gennemgår en ungdomsuddannelse, og indenfor klippekortet til uddannelsessøgende, der gennemgår en videregående uddannelse eller en privat uddan-nelse.2.1.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at aldersbetingelsen ikke skal gælde for uddannelsessøgende, der søger om stipendium til ud-dannelse, der giver ret til uddannelsesstøtte inden for klippekortet. De uddannelsessøgende vil således, uan-set om de er fyldt 18 år, kunne få stipendium fra den måned, hvor de starter på en videregående eller privat
uddannelse og ellers opfylder de generelle støttebetingelser. Når aldersbetingelsen ikke gælder, vil bestem-melsen om, at der først gives SU fra det kvartal, som følger efter den dato, hvor den uddannelsessøgende erfyldt 18 år, heller ikke gælde for uddannelsessøgende, der søger stipendium til uddannelse, der giver ret tiluddannelsesstøtte inden for klippekortet.Aldersbetingelsen ophæves udelukkende for så vidt angår retten til stipendium. Uddannelsessøgende under18 år er umyndige og kan derfor ikke selv underskrive en låneaftale. Derfor forudsættes det, at de uddannel-sessøgende, der er omfattet af forslaget, lige som alle andre uddannelsessøgende først kan optage lån frabegyndelsen af det kvartal, som følger efter den dato, hvor den pågældende er fyldt 18 år.Uddannelsessøgende, der er omfattet af forslaget om ophævelsen af aldersbetingelsen, vil modtage stipen-dium efter de samme regler, som gælder for alle uddannelsessøgende, der får SU inden for klippekortet. Detbetyder blandt andet, at de – i modsætning til 18-19-årige uddannelsessøgende ved ungdomsuddannelser –ikke får stipendium afhængigt af forældrenes indkomst, og at de modtager SU med satsen for udeboende,hvis de er udeboende. Reglerne om ret til SU med udeboendesats er beskrevet nærmere under afsnit 2.2.Uddannelsessøgende, der søger om SU uden for klippekortet, vil lige som efter de gældende regler førstkunne modtage stipendium fra begyndelsen af det kvartal, som følger efter den dato, hvor den uddannelses-søgende er fyldt 18 år.Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 3, og bemærkningerne hertil.2.2. Hjemmel til elektronik bopælskontrol2.2.1. Gældende retDet følger af SU-loven, at stipendium gives med enten hjemmeboendesats eller udeboendesats. Satsen forudeboende gives til uddannelsessøgende, der kan dokumentere at være udeboende, og som er indskrevet påog gennemgår en videregående eller privat uddannelse. Satsen for udeboende gives endvidere til uddannel-sessøgende, der er udeboende, fyldt 20 år og er indskrevet på og gennemgår en ungdomsuddannelse.Det er fastsat i SU-bekendtgørelsens § 8, stk. 1, at uddannelsessøgende betragtes som hjemmeboende, hvisde bor hos en eller begge forældre og i folkeregisteret er tilmeldt den ene eller begge forældrenes adresse,eller hvis den uddannelsessøgende uanset folkeregisteradressen jævnligt bor hos forældrene eller den ene afdem. Det er den uddannelsessøgendes bopælsstatus den 1. i måneden, der er afgørende for, om den uddan-nelsessøgende betragtes som ude- eller hjemmeboende i den pågældende måned. Uddannelsessøgende, der ien periode har modtaget stipendium med udeboendesats, skal kunne dokumentere at være udeboende i perio-den.For 18-19-årige uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser gælder særlige regler, hvorefter der kun givesSU med udeboendesats til udeboende uddannelsessøgende, hvis de opfylder de betingelser, der fremgår afSU-bekendtgørelsen § 9, stk. 1. Uddannelsesinstitutionen træffer den endelige administrative afgørelse om,hvorvidt 18-19-årige uddannelsessøgende opfylder betingelserne for at få stipendium med udeboendesats.I forbindelse med ansøgning om SU angiver den uddannelsessøgende selv, om vedkommende er udeboen-de eller hjemmeboende, og stipendium tildeles på den baggrund med satsen for ude- eller hjemmeboende. De18-19-årige uddannelsessøgende skal aflevere en selvstændig ansøgning for at få vurderet, om de opfylder enaf de betingelser, der er opstillet i SU-bekendtgørelsens § 9, stk. 1.2.2.2. Den foreslåede ordningMed indførelsen af obligatorisk digital ansøgning om SU og afskaffelsen af ansøgninger i papir-form vilder fremover ikke være en SU-medarbejder, der har mulighed for at kontrollere, at den uddannelsessøgendesoplysninger er korrekte, i forbindelse med, at papir-ansøgningen afleveres på uddannelsesstedet.Det foreslås derfor, at der skabes hjemmel til, at styrelsen uden samtykke til brug for kontrol af, om denuddannelsessøgende er udeboende, kan indhente oplysninger om den uddannelsessøgendes bopæl og omforældrenes bopæl og samkøre og sammenstille oplysningerne med styrelsens oplysninger om tildeling afSU.
