Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 427
Offentligt
727260_0001.png
727260_0002.png
727260_0003.png
727260_0004.png
727260_0005.png
727260_0006.png
727260_0007.png
727260_0008.png
727260_0009.png
727260_0010.png
Fremsat den {FREMSAT} af undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om støtte til folkeoplysende voksenundervis-ning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og daghøjskoler samtom Folkeuniversitetet (folkeoplysningsloven)(Erklæring på tro og love om indhentelse af børneattester og digital regnskabsaflæggelse)
§1I lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejdeog daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet (folkeoplysningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 535 af14. juni 2004, som ændret ved § 2 i lov nr. 593 af 24. juni 2005, lov nr. 1593 af 20. december 2006og § 8 i lov nr. 561 af 6. juni 2007, foretages følgende ændringer:1.I§ 4indsættes som stk. 4 og 5:»Stk.4.Folkeoplysende foreninger efter stk. 1 skal i forbindelse med ansøgning om tilskud elleranvisning af lokaler afgive erklæring på tro og love om, at foreningen indhenter børneattester i detomfang, foreningen ansætter eller beskæftiger personer, der som led i udførelsen af deres opgaverskal have direkte kontakt med børn under 15 år, jf. lov om indhentelse af børneattest i forbindelsemed ansættelse af personale m.v.Stk. 5.Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om den i stk. 4 nævnte erklæring.«2.I§ 29, stk. 5,indsættes efter »revision m.v.«: », herunder om digital aflæggelse af regnskaber.«3.I§ 33, stk. 5, 2. pkt.indsættes efter »tilskudsbetingelser« », jf. dog stk. 6.«4.I§ 33indsættes som stk. 6 og 7:»Stk. 6.Foreligger den i § 4, stk. 4 og § 45, stk. 3 nævnte erklæring ikke, skal kommunalbestyrel-sen undlade at yde tilskud og anvise lokaler til foreningen.Stk. 7.Kommunalbestyrelsen kan standse udbetalingerne eller tilbageholde disse samt fratage for-eningen retten til at benytte allerede anviste lokaler, hvis kommunalbestyrelsen bliver opmærksompå, at en forening ikke indhenter børneattester i det omfang, foreningen er forpligtet hertil efter reg-ler udstedt i medfør af lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale.«5.I§ 45indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:»Stk. 3.Foreningen skal i forbindelse med ansøgning om tilskud eller anvisning af lokaler afgiveerklæring på tro og love om, at foreningen indhenter børneattester i det omfang, foreningen ansættereller beskæftiger personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt medbørn under 15 år, jf. lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personalem.v.«Stk. 3-9 bliver herefter stk. 4-10.
6.I§ 45, stk. 9,som bliver stk. 10, indsættes efter »loven«: »og om den i stk. 3 nævnte erklæring«.§2Loven træder i kraft den 1. januar 2010.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndledningMed lov om indhentelse af børneattest, som trådte i kraft den 1. juli 2005, blev der skabt grundlag for enstyrket indsats over for seksuelle overgreb mod børn. Loven bemyndiger vedkommende minister til at fast-sætte nærmere regler om offentlige myndigheders og private fysiske og juridiske personers pligt til at ind-hente børneattest, når myndigheden eller den private fysiske eller juridiske person ansætter eller beskæftigerpersoner, der som led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15 år.Bemyndigelsen er på Undervisningsministeriets område udmøntet i bekendtgørelse nr. 942 af 22. septem-ber 2008 om indhentelse af børneattest ved ansættelse og beskæftigelse af personer i visse skoler og vissefrivillige foreninger. Bemyndigelsen er endvidere på Kulturministeriets område udmøntet i bekendtgørelsenr. 