Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 428
Offentligt
727302_0001.png
727302_0002.png
727302_0003.png
727302_0004.png
727302_0005.png
727302_0006.png
727302_0007.png
727302_0008.png
727302_0009.png
727302_0010.png
727302_0011.png
727302_0012.png
727302_0013.png
727302_0014.png
727302_0015.png
727302_0016.png
727302_0017.png
727302_0018.png
727302_0019.png
727302_0020.png
727302_0021.png
727302_0022.png
727302_0023.png
Fremsat den {FREMSAT} af undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om uddannelsen til studentereksamen (stx)(gymnasieloven), lov om uddannelserne til højere handelseksamen(hhx) og højere teknisk eksamen (htx) og lov om uddannelsen tilhøjere forberedelseseksamen (hf-loven)(Lempelser for begyndersprog og naturvidenskabelige fag, færre timer i almen studieforbe-redelse, skarpere profil i studieområderne, færre prøver og lempelser for valgfag i hf m.v.)
UDKAST 07.09.2009§1I lov om uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasieloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 791 af24. juli 2008, foretages følgende ændringer:1.I§ 10, stk. 2,ændres »et naturvidenskabeligt fag« til: »et eller to naturvidenskabelige fag«.2.Overskriften til§ 10 aaffattes således:»Uddannelsestid til almen studieforberedelse«.
3.I§ 10 aændres »10 pct.« til: »200 timer«.4.§ 12, stk. 1, nr. 3,affattes således:»3) 2. fremmedsprog på A-niveau, hvis det er et begyndersprog, eller 2. fremmedsprog på mindstB-niveau, hvis det er et fortsættersprog, eller hvis eleven har matematik på A-niveau i kombina-tion med fysik og kemi, hvor det ene af disse fag er på A-niveau og det andet på mindst B-niveau.«5.§ 12, stk. 4,affattes således:»Stk. 4.Mindst et af fagene biologi, fysik, kemi eller naturgeografi skal afsluttes på mindst B-niveau. Dette gælder dog ikke elever, der har fire fremmedsprog. Elever, der har tre fremmedsprog,kan vælge matematik på B-niveau i stedet for mindst et af de i 1. pkt. nævnte fag på B-niveau.«6.I§ 26, stk. 1,ændres »mindst 10 prøver og et studieretningsprojekt« til: »mindst ni prøver, her-under et studieretningsprojekt«.
§2I lov om uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx), jf. lov-bekendtgørelse nr. 871 af 27. august 2008, som ændret ved § 3 i lov nr. 289 af 15. april 2009, fore-tages følgende ændringer:1.§ 8, stk. 2og3,affattes således:»Stk.2.Grundforløbet på hhx består af dansk, engelsk, matematik og 2. fremmedsprog samt, hvisskolen beslutter dette, undervisning i yderligere et eller flere fag. Grundforløbet består endvidere afen timeramme (studieområdet) for erhvervsøkonomiske, samfundsøkonomiske og kulturelt oriente-rede faglige temaer både hver for sig og på tværs. Der indgår sproglige og kommunikative ind-holdselementer i grundforløbet.Stk. 3.Grundforløbet på htx består af dansk, engelsk og matematik samt, hvis skolen beslutter det-te, undervisning i yderligere et eller flere fag. Grundforløbet består endvidere af en timeramme(studieområdet) for teknologiske, samfundsvidenskabelige og naturvidenskabelige faglige temaerbåde hver for sig og på tværs. Der indgår sproglige og kommunikative indholdselementer i grund-forløbet.«2.§ 8, stk. 4,ophæves.3.Efter§ 8indsættes:»Fysisk aktivitet og undervisning i it§ § 8 a.I hhx og htx indgår i det samlede forløb frem til henholdsvis højere handelseksamen oghøjere teknisk eksamen aktiviteter, hvor elever får mulighed for fysisk udfoldelse og indsigt i be-tydningen heraf samt indsigt i andre forhold af betydning for den personlige sundhed.Stk. 2.I hhx indgår i det samlede forløb frem til højere handelseksamen undervisning i it.«4.I§ 24, stk. 1,ændres »mindst 10 prøver og et studieretningsprojekt« til: »mindst ni prøver, her-under et studieretningsprojekt«.§3I lov om uddannelsen til højere forberedelseseksamen (hf-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 445 af8. maj 2007, som ændret ved § 36 i lov nr. 311 af 30. april 2008 og § 21 i lov nr. 475 af 17. juni2008, foretages følgende ændringer:1.I§ 9, stk. 4,udgår »og et eksamensprojekt«.2.§ 9, stk. 5,affattes således:»Stk.5.Kursisten skal vælge valgfag svarende til1) mindst to fag på B-niveau,2) et fag på B- og to fag på C-niveau,3) et fag på B-niveau og et fag på C-niveau, hvis kursisten vælger et sprogfag på mindst B-niveaueller fysik på mindst B-niveau, eller4) et fag på A-niveau, bortset fra engelsk og historie, og et fag på C-niveau.«3.I§ 11, stk. 1, 1. pkt.,udgår »eller som alternativ til et tværfagligt projekt knyttet til fagene i kul-tur- og samfundsfaggruppen eller den naturvidenskabelige faggruppe, jf. § 9, stk. 1, nr. 6 og 7«.
4.§ 22, stk. 1, nr. 3,affattes således:»3) Prøve i 2-4 valgfag, der som minimum skal omfattea) to fag på B-niveau,b) et fag på B- og to fag på C-niveau,c) et fag på B-niveau og et fag på C-niveau, hvis kursisten har et sprogfag på mindst B-niveaueller fysik på mindst B-niveau, ellerd) et fag på A-niveau, bortset fra engelsk og historie, og et fag på C-niveau.«5.§ 22, stk. 1, nr. 5,ophæves.6.§ 23, stk. 1, nr. 3,affattes således:»3) Prøve i 2-5 valgfag, der som minimum skal omfatte:a) to fag på B-niveau og et fag på C-niveau,b) to fag på B-niveau, hvis kursisten har et sprogfag på mindst B-niveau eller fysik på mindstB-niveau, ellerc) et fag på A-niveau, bortset fra engelsk og historie, og to fag på C-niveau.«7.§ 23, stk. 1, nr. 5,affattes således:»5) Et skriftligt eksamensprojekt, jf. § 11, stk. 1, 1. pkt. Hvis kursisten aflægger en samlet prøve ikultur- og samfundsfaggruppen eller i den naturvidenskabelige faggruppe, jf. nr. 2, gælder kra-vet om et skriftligt eksamensprojekt dog ikke.«§4Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. august 2010, jf. dog stk. 2 og 3.Stk. 2.Loven har virkning for elever og kursister, der påbegynder en af uddannelserne til studen-tereksamen (stx), højere handelseksamen (hhx), højere teknisk eksamen (htx) eller det toårige hfden 1. august 2010 eller senere.Stk. 3.Loven har virkning for kursister, der den 1. august 2010 eller senere følger en af de i stk. 2nævnte uddannelser tilrettelagt som enkeltfag eller hf-uddannelsen tilrettelagt som enkeltfagsunder-visning for voksne. Hf-enkeltfagskursisterne kan tidligst i sommeren 2012 vælge at sammensætteen samlet hf-eksamen som enkeltfagseksamen uden et skriftligt eksamensprojekt, jf. § 3, nr. 7.§5Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndledningLovforslaget indeholder en række justeringer af den gymnasiereform, der trådte i kraft den 1. august 2005,og som reformerede de fire gymnasiale uddannelser til henholdsvis studentereksamen (stx), højere handels-eksamen (hhx), højere teknisk eksamen (htx) og højere forberedelseseksamen (hf).Forslagene er en udmøntning af en aftale, som regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) indgikmed Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti den 2. april2009 om justering af gymnasiereformen. Aftalen baserer sig på forslag fra den gruppe, som undervisnings-ministeren har nedsat til at følge implementeringen af reformen, den såkaldte Følgegruppe, jf. gruppens 7.rapport af 29. oktober 2008 og 8. rapport af 12. januar 2009, og på drøftelser i det såkaldte Monsterudvalg,som er en dialoggruppe med deltagelse af Gymnasieskolernes Rektorforening og Gymnasieskolernes Lærer-forening, jf. udvalgets 3. rapport”Anbefalinger til justeringer af prøve- og eksamenssystemet i stx og hf”(2008), samt på drøftelser med repræsentanter for ledelser og lærere i hhx og htx. Endvidere er forslagenebaseret på blandt andet følgende evalueringer foretaget af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA):”Gymnasie-reformen på hhx, htx og stx. Evaluering af reformen efter det første gennemløb på de treårige uddannelser”(2009),”Fremmedsprog på hhx og stx. Evaluering af fagområder 2008”(2009),”Almen studieforberedelsepå stx og studieområdet på hhx og htx – det første gennemløb 2005-2008”(2009) og af Syddansk Universi-tet:”Evaluering af hf efter reformen”(2008) og”Den fortsatte implementering af hf-reformen. Evalueringaf reformimplementeringen i 2-årigt hf, hf-fagpakke og hf-enkeltfag”(2009).Lovforslagets hovedpunkter er på den baggrund følgende:– Ophævelse af begrænsningen for antallet af naturvidenskabelige fag i grundforløbet i stx, jf. afsnit 2.1.– Reduktion af timetallet i almen studieforberedelse i stx, jf. afsnit 2.2.– Klarere profil i studieområderne i hhx og htx samt større fleksibilitet til skolerne, jf. afsnit 2.3.– Mulighed for at nøjes med B-niveau i begyndersprog som 2. fremmedsprog i stx for elever med mate-matik på A-niveau i kombination med fysik og kemi, hvoraf ét af disse fag er på A-niveau og det andetpå mindst B-niveau, jf. afsnit 2.4.– Lempelse for særligt sprogligt orienterede elever for så vidt angår kravet om, at mindst et naturviden-skabeligt fag skal vælges på mindst B-nivau i stx, jf. afsnit 2.5.– Reduktion af prøvebegivenheder i de treårige uddannelser til stx, hhx og htx, jf. afsnit 2.6.– Sammenlægning af kultur- og samfundsfaggruppen med eksamensprojektet på toårigt hf, jf. afsnit 2.7.