Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 432
Offentligt
727846_0001.png
727846_0002.png
727846_0003.png
727846_0004.png
727846_0005.png
727846_0006.png
727846_0007.png
727846_0008.png
727846_0009.png
727846_0010.png
727846_0011.png
727846_0012.png
727846_0013.png
727846_0014.png
727846_0015.png
727846_0016.png
727846_0017.png
727846_0018.png
Opgørelse over skolernes planlagte undervisningstimer forskoleårene 2005/06-2007/08Det gennemsnitlige antal planlagte undervisningstimer for 1.-9. klasse er samlet setsteget. Det viser den seneste opgørelse over perioden 2005-20071, som UNI•C Sta-tistik og Analyse har udarbejdet. Mens eleverne i 1.-9. klasse i perioden 2003-2005gennemsnitlig modtager 7.542 undervisningstimer, modtager2de i 2005-2007 7.603timer. Dvs. der er planlagt med, at eleverne får 61 flere undervisningstimer i denseneste periode.Dermed modtager eleverne ifølge de planlagte timetal 11,6 pct. flere undervis-ningstimer i perioden 2005-2007 end de 6.810 undervisningstimer, de som mini-mum skal have fra 1.-9. klasse. Det tilsvarende tal for perioden 2003-2005 er 10,7pct.Selvom eleverne i gennemsnit modtager flere timer i den seneste periode, er ande-len af elever, der ikke modtager minimumstimetallet i et eller flere fag eller fag-blokke, steget. Mens ca. 14 pct. af eleverne ikke modtog minimumstimetallet i eteller flere fag eller fagblokke i 2003-2005, er dette tal i den senest opgjorte periodesteget til ca. 22 pct.Så selvom eleverne modtager mange undervisningstimer, er timerne ikke nødven-digvis fordelt således, at eleverne får minimumstimetallet i eksempelvis den huma-nistiske fagblok 1.-3. klasse eller i praktisk-musiske fag 4.-6. klasse.Jo større skolen er, des større er chancen for, at eleverne modtager minimumstime-tallene. Mens 33 pct. af skolerne med under 200 elever i 1.-9. klasse ikke har giveteleverne minimumstimetallet i et fag eller en fagblok i 1.-3.klasse, gælder dette for23 pct. af skolerne med over 600 elever.
Hvordan opgøres minimumstimetallene?Dette notat indeholder en gennemgang af de nyeste tal for skolernes planlagte un-dervisningstimer fra UNI•C Statistik & Analyse. De seneste opgjorte tal dækkerden treårige periode 2005-2007, og udviklingen i undervisningstimetallet siden2003 bliver analyseret. 2006 var det første år UNI•C kunne beregne minimums-timetallene, da disse skal beregnes over en treårig periode, og bekendtgørelsen omtimetal først trådte i kraft i 2003. Det var således nødvendigt at have tre års indbe-Perioden 2005-2007 dækker over skoleårene 2005/06, 2006/07 og 2007/08, perioden 2004-2006dækker over skoleårene 2004/05, 2005/06 og 2006/07, og perioden 2003-2005 dækker over skole-årene 2003/04, 2004/05 og 2005/06.2”Modtager” i notatet refererer til de indberettede tal for planlagte undervisningstimer. Tallene visersåledes ikke, hvor mange timers undervisning eleverne faktisk modtager.1
UNI•C Statistik & Analyse
Side 1 af 18
retninger (skoleåret 2003/04, 2004/05 og 2005/06), før opgørelsen kunne udarbej-des.Med de nyeste tal for 2007 har vi nu mulighed for at sammenligne de planlagteundervisningstimer over tre perioder, således at elevernes timetal i perioden 2003-2005 kan sammenlignes med timetallene i perioden 2004-2006 og 2005-07. Opgø-relsen for de seneste to treårs perioder har været længe undervejs, da det har væretnødvendigt at bede kommunerne om at gennemgå skolernes indberetninger for deseneste to år for eventuelle fejl og mangler. Denne proces er nu bragt til ende, og deforeliggende tal har således været til kontrol hos kommunerne, inden de endeligeberegninger er blevet foretaget.I 2006 var indberetningerne for den første periode (skoleåret 2003/04, 2004/05 og2005/06) til kontrol hos både skolerne og kommunerne, som skulle rette og efter-følgende godkende deres indberetninger. Dermed har vi i dag fem års indberetnin-ger af undervisningstimer, som er blevet kontrolleret og fejlrettet af skoler ogkommuner.I perioden 2003-2005 tages udgangspunkt i de elever, som i 2003 gik i 1., 4., og 7.klasse. Eleverne følges derefter i en treårig periode, således at de samme elever i2004 gik i henholdsvis 2., 5. og 7. klasse, mens de i 2005 gik i 3., 6. og 9. klasse.Dermed bliver det muligt at se, hvor mange undervisningstimer den enkelte elevhar fået i en treårig periode fra 1.-3. klasse, 4.-6. klasse eller 7.-9. klasse. Tilsvaren-de opgørelse gælder for perioden 2004-2006 og 2005-2007. For uddybning se me-todeafsnittet sidst i notatet.