1024 af 23. oktober om indhentelse af børneattest ved ansættelse og beskæftigelse af personer i idrætsfor-eninger, på musik-, ballet-, danse- og rideskoler samt ridecentre og motions- og fitnesscentre.En landsdækkende undersøgelse foretaget af Dansk Idræts-Forbund og Danske Gymnastik- og Idrætsfor-eninger har vist, at ikke alle foreninger, der er forpligtede hertil, indhenter de lovpligtige børneattester.Regeringen ønsker med lovforslaget at synliggøre og skærpe forpligtelsen til at indhente børneattester forforeninger, der modtager tilskud eller får anvist lokaler i medfør af lov om støtte til folkeoplysende voksen-undervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet (folke-oplysningsloven).Bekendtgørelsen om indhentelse af børneattest ved ansættelse og beskæftigelse af personer i visse skolerog visse frivillige foreninger, der i dag kun pålægger foreninger, der er medlemmer af Dansk Ungdoms Fæl-lesråd, at indhente børneattest, vil derfor blive ændret, så alle foreninger, der modtager tilskud eller får anvistlokaler efter folkeoplysningsloven, vil blive pålagt pligt til at indhente børneattest i det omfang, de ansættereller beskæftiger personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med børnunder 15 år.Det foreslås endvidere, at alle folkeoplysende foreninger, der ansøger om at modtage tilskud eller få anvistlokaler i medfør af folkeoplysningsloven, skal afgive en erklæring på tro og love om, at foreningen indhenterbørneattester i det omfang, foreningen ansætter eller beskæftiger personer, der som led i udførelsen af deresopgaver skal have direkte kontakt med børn under 15 år. Hvis denne erklæring ikke foreligger, skal kommu-nalbestyrelsen undlade at yde tilskud og at anvise lokaler. Derudover kan kommunalbestyrelsen standse ellertilbageholde udbetalingerne samt fratage retten til at benytte anviste lokaler, hvis kommunalbestyrelsen bli-ver opmærksom på, at foreningen ikke indhenter de lovpligtige børneattester. Der henvises til afsnit 2.1.Det er endvidere et ønske fra både foreninger og kommuner, at foreninger skal have mulighed for at aflæg-ge regnskab for tilskud efter folkeoplysningsloven digitalt. Forslaget er indeholdt i KL’s forenklingskatalogfra marts 2009. Det foreslås derfor, at der i loven indføres en bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler omdigital regnskabsaflæggelse. Der henvises til afsnit 2.2.2. Lovforslagets indhold2.1. Afgivelse af erklæring på tro og love om indhentelse af børneattest2.1.1. Gældende retDet følger af § 2, stk. 1, i undervisningsministerens bekendtgørelse nr. 942 af 22. september 2008 om ind-hentelse af børneattest ved ansættelse og beskæftigelse af personer i visse skoler og visse frivillige forenin-ger, at foreninger, der er medlemmer af Dansk Ungdoms Fællesråd, har pligt til at indhente børneattest.Idrætsforeninger, der er medlemmer af Danmarks Idræts-Forbund, Danske Gymnastik- og Idrætsforenin-ger, De Danske Skytteforeninger, Dansk Firmaidrætsforbund eller forbund, der er medlemmer af en af disse
organisationer har efter Kulturministeriets bekendtgørelse nr. 1024 af 23. oktober 2008 om indhentelse afbørneattest ved ansættelse og beskæftigelse af personer i idrætsforeninger, på musik-, ballet-, danse-, og ri-deskoler samt ridecentre og motions- og fitnesscentre ligeledes pligt til at indhente børneattest.Forsætlig overtrædelse af bekendtgørelsernes regler om indhentelse af børneattest straffes med bøde, jf.bekendtgørelsernes § 3, stk. 1, 1. pkt. Der kan pålægges selskaber m.v. (private juridiske personer), herunderforeninger, strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel, jf. bekendtgørelsernes § 3, stk. 1, 3. pkt.Folkeoplysningsloven indeholder en række betingelser for, at en forening kan modtage tilskud eller få an-vist lokaler efter loven. Det er i den gældende lovgivning ikke en betingelse for at modtage tilskud eller fåanvist lokaler efter folkeoplysningsloven, at foreningen har indhentet børneattest eller afgivet erklæring omat have gjort eller ville gøre dette.Det følger af folkeoplysningslovens § 33, stk. 5, at kommunalbestyrelsen til brug for oplysning om virk-somhed efter loven har ret til at indhente alle nødvendige oplysninger hos den enkelte forening, og at kom-munalbestyrelsen kan standse udbetalinger eller tilbageholde disse, hvis en forening ikke overholder lovenstilskudsbetingelser.Derudover kan kommunalbestyrelsen forlange, at beløb, der ikke er anvendt i overensstemmelse med loveneller de i medfør heraf fastsatte regler, tilbagebetales eller modregnes i det kommende års tilskud, jf. folkeop-lysningslovens § 30. Bestemmelsen omfatter også tilfælde, hvor foreningen har afgivet urigtige oplysninger.Kommunalbestyrelsen kan i forlængelse heraf undlade at