– Ændring af mindstekravene til sammensætning af valgfag på hf, jf. afsnit 2.8.Det oprindelige forslag tillov om uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasieloven)blev fremsat den9. oktober 2003 som lovforslag nr. L 33 og vedtaget som lov nr. 95 af 18. februar 2004. Loven er senereblandt andet ændret ved lovforslag nr. L 181 til lov om ændring af lov om uddannelsen til studentereksamen(gymnasieloven) (stx) og lov om uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen(htx) (Ændring af grundforløbet i de treårige uddannelser), der blev fremsat den 29. marts 2006 og vedtagetsom lov nr. 573 af 9. juni 2006. Loven er endvidere blevet ændret ved lov nr. 547 af 17. juni 2008, som byg-ger på lovforslag nr. L 84 til lov om ændring af lov om uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasielo-ven) (Forenkling af almen studieforberedelse samt styrkelse af fremmedsprog, matematik og naturviden-skab).Det oprindelige forslag tillov om uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksa-men (htx)blev fremsat den 9. oktober 2003 som lovforslag nr. L 33 og vedtaget som lov nr. 95 af 18. februar2004. Loven er senere blandt andet ændret ved ovennævnte lov nr. 573 af 9. juni 2006.Det oprindelige forslag tillov om uddannelsen til højere forberedelseseksamen (hf-loven)blev fremsat den9. oktober 2003 som lovforslag nr. L 35 og vedtaget som lov nr. 97 af 18. februar 2004. Loven er senereblandt andet ændret ved lovforslag nr. L 56 til lov om almen voksenuddannelse og om anerkendelse af real-
kompetence i forhold til fag i almen voksenuddannelse, i hf-uddannelsen og i uddannelsen til studentereksa-men (avu-loven), der blev fremsat den 24. januar 2008 og vedtaget som lov nr. 311 af 30. april 2008, og lov-forslag nr. L 143 om pædagogikum i de gymnasiale uddannelser, der blev fremsat den 28. marts 2008 ogvedtaget som lov nr. 475 af 17. juni 2008.2. Lovforslagets hovedpunkter2.1. Ophævelse af begrænsningen for antallet af naturvidenskabelige fag i grundforløbet i stx2.1.1. Gældende retEfter de gældende bestemmelser herom i stx-loven og bekendtgørelse nr. 741 af 30. juni 2008 om uddan-nelsen til studentereksamen (stx-bekendtgørelsen) skal grundforløbet blandt andet indeholde ét naturviden-skabeligt fag, det vil sige ét af fagene biologi, fysik, kemi eller naturgeografi.2.1.2. Den foreslåede ordningEt af formålene med gymnasiereformen er at styrke naturvidenskab, jf. de almindelige bemærkninger, pkt.5.4, i forslag nr. L 33 til lov om uddannelsen til studentereksamen (stx). I forlængelse heraf vedtog Folketin-get den 27. maj 2008 det ovennævnte lovforslag nr. L 84, hvorefter blandt andet de naturvidenskabelige fagblev styrket, idet det blev obligatorisk at have mindst et af fagene biologi, engelsk, fransk fortsættersprog,fysik, græsk, kemi, latin, matematik eller tysk fortsættersprog på A-niveau i stx-uddannelsen.Der har dog fortsat vist sig behov for at styrke naturvidenskab i stx-uddannelsen. Ganske vist har der sam-let for stx og htx kunnet konstateres en stigning for matematik og de naturvidenskabelige fag, idet der i såvelhtx som stx har der været en stigning i det absolutte antal af elever, der vælger disse fag, men det er kun i htxog ikke i stx, at der også har været en stigning i det relative antal, jf. pkt. 3.1 i Følgegruppens 8. rapport.Følgegruppen har derfor i pkt. 3.2.2 i sin 8. rapport anbefalet, at den eksisterende regel om, at der kun måforekomme ét naturvidenskabeligt fag i stx-uddannelsens grundforløb, ophæves, så skolerne frit kan placereet eller to naturvidenskabelige fag i grundforløbet. Derved får skolerne større valgfrihed med hensyn til til-rettelæggelsen af stx-uddannelsen, og de elever, der er særligt interesserede i naturvidenskab, får mulighedfor mere end ét naturvidenskabeligt fag i grundforløbet, hvad der vil styrke deres grundlag for at vælge na-turvidenskabelige fag på A-niveau i studieretningsforløbet.Forligskredsen bag gymnasiereformen har tilsluttet sig dette forslag.Det foreslås derfor, at reglen om, at der kun må forekomme ét naturvidenskabeligt fag i grundforløbet op-hæves, således at skolerne frit kan placere et eller to naturvidenskabelige fag i grundforløbet. Forslaget giverskolerne større valgfrihed med hensyn til tilrettelæggelsen af stx-uddannelsen, og de elever, der er særligtinteresserede i naturvidenskab, får mulighed for at vælge mere end ét naturvidenskabeligt fag i grundforlø-bet, hvilket vil styrke deres grundlag for at vælge naturvidenskabelige fag på A-niveau i studieretningsforlø-bet.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1.2.2. Reduktion af timetallet i almen studieforberedelse i stx2.2.1. Gældende retEfter den gældende stx-lov er omfanget af almen studieforberedelse 10 procent af uddannelsestiden i detsamlede forløb op til studentereksamen, dog fraregnet uddannelsestiden til almen sprogforståelse og naturvi-denskabeligt grundforløb.2.2.2. Den foreslåede ordningEn af de markante nyskabelser i gymnasiereformen var almen studieforberedelse (en ramme for samarbej-de mellem fag i stx inden for og på tværs af de tre hovedområder humaniora, naturvidenskab og samfundsvi-denskab), som siden har været genstand for stor interesse og megen debat, herunder om hvor stor en del af
uddannelsestiden, der bør afsættes til almen studieforberedelse. Ved reformens ikrafttræden i 2005 skullemindst 20 procent af uddannelsestiden i grundforløbet og mindst 10 procent af uddannelsestiden i studieret-ningsforløbet anvendes til almen studieforberedelse, hvilket pr. 1. august 2006 med lov nr. 573 af 9. juni2006 blev ændret til, at 10 procent af uddannelsestiden i det samlede forløb op til studentereksamen skulleanvendes til almen studieforberedelse. Også efter denne reduktion har omfanget af uddannelsestiden til al-men studieforberedelse givet anledning til drøftelse, og Følgegruppen har i pkt. 6 i sin 8. rapport af 12. janu-ar 2009 i modsætning til EVA i ”Gymnasiereformen på hhx, htx og stx” (2009), side 148, anbefalet, at om-fanget reduceres til 200 timer, hvilket svarer til 8,5 procent af den samlede mindste uddannelsestid. Et af dekritikpunkter, der har været rejst af almen studieforberedelse, har været manglende balance mellem flerfag-lighed og enkeltfaglighed. Med reduktionen af omfanget af almen studieforberedelse overføres cirka 40 ti-mer til enkeltfaglighed.Forligskredsen bag gymnasiereformen har tilsluttet sig Følgegruppens forslag.Det foreslås derfor, at uddannelsestiden i almen studieforberedelse reduceres til 200 timer, således at om-fanget af almen studieforberedelse svarer til det typiske omfang af et enkeltfag på B-niveau. Ved denne re-duktion overgår cirka 40 timer fra flerfaglig til enkeltfaglig undervisning, og der sker en tilsvarende forskyd-ning fra flerfaglighed til enkeltfaglighed.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 og 3.2.3. Klarere profil i studieområderne i hhx og htx samt større fleksibilitet til skolerne2.3.1. Gældende retEfter den gældende lov om hhx og htx indgår aktiviteter, hvor eleverne får mulighed for fysisk udfoldelseog indsigt i betydningen heraf samt indsigt i andre forhold af betydning for den personlige sundhed, i studie-områdets temaer i såvel hhx som htx. I hhx indgår endvidere undervisning i it.2.3.2. Den foreslåede ordningEVA’s rapport om blandt andet studieområdet på hhx og htx fra 2009 viste (side 9), at der ikke er nogentydelig fælles identitet i studieområdet i hhx, og at studieområdet bør nytænkes med henblik på at skabe bed-re sammenhæng. Også i htx vil studieområdets profil kunne skærpes.For at muliggøre bedre sammenhæng i og en skærpelse af studieområdets profil i hhx og en skærpelse afstudieområdets profil i htx og samtidig bevare kravet om aktiviteter, hvor eleverne får muligheder for fysiskudfoldelse, herunder indsigt i andre forhold af betydning for den personlige sundhed, og for hhx’ vedkom-mende også undervisning i it, foreslås det, at disse aspekter udgår af de faglige temaer, der indgår i studieom-rådet, og i stedet indgår som selvstændige dele i andre områder af uddannelserne.I forbindelse med fremsættelsen af lovforslag nr. L 181, der blev vedtaget som lov nr. 573 af 9. juni 2006,blev det besluttet at ændre bekendtgørelserne om hhx og htx, således at det ikke længere skulle være et krav,at studieområdets del 1 skulle afsluttes samtidig med grundforløbet, men efter skolernes valg kunne udstræk-kes over hele første år af uddannelserne. For at kompensere for den uddannelsestid, der i så tilfælde villeblive flyttet fra grundforløbet til det første halve år i studieretningsforløbet, blev loven om hhx og htx ændret,så skolerne fik mulighed for at placere flere fag i grundforløbet end de fag, der indtil da skulle indgå i detteforløb.Med sigte på at gøre bestemmelsen i lovens § 8 mere fleksibel foreslås det, at bestemmelsen om skolernesfrihed til at påbegynde undervisningen i flere fag end de, der skal indgå i grundforløbet, teknisk ændres, såmuligheden er uafhængig af, hvordan skolerne inddeler og placerer studieområdet.Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 1-3.
