Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 439
Offentligt
731199_0001.png
731199_0002.png
Til medlemmerne af Folketingets uddannelsesudvalguddannelsesudvalg.Tænketanken CEPOS ønsker hehermed at invitere medlemmerne af uddannelsesudvalget tilet gå-hjem-møde om en privatskole succes hos vore svenske naboer.mødeReel konkurrence mellem private og offentlige skoler har givet rigtig gode resultater iSverige. Her skal privatskolerne konkurrere med de offentlige skoler på helt ligebetingelser – og alligevel formår de ved bl.a. at anvende nye pædagogiske værktøjer atpræstere bedre undervisnings resultater end de offentlige skoler og tilmed at tjeneundervisnings-resultaterpenge. Er det vejen vi bør gå i Danmark for at udvikle den danske grundskole?Forskningschef Geert Laier Christensen, undervisningsminister Bertel Haarder ogundervisningsministerseniorrådgiver i Kunskapsskolan Thomas Idergard holder oplæg med efterfølgende debatArrangementet finder sted1. oktober kl. 17.00 – 19.00i CEPOS’ lokaler på Landgreven3. 3. sal.Program:17:00-17-10:Forskningschef GGeert Laier Christensen. Flere penge giver ikke bedreskoler (CEPOS-undersøgelse)17:10-17: 35:Undervisningsminister Bertel Haarder (V). Hvad kan vi gøre i Danmark forat forbedre grundskolen og skal de private skoler spille en større rolle?17:35-17:50:Spørgsmål til Bertel Haarder17:50-18:00:Pause18:00- 18:30:Thomas Idergard. Sådan fungerer Kunskapsskolan og sådan er erfaringerne(foredrag på engelsk).18:30-18:45:Spørgsmål til Thomas Idergard18:45 - 19:00:AfrundingskapsskolannæsteDu kan læse mere om Kunskapsskolan på næs side.Tilmeldingsformularen kan findes på www.cepos.dk under ”arrangementer eller på tlf.”arrangementer”33456050CEPOS håber meget på at se udvalget medlemmer til et spændende gåmedlemmergå-hjem-møde.Med venlig hilsenKaj Mieritz, kommunikationschef
Kunskapsskolan:I Sverige har de private skoler samme rettigheder og pligter som de offentlige. De fårsamme tilskud som de offentlige skoler og må ikke opkræve forældrebetaling. De måheller ikke selv vælge eleverne, men skal optage dem efter ”først til mølle” princippet.Men når det gælder selve undervisningen af eleverne er der frit spil, og det er megetelevernekarakteristisk, at privatskolerne adskiller sig fra de offentlige skoler ved at anvende enanden pædagogik.Kunskapsskolan er Sveriges største friskoleselskab, og driver 32 skoler med ca.10.000elever og næsten 700 lærere. Ved målinger af skolernes såkaldte ”meritværdi” kommerKunskapsskolan ud med det bedste gennemsnit i Sverige. En af grundene er, atKunskapsskolans lærere bruger 50 pct. mere tid på eleverne end gennemsnittet i deoffentlige skoler. Kunskapsskolans lærere bruger 30 ugentlige timer på eleverne, mensKunskapsskolansgennemsnittet i de offentlige skoler er 20 timer.Og så har Kunskapsskolan overskud på driften.Thomas Idergard er seniorrådgiver for Magnora/Kundskapsskolan og desuden ansvarligfor tænketanken Timbros program for velfærd og reform.ros