yde tilskud og anvise lokaler for en angiven perio-de, hvis en forening ikke overholder loven eller regler fastsat i medfør heraf, jf. folkeoplysningslovens § 32.Det forudsættes, at udelukkelsesperioden er proportional med forseelsen.2.1.2. Den foreslåede ordningFor at udvide kredsen af foreninger, der har pligt til at indhente børneattest vil bekendtgørelse nr. 942 af22. september 2008 om indhentelse af børneattest ved ansættelse og beskæftigelse af personer i visse skolerog visse frivillige foreninger, som i dag kun pålægger foreninger, der er medlemmer af Dansk UngdomsFællesråd, at indhente børneattester, blive ændret, så alle foreninger, der modtager tilskud eller får anvistlokaler efter folkeoplysningsloven, vil blive pålagt pligt til at indhente børneattester i det omfang, de ansættereller beskæftiger personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med børnunder 15 år. Forsætlig overtrædelse af pligten til at indhente børneattest straffes med bøde, jf. bekendtgørel-sens § 3.Det foreslås endvidere, at foreninger, der ansøger om at modtage tilskud eller få anvist lokaler i medfør affolkeoplysningsloven, i forbindelse med ansøgningen skal afgive en erklæring på tro og love om, at forenin-gen indhenter børneattester, jf. lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personalem.v.Foreningerne skal således erklære, at de indhenter børneattester i det omfang, de ansætter eller beskæftigerpersoner, der som led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15 år. Forenin-ger, der ikke har pligt til at indhente børneattester skal erklære, at de ikke har pligt hertil. Kommunalbesty-relsen pålægges herved ikke nogen opsøgende forpligtelse, da kommunalbestyrelsen alene skal sikre sig, atder foreligger en underskreven tro og love-erklæring.Det foreslås i den sammenhæng, at kommunalbestyrelsen forpligtes til at undlade at yde tilskud og at anvi-se lokaler, så længe der ikke foreligger en underskreven erklæring. Dette er en skærpelse i forhold til lovensalmindelige sanktionssystem, hvorefter kommunalbestyrelsen alene har mulighed for at undlade at yde til-skud eller at anvise lokaler, hvis lovens tilskudsbetingelser ikke overholdes.Derudover foreslås det, at kommunalbestyrelsen får udtrykkelig hjemmel til at standse eller tilbageholdeudbetalinger samt fratage retten til at benytte anviste lokaler, hvis kommunalbestyrelsen bliver opmærksompå, at en forening ikke indhenter børneattester i det omfang, foreningen er forpligtet hertil. Kommunalbesty-relsen pålægges ikke herved nogen opsøgende forpligtelse, men sikres en udtrykkelig sanktionsmulighed itilfælde, hvor kommunalbestyrelsen bliver opmærksom på, at den afgivne erklæring ikke efterleves.Hertil kommer, at kommunalbestyrelsen efter den gældende bestemmelse i folkeoplysningslovens § 30 kanrejse krav mod en forening om tilbagebetaling af allerede udbetalt tilskud, hvis beløb ikke er anvendt i over-
ensstemmelse med loven eller regler fastsat i medfør heraf, herunder hvis foreningen har afgivet urigtigeoplysninger, jf. lovens § 30. Det forhold, at en forening ikke efterlever en erklæring på tro og love om atindhente børneattester i det omfang, foreningen er forpligtet hertil, må betragtes som afgivelse af urigtigeoplysninger.Det følger endvidere af straffelovens § 161, jf. straffelovens § 306, at foreningen kan straffes med bøde forafgivelse af falsk erklæring på tro og love.Det foreslås endelig, at undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om tro og love-erklæringen. Bemyndigelsen forventes udmøntet ved, at der i bekendtgørelse om støtte til folkeoplysendevoksenundervisning og frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde (folkeoplysningsbekendtgørelsen) optagessom bilag en formular, som foreningerne skal anvende.