Der vil således være tale om at samkøre oplysninger om den uddannelsessøgendes SU med oplysningerom, hvorvidt den uddannelsessøgende deler folkeregisteradresse med en eller begge sine forældre.Stipendium vil fortsat blive tildelt med satsen for ude- eller hjemmeboende på baggrund af den uddannel-sessøgendes egne oplysninger i ansøgningen, men forslaget giver mulighed for, at styrelsen efterfølgendeautomatisk kan kontrollere, om den uddannelsessøgende reelt var udeboende i den periode, hvor den pågæl-dende har fået stipendium med udeboendesats.Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 10, og bemærkningerne hertil.2.3. Tilbagebetaling af for meget modtaget SUEfter bestemmelsen i SU-lovens § 30, stk. 2, skal foreløbige beløb, der i forbindelse med den endelige støt-tetildeling ved indkomstkontrollen ikke kan tildeles endeligt, kun betales tilbage med halvdelen i det omfangde udgør op til forskellen mellem det laveste og det mellemste månedlige fribeløb.Med lov nr. 1408 af 27. december 2008 blev det laveste fribeløb forhøjet for uddannelsessøgende i videre-gående uddannelser og private uddannelser med virkning fra den 1. januar 2009. Fribeløbet blev dog ikkeforhøjet for uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser, hvorfor der fra den 1. januar 2009 gælder to forskel-lige laveste fribeløb på henholdsvis 6.587 kr. og 8.138 kr. (2009-niveau) alt efter, om den uddannelsessøgen-de får SU til en ungdomsuddannelse eller til en videregående eller privat uddannelse.Det har med lov nr. 1408 af 27. december 2008 ikke været hensigten at ændre den retsstilling, der følger afSU-lovens § 30, stk. 2. Det foreslås derfor, at det præciseres, at det er det laveste af de to lave månedligefribeløb, der gælder for uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser, der lægges til grund for beregningen af,hvilket beløb der skal betales tilbage i forbindelse med den endelige tildeling ved indkomstkontrollen. Ud-dannelsessøgende, der ved indkomstkontrollen i 2009 bliver mødt med et krav om tilbagebetaling af for me-get modtaget støtte i støtteåret 2009, skal således betale halvdelen tilbage af de første 9.862 kr. (2009-niveau)(det mellemste fribeløb på 16.449 kr. minus 6.587 kr.).Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 9, og bemærkningerne hertil.2.4. Ikke støtteberettigende ferieperioderUddannelsesstøtte gives efter SU-loven til hele uddannelsesperioden, herunder også til ferieperioder, derligger midt i en støtteberettigende uddannelse, hvis den uddannelsessøgende opfylder de grundlæggendestøttebetingelser. For videregående uddannelser og private uddannelser, hvor der gives SU inden for klippe-kortet, gælder det, at der tildeles et antal klip, der svarer til den samlede normerede uddannelsestid inklusiveeventuelle feriemåneder i løbet af uddannelsen plus 12 klip.Det foreslås, at undervisningsministeren får hjemmel til at fastsætte regler om, at støttebetingelsen om, atden uddannelsessøgende er indskrevet på og gennemgår en støtteberettigende uddannelse, ikke er opfyldt,hvis uddannelsesinstitutionen konkret har tilrettelagt uddannelsen, så f.eks. sommerferieperioden er af læn-gere varighed. Den uddannelsessøgende vil således blive betragtet som værende uden for uddannelse i ferie-perioden og vil derfor ikke kunne modtage SU, men vil til gengæld have ret til det højeste månedlige fribeløbpå 31.660 kr. i ferien.Den foreslåede bestemmelse omfatter i sin ordlyd uddannelsessøgende ved alle støtteberettigede uddannel-ser. Det er dog ikke hensigten, at bestemmelsen skal omfatte uddannelsessøgende, som går på uddannelser,der har sommerferie eller anden ferie af normal varighed, herunder også universitetsuddannelserne, hvorsommerferien – alt efter tidspunktet for sidste eksamen før ferien – kan vare over 2 måneder. Det er på nu-værende tidspunkt hensigten at fastsætte regler om uddannelsessøgende, der deltager i enkeltfagsundervis-ning, hvor uddannelsesinstitutionerne i forbindelse med enkeltfagsundervisning