Hvor mange undervisningstimer får eleverne?Ser man på, hvor mange undervisningstimer skolerne har planlagt med inden for deenkelte fag og fagblokke, viser det sig, at der ofte er planlagt med flere timer endminimumstimetallene. I figur 1 sammensættes det gennemsnitlige antal timer, enelev vil modtage i 1.-9. klasse inden for det enkelte fag eller fagblok, og disse for-delinger sammenlignes med minimumstimetallene3.Samlet har eleverne ifølge de indberettede planlægningstal i gennemsnit fået 7.603undervisningstimer i 2005-2007, mens dette tal i 2003-2005 var 7.542 undervis-ningstimer. Selvom de planlagte undervisningstimer viser, at flere elever ikke harmodtaget minimumstimetallene i et eller flere fag eller fagblokke i den seneste pe-riode, er der i gennemsnit planlagt med 61 flere undervisningstimer.Ifølge bekendtgørelsen om minimumstimetallene skal eleverne modtage mindst6.810 undervisningstimer fra 1. til 9. klasse, og der er dermed planlagt med 775timer mere end minimumstimetallet. Dermed er der også en stor andel elever, dermodtager langt over minimumstimetallene inden for nogle fag eller fagblokke. Ele-Beregningerne er lavet på baggrund af en treårig periode. Det gennemsnitlige antal undervisnings-timer fra 1.-9. klasse er sammensat af undervisningstimerne fra 1.-3.klasse, 4.-6. klasse og 7.-9.klasse.3
UNI•C Statistik & Analyse
Side 2 af 18
verne kan således sagtens have fået langt flere timer under ét, uden at de af dengrund lever op til alle minimumstimetallene i de enkelte fagblokke. Eksempelvis erdet muligt for den enkelte elev at få langt over minimumstimetallet i de prak-tisk/musiske fag, men under minimumstimetallet i de humanistiske fag.I figur 6 ses det således, at i samtlige fag og fagblokke modtager eleverne i gen-nemsnit over minimumstimetallene, og de modtager især langt over minimums-timetallene i f.eks. de praktisk/musiske fag i 1.-3. klasse og i 7.-9. klasse. Ifølgebekendtgørelsen er det dog ikke nok, at eleverne samlet får et højt antal timer, hvisde ikke er korrekt fordelt på de relevante fagblokke eller fag, hvor der er mini-mumstimetal.Figur 1. Det gennemsnitlige antal undervisningstimer pr. elever i 1.-9. klasse i perio-den 2003-2005, 2004-2006 og 2005-200780008740870008806000887864198742985185325790
1491500040003000200010001063084779555105585518598
1485837755531054835205961060
1472847755525151050845165941048955704305601000
132070690
Gns.timer2005-2007
Gns.timer2004-2006
Gns.timer2003-2005
Minimumstimer2003-2007
Humanistiske fag 1.-3. klassePraktisk/musiske fag 1.-3. klasseHumanistiske fag 4.-6. klassePraktisk/musiske fag 4.-6. klasseHumanistiske fag 7.-9. klassePraktisk/musiske fag 7.-9. klasse
Naturfag 1.-3. klasseKlassens tid 1.-3. klasseNaturfag 4.-6. klasseKlassens tid 4.-6. klasseNaturfag 7.-9. klasseKlassens tid 7.-9. klasse
Note: Beregningen bygger på indberettede tal vedrørende planlagte undervisningstimerKilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af institutionernes indberetninger
UNI•C Statistik & Analyse
Side 3 af 18
