Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 423
Offentligt
725175_0001.png
725175_0002.png
725175_0003.png
725175_0004.png
725175_0005.png
725175_0006.png
725175_0007.png
725175_0008.png
725175_0009.png
725175_0010.png
725175_0011.png
725175_0012.png
Lovforslag nr.L xx
Folketinget 2009 - 10
Fremsat den 7. oktober 2009 af undervisningsministeren (Bertel Haarder)
UDKAST 7/9-2009

Forslag

til
Lov om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.(Etablering af VEU-centre og centerråd m.v.)
§1I lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 190 af 18. marts 2008, somsenest ændret ved lov nr. 482 af 12. juni 2009, foretages følgende ændringer:1.I§ 9, stk. 1,indsættes som2. pkt.:»Hver institution fastlægger antallet af lokale uddannelsesudvalg efter drøftelse med de relevanteefteruddannelsesudvalg.«2.I§ 9, stk. 4, 2. pkt.,ændres »arbejdsformidlingen« til: »jobcenteret«.3.I§ 9, stk. 6,indsættes efter »Udvalgene kan«: »efter drøftelse med de relevante efteruddannel-sesudvalg«.4.Efter § 9 indsættes»Kapitel 3 aVEU-centre og centerrådVEU-centre
§ § 9 a.Undervisningsministeren træffer efter udtalelse fra Rådet for Voksen- og Efteruddannelsebeslutning om geografisk dækningsområde for mindst 8 og højst 14 centre for voksen- og efterud-dannelse, VEU-centre.Stk. 2.Et VEU-center har til formål at medvirke til at skabe større fokus på kvalitet og effekt afden grundlæggende erhvervsrettede og almene voksen- og efteruddannelsesindsats.Stk. 3.Et VEU-center arbejder for opfyldelsen af sit formål ved at1) skabe større overskuelighed for brugerne om uddannelsestilbuddene, herunder ved at tilbydebrugerne rådgivning om, hvordan og hvor de kan få dækket deres uddannelsesbehov,2) medvirke til at koordinere virksomhedsopsøgende arbejde, markedsføring og uddannelsesinsti-tutionernes rådgivning af virksomheder og ansatte,3) afdække behov for samt koordinere og iværksætte analysearbejde i forhold til uddannelsesind-satsen.
2
Stk. 4.Et VEU-center kan påtage sig andre relevante opgaver end opgaver efter stk. 2 og 3 for in-stitutioner, der medvirker i VEU-centret, offentlige myndigheder og aktører på det lokale og regio-nale arbejdsmarked.§ § 9 b.Undervisningsministeren udpeger blandt uddannelsesinstitutioner, som er omfattet af lovom institutioner for erhvervsrettet uddannelse, og som er godkendt til at udbyde arbejdsmarkedsud-dannelse efter § 16, stk. 1, i hvert dækningsområde, jf. § 9 a, stk. 1, en uddannelsesinstitution til atvaretage funktionen som VEU-center for det pågældende område. Udpegningen sker efter udtalelsefra Rådet for Voksen- og Efteruddannelse. Rådets udtalelse indhentes, efter at de godkendte udby-dere af arbejdsmarkedsuddannelse i det pågældende område har haft mulighed for i forening at af-give indstilling til undervisningsministeren om ansvar for varetagelse af VEU-centerfunktion.Stk. 2.Undervisningsministeren kan efter udtalelse fra Rådet for Voksen- og Efteruddannelsesamt Centerrådet, jf. § 9 f, fratage en uddannelsesinstitution VEU-centerfunktionen, hvis institutio-nen ikke kan varetage funktionen tilfredsstillende.§ § 9 c.Bestyrelsen for en uddannelsesinstitution, som varetager VEU-centerfunktionen, skal1) udarbejde en årlig handleplan for centrets virke,2) udarbejde en årlig beretning til Rådet for Voksen- og Efteruddannelse om samspillet med de re-gionale aktører, ressourcer og aktiviteter og3) indgå en udviklingskontrakt med Undervisningsministeriet.§ § 9 d.Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om VEU-centrene.§ § 9 e.Undervisningsministeren yder tilskud til varetagelse af funktionen som VEU-center tilden pågældende uddannelsesinstitution, jf. § 9 b. Tilskuddets størrelse fastsættes på de årlige finans-love.Centerråd
§ § 9 f.Bestyrelsen for en uddannelsesinstitution, som varetager VEU-centerfunktionen, nedsætteret centerråd, som rådgiver bestyrelsen om VEU-centerets virke.Stk. 2.Centerrådet sammensættes af et bestyrelsesmedlem fra hver udbyder af arbejdsmarkedsud-dannelser og hvert voksensuddannelsescenter, VUC, som har hjemsted i VEU-centrets geografiskedækningsområde, jf. § 9 a, stk. 1. Centerrådet kan udpege tilforordnede uden stemmeret.Stk. 3.Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om centerrådene, herunder om deressammensætning og opgaver.«5.I§ 16, stk. 1,indsættes som4.og5. pkt.:»Godkendelsen gives landsdækkende eller til et andet nærmere afgrænset geografisk område.Godkendelse forudsætter, at uddannelsesinstitutionen medvirker i det VEU-center, som dækker detgeografiske område, hvor uddannelsesinstitutionen har hjemsted.«6.I§ 17, stk. 2,indsættes som2. pkt.:»Undervisningsministeren kan endvidere tilbagekalde godkendelse efter § 16, stk. 1, hvis en fast-sat minimumsaktivitet ikke opretholdes, eller udbudsgodkendelsen på anden vis misligholdes.«§2Loven træder i kraft den 15. november 2009. VEU-centrene etableres med virkning fra den 1. ja-nuar 2010.