som fjernundervisning hartilrettelagt sommerferieperioder, der har en længde, der væsentligt overstiger normen.Selv om det indtil videre kun er relevant at fastsætte regler, der knytter sig til enkeltfagsundervisning, kandet på længere sigt vise sig relevant at fastsætte regler, der omfatter uddannelsessøgende ved andre uddan-nelser, hvis uddannelsesforløbene tilrettelægges med ferieperioder, der er væsentligt længere end normen.Der henvises i øvrigt til forslagets § 1, nr. 6, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerFor så vidt angår forslaget om at ophæve aldersbetingelsen for uddannelsessøgende ved videregående ud-dannelser udgjorde omfanget af 17-årige uddannelsessøgende på videregående uddannelse i 2007 16 perso-ner (ca. 4 helårspersoner). Hertil kommer skønsmæssigst 50 uddannelsessøgende på 18 år, som i gennemsnitikke får støtte i 1½ måned på grund af den gældende bestemmelse om, at der først gives SU fra kvartaletefter, at den uddannelsessøgende er fyldt 18 år. På denne baggrund skønnes forslaget at medføre en merud-gift til stipendier på ca. 0,5 mio. kr. fra 2010.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljøkonsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.9. HøringLovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationer: Akademikernes Centralorga-nisation, Ankenævnet for Uddannelsesstøtten, Børne- og ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), C3,CIRIUS, Danmarks Erhvervsskoleforening, Danmarks Erhvervsskoler, Danmarks Evalueringsinstitut, Dan-marks Konservative Studerende, Danmarks Liberale Studerende, Danmarks Lærerforening, Danmarks Me-die- og Journalisthøjskole, Danmarks Skolelederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,Dansk Erhverv, Dansk Handel og Service (DHS), Dansk Industri, Dansk Magisterforening, Dansk Metal,Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Dansk Teknisk Lærerforbund, Dansk Ungdoms Fællesråd, DanskeGymnasieelevers Sammenslutning, Danske Handicaporganisationer (DH), Danske Landbrugsskoler, DanskeRegioner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter, Datatilsynet, Erhvervsakademirådet, Er-hvervsskolernes Bestyrelsesforening, Erhvervsskolernes Elevorganisation, Forbundet af Offentlige Ansatte(FOA), Foreningen af private, selvejende gymnasier, studenter- og hf-kurser, Foreningen af Skoleledere vedde tekniske skoler, Foreningen af Uddannelses- og Erhvervsvejledere ved Tekniske Skoler, Foreningen forDanske Landbrugsskoler, Frit Forum – Socialdemokratiske Studerende, Funktionærernes og Tjenestemæn-denes Fællesråd (FTF), Fællesrådet for Foreninger for Uddannelses- og Erhvervsvejledning (FUE), Gymna-sieelevernes Landsorganisation, Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes Lærerforening,Gymnasieskolernes Rektorforening, Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS-A), HandelsskolernesForstander- og inspektørforening, Handelsskolernes Lærerforening, HK/Kommunal, HK/Stat, Håndværksrå-det, Interesseorganisationen for handelsskolernes ledelser (HFI), Kommunernes Landsforening, Konkurren-cestyrelsen, Kulturministeriets Rektorer, Københavns Kommune, Landsforbundet af Voksen- og Ungdoms-undervisere, Landsorganisationen i Danmark (LO), Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lands-sammenslutningen af Kursusstuderende, Lederforeningen (VUC), Lederforsamlingen, Ungdommens Uddan-nelsesvejledning, Lærernes Centralorganisation, Lærerstuderendes Landskreds, Nævnet om Støtteberettigen-de Uddannelser i Udlandet, Professionshøjskolernes Rektorkollegi-um, Pædagogstuderendes Landssammen-slutning, Rigsrevisionen, Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet), Rådet for større IT-sikkerhed,Sammenslutningen af ledere ved skolerne for de grundlæggende sosu-uddannelser, SocialpædagogernesLandsforbund, Studenterrådgivningen, Studierådet for Ingeniørstuderende i Danmark, Studievejlederfor-eningen for gymnasiet og hf, SU-rådet, Sygeplejestuderendes Landssammenslutning og VUC Bestyrelses-forening.
10. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/mindreudgifterIngenNegative konsekven-ser/merudgifterForslaget medfører enårlig merudgift til stipen-dier på ca. 0,5 mio. kr. fra2010.Ingen
Økonomiske konsekven-ser for stat, kommuner ogregionerAdministrative konse-kvenser for stat, kommu-ner og regionerØkonomiske konsekven-ser for erhvervslivetAdministrative konse-kvenser for erhvervslivetMiljømæssige konsekven-serAdministrative konse-kvenser for borgerneForholdet til EU-retten
Ingen
IngenIngenIngenIngen
IngenIngenIngenIngen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1
Til nr. 1, 2, 4, 5, 7, 8 og 11 (§ 2, stk. 1, nr. 3, stk. 2 og 7 og stk. 8, 1. pkt., § 24, stk. 3, nr. 2 og 6, og § 39, stk.6)Der er tale om konsekvensændringer som følge af lovforslagets § 1, nr. 3.Til nr. 3 (§ 2, stk. 3)Med forslaget gives der mulighed for uanset den uddannelsessøgendes alder at tildele stipendium til ud-dannelsessøgende, som er indskrevet på og gennemgår en uddannelse, der giver ret til SU inden for klippe-kortet. Hermed ophæves aldersbetingelsen i lovens § 2, stk. 1, nr. 3, for uddannelsessøgende ved videregåen-de uddannelser og private uddannelser, hvilket betyder, at reglen i § 2, stk. 2, om, at der tidligst kan givesstøtte fra det kvartal, der følger efter den dato, hvor den uddannelsessøgende fylder 18 år, heller ikke gælderfor uddannelsessøgende, der søger stipendium til videregående uddannelse eller privat uddannelse.Det er fortsat en betingelse, at de uddannelsessøgende opfylder de almindelige støttebetingelser, jf. SU-lovens §§ 2 og 2 a, herunder kravet om, at den uddannelsessøgende er dansk statsborger eller kan ligestilleshermed, er studieaktiv og ikke får anden offentlig støtte, der tilsigter at dække leveomkostningerne.Forslaget giver kun mulighed for at få stipendium efter SU-lovens § 7, stk. 1, nr. 1. Retten til stipendiumsom tillæg til uddannelsessøgende, der er på grund af varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse harmeget betydelige begrænsninger i evnen til at påtage sig erhvervsarbejde (handicaptillæg), jf. SU-lovens § 7,stk. 3, stipendium som tillæg til enlige forsørgere og forsørgere, der bor sammen med en anden SU-modtager(forsørgertillæg), jf. SU-lovens § 7, stk. 4, og supplerende stipendium til dækning af undervisningsafgift, jf.SU-lovens § 7, stk. 6, knytter sig til retten til stipendium efter SU-lovens § 1, nr. 1. Uddannelsessøgende, derhar ret til stipendium efter § 7, stk. 1, nr. 1, vil således også få ret til de ovennævnte supplerende stipendier.Aldersbetingelsen fastholdes for så vidt angår retten til lån efter SU-lovens § 7, stk. 1, nr. 2 og 3. De ud-dannelsessøgende vil således tidligst kunne få lån fra begyndelsen af det kvartal, som følger efter den dato,hvor den uddannelsessøgende er fyldt 18 år, jf. lovens § 2, stk. 1, nr. 3, og stk. 2.Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6 (§ 2, stk. 9, 2. pkt.)Med forslaget bemyndiges undervisningsministeren til at fastsætte regler om, at der ikke kan gives SU i enferieperiode i en ellers en støtteberettigende uddannelse, hvis ferien er tilrettelagt, så den har en længere va-righed end normalt for uddannelsen.Det er på nuværende tidspunkt hensigten at fastsætte regler, der specifikt retter sig mod uddannelsessøgen-de, der deltager i enkeltfagsundervisning, jf. SU-bekendtgørelsens § 11, hvor sommerferieperioden i forbin-delse med fjernundervisning kan være