2.4. Mulighed for at nøjes med B-niveau i begyndersprog som 2. fremmedsprog i stx for elever medmatematik på A-niveau i kombination med fysik og kemi, hvoraf ét af disse fag er på A-niveau og det andetpå mindst B-niveau2.4.1. Gældende retEt begyndersprog, som en elev har som 2. fremmedsprog, skal i henhold til stx-loven og stx-bekendtgørelsen altid være på A-niveau.2.4.2. Den foreslåede ordningI forbindelse med gymnasiereformen blev det fastsat, at alle elever i stx skal have mindst to fremmedsprog,hvoraf det første fremmedsprog er engelsk på A- eller B-niveau, og 2. fremmedsprog er et fortsættersprog påmindst B-niveau eller et begyndersprog på A-niveau. Formålet med at kræve, at 2. fremmedsprog som be-gyndersprog skal være på A-niveau er at sikre, at det bliver et reelt fungerende sprog for eleverne, og samleter målet, at alle elever opnår to funktionelle fremmedsprog.Der er fra flere sider rejst forslag om, at bestemte elevgrupper i stx fritages for kravet om, at begyndersprogsom 2. fremmedsprog skal være på A-niveau, og at de i stedet kan nøjes med B-niveau.Gymnasieskolernes Rektorforening har over for Undervisningsministeriet foreslået, at lempelsen skullegælde alle elever. EVA har i sin rapportFremmedsprog på stx og hhx,EVA, 2009 (side 5), stillet spørgs-målstegn ved, om de tidsmæssige ressourcer, der anvendes på obligatorisk begyndersprog på A-niveau, må-ske kunne anvendes bedre. En generel lempelse til B-niveau i begyndersprog som 2. fremmedsprog villeimidlertid svække den sproglige dybde, og elever med et begyndersprog som 2. fremmedsprog på B-niveauopfylder ikke adgangskravene til videregående uddannelse inden for humaniora.Følgegruppen har i pkt. 3.2.1 i sin 8. rapport for at styrke faget fysik foreslået, at elever med fysik på B-niveau skal kunne nøjes med B-niveau i begyndersprog, der er 2. fremmedsprog.Forligskredsen bag gymnasiereformen har anset forslaget om, at lempelsen kun skulle gælde elever medfysik på B-niveau, som for snævert, ikke mindst i forhold til andre naturvidenskabelige fag end fysik på B-niveau. Forligskredsen finder således, at det skal være muligt at nøjes med B-niveau i begyndersprog som 2.fremmedsprog for elever, der har matematik på A-niveau i kombination med fysik og kemi, hvor ét af dissesidste to fag er på A-niveau og det andet på mindst B-niveau. Disse elever vil med denne sammensætning affag og niveauer opfylde kravet i stx-uddannelsen om, at alle elever skal have mindst fire fag på A-niveau,også uden at have deres 2. fremmedsprog på A-niveau. Desuden vil der typisk være tale om stærkt matema-tisk-naturvidenskabeligt orienterede elever, der ikke senere vil få behov for at opfylde det gængse adgangs-krav til de lange, videregående uddannelser inden for humaniora om, at begyndersprog skal være på A-niveau. Forslaget vil således styrke naturvidenskaben uden at betyde en svækkelse af niveauet i de sprogligefag.Det foreslås derfor, at udgangspunktet fortsat skal være, at begyndersprog som 2. fremmedsprog skal værepå A-niveau, men at der kun skal stilles krav om, at et begyndersprog som 2. fremmedsprog skal være på B-niveau, hvis en elev har matematik på A-niveau i kombination med fysik og kemi, hvor ét af disse sidste tofag er på A-niveau og det andet på mindst B-niveau.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4.2.5. Lempelse for særligt sprogligt orienterede elever for så vidt angår kravet om, at mindst etnaturvidenskabeligt fag skal vælges på mindst B-niveau i stx2.5.1. Gældende retKravet om, at mindst et af fagene biologi, fysik, kemi eller naturgeografi skal afsluttes på mindst B-niveau,omfatter efter den gældende stx-lov ikke elever, der har fire fremmedsprog i form af engelsk på B-niveau, etfortsættersprog på B-niveau og to begyndersprog på A-niveau; engelsk på B-niveau og tre begyndersprog,hvoraf det ene er græsk, på A-niveau; eller engelsk på B- eller A-niveau, et fortsættersprog på B- eller A-
niveau, et begyndersprog, dog ikke latin, på A-niveau og latin på mindst C-niveau og herudover et valgfagpå mindst C-niveau.2.5.2. Den foreslåede ordningEt af formålene med gymnasiereformen af 2005 var at styrke naturvidenskab, jf. de almindelige bemærk-ninger, pkt. 5.4, i lovforslag nr. L 33. En ikke tilsigtet konsekvens af styrkelsen af naturvidenskab var, atandelen af stx-elever med tre fremmedsprog faldt fra cirka 41 procent til cirka seks procent, jf. en analyse fraUNI*C – Statistik og Analyse – af 8. juni 2007, hvorfor Folketinget for at styrke sprogfagene med oven-nævnte lov nr. 547 af 17. juni 2008 vedtog, at det skulle være obligatorisk at have et sprogligt fag på A-niveau for elever, der ikke havde et matematisk-naturvidenskabeligt fag på dette niveau.Følgegruppen har imidlertid fundet, jf. dens 8. rapport, pkt., 4.1, at der er behov for yderligere tiltag for atstyrke fremmedsprogene, og gruppen har i rapportens pkt. 4.2.2 efter indstilling fra Gymnasieskolernes Rek-torforening anbefalet, at elever med tre fremmedsprog får mulighed for at erstatte det naturvidenskabeligefag på B-niveau med matematik på B-niveau.Forligskredsen har tilsluttet sig et forslag fra undervisningsministeren om, at det ellers obligatoriske krav istx-uddannelsen om, at mindst et naturvidenskabeligt fag skal afsluttes på mindst B-niveau, ikke skal gældeelever med fire fremmedsprog, og heller ikke skal gælde elever med tre fremmedsprog, samt at de sidst-nævnte elever i stedet for at løfte et naturvidenskabeligt fag til mindst B-niveau kan vælge matematik påmindst B-niveau med henblik på at tilskynde flere unge til at tage flere fremmedsprog. Forslaget indebærer,at de førstnævnte elever helt fritages for kravet, og at de sidstnævnte elever kan vælge mellem at løfte mindstet naturvidenskabeligt fag til mindst B-niveau og at løfte matematik til mindst B-niveau.De foreslåede bestemmelser indeholder i modsætning til de gældende regler i stx-loven ikke krav om, hvil-ke sprog, niveauer og kombinationer af sprog og niveauer der kan medføre fritagelse fra kravet om afslutningaf mindst et naturvidenskabeligt fag på mindst B-niveau, og de betyder derfor en betragtelig forenkling af degældende meget komplicerede og administrativt besværlige regler herom.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 5.2.6. Reduktion i prøvebegivenheder i de treårige uddannelser til stx, hhx og htx2.6.1. Gældende retAntallet af prøvebegivenheder er i både stx-loven og loven om hhx og htx mindst elleve, hvori indgår etstudieretningsprojekt.2.6.2. Den foreslåede ordningMonsterudvalget har i sin 3. rapport, jf. side 4, vurderet, at eksamensperioden, særligt sommereksamens-terminen i maj og juni, i de gymnasiale uddannelser er for lang, og anbefalet en reduktion af eksamensperio-den, således at de anvendte ressourcer omlægges til undervisning og styrket faglig vejledning.Forligskredsen bag gymnasiereformen er enig i anbefalingen om, at antallet af prøvebegivenheder i stx,hhx og htx nedsættes fra elleve til ni. Det forudsættes i aftalen, at reduktionen af antallet af prøvebegivenhe-der med to frigiver midler til øgede omkostninger til fx dublering af opgavesæt, og til tilretning af de centra-le, administrative systemer. Øvrige frigivne midler som følge af reduktionen i antal prøvebegivenheder ognedkortning af eksamensperioden anvendes til øget undervisning og faglig vejledning (uddannelsestid), tilskriftligt arbejde og til udvikling af elevernes læse- og skrivekompetencer (elevtid) - herunder til en historie-opgave på hf, til en styrket evaluering med henblik på eksamenstræning og en mere præcis og fremadrettettilbagemelding til eleverne om fagligt standpunkt samt til tilbud til særligt talentfulde elever.Det foreslås på den baggrund, at antallet af prøvebegivenheder i stx, hhx og htx nedsættes fra mindst ellevetil mindst ni. Reduktionen skal foretages på en sådan måde, at gymnasiereformens intentioner om en bredvifte af prøveformer, jf. pkt. 4.4 i de almindelige bemærkninger til forslag nr. L 33 til lov om uddannelsen tilstudentereksamen og de specielle bemærkninger til samme forslags § 29, opretholdes.