3
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Lovforslagets baggrund og indholdDen 29. april 2009 indgik regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti, Social-demokraterne og Det Radikale Venstre en aftale om en samlet styrkelse af det erhvervsrettede voksen- ogefteruddannelsesområde (VEU). Aftalen, ”Aftale om AMU-udbud og VEU-centre”, indebærer---iværksættelse af en ny AMU-udbudsrunde,etablering af 8-14 regionale voksen- og efteruddannelsescentre (VEU-centre), ogat opgaverne i de eksisterende voksenvejledningsnetværk, for så vidt angår virksomhederne og deresansatte, overgår til VEU-centrene.
Undervisningsministeriet gennemførte i sommeren 2009 en udbudsrunde på AMU-området. Institutionerfor erhvervsrettet uddannelse m.fl., herunder private uddannelsesinstitutioner, ansøgte om godkendelse til atudbyde uddannelser inden for de fælles kompetencebeskrivelser (FKB) på baggrund af fastlagte kriterier ogrammer. Efter inddragelse af efteruddannelsesudvalgene og Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet) gav undervisningsministeren i august 2009 ansøgerne besked om godkendelser og afslag. Godkendel-serne har virkning fra den 1. januar 2010.Aftalen om at etablere 8-14 regionale VEU-centre udmøntes med dette lovforslag.Etablering af VEU-centre er en naturlig anledning til at revurdere samspillet mellem de forskellige partsor-ganer, herunder især mellem efteruddannelsesudvalgene og de lokale uddannelsesudvalg med henblik påregelændringer. Efter ønske fra arbejdsmarkedets parter foreslås efteruddannelsesudvalgene i højere gradinddraget i visse beslutninger vedrørende de lokale uddannelsesudvalg.Der henvises til afsnit 3.1.VEU-centrene foreslås udpeget af undervisningsministeren og etableret som funktioner på eksisterendeuddannelsesinstitutioner, som er godkendt til at udbyde AMU, og som er omfattet af lov om institutioner forerhvervsrettet uddannelse.Det foreslås, at hvert center skal dække et geografisk område, som forud for udpegningen af de konkretecentre, fastlægges af undervisningsministeren efter udtalelse fra VEU-Rådet.Partierne bag ”Aftale om AMU-udbud og VEU-centre” er enige om, at VEU-centrene skal tilstræbe, atrådgivningen til virksomheder, ansatte samt borgere, som henvender sig, sker således, at de pågældendesuddannelsesbehov og dækning heraf kommer i fokus, herunder særligt mulighederne for at få dækket deresuddannelsesbehov i nærområdet og således, at det politiske ønske om regional uddannelsesdækning blivertilgodeset i VEU-centrenes virke.Som følge af, at voksenvejledningsnetværkenes opgaver vedrørende virksomhederne og deres ansatte skalovergå til VEU-centrene, foreslås det, at medlemmer af voksenuddannelsescentrenes (VUC’ernes) bestyrel-ser sammen med medlemmer af de medvirkende AMU-uddannelsesinstitutioners bestyrelser skal indgå somordinære medlemmer af et centerråd, som skal rådgive bestyrelsen for en uddannelsesinstitution, der vareta-ger VEU-centerfunktion, om VEU-centerets virke.Der henvises til afsnit 3.2.Lovforslaget indeholder endvidere forslag om justering og præcisering af visse bestemmelser om udbud afarbejdsmarkedsuddannelser (AMU).Der henvises til afsnit 3.3.
4
Undervisningsministeriet vil i begyndelsen af 2012 foretage en evaluering af AMU-udbuddet og VEU-centerfunktionerne.Der henvises til afsnit 3.4.
