Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 397
Offentligt
715065_0001.png
715065_0002.png
Marianne Ingemann
Lindehøj 53450 Allerødtlf. 50833500mail: [email protected]
FolketingetChristiansborg1240 København KAtt: Uddannelsesudvalget
10. juli 2009Kære udvalgsmedlemmer,Jeg vil gerne søge foretræde for uddannelsesudvalget.Jeg henvender mig som aktivt medlem af ordblinde/dysleksi foreningen, som bekymretborger og frustreret mor.Der er rigtig mange ordblinde børn i Danmark, der ikke får den rette undervisning, ogsom derfor ikke får mulighed for at tage den uddannelse, de gerne vil.Lovgivningen om det frie skolevalg burde hjælpe, desværre oplever vi en del kommuner,der nægter at sende børn i skole i andre kommuner, selvom tilbuddet er bedre end det,kommunen selv kan præstere.Jeg vil gerne påpege, at der er en stor forskel på specialundervisning og ordblinde-undervisning. I specialklasserne sidder elever, som er læseretarderede, læsesvage,funktionelle analfabeter, alektikere, elever med særlige sociale og emotionelle behov,osv.For dyslektikere er det vigtigt med enmålrettet indsats,idet dysleksi kræverindividuelundervisningmed direkte vejledning og megen tid til indlæring. Struktureret ogsystematisk arbejde er af afgørende betydning for dyslektikere.
Marianne Ingemann
Lindehøj 53450 Allerødtlf. 50833500mail: [email protected]
Herudover har dyslektikere brug for såvelsærligt tilrettelagte Undervisnings-materialersom hjælpemidler (eksempelvis PC med lydkort og syntetisk tale).Jeg vil gerne belyse 4. ting:1. Hvordan får vi kommunerne til at rette sig efter lovgivningen, så forældre tilordblinde børn får lov til at benytte sig af det frie skolevalg.2. En del ordblinde børn går på privatskoler og får derfor tilkendt penge fra SPS. Depenge er bundet på skolen og kan ikke bruges på målrettet undervisning påspecielle ordblindeskoler, selvom undervisningen ofte vil være mere målrettet ogsamtidig ligge uden for normal skoletid, så barnet stadigvæk følger timerne iklassen3. Der findes mange efterskoler for ordblinde, mange fortæller, at når de kommertil skolen, læser de på 2-3 klasses niveau, og efter et år ligger de på 6-7-8 klassesniveau. Hvorfor vente til 8 klasse, når vi kan se, at den rette undervisninghjælper?4. FNs handikapkonvention er blevet vedtaget i Folketinget. Princippet er, atmennesker med handicap skal have lige adgang til f.eks. uddannelse. Dette gælderaltså også børn med et læse- eller skrivehandicap som ordblindhed.Jeg har talt med mange ordblinde børn, som har mistet al deres selvværd, som trorde er dumme, sågar børn der har mistet lysten til livet. Forældre til ordblinde lidermed deres børn, og mange fortæller, at det overtager og fylder hele hverdagen,fordi børnene ikke får den rette undervisning, og fordi vi skal kæmpe en helt urimeligkamp mod kommunerne.Jeg håber, at jeg sammen med bisidder i ordblinde/dysleksiforeningen Hans HenrikRoholm får mulighed for foretræde for jer.Med venlig hilsenMarianne Ingemann