Forventninger til det svenske EU-formandskab 2. halvår 2009 på
uddannelses- og ungdomsområdet
1) Uddannelsesområdet:
Det svenske EU-formandskab har defineret tre prioritetsområder for 2.halvår på uddannelsesområdet:1. Migration og uddannelse2. Lærerfaget og skoleledelse3. VidentrekantenMigration og uddannelse
Høringen af Europa-Kommissionens grønbog ”Migration og mobilitet:Udfordringer og muligheder for uddannelsessystemerne i EU” dannerbaggrund for dette punkt på dagsordenen under det svenske EU-formandskab. Forhandlingsudspillet er stadig ukendt. Dog forventes detpå baggrund af den indledende diskussion i arbejdsgruppen den 1. juli, atudspillet vil initiere en diskussion først og fremmest med fokus på mo-dersmålsundervisnings, direktiv 77/486/EEC samt inkluderende uddan-nelse. Det forventes, at diskussionen vil føre til vedtagelse af rådskonklu-sioner på rådsmødet i november.Lærerfaget og skoleledelse
Lærerfaget er sat på dagsordenen for at diskutere, hvorledes fagets imageforbedres med henblik på at tiltrække flere kvalificerede ansøgere til læ-reruddannelsen. Det er endnu ukendt, hvilke aspekter det svenske for-mandskab vil fokusere på i forhandlingsudspillet vedrørende lærerfagetog skoleledelse. Det forventes, at diskussionen vil føre til vedtagelse afrådskonklusioner på rådsmødet i november. Det svenske EU-formandskab har desuden oplyst, at lærerfaget og skoleledelse vil værehovedtemaerne for det uformelle ministermøde i Göteborg den 23. – 24.september 2009.Videntrekanten