Stigning i andelen af elever, der ikke modtager minimumstimetalleneI tabel 1 ses andelen af elever, der ifølge de planlagte timetalikkemodtager mini-mumstimetallene i et eller flere fag eller fagblokke. Denne andel er steget fra 2003-2005 til 2005-2007. Mens ca. 14 pct. af de elever, der bliver opgjort, ikke modtogminimumstimetallet i et eller flere fag eller fagblokke i 2003-2005, er dette tal i2005-2007 steget til ca. 22 pct.I alle tre perioder er det især de yngste elever, der ikke modtager minimumstimetal-let, selvom tallet for de to seneste opgjorte periode, 2004-2006 og 2005-07, også errelative høje for de øvrige klassetrin. Man bør dog være opmærksom på, at det kanvariere meget, hvor mange timer eleverne mangler at få. Nogle elever mangler så-ledes kun ganske få timer i eksempelvis klassens tid over en treårig periode.Tabel 1. Andel elever (i pct.) der ikke har modtaget minimumstimetallene i ét ellerflere fag eller fagblokkeÅr2003-20052004-20062005-20071.-9. klasse1422221.-3. klasse2128264.-6. klasse1018197.-9. klasse111921
Note: Beregningen bygger på indberettede tal vedrørende planlagte undervisningstimerKilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af institutionernes indberetninger
Andel elever der ikke modtager minimumstimetallene fordelt på fag ogfagblokkeFigurerne 2 til 6 viser andelen af elever, der ifølge de planlagte timetal, modtagerunder minimumstimetallene i den enkelte fagblok eller fag i perioden 2003-2005,2004-2006 og 2005-2007.Ved at sammenligne de to perioder ses det, ifølge de planlagte timetal, at en mindreandel af eleverne i 2005-2007 fik minimumstimetallene end i 2003-2005 i en rækkefag og fagblokke. I nogle fagblokke og fag er andelen dog større.Af figur 3 ses det, at det er planlagt, at relativt mange flere elever ikke modtagerminimumstimetallet i klassens tid i de to perioder 2004-2006 og 2005-2007 end iperioden 2003-2005. Til gengæld er der færre elever, som ikke modtager mini-mumstimetallet i dansk og matematik i de seneste perioder.Man kan samtidig se, at der har været en stigning i andelen af elever, der ikke harmodtaget minimumstimetallene i de humanistiske fag fra perioden 2003-2005 tilperioden 2004-2006. Således modtog 13 pct. af eleverne i 1-3. klasse ikke mini-mumstimetallet i denne fagblok i 2004-2006, mens det gjaldt for godt 10 pct. afeleverne i 2003-2005. I den seneste periode 2005-2007 er andelen faldet til 11 pct.
UNI•C Statistik & Analyse
Side 4 af 18
En af forklaringerne på, at så mange elever ikke har modtaget minimumtimetallet iden humanistiske fagblok, er, at eleverne har modtaget færre undervisningstimer ikristendomskundskab, end man anbefaler i de vejledende timetal.4I naturfag har der ikke været de store udsving i de tre perioder, mens der i den prak-tisk/musiske fagblok ses en tendens til, at flere ikke modtager minimumstimetallenei den seneste periode 2005-2007 end især i den første periode 2003-2005. Dettegælder især for de øvre klassetrin, hvor godt dobbelt så mange elever ikke modtogminimumstimetallene i 2005-2007 som i 2003-2005.Figur 2. Andel elever i pct., der modtager under minimumstimetallet i dansk og ma-tematik i 2003-2005, 2004-2006 og 2005-2007
Andel i pct.109876543210
Dansk. 1.-3. klasse
Matematik 1.- 3. klasse
2005-2007
2004-2006
2003-2005
Note: Beregningen bygger på indberettede tal vedrørende planlagte undervisningstimerKilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af institutionernes indberetninger
Ifølge de vejledende timetal bør eleverne have 60 årlige timer i kristendomskundskab i 1. klasse,30 årlige timer i 2. klasse og 30 årlige timer i 3. klasse. På mange skoler har eleverne kun modtaget30 årlige klokketimer på alle tre klassetrin, hvilket medvirker til, at de modtager for få timer i denhumanistiske fagblok.
