Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 435
Offentligt
728061_0001.png
728061_0002.png
728061_0003.png
728061_0004.png
Afdelingen for videregåendeuddannelser og internationaltsamarbejdeFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3395 541E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Danmarks engagement i OECD's uddannelsespolitiske samarbej-de - status september 2009Præambel:På møderne i OECD’s uddannelseskomiteer blev der iapril måned 2009 hovedsagelig fokuseret på budgetmæssi-ge og organisatoriske tilpasninger i organisationen og pro-jekt-programmet.Derudover var den økonomiske krise naturligvis på dags-ordenen, hvor vi fra dansk side henviste til livslang læring iform af erhvervsrettet voksenuddannelse som en af de væ-sentligste komponenter i en strategi for håndtering af kri-sen.I relation til OECD’s projekter fik komiteerne en afrap-portering om status i OECD’s projekter indenfor er-hvervsuddannelse, hvor Danmark har deltaget i den del,der vedrører ’Systemic innovation in VET’. Desuden rap-porteredes der fra ’Creating Innovative Learning Envi-ronments’, hvor Danmark deltager med bidrag fra AarhusKommune og Gentofte Kommune.Der blev givet en introduktion til et bredere projekt medtitlen ’OECD Innovation Strategy’, hvor OECD’s uddan-nelsesdirektoratets bidrag vedrører dels ’EducationforIn-novation’ (hvorledes stimulerer uddannelse til innovativtænkning og adfærd blandt unge) og dels ’InnovationinEducation’ (hvorledes øges og nyttiggøres uddannelses-forskning og evidensbaserede metodiske eksperimenter iudviklingen af uddannelsessystemerne). Det er besluttet, atDanmark skal spille en aktiv rolle i projektet, der tager sinbegyndelse i denne vinter.Status – OECD projekter, hvor Danmark har en aktiv rolle:
16. september 2009Sags nr.:052.61D.121
2a) PISA (Programme for International Student Assessment).Langsigtet program til undersøgelse og sammenlignendevurderinger af de 15-16-åriges kompetencer i læsning, ma-tematik og naturvidenskab. Alle medlemslande deltager li-gesom et stigende antal lande udenfor organisationen hartilsluttet sig undersøgelsesprogrammet.Undersøgelsesprogrammet er tilbagevendende med 3 årsmellemrum. Der foretages undersøgelser indenfor desamme 3 temaer (læsning, matematik og naturvidenskab);men der lægges særlig vægt på ét af de tre temaer i de for-skellige undersøgelsesrunder.PISA 2009:Dataindsamling har fundet sted. Hovedvægtenlægges på læsning. Resultaterne forventes offentliggjortdecember 2010.b) Teaching and Learning International Survey (TALIS).Et undersøgelsesprogram, der tager sigte på at afdække ogsammenligne læreres professionelle baggrund, identitet,holdninger, erfaringer, deres oplevelse af arbejdsbetingel-ser, m.m. Undersøgelsen er blandt andet sat i gang, fordilærerne er den eneste gruppe, der ikke har en egen kom-ponent i PISA. I lighed med PISA sigtes der på et tilbage-vendende undersøgelsesprogram i en 3 års cyklus. I førsteomgang fokuseres på lærere og skoleledere tilknyttet 7. –10. klasse og, men det er planen at udvide dette i kom-mende undersøgelsesrunder. EU kommissionen understøt-ter medlemslandenes deltagelse.Resultater fra første runde af undersøgelsen blev offentlig-gjort i juni 2009.c) Improving School Leadership.Dette er et sammenlignende studie om skoleledelse, hvorde deltagende lande har bidraget med hver en baggrunds-rapport. Der er sideløbende gennemført casestudies i lan-de, der har gjort en særlig indsats på området. Der er påbaggrund af landenes bidrag og resultaterne af casestudiesblevet offentliggjort en omfattende synteserapport.Der blev afholdt en afsluttende konference i vinteren 2008,som Danmark var vært for. Der er oprettet en danskhjemmeside, der dækker den danske del af projektet:http://www.uvm.dk/oecd/index.htmPå længere sigt kan der blive tale om, at projektet fortsæt-tes med tematiske reviews.d) Programme for International Assessment of Adult Competen-cies/ PIAAC.OECD har i samarbejde med medlemslandene gennemflere år arbejdet på at udvikle en pendant til PISA med
