Godt 200 millioner fra satspuljen til særlige uddannelsestiltag til udsatte unge i 2009

Pressemeddelelse den 31. oktober 2008


Det er de mest sårbare unge – blandt andet tosprogede og handicappede, som bliver tilgodeset på Undervisningsministeriets område gennem Satspuljemidlerne i 2009.

Alle partier i Folketinget undtagen Enhedslisten har indgået aftale om satspuljen for 2009, som betyder, at der godt 200 millioner kroner i 2009 til primært at hjælpe udsatte unge i gang med en uddannelse.

Det gives således 31 millioner kroner i 2009 til Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser – TAMU, som er en særlig tilrettelagt uddannelse med konsekvenspædagogisk metode. Den henvender sig til 18 til 30 år, der kriminalitet kræver en tættere personlig og social opfølgning.

Derudover er der i perioden fra 2009 til 2012 afsat 80,5 millioner kroner til nye projekter samt aftalt at øge bevillingen til Lov om Ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov med 150 mio. kr. årligt i perioden 2009-2012. Det betyder, at kommunerne får yderligere midler til at lave særlige uddannelsesforløb til handicappede unge.

”Alle projekterne giver mulighed for at lave særlige håndholdte forløb for udsatte unge. Både dem, som er helt uden for arbejdsmarkedet og uddannelsessystemet og andre, som er i fare for at falde fra, kan få hjælp på blandt andre produktionsskolerne. Jeg er også glad for, at satspuljepartierne har prioriteret uddannelsestilbud og nye it-redskaber til handicappede så højt. Dette forlig er et rigtigt godt skridt i retning af, at sikre muligheder for alle,” siger undervisningsminister Bertel Haarder.

De nye projekter er:

· 5 millioner i 2009-2012 til at udvikle IT-støttede undervisningsformer for børn og unge med særlige behov samt tilvejebringe viden om, hvordan undervisningen kan udnytte de teknologiske muligheder optimalt.

· 7.6 millioner kroner i 2009-2012 til en målrettet indsats i kommunerne for at hæve skolepræstationerne hos tosprogede elever med anden etnisk baggrund. 7,6 mio. Projektet vil bl.a. tage udgangspunkt ”Dette virker på vores skole” som bl.a. viser, at kommunernes opbakning til skolen er afgørende for skolens evne til at løfte fagligt svage elever med anden etnisk baggrund end dansk.

· 30,3 millioner kroner 2009-2012 til fire projekter rettet i mod produktionsskoleelever, som bl.a. er frafaldtruede, som har læse- og stavevanskeligheder, og til forsøg med udvidet familiesamarbejde på produktionsskoler.

· 10,1 mio. kr. til Ingeniørhøjskolen og VUC i Århus, som har søgt midler til Aspirantkursus med teknisk fokus. Projektet vil forsøge at få særligt drenge med anden etnisk baggrund fra nærområdet til at tage en uddannelse.

· 10,5 mio. kr. i 2009-2011 til projekt KLAP (Kreativt, Langsigtet, Arbejds-, Planlægning), som er et uddannelsestilbud til unge udviklingshæmmede. Målsætningen er oprettelse af en række praktikpladser på det private arbejdsmarked for udviklingshæmmede, desuden at etablere jobs for gruppen, og oprette en ”Hvad kan jeg blive portal”, der fortæller om de nye muligheder som projektet vil søge at skabe.

· Det er besluttet at øge den eksisterende finanslovsbevilling på 4,1 mio. kr. til handicappedes deltagelse i folkeoplysende virksomhed. De ekstra 15,0 mio. kr. over de næste fire år, vil bidrage til, at handicappede kan få dækket en større andel af de ekstra udgifter der er forbundet med deltagelse i folkeoplysende virksomhed.

Herudover er der mulighed for undervisningsrelaterede projekter, for at søge under afsatte puljer/temaer under Integrationsministeriet og Velfærdsministeriet.

Samlet oversigt over initiativer på Undervisningsministeriets område:

Satspuljemidlerne til Undervisningsministeriets område kommer fra to forlig fra Beskæftigelsesministeriet og Velfærdsministeriet.