Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 399
Offentligt
716635_0001.png
716635_0002.png
716635_0003.png
716635_0004.png
716635_0005.png
716635_0006.png
læringsmiljø og pædagogisk analyse
LP-modellen.dkTilM e d l e m m e t o g s u p p l e a n t e r afFOLKETINGETS UDDANNELSESUDVALG
PROFESSIONSHØJSKOLEN
University College Nordjylland
O m f a t t e n d e p o r t r æ t af d e n d a n s k e folkeskole34.000 skoleelever har fortalt o m deres oplevelse af skolen. D e t gode læringsmiljø i grundskolen koblerdet faglige og fællesskabet. D e n første og største danske dokumentation for, at de to ting hængersammen, foreligger nu på tryk.D e t er University College Nordjylland (UCN), der netop har udsendt resultaterne fra to nye,omfattende undersøgelser af læringsmiliøet i den danske folkeskole.:"Billeder af situationen i den danske grundskole", Thomas Nordahl og Niels Egelund"Billeder af en udviklingsorienteretfolkeskole", Bent B. AndresenD e n ene undersøgelse omfatter 34.000 elevers svar på et spørgeskema o m læringsmiljø ogundervisning. Eleverne har bl.a. svaret på spørgsmål o m skolens kultur, relationer mellem elev og lærer,relationer mellem elever, deres syn på skolen og undervisningen. Eleverne går i 4.-10. klasse på 172grundskoler over hele landet. Elevernes klasselærere har også deltaget i undersøgelsen.Undersøgelsen viser, at de fleste elever trives i skolen og synes, den er vigtig. Variationen er dogbetydelig, og der er en del elever, der mistrives. Eleverne har generelt godt relationer til deres lærere,men oplever, at lærerne har mere engagement i de skolefaglige præstationer end i elevernes merepersonlige og sociale situation.Lærerne i undersøgelsen vurderer generelt, at pigerne klarer sig bedre i skolen end drengene.Resultaterne peger desuden på, at skolen har vanskelighed med at få 10-15 pet. af eleverne til at lykkes.D e t tyder på, at der er behov for at tage udgangspunkt i læringssituationens kompleksitet, og at derderfor er et stort behov for individuelle og fleksible løsninger. Der er også behov for, at lærerne erkvalificerede til at yde en fleksibel og individuel undervisning, ligesom klasseledelse er vigtig, så eleverneved, hvad de skal arbejde med.Undersøgelsen er gennemført i forbindelse med de 172 skolers start på arbejdet medudviklingsmodellen Læringsmiljø og Pædagogisk analyse. Resultaterne siger altså ikke noget o m LP-modellens effekt. Undersøgelsens resultater er bearbejdet af professor ved Danmarks PædagogiskeUniversitets skole (DPU), Niels Egelund, og den norske professor Thomas Nordahl, der er fader til LP-modellen.D e n anden undersøgelse omfatter interviews med lærere og pædagoger på 45 skoler, der arbejder medLP-modellen. Interviewene vedrører forventninger og de første erfaringer med analyse af skolens
læringsmiljø og pædagogisk analyseDyV\#\fJ A | I g k H #4lxL Pl U U l H i e n . a i V
/ V/}
PROFESSIONSHØJSKOLENUniversity College Nordjylland
læringsmiljø og praksis. Det er forsker på DPU, Bent B. Andresen, der har bearbejdet undersøgelsensresultater. Han konkluderer, at arbejdet i LP-grupperne generelt er kommet fint fra start.Arbejdet med LP-modellen medfører en kultur- og mentalitetsændring på skolerne. Den gør det muligtat bryde med vanetænkning og finde nyskabende løsninger på kendte problemer. Lærerne ogpædagogerne gør erfaringer med en systematisk fremgangsmåde, som er tilpasset udfordringer, de selvidentificerer. Deres indsats fører til øget opmærksomhed på miljøfaktorer, som de har mulighed for atgøre noget ved. Arbejdet med modellen kan bidrage til, at skolen bliver et godt sted at være og et godtsted at lære for alle elever.Undersøgelserne er gennemført i efteråret 2008. Cirka 400 grundskoler i 72 kommuner arbejder iøjeblikket med LP-modellen og i 2009 bliver det muligt for kommuner, at tilmelde sig LP-modellenmålrettet de kommunale dagtilbud.For yderligere oplysninger kontakt en af nedenstående personer:Professor Thomas Nordahl, Høgskolen i Hedmark, Norge, [email protected].tlf: +47 95 277 414Professor Niels Egelund, DPU, Aarhus Universitet, [email protected]. tlf: 40 29 16 69Forskningsleder Bent B. Andresen, DPU, Aarhus Universitet, [email protected]. tlf: 21 25 52 36Projektchef Ole Hansen, UCN, [email protected]. tlf: 96 30 45 78, mobil: 22 17 0271
O m LP-modellen:Informationer findes på hjemmesiden www.lp-modellen.dk. Under menupunktet "Landkort" kan manse, hvilke af Danmarks 72 kommuner som har nogle af de mange skoler, der er igang med atimplementere analysemodellen.Med venlig hilsenSusanneJørgense^'DirektørUniversity College Nordjylland[email protected]
NB: Rapporterne er også sendt til Undervisnmgsministeriet.