2. Gældende ret2.1. Lokale uddannelsesudvalg ved institutioner, som udbyder AMUInstitutioner, der er godkendt til at udbyde AMU, er institutioner for erhvervsrettet uddannelse, f.eks. tek-niske skoler, handelsskoler, AMU-centre og social- og sundhedsskoler, samt private institutioner og enkelteprofessionshøjskoler.De enkelte uddannelsesinstitutioner nedsætter lokale uddannelsesudvalg, jf. § 9 i lov om arbejdsmarkeds-uddannelser m.v. Hver uddannelsesinstitution beslutter antallet af lokale uddannelsesudvalg.Udvalgene rådgiver institutionerne i spørgsmål, der vedrører de uddannelser, der er omfattet af udvalgetsvirksomhedsområde, og virker for samarbejde mellem institutionen og det lokale arbejdsmarked. Lokalerepræsentanter for arbejdsgivere og arbejdstagere udpeges til de lokale uddannelsesudvalg af de landsdæk-kende efteruddannelsesudvalg og skal udgøre flertallet i udvalgene.De lokale uddannelsesudvalg nedsat efter AMU-loven kan beslutte af lægge sig sammen med de lokaleuddannelsesudvalg nedsat efter lov om erhvervsuddannelse, jf. AMU-lovens § 9, stk. 6.Arbejdsmarkedets parter har i juni 2009 i regi af VEU-rådet tilkendegivet ønske om, at efteruddannelses-udvalgene inddrages ved fastlæggelse af antal lokale uddannelsesudvalg ved hver uddannelsesinstitution og iforbindelse med beslutning om sammenlægning af lokale uddannelsesudvalg nedsat efter AMU- loven medlokale uddannelsesudvalg nedsat efter lov om erhvervsuddannelse.Lovforslaget indeholder justeringer af reglerne om de lokale udvalg. Der henvises til afsnit 3.1. og lovfors-lagets § 1, nr. 1 (§ 9, stk. 1) og 3 (§ 9, stk. 6), og bemærkningerne hertil.2.2. VoksenvejledningsnetværkVoksenvejledningsnetværkene er et af indsatsområderne i aftalen af 18. juni 2007 mellem regeringen(Venstre og Det konservative Folkeparti) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det radikale Venstreom ”Bedre vejledning og rådgivning til beskæftigede og virksomheder”.Netværkene har til formål, gennem en intensivering og professionalisering af voksenvejledningen og denopsøgende rådgivning, at styrke opkvalificeringen af de mindst uddannelsesvante grupper på arbejdsmarke-det og understøtte kompetenceudviklingen i navnlig de små og mellemstore virksomheder. Samarbejdet inetværkene skal som et minimum omfatte de erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner, der udbyder voksen-og efteruddannelse, samt VUC.Voksenvejledningsnetværkenes bevillinger udløber med udgangen af 2009.Der henvises til afsnit 3.2. og lovforslagets § 1, nr. 4 (§ 9 f), og bemærkningerne hertil.3. Den foreslåede ordning3.1. Lokale uddannelsesudvalg og efteruddannelsesudvalgSamspillet mellem lokale uddannelsesudvalg og efteruddannelsesudvalg foreslås efter ønske fra VEU-rådet styrket ved, at efteruddannelsesudvalgene som noget nyt inddrages, når uddannelsesinstitutionen skaltræffe beslutning om antallet af lokale uddannelsesudvalg ved den enkelte uddannelsesinstitution, og nårudvalgene vil beslutte, om der skal ske sammenlægning med lokale uddannelsesudvalg ved erhvervsuddan-nelser, jf. lovforslagets § 1, nr. 1 (§ 9, stk. 1) og 3 (§ 9, stk. 6), og bemærkningerne hertil. Det er en forud-sætning, for at sammenlægningen kan realiseres, at skolerne i medfør af § 40, stk. 1, i lov om erhvervsud-dannelse tilsvarende beslutter at lade sammenlægningen finde sted.