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 6, og § 2, nr. 4.2.7. Sammenlægning af kultur- og samfundsfaggruppen med eksamensprojektet på toårigt hf2.7.1. Gældende retKursisterne på toårigt hf skal ifølge den gældende hf-lov have undervisning og aflægge prøve i en kultur-og samfundsfaggruppe bestående af historie på B-niveau, religion på C-niveau og samfundsfag på C-niveausamt et eksamensprojekt.Prøven i kultur- og samfundsfaggruppen afholdes som en individuel mundtlig prøve med udgangspunkt ien synopsis med flerfaglige problemstillinger. Eksamensprojektet udarbejdes i to-tre fag, som kursisten selvvælger. Ved eksamensprojektets afslutning afleverer kursisten en synopsis, der er grundlag for en individuelmundtlig prøve i eksamensprojektet.2.7.2. Den foreslåede ordningMonsterudvalget har i sin 3. rapport, jf. side 4, anbefalet, at eksamensprojektet og prøven i kultur- og sam-fundsfaggruppen afholdes som én prøve med udgangspunkt i eksamensprojektet. Erfaringen viser, at største-delen af kursisterne vælger at skrive eksamensprojekt inden for fagene religion, historie og samfundsfag.Anbefalingen vil indebære, at dette valg af fag i eksamensprojektet bliver et krav.Forligskredsen bag gymnasiereformen er enig i Monsterudvalgets anbefaling, således at prøven i kultur- ogsamfundsfaggruppen på hf kobles sammen med eksamensprojektet til én prøve. Antallet af prøver på toårigthf reduceres dermed med en. Ændringen giver finansieringsmæssigt grundlag for indførelse af en historieop-gave i 1. hf.For hf-enkeltfagskursister bortfalder kravet om et skriftligt eksamensprojekt for de kursister, der har aflagten samlet prøve i kultur- og samfundsfaggruppen eller i den naturvidenskabelige faggruppe. Dermed sker derogså på hf-enkeltfag en reduktion af det samlede antal prøver, hvorved der også på hf-enkeltfag skabes fi-nansieringsmæssigt grundlag for indførelsen af en historieopgave.Rammerne for og indholdet af historieopgaven, der indgår som en del af historiefaget, vil blive fastsat i hf-bekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 745 af 1. juli 2008 om uddannelsen til 2-årigt hf) og hf-enkeltfagsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 746 af 1. juli 2008 om hf-uddannelsen tilrettelagt som enkelt-fagsundervisning for voksne) i medfør af den gældende hf-lovs § 17.Kultur- og samfundsfaggruppen foreslås på denne baggrund koblet sammen med eksamensprojektet. Der-ved reduceres antallet af prøver på toårigt hf med en. Eksamensprojektet bibeholdes i sin nuværende form påhf-enkeltfag. Kursister, der har aflagt en samlet prøve i kultur- og samfundsfaggruppen eller den naturviden-skabelige faggruppe, kan dog sammenstykke en samlet hf-eksamen som enkeltfagseksamen uden et eksa-mensprojekt. I disse tilfælde reduceres antallet af prøver på hf-enkeltfag også med en.Der henvises til lovforslagets § 3, nr.1, 3, 5 og 7.2.8. Ændring af mindstekravene til sammensætning af valgfag på hf2.8.1. Gældende retDe toårige hf-kursister skal ifølge den gældende hf-lov aflægge prøve i to-fire valgfag, der som minimumskal omfatte to fag på B-niveau, eller et fag på B- og to fag på C-niveau, eller et fag på A-niveau, bortset fraengelsk, og et fag på C-niveau. Hf-enkeltfagskursisterne skal aflægge prøve i tre-fem valgfag, der som mi-nimum skal omfatte to fag på B-niveau og et fag på C-niveau, eller et fag på A-niveau, bortset fra engelsk,og to fag på C-niveau.De toårige hf-kursisters valg af valgfag skal mindst omfatte 250 timer, jf. hf-bekendtgørelsen (bekendtgø-relse nr. 745 af 1. juli 2008 om uddannelsen til 2-årigt hf). Der er afsat 75 timer til fag på C-niveau, 125 ti-mer til løft fra C- til B-niveau og 125 timer til løft fra B- til A-niveau. Det samme timetal er afsat til hf-enkeltfagskursisters løft af fag fra et lavere til et højere niveau bortset fra i engelsk, jf. hf-
enkeltfagsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 746 af 1. juli 2008 om hf-uddannelsen tilrettelagt som enkelt-fagsundervisning for voksne).Hvis en hf-kursist vælger et sprog på B-niveau, kræver det 200 timer, da kursisten skal tage et C-niveauførst, hvis det er fortsættersprog. Hvis kursisten tager et begyndersprog, skal vedkommende gå fra 0 til B-niveau (i alt 200 timer). Hvis en kursist derimod vælger at løfte et C- til B-niveau i enten et obligatorisk fageller et fag fra en faggruppe, kræves der kun yderligere 125 timer.2.8.2. Den foreslåede ordningFølgegruppen har i afsnit 2.9. i sin 7. rapport anbefalet, at Undervisningsministeriet i samarbejde med Vi-denskabsministeriet finder en løsning på hf-kursisternes problemer med at blive optaget på humanistiskevideregående uddannelser som følge af, at det ikke er muligt at få plads til to fremmedsprog på A-niveau idet toårige hf-forløb. Hf-enkeltfagskursister, der tager en samlet hf-enkeltfagseksamen, har de samme pro-blemer som de toårige hf-kursister. Hf-kursisterne på både toårigt hf og hf som enkeltfag kan endvidere havetilsvarende problemer med at blive optaget på naturvidenskabelige videregående uddannelser, da det ikke ermuligt at få plads til fysik på A-niveau.Med lovforslaget foreslås det, at kravene til sammensætning af valgfag og prøveaflæggelse i valgfagene påtoårigt hf ændres, således at kursister, der tager et sprogfag eller fysik på mindst B-niveau, derudover skaltage et valgfag på C-niveau og aflægge prøve i begge fag, mens kursister, der tager et andet fag på B-niveau,derudover fortsat skal tage to valgfag på C-niveau og aflægge prøve i alle tre fag. For hf-enkeltfagskursisterændres kravene, således at kursister, der har valgt et sprogfag eller fysik på mindst B-niveau, mindst skalaflægge prøve i dette fag og et valgfag på B-niveau, mens kursister, der har valgt to andre valgfag på B-niveau end sprogfag eller fysik, derudover som i dag skal aflægge prøve i et fag på C-niveau. Dermed fårkursisterne frigivet 75 timer, de kan benytte til at tage et sprogfag eller fysik på B-niveau. Forslaget løserikke hf-kursisternes problemer med at få plads til to fremmedsprog på A-niveau, men gør det lettere for kur-sisterne at tage et sprogfag eller fysik på B-niveau og fremmer dermed deres optagelsesmuligheder.Endvidere foreslås rettelse af en fejl i den gældende hf-lovs § 9, stk. 5, § 22, stk. 1, nr. 3, og § 23, stk. 1, nr.3, der indeholder kravene til valg af valgfag og aflæggelse af prøver i valgfagene. Et af kravene til valg afvalgfag og prøveaflæggelse i den gældende hf-lovs § 9, stk. 5, og § 22, stk. 1, nr. 3, er, at kursister, der væl-ger et valgfag på A-niveau, bortset fra engelsk, også skal vælge et fag på C-niveau og aflægge prøve i fage-ne. Ifølge § 23, stk. 1, nr. 3, skal hf-enkeltfagskursister, der ønsker at tage en samlet hf-eksamen, aflæggeprøve i tre-fem valgfag, der som minimum blandt andet kan omfatte et valgfag på A-niveau, bortset fra en-gelsk, og et fag på C-niveau. Engelsk er i begge tilfælde undtaget, da engelsk på B-niveau er obligatorisk forbåde toårige hf-kursister og hf-enkeltfagskursister, der vil tage en samlet hf-eksamen, og det dermed kun vilkræve 125 timer at løfte faget til et A-niveau. Historie på B-niveau er også et obligatorisk fag for disse hf-kursister, men faget er ved en fejl ikke blevet undtaget i den gældende hf-lov. Med forslaget rettes der op påfejlen.Der henvises til lovforslagets § 3, nr. 2, 4 og 6.3. Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regionerSom nævnt i afsnit 2.6. er det en forudsætning for den politiske aftale om reduktion af antallet af prøvebe-givenheder fra elleve til ni i stx, hhx og htx, at de midler, der ellers ville være brugt til de to prøvebegivenhe-der, anvendes til øgede omkostninger til fx dublering af opgavesæt, og tilretning af de centrale, administrati-ve eksamenssystemer. Øvrige frigivne midler som følge af reduktionen i antal prøvebegivenheder og ned-kortning af eksamensperioden anvendes til øget undervisning og faglig vejledning (uddannelsestid) til skrift-ligt arbejde og til udvikling af elevernes læse- og skrivekompetencer (elevtid) - herunder til en historieopga-ve på hf, til en styrket evaluering med henblik på eksamenstræning og en mere præcis og fremadrettet tilba-gemelding til eleverne om fagligt standpunkt samt til tilbud til særligt talentfulde elever. Lovforslaget har påden baggrund ingen økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner.4. Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regionerLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.8. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. HøringLovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:Akademikernes Centralorganisation, Akkrediteringsrådet, Beskæftigelsesministeriet (Ligestillingsafdelin-gen), Center for Ligebehandling af Handicappede, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Blindesam-fund, Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM), Dansk Erhverv, Danske Erhvervsskoler, Dansk Fri-skoleforening, Dansk Industri (DI), Dansk Magisterforening, Dansk Teknisk Lærerforbund, Danske Gymna-sieelevers Sammenslutning (DGS), Danske Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske Underviseror-ganisationers Samråd (DUS), Danske Universiteter, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse,Danmarks Erhvervsskoleforening, Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), Danmarks Jurist- og Økonomfor-bund (DJØF), Danmarks Lærerforening, Danmarks Vejlederforening, De Samvirkende Invalideorganisatio-ner (DSI), Det Centrale Handicapråd, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Efterskoleforeningen, Erhvervsa-kademirådet, Erhvervsskolernes Elevorganisation. Finansministeriet, Foreningen af studenterkursusrektorer,Frie Grundskolers Fællesråd (FGF), Frie Skolers Lærerforening, Funktionærernes og TjenestemændenesFællesråd (FTF), Fællesrådet for Foreninger for Uddannelses- & Erhvervsvejledning (FUE), FærøernesLandsstyre, Undervisnings- og Kulturministeriet, Grønlands Landsstyre, Departementet for Kultur, Uddan-nelse, Forskning og Kirke, Grønlands Repræsentation i Danmark, Kultur og Uddannelse, Gymnasiernes Be-styrelsesforening (GBF), Gymnasieskolernes Inspektorforening, Gymnasieskolernes Lærerforening (GL),Gymnasieskolernes Pædagogikumforening, Gymnasieskolernes Rektorforening, Handelsskolernes Lærerfor-ening (HL), HK, Indvandrenet – Landsorganisationen for indvandrere og flygtninge, Ingeniørforeningen iDanmark (IDA), KL, Københavns Kommune, Børne- og Ungdomsforvaltningen, Københavns Kommune,Økonomiforvaltningen, Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere (LVU), Landsorganisationen afHandelsskoleelever, Landsorganisationen i Danmark (LO), Ledernes Hovedorganisation, LærerstuderendesLandskreds (LL), Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, MVU-rådet, Private Gymnasier ogStudenterkurser, Professionshøjskolernes Rektorkollegium – University Colleges Denmark, Rådet for deGrundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet for de Gymnasiale Uddannelser, Rådet for Etni-ske Minoriteter, Rådet for Evaluering af Kvalitetsudvikling af Folkeskolen (Skolerådet), Rådet for Internati-onalisering af Uddannelserne, Rådet om Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse, Skole og Samfund, Skolesty-relsen, SUstyrelsen, TEAM Danmark, UNI*C, VUC Bestyrelsesforening og Lederforeningen for VUC.10. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/mindreudgifterIngenNegative konsekven-ser/merudgifterIngen
Økonomiske konsekven-ser for stat, kommuner ogregionerAdministrative konse-kvenser for stat, kommu-ner og regionerØkonomiske konsekven-
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
ser for erhvervslivetAdministrative konse-kvenser for erhvervslivetMiljømæssige konsekven-serAdministrative konse-kvenser for borgerneForholdet til EU-retten
IngenIngenIngen
IngenIngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekterBemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1
Til nr. 1 (§ 10, stk. 2)Hensigten med at ophæve den nuværende regel om, at der kun må forekomme ét naturvidenskabeligt fag igrundforløbet og erstatte den med en mulighed for, at skolerne efter eget valg kan placere et eller to naturvi-denskabelige fag i grundforløbet, er at give de elever, der er særligt interesserede i naturvidenskab, mulighedfor at vælge mere end ét naturvidenskabeligt fag i grundforløbet. Dette vil styrke elevernes grundlag for atvælge naturvidenskabelige fag på A-niveau i studieretningsforløbet. Endvidere vil forslaget give skolernestørre valgfrihed i tilrettelæggelsen af stx-uddannelsen.Ophævelsen af begrænsningen til ét naturvidenskabeligt fag i grundforløbet ændrer ikke på de gældendebestemmelser om, hvilke fag der ud over det eller de naturvidenskabelige fag er obligatoriske i grundforlø-bet.Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1. i de almindelige bemærkninger.Til nr. 2 og 3 (§ 10 a og overskriften til denne)Omfanget af almen studieforberedelse (en ramme for samarbejde mellem fag inden for og på tværs af detre hovedområder humaniora, naturvidenskab og samfundsvidenskab) er efter den gældende bestemmelse istx-loven fastsat til 10 procent, hvilket svarer til cirka 240 timer af den samlede uddannelsestid i det treårigestx-forløb, dog fraregnet uddannelsestiden til almen sprogforståelse og naturvidenskabeligt grundforløb.Tanken bag forslaget om at reducere andelen til 200 timer, svarende til cirka 8,5 procent af den samlede ud-dannelsestid, således at differencen på cirka 40 timer overgår fra flerfaglig til enkeltfaglig undervisning, er atimødegå den kritik, der har været rejst om, at balancen mellem disse to typer undervisning har været til skadefor fagligheden i de enkelte fag. Det vil som hidtil være skolens rektor, der beslutter, hvordan uddannelsesti-den mellem de enkelte fag og almen studieforberedelse skal fordeles på de enkelte år i uddannelsen.Som en konsekvens af reduktionen af almen studieforberedelse i stx-loven, vil vægten af karakteren forden afsluttende prøve i almen studieforberedelse, som er reguleret i stx-bekendtgørelsen, blive ændret fra 2til 1,5.Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2. i de almindelige bemærkninger.Til nr. 4 (§ 12, stk. 1, nr. 4)Med forslaget sikres de stærkt matematisk-naturvidenskabeligt orienterede elever, som har matematik påA-niveau i kombination med fysik og kemi, hvor ét af disse sidste to fag er på A-niveau og det andet påmindst B-niveau, mulighed for at nøjes med 2. fremmedsprog på B-niveau, uanset om det er et fortsætter-eller et begyndersprog. Forslaget giver disse elever, som typisk ikke vil få brug for at opfylde det gængseadgangskrav til de lange, videregående uddannelser inden for humaniora om, at begyndersprog skal være påA-niveau, basis for efter grundforløbet at vælge flere naturvidenskabelige fag på A-niveau.For alle andre elever i stx-uddannelsen er det uændret et krav, at begyndersprog som 2. fremmedsprog skalvære på A-niveau.