4
UNI•C Statistik & Analyse
Side 5 af 18
Figur 3. Andel elever i pct., der modtager under minimumstimetallet i klassens tid i2003-2005, 2004-2006 og 2005-2007
Andel i pct.20181614121086420Klassens tid. 1.-3. klasseKlassens tid. 4.-6. klasseKlassens tid. 7.-9. klasse
2005-2007
2004-2006
2003-2005
Note: Beregningen bygger på indberettede tal vedrørende planlagte undervisningstimerKilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af institutionernes indberetninger
Figur 4. Andel elever i pct. der modtager under minimumstimetallet i den humanisti-ske fagblok 2003-2005, 2004-2006 og 2005-2007.
Andel i pct.20181614121086420Humanistiske fag 1.-3. klasseHumanistiske fag 4.-6. klasseHumanistiske fag 7.-9. klasse
2005-2007
2004-2006
2003-2005
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af institutionernes indberetninger
UNI•C Statistik & Analyse
Side 6 af 18
Figur 5. Andel elever i pct. der modtager under minimumstimetallet i naturfag 2003-2005, 2004-2006 og 2005-2007
Andel i pct.20181614121086420Naturfag 1.-3 klasseNaturfag 4.-6 klasseNaturfag 7.-9 klasse
2005-2007
2004-2006
2003-2005
Note: Beregningen bygger på indberettede tal vedrørende planlagte undervisningstimerKilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af institutionernes indberetninger
Figur 6. Andel elever i pct. der modtager under minimumstimetallet i prakti-ske/musiske fag 2003-2005, 2004-2006 og 2005-2007.
Andel i pct.20151050Praktisk/musiske fag 1.-3. klasse Praktisk/musiske fag 4.-6. klasse Praktisk/musiske fag 7.-9. klasse
2003-2005
2004-2006
2005-2007
Note: Beregningen bygger på indberettede tal vedrørende planlagte undervisningstimerKilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af institutionernes indberetninger
UNI•C Statistik & Analyse
Side 7 af 18
Flere små skoler giver ikke eleverne minimumstimetalleneJo større skolen er, des større er sandsynligheden for, at eleverne modtager mini-mumstimetallene. I figur 7 illustreres sammenhængen mellem skolestørrelse ogminimumstimetallene i 1.-3. klasse. Således kan man se, at 33 pct. af skolerne medunder 200 elever i 1.-9. klasse ikke gav eleverne minimumstimetallene i et ellerflere fag eller fagblokke. For skoler med over 600 elever er det samme tal 23 pct.
Figur 7. Andelen af skoler hvor eleverne i 1.-3. klasse ikke modtagerminimumstimetallene i 2004-2007 - fordelt på skolestørrelse
Andel skoler (pct)50403020100Antal elever i 1.-9. klasseUnder 200200-399400-599over 600
Note: Beregningen bygger på indberettede tal vedrørende planlagte undervisningstimerKilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af institutionernes indberetninger
Metode
Planlagte årlige klokketimer
Denne opgørelse omhandler skolernes planlagte timetal pr. 5. september. Dette erikke nødvendigvis det samme som de faktuelle undervisningstimer, som er det antalundervisningstimer elever rent faktisk har modtaget ved skoleårets afslutning. Der-imod viser de planlagte timetal, de undervisningstimer skolerne planlægger at giveeleverne på det tidspunkt, hvor de lægger skemaer.Tallene er indberettet til UNI•C af skolerne selv og viser de årlige klokketimer á 60minutter.
UNI•C Statistik & Analyse
Side 8 af 18
Hvordan beregnes timetallene over treårige perioder?