5
Ved at inddrage efteruddannelsesudvalgene får disse bedre mulighed for at medvirke til, at alle lokale ud-dannelsesudvalg fungerer godt. Dette kan f.eks. ske ved, at institutioner og efteruddannelsesudvalg drøfter enopgavefordeling, som sikrer, at medlemmerne af de lokale uddannelsesudvalg får en grundig introduktionsamt løbende opdatering om AMU-systemet og uddannelserne. Dermed styrkes medlemmernes engagementog bidrag til opgaveløsningen.De lokale uddannelsesudvalgs arbejde kan ligeledes understøttes ved, at repræsentanter for uddannelsesin-stitutioner, lokale uddannelsesudvalg, efteruddannelsesudvalg m.fl. udarbejder en skabelon til en aktivitets-kalender, som inspiration til lokale uddannelsesudvalg, herunder en beskrivelse af de opgaver og lokale inte-ressenter, det normalt vil være relevant at arbejde med i lokale uddannelsesudvalg. Opgaverne kan bl.a. om-fatte rådgivning om uddannelsesbehov, udbudspolitik, kvalitetssikring og evaluering, herunder kan det fore-slås, inden for hvilke områder lokale uddannelsesudvalg kan have indstillingsret til institutionernes bestyrel-ser.3.2. Etablering af VEU-centre og centerrådEfter lovforslaget beslutter undervisningsministeren geografisk dækningsområde for 8-14 VEU-centre.Centrene skal tilsammen dække hele landet. Inden for hvert geografisk område udpeger ministeren en ud-dannelsesinstitution, som er godkendt til at udbyde arbejdsmarkedsuddannelse, til at varetage funktionensom VEU-center. Kun uddannelsesinstitutioner, som er omfattet af lov om institutioner for erhvervsrettetuddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 938 af 22. september 2008, kan udpeges til at være VEU-center. VEU-centrene skal etableres den 1. januar 2010.Undervisningsministeren fastlægger VEU-centrenes geografiske dækningsområder efter indhentelse af ud-talelse fra Rådet for Voksen- og Efteruddannelse,VEU-rådet. Forinden vil undervisningsministeren invitererelevante bestyrelses- og lederforeninger samt repræsentanter for organisationer, der er repræsenteret i VEU-rådet, til dialog om afgrænsningen af VEU-centerområderne.De godkendte udbydere af arbejdsmarkedsuddannelser i dækningsområdet afgiver indstilling om, hvilkenudbyder blandt dem der bør varetage funktionen som VEU-center. Når VEU-rådet har udtalt sig om indstil-lingen, forelægges indstillingen for undervisningsministeren, der herefter udpeger uddannelsesinstitutionernemed VEU-centerfunktioner.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4 (§ 9 b), og bemærkningerne hertil.VEU-centrene skal medvirke til at skabe større fokus på kvalitet og effekt af den grundlæggende erhvervs-rettede og almene voksen- og efteruddannelsesindsats, bl.a. ved at skabe større overskuelighed på tværs afuddannelsesudbuddet, herunder sikre at især nye brugere og brugere med komplekse uddannelsesbehov kunbehøver at henvende sig på ét uddannelsessted for at få hjælp til at få løst deres uddannelsesbehov. Endvide-re skal centrene have en koordinerende rolle i forbindelse med virksomhedsopsøgende arbejde, markedsfø-ring, behov for analyser m.v. Omdrejningspunktet for VEU-centrenes arbejde vil være arbejdsmarkedsud-dannelserne.Et VEU-center vil kunne påtage sig andre relevante opgaver for institutioner, der medvirker i VEU-centret,for offentlige myndigheder og for aktører på det lokale og regionale arbejdsmarked.Endvidere overgår opgaverne fra de eksisterende lokale voksenvejledningsnetværk til VEU-centrene, og delokale voksenvejledningsnetværk nedlægges. Undervisningsministeriet indgik den 11. marts 2008 aftale medNationalt Center for Kompetenceudvikling om at evaluere de lokale voksenvejledningsnetværk i slutningenaf 2009. Aftalen blev i juni 2009 aftalt justeret, således, at den, for så vidt angår rådgivning af virksomhederog deres ansatte, belyser relevante erfaringer til brug for udvikling af de kommende VEU-centre. Herudoverskal evalueringen belyse behov i forhold til den individuelle vejledning, som kan danne baggrund for eneventuel beslutning om den fremtidige samlede voksenvejledningsindsats.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4 (§ 9 a og b) og bemærkningerne hertil.Bestyrelserne for de uddannelsesinstitutioner, som varetager VEU-centerfunktioner, skal efter lovforslagetudarbejde årlige handleplaner for deres virke samt årsberetninger til Rådet for Voksen- og Efteruddannelse