/'•
Billeder af situationen iden danske grundskoleLP-modellen, forskningsbaseret viden - vi gør det, der virkerThomas Nordahl og Niels Egelund
PROFESSiONSMØJSKOLEN
}
University College Nordjylland
ForordSammenfatningEnglish summaryOm LP-modellen1.1 En kort beskrivelse af LP-modellen1.2 LP-modellens strategi for implementering1.2.1 Hovedområder i innovationsprocessen
57910111213
2. Metode2.1 Evalueringsdesign2.1.1 Kortlægningsundersøgelsen efterår 20082.2 Måleinstrument i evalueringen2.2.1 Kortlægning af læringsmiljøet og undervisningen2.2.2 Individ-variable2.3 Udvalg og svarprocent2.3.1 Gennemførsel af kortlægningsundersøgelsen2.3.2 Udvalg og svarprocent2.4 Brug af statistiske analyser2.4.1 Frekvensanalyser2.4.2 Faktor- og reliahilitetsanalyser2.4.3 Variansanalyser2.5 Validitet og reliabilitet2.5.1 Reliabilitet2.5.2 Begrebsvaliditet2.5.2 Ydre validitet3. Det generelle billede3.1 Trivsel og relationer3.2 Undervisning og motivation3.3 Adfærd i skolen3.4 Social kompetence3.5 Skolefaglige præstationer3.5.1 Hvad hænger sammen med elevernes læringsudbytte?3.6 Opsummering
15151616161819192021212121222324242626283032333435
4. Drenge og piger i skolen4.1 Lærervurderinger4.2 Vurderinger fra eleverne selv4.3 Grupper med vanskeligheder og kønsforskelle4.4 En opsummering og drøftelse af kønsforskellene
3636384040
5. Forskellige grupper med vanskeligheder5.1 Omfanget af forskellige grupper med vanskeligheder5.2 Forskelle og ligheder mellem elever med forskelligevanskeligheder i skolen5.2.1 Grupper med vanskeligheder i forbindelse medskolefaglige præstationer i dansk, matematik og engelsk5.2.2 Grupper med vanskeligheder i forbindelse medmotivation og arbejdsindsats5.2.3 Grupper med vanskeligheder i forbindelse medsocial kompetence5.2.4 Grupper med vanskeligheder i forbindelse med trivsel5.2.5 Grupper med vanskeligheder og adfærdsproblemer5.3 Opsummering af grupper med vanskeligheder i skolen
424243434446474951
6. Elever der modtager specialundervisning6.1 Andel elever i specialundervisning6.1.1. Grupper med vanskeligheder og omfangaf specialundervisning6.2 Lærervurderinger6. 3 Elewurderinger6.4 Opsummering specialundervisning7. A f s l u t t e n d e diskussion7.1 Variationen mellem eleverne er stor7.2 Hvordan udvikles skolen, så flere elever lykkes?7.2.1 Undervisningens kompleksitet og behovet forindividuelle fleksible løsninger7.2.2. Behovet for kvalificeret personale7.2.3 En inkluderende og differentieret undervisningmed god klasseledelse7.2.4 Systematisk arbejde over tidReferencer
5252545556585959606061616263
Forskningsmæssigt belæg for brug af ny og nyttig viden
Det er karakteristisk for den pædagogiske forskning i Danmark, at der hidtil har været relativt få ressourcer til at undersøgede faktorer, der påvirker elevernes adfærd og læring i grundskolen.
Via litteraturstudier er det påvist, at lærernes faglighed, lærer-elevrelationer, klasseledelse og feedback på elevernes arbejdepræger elevernes udbytte af undervisningen.
Sådanne studier følges nu op af forskning i tilknytning til skoleomfattende arbejde med faktorer, der præger elevernes trivsel,adfærd og læring. Det sker med særligt henblik på aktiviteter baseret på LP-modellen for pædagogisk analyse og tiltagsud-vikling.
Den skoleomfattende indsats baseret på LP-modellen stimulerer en mentaiitetsændring, som gør det muligt at tænke nytom kendte problemer i skolens praksis og læringsmiljø. De deltagende lærere og pædagoger gør nærmere bestemt erfaringermed en systematisk fremgangsmåde, som er tilpasset udfordringer, som de identificerer. Deres indsats fører til øget opmærk-somhed på miljøfaktorer, som de har mulighed for at gøre noget ved.
LP-modellen er en "social model" med vægt på at identificere og reducere eller helt fjerne faktorer, som skaber afstand mellemønskede og faktiske situationer i undervisningen og skolens læringsmiljø.
Resultaterne af en kortlægningsundersøgelse foretaget på 172 I.P-skoler i slutningen af 2008 viser, at denne indsats er rele-vant.
fjÉ
Thomas Nordahl er professor i pædagogik ved Høgskolen i Hedmark. Han har arbejdet som lærer og imange år som forsker ved NOVA ( Norsk institutt for forskning om oppvekst velferd og aldringj.Medlem af LP-modellens forskernetværk.Hjemmeside: www.bibsys.noE-mail: [email protected]
Niels Egelund er professor på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Århus Universitet, og leder afCenter for Grundskoleforskning samme sted.Medlem af LP-modellens forskernetværk.Hjemmeside: www.dpu.dk/om/egelundE-mail: [email protected]
ISBN: 9 7 8 - 8 7 - 9 9 1 4 0 8 - 5 - 5
læringsmiljø og pædagogisk analyse
LP-modellen.dkVarenr. 6264
9 '788799"140855