Herved tilstræbes det på én og samme tid at bibeholde den styrkelse af fremmedsprogene, der ligger igymnasiereformens krav om, at begyndersprog skal være på A-niveau, samtidig med, at de naturvidenskabe-lige fag styrkes.Der henvises i øvrigt til afsnit 2.4. i de almindelige bemærkninger.Til nr. 5 (§ 12, stk. 4)Kredsen af elever, der ikke er underlagt det ellers obligatoriske krav i stx-uddannelsen om, at mindst et afde naturvidenskabelige fag biologi, fysik, kemi eller naturgeografi, skal afsluttes på mindst B-niveau, udvi-des og forenkles i forhold til de gældende regler herom, så kravet ikke skal gælde elever med fire fremmed-sprog, og heller ikke skal gælde elever med tre fremmedsprog. Formålet med ændringen er at tilskynde flereunge til at tage flere fremmedsprog, og forslaget indebærer, at de førstnævnte elever helt fritages for kravet,og at de sidstnævnte elever kan vælge mellem at løfte mindst et naturvidenskabeligt fag til mindst B-niveauog at løfte matematik til mindst B-niveau.Forslaget vedrører ikke sammensætningen af studieretninger og indebærer derfor ikke en mulighed for atfravælge et løft fra niveau C til niveau B i et naturvidenskabeligt fag, selv om en elev måtte vælge tre ellerfire fremmedsprog uden for sin studieretning, hvis det naturvidenskabelige indgår i studieretningen på B-niveau.Der henvises i øvrigt til afsnit 2.5. i de almindelige bemærkninger.Til nr. 6 (§ 26, stk. 1)Antallet af prøvebegivenheder i stx, hhx og htx foreslås nedsat fra mindst elleve til mindst ni for at forkorteeksamensperioden, som mange skoler har oplevet som alt for lang i forhold til den tid, der kan bruges tilundervisning af eleverne. I udtrykket ”mindst” ligger, at eleverne i visse tilfælde kan skulle aflægge flere endni prøver. Det kan for eksempel være relevant for elever, der har flere fag end de obligatoriske fag på A-niveau, fordi der altid er prøve i fag på A-niveau, og fordi der normalt er såvel en mundtlig som en skriftligprøve i fag på A-niveau, hvorved prøveantallet forøges ud over de normale ni prøver.Hensigten med reduktionen af antallet af prøver er, at de anvendte ressourcer i stedet skal anvendes til un-dervisning og styrket faglig vejledning. Reduktionen skal sikre en fortsat balance mellem skriftlige ogmundtlige prøveformer. Som udgangspunkt skal der således reduceres både i antallet af skriftlige og i antal-let af mundtlige prøver med én. Reduktionen skal foretages på en sådan måde, at gymnasiereformens intenti-oner om en bred vifte af prøveformer opretholdes, det vil sige, at der ikke med nærværende forslag tilsigtesnogen indskrænkning i bredden af de prøveformer, der anvendes i de gymnasiale uddannelser.Den ændrede formulering fra »… prøver og et studieretningsprojekt« til »… prøver, herunder et studieret-ningsprojekt« er alene en sproglig præcisering af, at studieretningsprojektet er en af de angivne prøver, sådansom dette projekt hele tiden har været, jf. forudsætningsvis de specielle bemærkninger til bestemmelsen i §26, stk. 1, i forslag nr. L 33 til lov om uddannelsen til studentereksamen.Der henvises i øvrigt til afsnit 2.6. i de almindelige bemærkninger.Til § 2Til nr. 1-4 (§ 8, stk. 2-4, og § 8 a)Den grundlæggende idé bag omformuleringen af bestemmelserne i§ 8, stk. 2-4,i loven om hhx og htx er atmuliggøre en bedre sammenhæng i og en skærpelse af studieområdet i hhx og en skærpelse af studieområ-dets profil i htx. Det sker ved at omformulere bestemmelserne på tre punkter:For det første flyttes angivelsen af, at aspekterne mulighed for fysisk udfoldelse, herunder indsigt i andreforhold af betydning for den personlige sundhed, og for hhx’ vedkommende også undervisning i it, fra atvære en del af de faglige temaer, der skal indgå i studieområdet, jf. den gældende lovs § 8, stk. 2 og 3, til enny selvstændig § 8 a i loven. Ved denne tekniske ændring muliggøres bedre sammenhæng og en skærpelse af
studieområdet i hhx og en skærpelse af studieområdets profil i htx, samtidig med at aspekterne bevares iuddannelserne, og det sikres, at aspekterne fortsat kan indgå i uddannelsernes grundforløb, men også kanbredes ud til studieretningsforløbet.Endvidere ophæves den forudsætningsvise angivelse i den gældende lovs § 8, stk. 4, af, at studieområdetskal deles op i flere dele. Derved skabes der mulighed for inden for hver af uddannelserne til hhx og htx atudstede én fælles læreplan for studieområdet gennem hele forløbet, det vil sige både grundforløb og studie-retningsforløb, og give studieområdet i hele uddannelsens forløb en fælles identitet og et fælles formål samtfor qua tilrettelæggelsen af de enkelte forløb i studieområdet og bedømmelseskriterierne at tydeliggøre hen-sigten om progression i studieområdet og de faglige mål.For at gøre bestemmelsen i lovens § 8 mere fleksibel foreslås det desuden, at bestemmelsen om skolernesfrihed til at påbegynde undervisningen i flere fag end de, der skal indgå i grundforløbet, flyttes fra § 8, stk. 4,der ophæves, således, at det kommer til at fremgå, at muligheden er uafhængig af, hvordan skolerne inddelerog placerer studieområdet.Herudover præciseres det i § 8 stk. 2, at den timeramme (studieområdet), som grundforløbet endvidere be-står af, omfatter erhvervsøkonomi, som er et overbegreb for flere økonomiske fag, og ikke kun virksomheds-økonomi.Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3. i de almindelige bemærkninger.Til nr. 5 (§ 24, stk. 1)Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 6 (stx-lovens § 26, stk. 1).Til § 3Til nr. 1 og 5 (§ 9, stk. 4 og § 22, stk. 1, nr. 5)Med forslaget kobles eksamensprojektet sammen med kultur- og samfundsfaggruppen på toårigt hf, og derafholdes én samlet prøve med udgangspunkt i eksamensprojektet. Eksamensprojektet bliver en del af kultur-og samfundsfaggruppen og skrives i faggruppens fag: historie, religion og samfundsfag. Hensigten med for-slaget er at følge den praksis, der har udviklet sig for at skrive eksamensprojekt i fagene historie, religion ogsamfundsfag og samtidig hermed reducere prøveantallet på det toårige hf med én.Ændringerne i hf-lovens § 9, stk. 4, og § 22, stk. 1, nr. 5, er en konsekvens af, at der ikke længere skal un-dervises og aflægges selvstændig prøve i eksamensprojektet.Der henvises i øvrigt til afsnit 2.7. i de almindelige bemærkninger.Til nr. 2 og 4 (§ 9, stk. 5 og § 22, stk. 1, nr. 3)Mindstekravene til sammensætningen af valgfag foreslås ændret med henblik på at styrke hf’ernes mulig-heder for optagelse på de videregående uddannelser. Ændringen af hf-lovens § 9, stk. 5, betyder, at de toåri-ge hf-kursister, der vælger et sprogfag på B-niveau eller fysik på B-niveau, derudover som minimum skalvælge et fag på C-niveau, mens kursister, der har valgt et andet valgfag på B-niveau end sprogfag eller fysik,derudover som i dag mindst skal vælge to fag på C-niveau. Som en konsekvens heraf ændres mindstekravenetil prøveaflæggelse i hf-lovens § 22, stk. 1, nr. 3, tilsvarende, således at kursister, der har valgt et sprogfag påB-niveau eller fysik på B-niveau, mindst skal aflægge prøve i dette fag og et valgfag på C-niveau.Et af kravene til valg af valgfag og aflæggelse af prøve i valgfagene i den gældende hf-lovs § 9, stk. 5, og §22, stk. 1, nr. 3, er, at kursister, der vælger et valgfag på A-niveau, bortset fra engelsk, også skal vælge et fagpå C-niveau og aflægge prøve i valgfagene. Engelsk er undtaget, da engelsk på B-niveau er obligatorisk, ogdet dermed kun vil kræve 125 timer at løfte faget til et A-niveau. Historie på B-niveau er også et obligatoriskfag for de toårige hf-kursister, men faget er ved en fejl ikke blevet undtaget i den gældende hf-lov. Med for-slaget rettes der op på fejlen, således at det tydeliggøres, at dette fag også er undtaget på lige fod med en-gelsk.