6
om samspillet med de lokale ressourcer og aktiviteter m.v. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4 (§ 9 c, nr.1 og 2) og bemærkningerne hertil.Bestyrelserne skal endvidere indgå udviklingskontrakter med Undervisningsministeriet. Der henvises tillovforslagets § 1, nr. 4 (§ 9 c, nr. 3) og bemærkningerne hertil.Lovforslaget indebærer, at det er en forudsætning for at blive godkendt til at udbyde AMU, at uddannelses-institutioner medvirker i det lokale VEU-centersamarbejde, herunder indgår i det centerråd, der skal rådgivebestyrelsen for den institution, hvorved centret er placeret om VEU-centrets virke, jf. lovforslagets § 1, nr. 4(§ 9 f). Lovforslaget ændrer ikke ved, at det er den enkelte institution, der har udbudsgodkendelse til AMU.Der nedsættes et centerråd for hvert VEU-center. Et centerråd nedsættes af bestyrelsen for den uddannel-sesinstitution, som varetager VEU-centerfunktionen i det pågældende geografiske område. Centerråddet skalrådgive den pågældende uddannelsesinstitutions bestyrelse om VEU-centrets virke og sikre, at alle de med-virkende institutioner bidrager til at løse VEU-centrets opgaver. Centerrådenes medlemmer udgøres af énbestyrelsesrepræsentant fra hver af AMU-udbyderne og én bestyrelsesrepræsentant fra hver af VUC´ernemed hjemsted i VEU-centrets geografiske dækningsområde. Endvidere kan centerrådet beslutte at udpegetilforordnede uden stemmeret fra andre uddannelsesinsitutioner, som er beliggende i et andet VEU-centersgeografiske område eller f.eks. repræsentanter for uddannelsesinstitutioner, der ikke udbyder AMU menanden form for voksen- og efteruddannelse, og repræsentanter for regionale myndigheder m.fl.Det foreslås samtidig, at undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om centerrå-dene, herunder om deres sammensætning og opgaver.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4 (§ 9 f), og bemærkningerne hertil.3.3. Justering af bestemmelser om AMU-udbudBestemmelserne omhandler nye krav til AMU-udbyderne og skal sikre uddannelsesdækning i hele landetog faglig bæredygtighed hos alle AMU-udbydere. Endvidere stilles der krav om, at alle AMU-udbydere skalmedvirke i et af de nye VEU-centre og dermed arbejde sammen med de øvrige AMU-udbydere og VUC omat løfte uddannelsesopgaven i VEU-centrets geografiske område til gavn for virksomheder, medarbejdere ogarbejdsmarkedet. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 5 (§ 16, stk. 1) og 6 (§ 17, stk. 2), og bemærkningernehertil.4. EvalueringPartierne bag aftalen af 29. april 2009 om AMU-udbud og VEU-centre er enige om, at Undervisningsmini-steriet i begyndelsen af 2012 skal foretage en evaluering af AMU-udbuddet og VEU-centerfunktionerne,herunder bl.a. ordningens effekt over for uddannelser i yderområderne.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regionerTil finansieringen af VEU-centrene afsættes der hvert år fra år 2010 8-14 mio. kr. på finansloven til fastegrundtilskud, svarende til 1 mio. kr. pr. VEU-center pr. år. Midlerne hertil hentes ved en modsvarende reduk-tion af de hidtidige tilskud til uddannelsesinstitutionerne. Spørgsmålet om finansieringen af centrene kantages op i forbindelse med forhandlingerne i efteråret 2009 om udmøntningen af Globaliseringspuljen.Til VEU-centre vil der endvidere kunne oppebæres indtægter i form af gaver, tilskud og lignende fra fon-de, organisationer og virksomheder samt offentlige myndigheder, ligesom der vil kunne drives indtægtsdæk-ket virksomhed. For denne indtægtsdækkede virksomhed gælder reglerne i lov om institutioner for erhvervs-rettet uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 136 af 1. marts 2006.Forslaget medfører en forenkling af den statslige styring af udvalgte opgaver, som i dag varetages af ca.120 AMU-udbydere og 22 voksenvejledningsnetværk, og som herefter vil blive varetaget af 8-14 VEU-centre. Forslaget medfører dog samtidig, at Undervisningsministeriet fremover får til opgave at indgå udvik-lingskontrakter med bestyrelserne for de uddannelsesinstitutioner, som varetager VEU-centerfunktionerne.Lovforslaget indebærer samlet set ikke øgede administrative konsekvenser for staten.