tilrettelagt, så den strækker sig fra maj til oktober. Sommerferieperio-den vil således være på mere end 3 måneder.Der henvises i øvrigt til afsnit 2.4. i lovforslagets almindelige bemærkninger.Til nr. 9 (§ 30, stk. 2, 2. pkt.)Efter bestemmelsen i SU-lovens § 30, stk. 2, skal foreløbige beløb, der i forbindelse med den endelige støt-tetildeling ved indkomstkontrollen ikke kan tildeles endeligt, kun betales tilbage med halvdelen i det omfangdet udgør op til forskellen mellem det laveste og det mellemste fribeløb.Det foreslås, at det præciseres, at det er det laveste fribeløb, der gælder for uddannelsessøgende i ung-domsuddannelser, der lægges til grund for beregningen, uanset om den uddannelsessøgende har fået SU tilen ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelse i det pågældende støtteår.Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.Til nr. 10 (§ 39, stk. 2)Det følger af SU-lovens § 8, stk. 1, at stipendium gives med enten hjemmeboendesats eller udeboendesats.Af SU-lovens § 8, stk. 3, fremgår det, at udeboendesatsen gives til uddannelsessøgende, der kan dokumente-re at være udeboende, og som har ret til SU inden for klippekortet, eller er fyldt 20 år og har ret til SU udenfor klippekortet. SU tildeles med ude- eller hjemmeboendesats på baggrund af den uddannelsessøgendesegne oplysninger i ansøgningen.For 18-19-årige uddannelsessøgende, der får SU uden for klippekortet, gælder særlige regler, hvorefter derkun gives SU med udeboendesats til udeboende uddannelsessøgende, hvis de opfylder de betingelser, derfremgår af SU-bekendtgørelsen § 9, stk. 1. Uddannelsesinstitutionen træffer efter SU-bekendtgørelsens § 9,stk. 5, den endelige administrative afgørelse om, hvorvidt den 18-19-årige uddannelsessøgende opfylderbetingelserne i bekendtgørelsens § 9, stk. 1.Det foreslås, at der skabes hjemmel til, at styrelsen uden samtykke til brug for kontrol af, om den uddan-nelsessøgende er udeboende, kan indhente oplysninger om den uddannelsessøgendes bopæl og om forældre-nes bopæl og samkøre og sammenstille oplysningerne med styrelsens oplysninger om tildeling af SU.Herved kan styrelsen automatisk kontrollere, om den uddannelsessøgende reelt var udeboende i den perio-de, hvor den pågældende har fået stipendium med udeboendesats. Er støtten ikke tildelt med korrekt sats, harstyrelsen hjemmel i SU-lovens § 29, stk. 3, til at rejse krav om tilbagebetaling af differencen mellem satsenfor udeboende og satsen for hjemmeboende.Idet oplysningerne om den uddannelsessøgendes og dennes forældres bopæl ikke er indsamlet hos den re-gistrerede selv, følger det af persondatalovens § 29, at den dataansvarlige skal give meddelelse om, at vide-regivelsen af oplysningerne finder sted. Efter persondatalovens § 29, stk. 3, gælder oplysningspligten ikke,hvis underretningen af den registrerede viser sig umulig eller uforholdsmæssigt vanskelig.Der er ca. 223.000 støttemodtagere, der modtager stipendium med udeboendesats. For at opfylde oplys-ningspligten er det nødvendigt at give meddelelse om indhentelse af oplysninger til personer, der er forældretil støttemodtagere, samt eventuelt også til personer, som den uddannelsessøgende deler husstand med. Dadet ikke er muligt at opfylde oplysningspligten ved at sende en elektronisk meddelelse til de pågældende, kanoplysningspligten kun opfyldes ved at sende meddelelsen pr. brev. Det vurderes på den baggrund, at oplys-ningspligten i persondatalovens § 29 er uforholdsmæssigt vanskelig at gennemføre i forbindelse med den
