Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 418
Offentligt
721879_0001.png
Til undervisningsminister Bertel Haarder og folketingets uddannelsesudvalg.Regeringens målsætning er, at 95 procent af en ungdomsårgang i 2015 skal have en ungdoms-uddannelse.Samtidig er det et delmål, at 85 procent af en årgang have en ungdoms-uddannelse allerede i 2010I dag får knap 80 procent ungdomsuddannelse og tallet et faldet de seneste år.
Kære beslutningstagere.Alle er enige om, at ovenstående mål er vigtige – det haster derfor med konkrete tiltag, der kan fåtallene til at bevæge sig i den rigtige retning.Erhvervsuddannelsernehar klart det største problem på dette område. Hvorfor skærer man ikkeigennem, og erkender, at den store omlægning af disse uddannelser, som har fundet sted de senesteår, har slået fejl. De unge, der søger erhvervsuddannelserne, har brug for fra begyndelsen at kunneforbinde skolegangen med det konkrete fag. Lad dem arbejde konkret med faget og inddrag så dennødvendige teori, når det er relevant. Hvis det store frafald på erhvervsskolerne skal forhindres erdet endvidere meget vigtigt, at de unge knyttes til en bestemt klasse og at der tilknyttes den enkelteen tutor, som kan gribe ind, når der er problemer. Den megen opsplitning har gjort det ”for nemt” atdroppe ud.På det gymnasiale områdeer der også behov for ændringer, hvis især unge fra ikke-boglige hjemskal se en gymnasial uddannelse som en mulighed. Det ville være oplagt at lave studieretninger påforskellige niveauer og kalde de forskellige retninger noget konkret, så den unge kan forbinde deforskellige studieretninger med mulige slutuddannelser. Alle vil stadig få en gymnasial uddannelse,men hvis man har valgt en studieretning, med for lave niveauer i forhold til et senere slut-uddannelsesønske, skal man supplere – dette er sjældent et problem, da man på dette tidspunkt erstærkt motiveret. Lad mig eksemplificere forslaget: Vi mangler sygeplejersker, men da dette i dag ipraksis kræver en studentereksamen, afholder nogle unge med interesse i sygepleje sig fra at tageuddannelsen til sygeplejerske. Hvis gymnasierne udbød en sundhedsstudieretning, der sigtede på demellemlange sundhedsuddannelser, med fagene biologi, kemi og matematik på B-niveau, er jegsikker på, at flere unge vil tiltrækkes – på sygeplejeuddannelsen kan man så supplere med relevantteori, når den unge er stærkt motiveret. Der kan tænkes mange andre studieretningsforslag påforskellige niveauer, som sigter mod en mere konkret uddannelsesvej.Jeg vil konkret foreslå,atrepræsentanter for undervisningsministeriet, professionsuddannelserne, universiteterne oggymnasierektorerne i et hurtigt arbejdende udvalg kommer med et konkret forslag til en sådanændring af studieretningsudbuddet.Venlig hilsenLektor John Bihl NielsenEnghavevej 95700 SvendborgTlf. 62 21 80 28 /[email protected]