7
Forslaget medfører en forenkling af samarbejdet mellem regionerne og uddannelsesinstitutionerne, idet enrække af de samarbejdsopgaver som hidtil er varetaget af alle AMU-udbydere og voksenvejledningsnetværki fremtiden vil kunne varetages af VEU-centrene.Forslaget har ingen administrative konsekvenser for kommuner.Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for kommuner og regioner.6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.7. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.8. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.9. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.10. HøringLovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.fl.:Bestyrelsesforeningen for professionshøjskolerBestyrelsesforeningen for social- og sundhedsskolerDanmarks EvalueringsinstitutDansk Arbejdsgiverforening (DA)Dansk El-ForbundDansk ErhvervDansk Folkeoplysnings SamrådDansk MetalDanske Erhvervsskoler - bestyrelserneDanske Erhvervsskoler – lederneDanske Produktionshøjskolers lærerforeningDanske RegionerDe landsdækkende oplysningsforbundDe Samvirkende InvalideorganisationerDet centrale Handicap RådDI – Organisation for erhvervslivetDokumentations- og Rådgivningscentret om RacediskriminationFagligt Fælles Forbund – 3FFOA – Fag og arbejdeForbundet Træ-Industri-Byg i DanmarkForeningen af DaghøjskolerForeningen af direktører og forstandere ved AMU-centreneForeningen af ledere ved danskuddannelserneForstanderkredsen for produktionsskoler og produktionshøjskolerFunktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF)Handelsskolernes LærerforeningHK/DanmarkKL (Kommunernes Landsforening)Landorganisationen i Danmark (LO)
8
Landssammenslutningen af kursusstuderende (LAK)Lederforeningen for VUCLedernes HovedorganisationNærings- og NydelsesmiddelarbejderforbundetProduktionsskoleforeningenProfessionshøjskolernes RektorkollegiumRigsrevisionenRådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU)Rådet for erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelserRådet for Voksen – og Efteruddannelse (VEU-rådet)Sammenslutningen af Landbrugets ArbejdsgiverforeningerSOSU-lederforeningenTEKNIQ
Uddannelsesforbundet11. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser /mindreudgifterIngen.Samlet set indebærer lovforslagetikke øgede administrative konse-kvenser for staten.Forslaget medfører en forenklingaf samarbejdet mellem regioner-ne og uddannelsesinstitutioner.Forslaget har ingen administrati-ve konsekvenser for kommuner.IngenIngenIngenIngenNegative konsekvenser/merudgifterIngen.Ingen.
Økonomiske konsekvenser forstat, kommuner og regionerAdministrative konsekvenser forstat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenser forborgerneForholdet til EU-retten
IngenIngenIngenIngen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige konsekvenser
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 (§ 9, stk. 1)Det foreslås, at beslutningen om at fastlægge antallet af lokale uddannelsesudvalg ved en institution træffesaf institutionen efter drøftelse med de relevante efteruddannelsesudvalg. Drøftelsen er ikke bindende. Derhenvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.1.Til nr. 2 (§ 9, stk. 4)Forslaget er en konsekvens af, at der pr. 1. august 2009 er etableret et enstrenget kommunalt beskæftigel-sessystem. Der henvises til beskæftigelsesministerens lovforslag nr. L 185 af 31. marts 2009, som blev ved-taget i Folketinget d. 29. maj 2009.
9
Til nr. 3 (§ 9, stk. 6)Det foreslås, at beslutningen om at sammenlægge lokale uddannelsesudvalg nedsat efter lov om arbejds-markedsuddannelser med de lokale uddannelsesudvalg nedsat efter lov om erhvervsuddannelser træffes efterdrøftelse med de relevante efteruddannelsesudvalg. Drøftelsen er ikke bindende. Der henvises til de alminde-lige bemærkninger afsnit 3.1.Til nr. 4 (§§ 9 a - 9 f)Der forslås indsat et nyt kapitel om VEU-centre og centerråd.Efter den foreslåede bestemmelse i§ 9 a, stk. 1,bemyndiges undervisningsministeren til at beslutte dengeografiske afgrænsning af 8-14 områder med henblik på etablering af et tilsvarende antal voksen- og efter-uddannelsescentre (VEU-centre). Hvert VEU-center skal dække et afgrænset geografisk område, og VEU-centrene skal tilsammen dække hele landet. Inddeling af landet i VEU-centerområder vil ske efter udtalelsefra Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet). Ministeren kan således træffe beslutning om nyegeografiske afgrænsninger i fremtiden.Med de foreslåede bestemmelser i§ 9 a, stk. 2og3,om VEU-centrenes