automatiske kontrol. I det begrænsede antal sager, hvor den automatiske kontrol fører til, at styrelsen måundersøge sagen nærmere, eller hvor kontrollen tydeligt viser, at den uddannelsessøgende ikke har ret til SUmed udeboendesats, vil styrelsen dog kunne opfylde oplysningspligten.Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.Til nr. 12 og 13 (§ 39, stk. 10, og § 42, stk. 1, 3. pkt.)Der er tale om konsekvensændringer som følge af lovforslagets § 1, nr. 10.Til § 2Til stk. 1Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2010.Uanset alder vil uddannelsessøgende med virkning fra den 1. januar 2010 kunne søge om og få stipendium,hvis de er indskrevet på og gennemgår en uddannelse, der giver ret til SU inden for klippekortet, og opfylderde generelle støttebetingelser i SU-lovens §§ 2 og 2 a. Det er ikke afgørende for retten til stipendium, hvor-når den uddannelsessøgende er påbegyndt uddannelsen, når blot den uddannelsessøgende opfylder betingel-sen den 1. januar 2010 eller senere.Fra den 1. januar 2010 vil det være muligt at foretage automatisk elektronisk kontrol af den uddannelses-søgendes bopælsstatus. Det er dog ikke hensigten at foretage automatisk elektronisk kontrol af støtte tildeltfor støtteår, der ligger forud for den 1. januar 2010.Til nr. 2Det foreslås, at SU-lovens § 30, stk. 2, 2. pkt., som ændret ved lovforslagets § 1, nr. 9, hvorved det præci-seres, at det er det laveste af de to lave månedlige fribeløb, der gælder ved beregning af, hvilket beløb derskal tilbagebetales i forbindelse med den endelige tildeling ved indkomstkontrollen, finder anvendelse fra ogmed støtteåret 2009.
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formuleringLovforslaget
§1
I lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 661 af 29. juni2009, foretages følgende ændringer:§ 2.
Uddannelsessøgende kan efter ansøgningfå uddannelsesstøtte, når de1) opfylder de betingelser, der er nævnt i § 2a,2) er indskrevet på og gennemgår en uddan-nelse, der giver ret til uddannelsesstøtte,3) er fyldt 18 år,4) er studieaktive og5) ikke får anden offentlig støtte, der tilsigterat dække leveomkostningerne, bortset frastipendium efter afsnit II.Stk. 2.En uddannelsessøgende kan tidligst fåuddannelsesstøtte fra begyndelsen af det kvar-tal, der følger efter den dato, hvor den uddan-nelsessøgende er fyldt 18 år.
1.
I§ 2, stk. 1, nr. 3,indsættes efter »18 år,«:»jf. dog stk. 3,«.
2.
I § 2, stk. 2, indsættes efter »18 år,«: »jf. dogstk. 3«.
3.
I§ 2indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:»Stk. 3.Bestemmelserne i stk. 1, nr. 3, og stk.2 gælder ikke for uddannelsessøgende, der sø-ger stipendium, jf. § 7, stk. 1, nr. 1, til uddan-nelse, der giver ret til uddannelsesstøtte indenfor klippekortet, jf. § 15.«Stk. 3-8 bliver herefter stk. 4-9.Stk. 3.Det er en yderligere betingelse for at fåuddannelsesstøtte til uddannelse i udlandet, atden uddannelsessøgende har haft sammenhæn-gende ophold i Danmark i mindst 2 år inden forde sidste 10 år forud for ansøgningstidspunktet.Betingelsen gælder dog ikke for uddannelses-søgende, der ansøger om uddannelsesstøtte tilstudentereksamen ved Duborg-Skolen i Flens-borg eller A. P. Møller Skolen i Slesvig. Betin-gelsen gælder herudover ikke for uddannelses-søgende, der ikke er registreret i CPR som ud-rejst, jf. § 24, stk. 5 og 6, i lov om Det CentralePersonregister.