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 og 3-6.2.2. Digital regnskabsaflæggelse2.2.1. Gældende retEfter folkeoplysningslovens § 29 aflægger foreninger regnskab for tilskud efter loven. Regnskabet, der skalunderskrives af samtlige medlemmer af bestyrelsen, skal dokumentere, at foreningen har anvendt tilskuddet ioverensstemmelse med loven og de regler, der er fastsat i medfør heraf.Efter § 29, stk. 5, kan undervisningsministeren eller den, ministeren bemyndiger hertil, fastsætte nærmereregler om foreningernes regnskabsaflæggelse og revision m.v. Sådanne nærmere regler er fastsat i §§ 17 og18 i bekendtgørelse nr. 1700 af 19. december 2006 om støtte til folkeoplysende voksenundervisning og fri-villigt folkeoplysende foreningsarbejde (folkeoplysningsbekendtgørelsen). Heraf følger bl.a., at regnskabsaf-læggelse og revision sker efter regler, som er fastsat af kommunalbestyrelsen. Regnskabet skal attesteres afen revisor.Den gældende lovgivning indeholder ikke regler om digital regnskabsaflæggelse.2.2.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at den gældende bemyndigelse i folkeoplysningslovens § 29, stk. 5, til at fastsætte nærmereregler om foreningernes regnskabsaflæggelse og revision m.v. udvides til også at omfatte digital regnskabs-aflæggelse.Med den foreslåede ændring får undervisningsministeren eller den, ministeren bemyndiger hertil, hjemmeltil at fastsætte nærmere regler i forbindelse med digital regnskabsaflæggelse. Bemyndigelsen vil blive ud-møntet af undervisningsministeren med inddragelse af KL, Dansk Folkeoplysnings Samråd og IT- og Tele-styrelsen, således at bestemmelserne vil afspejle de tilgængelige standarder og teknologier og tage hensyn til,at det frivillige folkeoplysende foreningsarbejde er baseret på frivillige, der ofte vil have begrænsede it-systemer.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerForeningerne indsender allerede i dag i forbindelse med ansøgning om tilskud og anvisning af lokaler imedfør af folkeoplysningsloven en række oplysninger til kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen skalfremover i den forbindelse undersøge, om der foreligger en underskreven erklæring om indhentelse af børne-attest. Det er vurderingen, at forslaget kun i ubetydeligt omfang vil påvirke den kommunale administration affolkeoplysningsloven.I relation til forslaget om digital regnskabsaflæggelse er det vurderingen, at forslaget vil medføre en ubety-delig administrativ lettelse, da papirgangen i kommunerne reduceres.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været til høring hos følgende myndigheder og organisationer:Amatørernes Kunst & Kultur Samråd, AOF Danmark, BUPL, Børne- og Kulturchefforeningen, Børne- ogUngdomsorganisationernes Samråd, Center for Ligebehandling af Handicappede, Danmarks Idræts-Forbund,Dansk Amatørkor Union, Dansk Amatør-Musik Union, Dansk Amatør Teater Samvirke, Dansk Blinde Sam-fund, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Danske Orkesterdirigenter, Dansk Firmaidrætsforbund,Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Oplysnings Forbund, Dansk Ungdoms Fællesråd, De Danske Skytte-foreninger, Danske Handicaporganisationer, Det Centrale Handicapråd, Folkeligt Oplysnings Forbund, Fol-kevirke, Foreningen af Heltidsledere inden for Folkeoplysningen, Fritid og Samfund, Fritidssamrådet i Dan-mark, KL, Kulturelle Samråd i Danmark, Liberalt Oplysnings Forbund, LVU - Landsforbundet af Voksen-og Ungdomsundervisere, Manuelle Fags Samråd, Musisk Oplysningsforbund, NETOP - Netværk for Oplys-ning, Oplysningsforbundenes Fællesråd, Socialistisk Oplysningsforbund og Ungdomsringen.9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifterØkonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommunerAdministrative konsekvenser forstat, regioner og kommunerIngenUbetydelige administrative let-telser i relation til forslaget omdigital regnskabsaflæggelse.IngenIngenIngenIngen
Negative konsekven-ser/merudgifterIngenUbetydelige administrative kon-sekvenser for kommunerne irelation til forslaget om afgivelseaf erklæring.IngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenser forborgerneForholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1, 5 og 6 (§ 4, stk. 4 og 5, § 45, stk. 3 og 10)Det foreslås indsat som en tilskudsbetingelse i folkeoplysningsloven§ 4, stk. 4og§ 45, stk. 3,at foreningerog distriktsforeninger skal afgive erklæring på tro og love om, at foreningen indhenter børneattester i detomfang, foreningen ansætter eller beskæftiger personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal havedirekte kontakt med børn under 15 år, jf. lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse afpersonale m.v.