formål og opgave vil VEU-centrene skulle medvirke til at skabe større fokus på kvalitet og effekt af den grundlæggende erhvervsrettedeog almene voksen- og efteruddannelsesindsats, bl.a. ved at skabe overskuelighed for brugerne om uddannel-sestilbuddene, herunder ved at tilbyde brugerne rådgivning om, hvordan og hvor de kan få dækket deres ud-dannelsesbehov. Samtidig styrkes og koordineres udbydernes opsøgende, rådgivende og afklarende arbejdeinden for centrets dækningsområde. Med bestemmelserne i § 9 a, stk. 3, nr. 1 og 2, overflyttes de opgavervedrørende virksomheder og deres ansatte, der hidtil blev udført af Voksenvejledningsnetværket, til VEU-centret.VEU-centrene vil efter forslaget til§ 9 a, stk. 4,også have mulighed for at påtage sig opgaver for enkelteeller alle de godkendte udbydere af AMU indenfor centrets område, for offentlige myndigheder og for aktø-rer på det lokale og regionale arbejdsmarked.Undervisningsministeren træffer efter forslaget til§ 9 b, stk. 1,beslutning om, hvilken uddannelsesinstitu-tion i det pågældende område, som skal varetage funktionen som VEU-center. De uddannelsesinstitutioner,der kan komme i betragtning, skal udover at være godkendt som AMU-udbyder, jf. lov om arbejdsmarkeds-uddannelser § 16, stk. 1, være omfattet af lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf. lovbekendt-gørelse nr. 938 af 22. september 2008.Før ministeren kan træffe beslutning om, hvilken institution der skal varetage VEU-centerfunktionen, skalde godkendte udbydere af AMU i området have haft mulighed for i forening at afgive indstilling herom tilministeren, ligesom Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet) skal have haft mulighed for at udtalesig om spørgsmålet. Hvis udbyderne efter anmodning ikke afgiver en indstilling til Undervisningsministeriet,eller der afgives en delt indstilling, kan ministeren træffe beslutning alene på baggrund af VEU-rådets udta-lelse.Kun uddannelsesinstitutioner med hjemsted inden for det pågældende VEU-centerområde kan varetagefunktionen som VEU-center. Som følge heraf vil en AMU-udbyder, som har en afdeling i et VEU-centerområde, men hjemsted i et andet område, ikke kunne varetage VEU-centerfunktionen i det område,hvor afdelingen er beliggende.VEU-centrene etableres således som funktioner på eksisterende uddannelsesinstitutioner, som er godkendttil at udbyde arbejdsmarkedsuddannelse (AMU), og som er omfattet af lov om institutioner for erhvervsrettetuddannelse. Et VEU-center skal i forhold til offentligheden fremstå som en synlig del af uddannelsesinstitu-tionens virksomhed, f.eks. via egen hjemmeside på internettet.Efter den foreslåede bestemmelse til§ 9 b, stk. 2,kan undervisningsministeren fratage en uddannelsesinsti-tution VEU-center funktionerne, hvis institutionen ikke kan varetage funktionen tilfredsstillende. Ministerenindhenter til brug for sin beslutning en udtalelse fra VEU-rådet og Centerrådet om, hvorvidt uddannelsesin-stitutionen vurderes at kunne varetage funktionen på tilfredsstillende vis.
10
De enkelte VEU-centre skal efter forslaget til§ 9 c, nr. 1,hvert år udarbejde en handleplan for centrets vir-ke, herunder om opgaver og samarbejdsrelationer, som skal godkendes af uddannelsesinstitutionens bestyrel-se. Handleplanen skal bl.a. indgå i grundlaget for den udviklingskontrakt, som bestyrelsen for den uddannel-sesinstitution, der varetager VEU-center-funktionen, indgår med Undervisningsministeriet. Det forventesikke, at der vil blive stillet særlige krav til handleplanernes form og indhold, men Undervisningsministerietvil udarbejde en skabelon til inspiration for VEU-centrene.Endvidere skal de enkelte VEU-centre efter forslaget til§ 9 c, nr. 2,udarbejde en årlig beretning til Rådetfor Voksen- og Efteruddannelse om samspillet med de regionale aktører, ressourcer og aktiviteter, som lige-ledes skal godkendes af uddannelsesinstitutionens bestyrelse. Det forventes ikke, at der vil blive stillet særli-ge krav til beretningernes form og indhold, men Undervisningsministeriet vil udarbejde en skabelon til inspi-ration for VEU-centrene.Efter forslaget til§ 9 c, nr. 3,skal bestyrelserne indgå udviklingskontrakter med Undervisningsministerietfor de enkelte VEU-centre.De opgaver, som bestyrelsen skal stå for i medfør af den foreslåede bestemmelse i§ 9 c, stk. 1,er ikke ud-tømmende. Andre relevante opgaver kan komme på tale, når der f.eks. skal fastsættes udviklingskontraktermellem Undervisningsministeriet og hver enkelt bestyrelse.Ifølge forslaget til§ 9 