For at kunne beregne om der har været planlagt med et tilstrækkeligt antal under-visningstimer i forhold til at overholde reglerne om minimumstimetal, følges ele-verne over en treårig periode. Det er derfor nødvendigt at lave beregningerne overen treårig periode, og det erikkemuligt ud fra et enkelt skoleår at beregne, om ele-verne ifølge de planlagte timetal har fået minimumstimetallene.Tages der udgangspunkt i den senest beregnede periode 2005-2007, dækker denneperiode skoleårene 2005/06, 2006/07 og 2007/08. Beregningerne over timetallenebliver udregnet for de elever, der i 2005/06 gik i henholdsvis 1. klasse, 4.klasse og7. klasse. Disse elever følger man i tre år, dvs. man følger dem, da de året efter i2006/07 var rykket op i henholdsvis 2. klasse, 5. klasse og 8. klasse, og i 2007/08var rykket op i 3. klasse, 6. klasse og 9. klasse.Det er altsåikkeet gennemsnit af timetallene i tre år for 1.-3. klassetrin, som bereg-nes. Derimod følges en årgang af elever i tre år, og summen af deres timetal bereg-nes.Eksempel på udregning af timetallene for dansk 1.-3. klasse:
Det samlede antal dansktimer for 1.-3. klassetrin i perioden 2005/06, 2006/07 og2007/08 bliver for skole x:Antal timer for dansk 1. klassetrin i skoleåret 2005/06 (70 timer) + antal timer fordansk 2. klassetrin, i skoleåret 2006/07 (70 timer) + antal timer for dansk 3. klasse-trin i skoleåret 2007/08 (85). I alt har skole x således planlagt at give 70+70+85=225 timer i dansk.Timetallene for de andre fagblokke, fag og klassetrin er beregnet efter samme me-tode.Beregning over andelen af elever
I beregningen over, hvor stor en andel af eleverne der ikke modtager minimums-timetallene i et eller flere fag i kommunerne, tages der udgangspunkt i skolernesegne indberettede tal til UNI•C over skolens antal elever fordelt på klassetrin. Forperioden 2005-2007 benyttes elevtallene for skoleåret 2005/06. Det betyder f.eks.,at for at kunne beregne, hvor mange elever der ikke modtager minimumstimetallenei 1.-3. klasse, benyttes antallet af elever i 1. klasse i 2005/06, da det er de sammeklasser, som følges i tre år.
Skolenskalhave indberettet timetal på et klassetrin, før det er talt med
I beregningen af skolernes undervisningstimer er kun medtaget skoler, der har ind-berettet tal på alle de klassetrin, der er relevante for at kunne beregne minimums-timetallene. Dvs. hvis en skole kun har indberettet timetal på 4.- og 5. klassetrin,
UNI•C Statistik & Analyse
Side 9 af 18
men ikke for 6. klassetrin, har det ikke været muligt at opgøre, om skolen har levetop til minimumstimetallene for 4.-6. klasse.Tilsvarende er et givent klassetrin et givent år ikke medtalt, hvis der er indberettet 0ud for alle fag. Dette bliver tolket som, at skolen ikke har klassetrinnet det pågæl-dende år.
Fransk/tysk
Hvis skolerne udbyder både fransk og tysk i 7.-9. klasse, er timerne i begge fag ikketalt med, da det ville betyde, at disse skoler fik talt timerne med to gange. Hvis sko-lerne har indberettet timer i både fransk og tysk, er dette blot et udtryk for, at ek-sempelvis halvdelen af eleverne har tysk og den anden halvdel fransk. Hvis skolenhar indberettet to forskellige timetal på fransk og tysk, er det højest indberettedetimetal benyttet. Dvs. hvis skolen har indberettet 90 timer i tysk og 120 timer ifransk, er det de 120 timer i fransk, som er benyttet i beregningen af skolens timetali 7.-9. klasse.
Valgfag
På klassetrinnene 1.-7. klasse kan eleverne ikke have valgfag. Hvis skolerne allige-vel har indberettet valgfag på 4.-6. klassetrin, er disse timer talt med i beregningenaf, hvor mange timer skolerne har haft i praktiske/musiske fag 4.-6. klasse. Enkelteskoler har også indberettet timer på valgfag i 1.-3. klasse. Disse timer er ikke taltmed i kategorien praktisk/musiske fag 1.-3. klasse.
UNI•C Statistik & Analyse
Side 10 af 18
Bilag 1:
Andelen af elever, der får under og over minimumstimetallet 2005-2007
I en række figurer vises, hvor mange undervisningstimer eleverne på de forskelligeklassetrin modtager i det enkelte fag eller fagblok.Søjlerne i figurerne er enten røde eller grønne. De røde søjler udgør den procentan-del elever, der modtager under minimumstimetallene, mens den grønne søjle udgørden procentandel elever, der modtager flere eller lig med minimumstimetallene. Ihver figur findes i den venstre del en tekst, hvor lovens minimumstimetal er angi-vet.
Figur 9. Undervisningstimer 1.-3. klasse, dansk. Pct. elever under og over mini-mumstimetallet 2005-2007.
