Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 375
Offentligt
704749_0001.png
704749_0002.png

Folketingets Uddannelsesudvalg - Muligheder ved studiebesøg i Singapore

Overordnet:Der er tale om et sammenhængende uddannelsessystem, som bygger på veldefinerede nationaleværdierUddannelsessystemet er hierarkisk opbygget og top-down styretUddannelsessystemet er højt prioriteret i bystatens økonomi. Lærerne har højere status end iDanmark og er højtlønnede i forhold til den øvrige befolkningSingapore har gode resultater i internationale undersøgelserSystemet er stærkt curriculum baseret; men i de senere år har fx præsident Lee givet udtryk for,at læseplaner bør beskæres, og der skal skabes større rum for professionel frihed og børnsselvudfoldelseTests bruges stadig som en central motivations- og selektionsfaktor, men mere adaptiveundervisningsformer og formative evalueringsmodeller er på vejElevernes fordeling på skoler er selektiv og elitær efter dansk målestokSkole-hjem samarbejdet er næsten ikke eksisterende i forhold til dansk målestokResultatet af den førte uddannelsespolitik er:Høj faglighedGod evne til at reproducere faglig videnHøj grad af flid og dedikation for uddannelseTilpasningskompetence i forhold til hierarkisk opbyggede systemerAmbitiøse mål for videregående uddannelse og erhvervOmråder som Singapore (præsidenten) opfatter som udfordringer:SelvstændighedInnovationsevneTværfaglig samarbejdsevneLøsning af komplekse, værdiorienterede problemstillingerTeambaseret undervisningskulturSociale kompetencer i et multikulturelt miljø.

Muligheder for fremtidigt samarbejde Singapore

Hvorfor er Singapore en interessant samarbejdspartner?Et økonomisk kraftcenter som indgang til den asiatiske tigerøkonomiMange danske virksomheder har udgangspunkt i Singapore i forhold til det videre arbejde iAsienDer foregår fra Singapores side en aktiv søgning efter samarbejdspartnere, som kan medvirke tilen udvikling af skolesystemet – vi kan eksportere et didaktisk baseret adaptivt system medfokus på kreativitet og kritisk tænkningVi kan blive inspireret på flere områder som fx programudvikling og gennemførelse samt højkvalitet ikke mindst i naturfag

Fremadrettede muligheder.

Singapore skolerne fremviser en fælles målrettethed i forhold til de faglige krav, som vi aldrig har setmagen til. Der kunne vores lærere helt sikkert lade sig inspirere.
1
De centralt styrede undervisningsprogrammer virker umiddelbart ikke motiverende for lærerne. Der erikke mange variationer at spore. De didaktiske overvejelser er gjort på forhånd.

Mulige besøgspunkter

Nynyang Primary er en privatskoler, der overvejende finansieres gennem offentlige midler.Skolen ligger i et socioøkonomisk højt område. Skolen er så populær, at familier køber huse i områderfor at få deres børn ind på skolen. Det har fået huspriserne til at stige voldsomt i området. Selvom mananskaffer sig et hus i skolens distrikt (1 km i cirkel omkring skolen) er man ikke sikret en plads.Kommende forældre skal bl.a. vise deres interesse og seriøsitet gennem velgørenhedsarbejde, og selvommange yder en stor indsats, må skolen ofte afvise, at forældre kan få deres børn indskrevet på skolen.Skolen arbejder med fire værdier, som er synlige overalt på skolen – det er Diligence, Prudence,Respectability and Simplicity. På trapper og gange, hvor elever færdes er disse ord malet, så alle heletiden bliver mindet om skolens værdier.East Coast Primary School. Skolen har 700 elever, 52 % drenge og 48 % piger. Efter Singapore forholder denne skole at regne blandt de små. Halvdelen af forældrene har en gennemsnitsuddannelse, enmindre del af forældrene har en højere udd. Resten af er uuddannede. Skolen har 38 lærere, 73 % erkvinder. Denne skole er en typisk statsskole.RFC - Raffles Junior College er en del af den samlede Raffles familie. Skolen er stiftet af StamfordRaffles, Singapores stifter, i 1823. RJC er i dag en privat, selvstyrende skole, som optager den absolutteelite blandt unge i Singapore. Det er én af bystatens mest elitære skole. The Raffles Programme er etseks år integreret program udviklet af de tre Raffles skoler – Raffles pigeskole(secondary) og RafflesInstitution.SWDA – Singapore Workforce Development Agency har været en aktiv partner i det dansk lededeASEM Education and Research Hub for Studies in Lifelong Learning. SWDA har et særdelesveludviklet program for efter- og videreuddannelse af arbejdskraften.SMU - Singapore Managememt University - arbejder aktivt med interaktion lokalt, nationalt oginternationalt bl.a. ift. faglig læring, projekter med fokus på global social ansvarlighed og mhp. at bliveinspireret og lære fra internationale erfaringer på alle områder. SMU er meget langt i sit arbejde med, atindrette innovative læringsmiljøer, for at højne faglig læring og motivation.National University of Singapore (NUS), The Centre for Development of Teaching and Learning.Læreruddannelse, pædagogisk forskning og udvikling. Jørgen Ørstrøm Møller er tidligere danskambassadør i Singapore og har stadig bopæl her. Han er tilknyttet NUS som forsker, og er bl.a. ekspertpå samspil mellem uddannelse og erhvervsliv.Undervisningsministeriet. I et top-down styret system er Undervisningsministeriet en stor og magtfuldorganisation.ASEF – Asia Europe Foundation har hovedsæde i Singapore og understøtter herfra en rækkeudvekslingsprogrammer og netværk.
Notat v/ Jørn Skovsgaard, DVUI den 12/6 – 2009direkte tfl.: 33925765
2