dbemyndiges undervisningsministeren til at fastsætte nærmere regler om VEU-centre. Hensigten med den foreslåede bemyndigelse er at fastsætte regler bl.a. om udviklingskontrakters ind-hold, varighed og opfølgning, herunder om hvad kontrakterne nærmere skal indeholde, på hvilket tidspunktaf året de skal indgås, hvor hyppigt der skal indgås nye kontrakter, og endvidere om at VEU-centrets handle-plan skal indgå i grundlaget for den pågældende udviklingskontrakt.De uddannelsesinstitutioner, hvor VEU-centrene er placeret, vil efter forslaget til§ 9 emodtage tilskud frastaten for at varetage funktionen. Tilskud vil blive givet som grundtilskud, der afsættes på de årlige finanslo-ve. Til VEU-centeropgaven vil tillige kunne modtages forsøgs- og udviklingsmidler samt andre midler, somhar til formål af fremme og understøtte almen og erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse. Der henvises iøvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 5.Efter forslaget til§ 9 f, stk. 1,skal der af de enkelte bestyrelser for de uddannelsesinstitutioner, der vareta-ger VEU-centerfunktionerne, nedsættes et centerråd, som skal rådgive bestyrelsen om centrets virke.Centerrådene vil efter forslaget til§ 9 f, stk. 2,skulle sammensættes af et bestyrelsesmedlem fra hver ud-byder af arbejdsmarkedsuddannelser og et fra hvert VUC, som har hjemsted i VEU-centrets geopgrafiskedækningsområde. Antallet af medlemmer vil derfor afhænge af, hvor mange AMU-udbydere og VUC, derhar hjemsted inden for det enkelte VEU-centers dækningsområde. Udbydere, der ikke har en bestyrelse, vilkunne udpege et medlem af ledelsen til medlem af centerrådet.Centerrådet kan udpege tilforordnede. En repræsentant fra institutionernes administrative ledelse kan til-forordnes. Med hensyn til de professionshøjskoler og erhvervsakademier, som har hjemsted i VEU-centretsgeografiske område, er det hensigten, at de kan indgå med en repræsentant i centerrådet som tilforordnet,hvis de ikke allerede er repræsenteret i centerrådet med et medlem. Endvidere vil centerrådene som tilfor-ordnede kunne udpege repræsentanter for øvrige aktører på voksen- og efteruddannelsesområdet i det pågæl-dende område, herunder vækstfora, jobcentre og beskæftigelsesråd. I de tilfælde hvor uddannelsesinstitutio-nen gennemfører uddannelser på en afdeling, som er beliggende i et andet VEU-centers geografiske område,kan centerrådet dér udpege en tilforordnet fra uddannelsesinstitutionen uden stemmeret.Med forslaget til§ 9 f, stk. 3forventes fastsat nærmere regler om Centerrådenes sammensætning. Der for-ventes endvidere fastsat regler, som skal sikre, at centerrådene mødes et passende antal gange om året, delsmed henblik på strategiske drøftelser om VEU-centrets opgaver, dels med henblik på at afgive indstilling tilbestyrelsen om VEU-centrets årlige handleplan og årsberetningen til VEU-rådet efter forslaget til § 9 c, nr.1.Til nr. 5 (§ 16, stk. 1)
11
Det forslås at godkendelse til at udbyde arbejdsmarkedsuddannelse skal gives landsdækkende eller til etandet nærmere afgrænset geografisk område. Herefter vil en udbudsgodkendelse eksempelvis kunne gives tilat dække en eller flere af de fem regioner, som landet er inddelt i.Det forslås, at der til godkendelsen til udbud af arbejdsmarkedsuddannelse knyttes en forpligtelse for uddan-nelsesinstitutionen, herunder for private udbydere, til at medvirke i det VEU-center, som etableres i det om-råde, hvor institutionen har hjemsted.Til nr. 6 (§ 17, stk. 2)Det foreslås, at ministeren uden pligt til at indhente udtalelse fra VEU-rådet kan tilbagekalde en godken-delse efter lovens § 16, stk. 1, bl.a. hvis en fastsat minimumsaktivitet ikke opretholdes. Som noget nyt er derfor hver Fælles Kompetence Beskrivelse (FKB) fastlagt et minimum antal årselever pr. udbyder, som AMU-udbyderen skal opnå for at sikre den faglige bæredygtighed. Overholdes dette ikke, kan ministeren tilbage-kalde en godkendelse til udbud af AMU. Ministeren foreslås tilsvarende at kunne tilbagekalde en godkendel-se, hvis udbudsgodkendelsen på anden vis misligholdes, f.eks. hvis en AMU-udbyder ikke respekterer ud-budsgodkendelsens geografiske afgrænsning enten ved ikke at opfylde sin udbudspligt i hele dækningsområ-det eller ved at gå ud over dækningsområdet.Til § 2(Ikrafttrædelsesbestemmelse)Det foreslås, at loven træder i kraft den 15. november 2009.
VEU-centrene skal etableres den 1. januar 2010, samtidig med at godkendelser til de nye AMU-udbud får virkning. Processen skal forberedes i efteråret 2009.
12