Note: Beregningen bygger på indberettede tal vedrørende planlagte undervisningstimerKilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af institutionernes indberetninger
UNI•C Statistik & Analyse
Side 11 af 18
Figur 10. Undervisningstimer 1.-3. klasse, matematik. Pct. elever under og over mi-nimumstimetallet 2005-2007.
Note: Beregningen bygger på indberettede tal vedrørende planlagte undervisningstimerKilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af institutionernes indberetninger
Figur 11. Undervisningstimer 1.-3. klasse, klassens tid. Pct. elever under og overminimumstimetallet 2005-2007.
Note: Beregningen bygger på indberettede tal vedrørende planlagte undervisningstimerKilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af institutionernes indberetninger
UNI•C Statistik & Analyse
Side 12 af 18
Figur 12. Undervisningstimer 4.-6. klasse, klassens tid. Pct. elever under og overminimumstimetallet 2005-2007
Note: Beregningen bygger på indberettede tal vedrørende planlagte undervisningstimerKilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af institutionernes indberetninger
Figur 13. Undervisningstimer 7.-9. klasse, klassens tid. Pct. elever under og overminimumstimetallet 2005-2007
Note: Beregningen bygger på indberettede tal vedrørende planlagte undervisningstimerKilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af institutionernes indberetninger
UNI•C Statistik & Analyse
Side 13 af 18
Figur 14. Undervisningstimer 1.-3. klasse, humanistisk fagblok. Pct. elever under ogover minimumstimetallet 2005-2007
Note: Beregningen bygger på indberettede tal vedrørende planlagte undervisningstimerKilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af institutionernes indberetninger
Figur 15. Undervisningstimer 4.-6. klasse, humanistisk fagblok. Pct. elever under ogover minimumstimetallet 2005-2007
Note: Beregningen bygger på indberettede tal vedrørende planlagte undervisningstimerKilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af institutionernes indberetninger
UNI•C Statistik & Analyse
Side 14 af 18
Figur 16. Undervisningstimer 7.-9. klasse, humanistisk fagblok. Pct. elever under ogover minimumstimetallet 2005-2007
Note: Beregningen bygger på indberettede tal vedrørende planlagte undervisningstimerKilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af institutionernes indberetninger
Figur 17. Undervisningstimer 1.-3. klasse, naturfag. Pct. elever under og over mini-mumstimetallet 2005-2007
Note: Beregningen bygger på indberettede tal vedrørende planlagte undervisningstimerKilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af institutionernes indberetninger
UNI•C Statistik & Analyse
Side 15 af 18
Figur 18. Undervisningstimer 4.-6. klasse, naturfag. Pct. elever under og over mini-mumstimetallet 2005-2007
Note: Beregningen bygger på indberettede tal vedrørende planlagte undervisningstimerKilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af institutionernes indberetninger
Figur 19. Undervisningstimer 7.-9. klasse, naturfag. Pct. elever under og over mini-mumstimetallet 2005-2007
Note: Beregningen bygger på indberettede tal vedrørende planlagte undervisningstimerKilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af institutionernes indberetninger
UNI•C Statistik & Analyse
Side 16 af 18
Figur 20. Undervisningstimer 1.-3. klasse, praktiske/musiske fag. Pct. elever underog over minimumstimetallet 2005-2007
Note: Beregningen bygger på indberettede tal vedrørende planlagte undervisningstimerKilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af institutionernes indberetninger
Figur 21. Undervisningstimer 4.-6. klasse, praktiske/musiske fag. Pct. elever underog over minimumstimetallet 2005-2007
Note: Beregningen bygger på indberettede tal vedrørende planlagte undervisningstimerKilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af institutionernes indberetninger
UNI•C Statistik & Analyse
Side 17 af 18
Figur 22. Undervisningstimer 7.-9. klasse, praktiske/musiske fag. Pct. elever underog over minimumstimetallet 2005-2007
Note: Beregningen bygger på indberettede tal vedrørende planlagte undervisningstimerKilde: UNI•C Statistik & Analyse på baggrund af institutionernes indberetninger
Undervisningstimerne for den enkelte skole og kommune kan findes her:http://statweb.uni-c.dk/uvmtimetal/Default.aspx?kmd=999&periode=2005-2007
UNI•C Statistik & Analyse
Side 18 af 18