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.8. i de almindelige bemærkninger.Til nr. 3 og 7 (§ 11, stk. 1 og § 23, stk. 1, nr. 5)Eksamensprojektet bibeholdes på hf-enkeltfag i sin nuværende form. Den eksisterende læreplan for eksa-mensprojektet findes i bekendtgørelse nr. 745 af 1. juli 2008 om uddannelsen til 2-årigt hf, som ændret vedbekendtgørelse nr. 670 af 29. juni 2009. Eksamensprojektet skal sikre, at der er en flerfaglig eksamen ogsåpå hf-enkeltfag. Hvis kursisten har aflagt prøve i kultur- og samfundsfaggruppen eller i den naturvidenskabe-lige faggruppe bortfalder kravet om et eksamensprojekt for at sammenstykke en samlet hf-eksamen somenkeltfagseksamen. Med forslaget afskaffes de hidtil gældende bindinger i § 23, stk. 1, nr. 5, for hvilke fag,der kan indgå i eksamensprojektet. Kursisterne vil fremover – inden for læreplanens rammer – selv kunnevælge, hvilke fag der skal danne grundlag for eksamensprojekterne.Der henvises i øvrigt til afsnit 2.7. i de almindelige bemærkninger.Til nr. 6 ( § 23, stk. 1, nr. 3)Mindstekravene til sammensætningen af valgfag foreslås ændret med henblik på at styrke hf’ernes mulig-heder for optagelse på de videregående uddannelser. Det foreslås, at ændringen også gælder for hf-kursister,der tager en samlet hf-eksamen som en enkeltfagseksamen, da disse kursister har de samme problemer medat blive optaget på de videregående uddannelser som de toårige hf-kursister. Ændringen af hf-lovens § 23,stk. 1, nr. 3, betyder, at hf-enkeltfagskursister, der har valgt et sprogfag på B-niveau eller fysik på B-niveau,mindst skal aflægge prøve i dette fag og yderligere et valgfag på B-niveau, mens kursister der har valgt toandre valgfag på B-niveau end sprogfag eller fysik, derudover som i dag skal aflægge prøve i et fag på C-niveau.Den gældende hf-lovs § 23, stk. 1, indeholder kravene til prøverne for hf-enkeltfagskursister, der ønsker attage en samlet hf-eksamen. Ifølge § 23, stk. 1, nr. 3, skal disse hf-enkeltfagskursister aflægge prøve i tre-femvalgfag, der som minimum blandt andet kan omfatte et valgfag på A-niveau, bortset fra engelsk, og et fag påC-niveau. Engelsk er undtaget, da engelsk på B-niveau er obligatorisk for hf-enkeltfagskursister, der vil tageen samlet hf-eksamen, og det dermed kun vil kræve 125 timer at løfte faget til et A-niveau. Historie på B-niveau er også et obligatorisk fag for disse hf-enkeltfagskursister, men faget er ved en fejl ikke blevet undta-get i den gældende hf-lov. Med forslaget rettes der op på fejlen, således at det tydeliggøres, at dette fag ogsåer undtaget på lige fod med engelsk.Der henvises i øvrigt til afsnit 2.8. i de almindelige bemærkninger.Til § 4Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. august 2010 og får virkning for elever, der påbegynder en af ud-dannelserne til studentereksamen (stx), højere handelseksamen (hhx), højere teknisk eksamen (htx) eller dettoårige hf fra denne dato eller senere.Enkelte stx-elever, der har påbegyndt uddannelsen tidligere uden at have afsluttet den på denne dato, kandog muligvis have en interesse i at kunne benytte de muligheder, der indføres med forslagets § 1, nr. 4 og 5(§ 12, stk. 1, nr. 3 og 4, i stx-loven) for at få 2. fremmedsprog på B-niveau, selv om det er et begyndersprog,og for ikke at være omfattet af kravet om, at mindst et naturvidenskabeligt fag skal løftes til mindst B-niveau, selv om disse elever ikke er omfattet af forligsteksten af 2. april 2009. I sådanne tilfælde vil under-visningsministeren i medfør af den generelle dispensationshjemmel i stx-lovens § 45, stk. 3, hvorefter lovenkan fraviges til fordel for enkeltelever, hvor helt særlige forhold gør sig gældende, kunne meddele dispensa-tion til, at en elev kan benytte de nye muligheder. Det vil i givet fald være en forudsætning for en dispensati-on, at elevens skole mener at kunne få elevens skema til at hænge sammen med skolens øvrige skemalæg-ning, og at skolen påtager sig ansvaret for at sikre, at elevens eksamensbevis ender med at kunne opfyldekravene til stx-uddannelsen.For kursister, der følger hf-uddannelsen tilrettelagt som enkeltfagsundervisning for voksne gives undervis-ningen i de enkelte fag fra den 1. august 2010 efter reglerne i denne lov. Hf-enkeltfagskursisterne kan dog
tidligst i sommeren 2012 vælge at aflægge en samlet hf-eksamen som enkeltfagseksamen uden et skriftligteksamensprojekt, jf. lovforslagets § 3, nr. 7.Kursister, der vil sammenstykke enkeltfagsprøver til en samlet hf-eksamen, skal ikke som de toårige hf-kursister aflægge hf-eksamen inden for to år, men kan følge undervisningen og aflægge prøve i de krævedefag over en flerårig periode. Hf-enkeltfagskursister, der har fulgt undervisningen og aflagt prøve i hf-enkeltfag før ikrafttrædelsestidspunktet, vil derfor også være omfattet af ændringerne i denne lov i det om-fang, de ikke har afsluttet de fag, forløb og prøver, der ændres med dette lovforslag. Dette vurderes at væreuproblematisk, da ændringerne stiller hf-enkeltfagskursisterne gunstigere, idet ændringerne medfører enlempelse af de gældende regler for eksamensprojektet og sammensætningen af valgfag. Der foretages dogsamtidig en rettelse af en eksisterende fejl i lovgivningen, jf. bemærkningerne til § 3, nr. 6, hvilket kan be-tragtes som en skærpelse af de gældende regler. Undervisningsministeren har imidlertid mulighed for at di-spensere fra ændringerne i denne lov i medfør af den generelle dispensationshjemmel i hf-lovens § 40, stk. 3,hvorefter ministeren kan gøre undtagelser for en enkelt kursist, hvor helt særlige forhold gør sig gældende.Til § 5Grønland hjemtog pr. 1. januar 2009 det gymnasiale område, jf. lov nr. 1393 af 27. december 2008, ogGrønlands hjemmestyre fastsætter herefter selv ved landstingsforordning regler om de gymnasiale uddannel-ser i Grønland. Som følge heraf videreføres den hidtidige formulering fra de tre danske gymnasiale love, detvil sige stx-loven, og loven om hhx og htx, og hf-loven, om at disse love ikke gælder for Grønland, men kansættes i kraft for Grønland med de afvigelser, som de særlige grønlandske forhold tilsiger, ikke.
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget
§ 1.I lov om uddannelsen til studentereksamen(stx) (gymnasieloven), jf. lovbekendtgørelse nr.791 af 24. juli 2008, foretages følgende æn-dringer:§ 10.(…)Stk. 2.Grundforløbet består af dansk, en-gelsk, 2. fremmedsprog, historie, idræt, etkunstnerisk fag, matematik, et naturvidenska-beligt fag, et naturvidenskabeligt grundforløbog samfundsfag samt almen sprogforståelse ogalmen studieforberedelse, jf. dog stk. 3.Stk. 3.(…)
1.I§ 10, stk. 2,ændres »et naturvidenskabeligtfag« til: »et eller to naturvidenskabelige fag«.
2.Overskriften til§ 10 aaffattes således:Samlet procentsats i grundforløbet ogstudieretningsforløbet til almenstudieforberedelse»Uddannelsestid til almen studieforberedelse«.
§ 10 a.10 pct. af uddannelsestiden i det sam-lede forløb op til studentereksamen, dog fra-regnet uddannelsestiden til almen sprogforstå-else og naturvidenskabeligt grundforløb, skalanvendes til samarbejde og sammenhæng mel-lem fagene (almen studieforberedelse).
3.I§ 10 aændres »10 pct.« til: »200 timer«.
§ 12.De obligatoriske fag er i alle studieret-ningsforløb, jf. dog stk. 4:1) – 2) (…)3) 2. fremmedsprog på mindst B-niveau, dogA-niveau, hvis eleven har valgt et begyn-dersprog som 2. fremmedsprog.
4.§ 12, stk. 1, nr. 3,affattes således:»3) 2. fremmedsprog på A-niveau, hvis det eret begyndersprog, eller 2. fremmedsprog påmindst B-niveau, hvis det er et fortsætter-sprog, eller hvis eleven har matematik påA-niveau i kombination med fysik og kemi,
4) – 11) (...)Stk. 2. - 4.(…)§ 12.(…)Stk. 2.(…)Stk. 3.(…)Stk. 4.Mindst et af fagene biologi, fysik, ke-mi eller naturgeografi skal afsluttes på mindstB-niveau. Dette gælder dog ikke elever, der harfire fremmedsprog i form af1) engelsk på B-niveau, et fortsættersprog påB-niveau og to begyndersprog på A-niveau,2) engelsk på B-niveau og tre begyndersprog,hvoraf det ene er græsk, på A-niveau eller3) engelsk på B- eller A-niveau, et fortsætter-sprog på B- eller A-niveau, et begynder-sprog, dog ikke latin, på A-niveau og latinpå mindst C-niveau og herudover et valg-fag på mindst C-niveau.§ 26.Studentereksamen er en samlet eksa-men, som omfatter mindst ti prøver og et stu-dieretningsprojekt.Stk. 2.(…)
hvor det ene af disse fag er på A-niveau ogdet andet på mindst B-niveau.«
5.§ 12, stk. 4,affattes således:»Stk. 4.Mindst et af fagene biologi, fysik,kemi eller naturgeografi skal afsluttes påmindst B-niveau. Dette gælder dog ikke elever,der har fire fremmedsprog. Elever, der har trefremmedsprog, kan vælge matematik på B-niveau i stedet for mindst et af de i 1. pkt.nævnte fag på B-niveau.«
6.I§ 26, stk. 1,ændres »mindst 10 prøver og etstudieretningsprojekt« til: »mindst ni prøver,herunder et studieretningsprojekt«.