Foreningen skal med erklæringen på tro og love tilkendegive, at den indhenter børneattester i det omfang,den ansætter eller beskæftiger personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontaktmed børn under 15 år. Dette gælder uanset om der er tale om lønnet eller ulønnet personale. Erklæringenrummer en løbende forpligtelse gennem hele tilskudsåret for foreningerne til at indhente børneattester. For-eninger, der ikke ansætter eller beskæftiger personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal havedirekte kontakt med børn under 15 år, pålægges ikke med erklæringen nogen forpligtelser i relation til ind-hentelse af børneattester.Tro og love-erklæringen skal afgives i forbindelse med, at foreningen søger om tilskud eller anvisning aflokaler. Erklæringen skal afgives til den kommune, hvori foreningen er hjemmehørende i forbindelse medforeningens ansøgning om tilskud eller lokaleanvisning.Det foreslås endvidere i§ 4, stk. 5og§ 45, stk. 10,at undervisningsministeren bemyndiges til at fastsættenærmere regler om tro og love-erklæringen. Bemyndigelsen forventes udmøntet ved, at der i bekendtgørelseom støtte til folkeoplysende voksenundervisning og frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde (folkeoplys-ningsbekendtgørelsen) optages som bilag en formular, som foreningerne skal anvende.Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.Til nr. 2 (§ 29, stk. 5)Det foreslås, at undervisningsministeren eller den, ministeren bemyndiger hertil, får hjemmel til at fastsæt-te nærmere regler i forbindelse med digital regnskabsaflæggelse. Bemyndigelsen vil blive udmøntet af un-dervisningsministeren med inddragelse af KL, Dansk Folkeoplysnings Samråd og IT- og Telestyrelsen, såle-des at bestemmelserne vil afspejle de tilgængelige standarder og teknologier og tage hensyn til, at det folke-oplysende foreningsarbejde er baseret på frivillige, der ofte vil have begrænsede it-systemer.Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.Til nr. 3 (§ 33, stk. 5)Der er tale om en konsekvensændring som følge af indsættelsen af § 33, stk. 6, jf. lovforslagets §, nr. 4.Til nr. 4 (33, stk. 6 og 7)Det foreslås i§ 33, stk. 6,at foreninger ikke kan få tilskud eller anvist lokaler, før der foreligger en erklæ-ring på tro og love om, at foreningen indhenter børneattester i det omfang, foreningen ansætter eller beskæf-tiger personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15 år, jf.herved lovforslagets § 1, nr. 1 og 5. Kommunalbestyrelsen vil således være forpligtet til at undlade at ydetilskud og at anvise lokaler, hvis der ikke foreligger en underskreven erklæring.Bliver kommunalbestyrelsen opmærksom på, at foreningen ikke indhenter børneattester i det omfang, for-eningen er forpligtet hertil, kan kommunalbestyrelsen standse udbetalingerne eller tilbageholde disse samtfratage foreningen retten til at benytte allerede anviste lokaler, jf. den foreslåede bestemmelse i§ 33, stk. 7.Endvidere kan kommunalbestyrelsen efter den gældende bestemmelse i folkeoplysningslovens § 30 rejsekrav mod en forening om tilbagebetaling af allerede udbetalt tilskud, hvis beløb ikke er anvendt i overens-stemmelse med loven eller regler fastsat i medfør heraf, herunder hvis foreningen har afgivet urigtige oplys-ninger, jf. lovens § 30. Det forhold, at en forening ikke efterlever en erklæring på tro og love om at indhentebørneattester i det omfang, foreningen er forpligtet hertil, må betragtes som afgivelse af urigtige oplysninger.Sanktionsmulighederne i den gældende bestemmelse i folkeoplysningslovens § 30 og i den foreslåede be-stemmelse i § 33, stk. 7, skal anvendes i overensstemmelse med det almindeligt gældende proportionalitets-princip.