3voksne som målgruppe. Det vil sige en international kom-parativ undersøgelse af voksnes kompetencer. Det er be-sluttet, at Danmark deltager i undersøgelsen. I alt fem mi-nisterier står bag undersøgelsen samt deltager i finansierin-gen: Undervisningsministeriet, Beskæftigelsesministeriet,Finansministeriet, Ministeriet for Videnskab, teknologi ogUdvikling samt Økonomi- og Erhvervsministeriet. De før-ste resultater kan forventes i 2013.e) Developing Innovative Learning Environments.Dette er et langsigtet projekt, der indeholder en del work-shops. Danmark deltog i den første workshop i år 2000 -”The Future for Schools” v/ Undervisningsministeriet,Skole & Samfund og Foreningen af Børne- og Kulturche-fer i Danmark. Workshoppen ledte frem til et hovedafsnit iEducation Policy Analysis 2001 med samme titel somworkshoppen. Danmark har i en periode været inaktiv iprojektet, men er efter, at projektet har fået et mere prak-tisk fokus nu aktivt involveret gennem Aarhus Kommuneog Gentofte Kommune. Der forventes en synteserapport i2010.f) Creating Value added Models.Formålet med projektet er at belyse, hvordan value-addedmodels bruges i uddannelsessystemer. Det vil sige må-lingsmodeller for skolers effektivitet, som fx kompenseresfor socioøkonomiske baggrundsfaktorer. Projektet har re-sulteret i en rapport, der beskriver muligheder og udfor-dringer ved at bruge value-added models, herunder tekni-ske krav. Der er i rapporten afdækket en række konceptu-elle vanskeligheder ved at implementere value-added mo-dels, og der vil derfor blive arbejdet videre med problem-stillingen i forbindelse med andre OECD projekter fx an-vendelse og analyse af PISA-resultater.g) Vocational Education and Training – Systemic Innovation andThematic Review.I forlængelse af OECD’s Informal Ministerial Meeting i ja-nuar 2007 er der igangsat en ambitiøs satsning på VET-området. Danmark har været aktivt involveret i det initia-tiv, der har fået betegnelsen ’Systemic Innovation in VET’.Danmark har bidraget med en landerapport. Der forventesen synteserapport senere på året. Programmet fortsættermed en række tematiske reviews, herunder ’Learning forjobs’ samt regionale seminarer.h) Migrant Education.Der gennemføres en tematiske review med udgangspunkt iproblemstillinger, der knytter sig til etnicitet og uddannel-sessystemets rummelighed og integrationskapacitet. Dan-mark deltager i reviewet, og processen er i gang. Der for-
4ventes afrapportering på et særligt møde i OECD’s Educa-tion Policy Committee i løbet af vinteren 2009/2010.i) Digital Learning Resources.Et studie, der tager sigte på at beskrive succesfulde strate-gier for udvikling af en platform for præsentation og di-stribuering af digitale læremidler samt anbefale policylines iforhold til dette. Danmark deltager i et samarbejde med deøvrige nordiske lande. Der afholdes en international kon-ference i oktober 2009, og der forventes senere en syntese-rapport.j) Pathways for Disabled Students to Tertiary Education and Em-ployment.Dette er et 3 årigt projekt, der er etableret med henblik påat styrke handikappedes muligheder for at gennemføre vi-deregående uddannelser og få bedre adgang til arbejdsmar-kedet via uddannelse. Synteserapport forventes i 2011.