§2I lov om uddannelserne til højere handelsek-samen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx),jf. lovbekendtgørelse nr. 871 af 27. august2008, som ændret ved § 3 i lov nr. 289 af 15.april 2009, foretages følgende ændringer:
§ 8.(…)Stk. 2.Hhx’ grundforløb består af dansk, en-gelsk, matematik, 2. fremmedsprog og en time-ramme (studieområdet) for virksomhedsøko-nomiske, samfundsøkonomiske og kultureltorienterede faglige temaer både hver for sig ogpå tværs. I temaerne indgår sproglige og kom-munikative indholdselementer og aktiviteter,hvor eleverne får mulighed for fysisk udfoldel-se og indsigt i betydningen heraf samt indsigt iandre forhold af betydning for den personlige
1.§ 8, stk. 2 og 3,affattes således:»Stk.2.Grundforløbet på hhx består af dansk,engelsk, matematik og 2. fremmedsprog samt,hvis skolen beslutter dette, undervisning i yder-ligere et eller flere fag. Grundforløbet bestårendvidere af en timeramme (studieområdet) forerhvervsøkonomiske, samfundsøkonomiske ogkulturelt orienterede faglige temaer både hverfor sig og på tværs. Der indgår sproglige ogkommunikative indholdselementer i grundfor-løbet.
sundhed. Endvidere indgår undervisning i it.Stk. 3.Htx’ grundforløb består af fagenedansk, engelsk, matematik og en timeramme(studieområdet) for teknologiske, samfundsvi-denskabelige og naturvidenskabelige fagligetemaer både hver for sig og på tværs. I temaer-ne indgår sproglige og kommunikative ind-holdselementer og aktiviteter, hvor eleverne fårmulighed for fysisk udfoldelse og indsigt i be-tydningen heraf samt indsigt i andre forhold afbetydning for den personlige sundhed.Stk. 4.(…)§ 8.(…)Stk. 2.- 3(…)Stk. 4.Såfremt skolen har besluttet at ud-strække studieområdets del 1 op til 1 år, kanskolen beslutte, at der fra grundforløbets startpåbegyndes undervisning i yderligere et ellerflere fag end dem, der er nævnt i stk. 2 og 3.
Stk. 3.Htx’ grundforløb består af fagenedansk, engelsk og matematik samt, hvis skolenbeslutter dette, undervisning i yderligere et ellerflere fag. Htx’ grundforløb består endvidere afen timeramme (studieområdet) for teknologi-ske, samfundsvidenskabelige og naturviden-skabelige faglige temaer både hver for sig og påtværs. Der indgår sproglige og kommunikativeindholdselementer i grundforløbet.«
2.§ 8, stk. 4,ophæves.
3.Efter§ 8indsættes:»Fysisk aktivitet og undervisning i it§ 8 a.I hhx og htx indgår i det samlede forløbfrem til henholdsvis højere handelseksamen oghøjere teknisk eksamen aktiviteter, hvor eleverfår mulighed for fysisk udfoldelse og indsigt ibetydningen heraf, samt indsigt i andre forholdaf betydning for den personlige sundhed.Stk. 2.I hhx indgår i det samlede forløb fremtil højere handelseksamen undervisning i it.«
§ 24.Højere handelseksamen (hhx) og højereteknisk eksamen (htx) er samlede eksamener,som hver omfatter mindst 10 prøver og et stu-dieretningsprojekt.Stk. 2.(…)
4.I§ 24, stk. 1,ændres »mindst 10 prøver og etstudieretningsprojekt« til: »mindst ni prøver,herunder et studieretningsprojekt«.
§3I lov om uddannelsen til højere forberedelses-eksamen (hf-loven), jf. lovbekendtgørelse nr.445 af 8. maj 2007, som ændret ved § 36 i lovnr. 311 af 30. april 2008 og § 21 i lov nr. 475 af
17. juni 2008, foretages følgende ændringer:§ 9.(...)Stk. 2.3.(…)Stk. 4.I 4. semester indgår en større skriftligopgave og et eksamensprojekt.Stk. 5.(…)§ 9.(...)Stk. 2.4.(…)Stk. 5.Kursisten skal vælge valgfag svarendetil mindst to fag på B-niveau eller et fag på B-samt to fag på C-niveau, eller et fag på A-niveau, bortset fra engelsk, og et fag på C-niveau.
1.I§ 9, stk. 4,udgår »og et eksamensprojekt«.
2.§ 9, stk. 5,affattes således:»Stk.5.Kursisten skal vælge valgfag svaren-de til1) mindst to fag på B-niveau,2) et fag på B- og to fag på C-niveau,3) et fag på B-niveau og et fag på C-niveau,hvis kursisten vælger et sprogfag på mindstB-niveau eller fysik på mindst B-niveau, el-ler4) et fag på A-niveau, bortset fra engelsk oghistorie, og et fag på C-niveau.«
§ 11.På hf-enkeltfag skal kurset udbyde under-visning i fag og faggrupper på gymnasialt C-,B- og A-niveau, en større skriftlig opgave og etskriftligt eksamensprojekt eller som alternativet tværfagligt projekt knyttet til fagene i kultur-og samfundsfaggruppen eller den naturviden-skabelige faggruppe, jf. § 9, stk. 1, nr. 6 og 7.Endvidere tilbydes værkstedsundervisning.Stk. 2.(…)Stk. 3.(…)§ 22.(…)1) (…)2) (…)3) Prøve i 2-4 valgfag, der som minimum skalomfatte to fag på B-niveau eller et fag påB-niveau og to fag på C-niveau eller et fagpå A-niveau, bortset fra engelsk, og et fagpå C-niveau.4) (…)5) (…)
3.I§ 11, stk. 1, 1. pkt.,udgår »eller som alter-nativ til et tværfagligt projekt knyttet til fagenei kultur- og samfundsfaggruppen eller den na-turvidenskabelige faggruppe, jf. § 9, stk. 1, nr.6 og 7«.
4.§ 22, stk. 1, nr. 3,affattes således:»3) Prøve i 2-4 valgfag, der som minimum skalomfattea) to fag på B-niveau,b) et fag på B- og to fag på C-niveau,c) et fag på B-niveau og et fag på C-niveau, hvis kursisten har et sprogfagpå mindst B-niveau eller fysik påmindst B-niveau, ellerd) et fag på A-niveau, bortset fra engelskog historie, og et fag på C-niveau.«
§ 22.1) – 4) (…)5) Et skriftligt eksamensprojekt, jf. § 9, stk. 4.
5.§ 22, stk. 1, nr. 5,ophæves.
§ 23.(…)1) (…)2) (…)3) Prøve i 3-5 valgfag, der som minimum skalomfatte to fag på B-niveau og et fag på C-niveau eller et fag på A-niveau, bortset fraengelsk, og to fag på C-niveau.4) (…)5) (…)
6.§ 23, stk. 1, nr. 3,affattes således:»3) Prøve i 2-5 valgfag, der som minimum skalomfatte: ellera) to fag på B-niveau og et fag på C-niveau,b) to fag på B-niveau, hvis kursisten har etsprogfag på mindst B-niveau eller fysikpå mindst B-niveau, ellerc) et fag på A-niveau, bortset fra engelskog historie, og to fag på C-niveau.«
§ 23.(…)1) (…)2) (…)3) (…)4) (…)5) Et skriftligt eksamensprojekt, jf. § 11,stk. 1. Hvis der aflægges prøve i enkeltfa-gene i en faggruppe, erstattes eksamenspro-jektet af et tværfagligt projekt, der inddra-ger fagene fra faggruppen. Hvis der aflæg-ges prøve i enkeltfagene fra begge fag-grupper, erstattes eksamensprojektet af ettværfagligt projekt, der inddrager fagenefra en af faggrupperne efter kursistens valg.
7.§ 23, stk. 1, nr. 5,affattes således:»5) Et skriftligt eksamensprojekt, jf. § 11, stk.1, 1. pkt. Hvis kursisten aflægger en samletprøve i kultur- og samfundsfaggruppen el-ler i den naturvidenskabelige faggruppe, jf.nr. 2, gælder kravet om et skriftligt eksa-mensprojekt dog ikke.«
§4Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. august2010, jf. dog stk. 2-3.Stk. 2.Loven har virkning for elever og kursi-ster, der påbegynder en af uddannelserne tilstudentereksamen (stx), højere handelseksamen(hhx), højere teknisk eksamen (htx) eller dettoårige hf den 1. august 2010 eller senere.Stk. 3.Loven har virkning for kursister, der
den 1. august 2010 eller senere følger en af de istk. 2 nævnte uddannelser tilrettelagt som en-keltfag eller hf-uddannelsen tilrettelagt somenkeltfagsundervisning for voksne. Hf-enkeltfagskursisterne kan tidligst i sommeren2012 vælge at sammenstykke en samlet hf-eksamen som enkeltfagseksamen uden et skrift-ligt eksamensprojekt, jf. § 3, nr. 7.
§5Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.