Stk. 4.Udbetalingen af uddannelsesstøtte op-hører for uddannelsessøgende, som bevidstunddrager sig strafforfølgning her i landet itilfælde, hvor1) den pågældende er varetægtsfængslet,2) politiet eftersøger den pågældende medhenblik på varetægtsfængsling eller3) der foreligger en varetægtsfængslingsken-delse.Stk. 5.Udbetalingen af uddannelsesstøtte op-hører endvidere for uddannelsessøgende, sombevidst unddrager sig straffuldbyrdelse her ilandet, hvis den pågældende er idømt en ube-tinget fængselsstraf eller anden strafferetligretsfølge, der indebærer eller giver mulighedfor frihedsberøvelse.Stk. 6.Udbetaling af uddannelsesstøtte ophø-rer fra den måned, der følger efter måneden,hvor den uddannelsessøgende unddrager sigstrafforfølgning, jf. stk. 4, eller straffuldbyrdel-se, jf. stk. 5.Stk. 7.Efterfølges en strafforfølgning, jf.stk. 4, ikke af en domfældelse, efterbetales ud-dannelsesstøtten, der ikke er udbetalt underophøret, hvis de øvrige støttebetingelser er op-fyldt. Uddannelsesstøtten udbetales dog ikke tilafdødes bo, hvis personen afgår ved døden,inden der er afsagt dom i sagen.Stk. 8.Undervisningsministeren kan fastsætteregler om de betingelser, der er nævnt i stk. 1,nr. 2, 4 og 5. Undervisningsministeren kan her-under bestemme, at kravet om studieaktivitetkan fraviges på grund af sygdom, fødsel, adop-tion eller andre særlige forhold.
4.
I§ 2, stk. 6,der bliver stk. 7, ændres »jf. stk.4, eller straffuldbyrdelse, jf. stk. 5« til: »jf. stk.5, eller straffuldbyrdelse, jf. stk. 6«.
5.
I§ 2, stk. 7, 1. pkt.,der bliver stk. 8, 1. pkt.,ændres »jf. stk. 4« til: »jf. stk. 5«.
6.
I§ 2, stk. 8, 2. pkt.,der bliver stk. 9, 2. pkt.,indsættes efter »andre særlige forhold«: », ogkan bestemme, at en tilrettelagt længerevarendeferieperiode i et støtteberettigende uddannelses-forløb medfører, at den uddannelsessøgendeikke opfylder betingelserne i stk. 1, nr. 2, i den-ne ferieperiode«.
§ 24.
(…)Stk. 3.Fribeløbet er 30.619 kr. pr. måned (hø-jeste fribeløb) for hver måned i støtteåret elleruddannelsesperioden, hvor den uddannelsessø-gende1) ikke gennemgår en uddannelse i Danmarkeller i udlandet, der giver ret til uddannel-sesstøtte efter afsnit I,2) ikke opfylder aldersbetingelsen for at fåuddannelsesstøtte, jf. § 2, stk. 1, nr. 3, ogstk. 2,3) gennemgår en uddannelse, der giver ret til
7.
I§ 24, stk. 3, nr. 2,indsættes efter »og stk.2«: », jf. § 2, stk. 3«.
uddannelsesstøtte, men ikke er dansk stats-borger eller i støttemæssig henseende lige-stillet med danske statsborgere, jf. § 2, stk.1, nr. 1, jf. § 2 a,4) i perioder, der i øvrigt giver ret til uddan-nelsesstøtte, får anden offentlig støtte, dertilsigter at dække leveomkostningerne, jf.§ 2, stk. 1, nr. 5,5) ikke kan få stipendium og studielån, fordistøttetiden, jf. § 17, er brugt, og ikke fårudbetalt slutlån eller6) ikke kan få stipendium og studielån somfølge af bestemmelserne i § 2, stk. 4 og 5.Stk. 4-10.(…)
8.
I§ 24, stk. 3, nr. 6,ændres »§ 2, stk. 4 og 5«til: »§ 2, stk. 5 og 6«.
§ 30.