Til § 2
Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. januar 2010 og har virkning for ansøgning om tilskudeller lokaleanvisning fra denne dato.

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget
§1I lov om støtte til folkeoplysende voksenun-dervisning, frivilligt folkeoplysende forenings-arbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniver-sitetet (folkeoplysningsloven), jf. lovbekendt-gørelse nr. 535 af 14. juni 2004, som ændretved § 2 i lov nr. 593 af 24. juni 2005, lov nr.1593 af 20. december 2006 og § 8 i lov nr. 561af 6. juni 2007, foretages følgende ændringer:§ 4.(…)Stk. 2.(…)Stk. 3.(…)1.I§ 4indsættes som stk. 4 og 5:»Stk.4.Folkeoplysende foreninger efter stk. 1skal i forbindelse med ansøgning om tilskudeller anvisning af lokaler afgive erklæring påtro og love om, at foreningen indhenter børne-attester i det omfang, foreningen ansætter ellerbeskæftiger personer, der som led i udførelsenaf deres opgaver skal have direkte kontakt medbørn under 15 år, jf. lov om indhentelse af bør-neattest i forbindelse med ansættelse af perso-nale m.v.Stk. 5.Undervisningsministeren fastsætternærmere regler om den i stk. 4 nævnte erklæ-ring.«§ 29.(…)Stk. 2-4.(…)Stk. 5.Undervisningsministeren eller den,ministeren bemyndiger hertil, kan fastsættenærmere regler om regnskabsaflæggelse ogrevision m.v.§ 33.(…)Stk. 2-4.(…)Stk. 5.Til brug for oplysning om virksomhedefter denne lov har kommunalbestyrelsen ret tilat indhente alle nødvendige oplysninger hosden enkelte forening. Kommunalbestyrelsen
2.I§ 29, stk. 5,indsættes efter »revision m.v.«:», herunder om digital aflæggelse af regnska-ber.«
3.I§ 33, stk. 5, 2. pkt.indsættes efter »til-skudsbetingelser« », jf. dog stk. 6.«
kan standse udbetalingerne eller tilbageholdedisse, hvis en forening ikke overholder dennelovs tilskudsbetingelser.4.I§ 33indsættes som stk. 6 og 7:»Stk. 6.Foreligger den i § 4, stk. 4 og § 45,stk. 3 nævnte erklæring ikke, skal kommunal-bestyrelsen undlade at yde tilskud og anviselokaler til foreningen.Stk. 7.Kommunalbestyrelsen kan standse ud-betalingerne eller tilbageholde disse samt frata-ge foreningen retten til at benytte allerede anvi-ste lokaler, hvis kommunalbestyrelsen bliveropmærksom på, at en forening ikke indhenterbørneattester i det omfang, foreningen er for-pligtet hertil efter regler udstedt i medfør af lovom indhentelse af børneattest i forbindelse medansættelse af personale.«§ 45.(…)Stk. 2.(…)Stk. 3-8.(…)5.I§ 45indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:»Stk. 3.Foreningen skal i forbindelse med an-søgning om tilskud eller anvisning af lokalerafgive erklæring på tro og love om, at forenin-gen indhenter børneattester i det omfang, for-eningen ansætter eller beskæftiger personer, dersom led i udførelsen af deres opgaver skal havedirekte kontakt med børn under 15 år, jf. lovom indhentelse af børneattest i forbindelse medansættelse af personale m.v.«Stk. 3-9 bliver herefter stk. 4-10.Stk. 9.Undervisningsministeren kan fastsættenærmere regler om foreningsarbejdet for børnog unge inden for loven.«6.I§ 45, stk. 9,som bliver stk. 10, indsættesefter »loven«: »og om den i stk. 3 nævnte er-klæring«.§2Loven træder i kraft den 1. januar 2010.