Uddannelsesstøtten tildeles med endeli-ge beløb på grundlag af oplysninger om denuddannelsessøgendes egenindkomst, forældre-nes indkomstgrundlag, studieforhold, andenoffentlig støtte, bopælsstatus m.v.Stk. 2.Foreløbige beløb, der er udbetalt, menikke kan tildeles endeligt, skal betales tilbage.Foreløbige beløb, der skal betales tilbage, fordiegenindkomsten overstiger årsfribeløbet elleruddannelsesfribeløbet, skal dog betales tilbagemed halvdelen af beløbet, i det omfang det ud-gør op til forskellen mellem det laveste og detmellemste fribeløb, og fuldt ud med beløb der-over.Stk. 3.Uddannelsessøgende skal ved støtteå-rets afslutning give alle de oplysninger, der ernødvendige for tildelingen af uddannelsesstøt-ten med endelige beløb.Stk. 4.Foreløbige beløb, der er udbetalt, kræ-ves tilbage, hvis den uddannelsessøgende ikkeopfylder oplysningspligten. Kravet kan frafal-des helt eller delvis, bl.a. hvis den uddannelses-søgende senere opfylder oplysningspligten, ogdet fremgår af oplysningerne, at uddannelses-støtte kan tildeles.Stk. 5.Der lægges 7 pct. til de beløb, der kræ-ves tilbage efter stk. 2 og 4, hvis beløbet over-stiger summen af det månedlige stipendium forudeboende og det månedlige studielån. Tillæg-get beregnes uden hensyn til, om beløbet helteller delvis er betalt tilbage.Stk. 6.Undervisningsministeren kan fastsætte
9.
I§ 30, stk. 2, 2. pkt.,indsættes efter »det la-veste«: »fribeløb, jf. § 24, stk. 1, nr. 1,«.
regler om opgørelsesmåden i stk. 1.10.
I§ 39indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»Stk. 2.Styrelsen kan uden samtykke til brugfor kontrol af, om den uddannelsessøgende erudeboende, jf. § 8, stk. 3, og regler fastsat imedfør af § 8, stk. 4, nr. 1, indhente oplysnin-ger fra Det Centrale Personregister om den ud-dannelsessøgendes og dennes forældres bopæl.Oplysningerne kan samkøres og sammenstillesmed styrelsens oplysninger om tildeling af støt-te med det formål at kontrollere, om støtten ertildelt med korrekt sats.«Stk. 2-9 bliver herefter stk. 3-10.§ 39.
(…)Stk. 5.Politiet eller kriminalforsorgen skalunderrette styrelsen om unddragelsen, nårmyndigheden får formodning om, at den per-son, der bevidst unddrager sig strafforfølgningeller straffuldbyrdelse her i landet, jf. § 2, stk. 4og 5, samtidig modtager uddannelsesstøtte.Stk. 6-8.(…)Stk. 9.Undervisningsministeren kan fastsætteregler om adgangen til at indhente oplysningerefter stk. 1-4 og kan herunder fastsætte, hvilkeoplysninger der skal gives i elektronisk form.§ 42.
De afgørelser, som styrelsen kan træffe,kan efter styrelsens bestemmelse helt eller del-vis henlægges til uddannelsesinstitutionerne.Styrelsen kan også bestemme, at en uddannel-sesinstitution træffer afgørelser om uddannel-sesstøtte til uddannelsessøgende, der er ind-skrevet på og gennemgår uddannelse på en an-den uddannelsesinstitution. Uddannelsesinstitu-tionen kan indhente de oplysninger, der ernævnt i § 39, stk. 1-3, jf. stk. 9, og oplysningerfra andre uddannelsesinstitutioner, der har be-tydning for afgørelser om uddannelsesstøtte,hvis en afgørelse er henlagt til institutionen,eller hvis det følger af loven, at institutionenskal træffe afgørelsen.Stk. 2-4.(…)11.
I§ 39, stk. 5,der bliver stk. 6, ændres »§ 2,stk. 4 og 5« til: »§ 2, stk. 5 og 6«.
12.
I§ 39, stk. 9,der bliver stk. 10, ændres »stk.1-4« til: »stk. 1-5«.
13.
I§ 42, stk. 1, 3. pkt.,ændres »§ 39, stk. 1-3,jf. stk. 9,« til: »§ 39, stk. 1-4, jf. stk. 10,«.
§2
Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar2010.Stk. 2.§ 30, stk. 2, 2. pkt., i lov om statensuddannelsesstøtte (SU-loven), som ændret ved§ 1, nr. 9, i denne lov, finder anvendelse for denendelige tildeling af støtte, jf. SU-lovens §§ 20og 20 a, fra og med støtteåret 2009..