Folketingets Uddannelsesudvalg - Muligheder ved studiebesøg i Singapore
Overordnet:Der er tale om et sammenhængende uddannelsessystem, som bygger på veldefinerede nationaleværdierUddannelsessystemet er hierarkisk opbygget og top-down styretUddannelsessystemet er højt prioriteret i bystatens økonomi. Lærerne har højere status end iDanmark og er højtlønnede i forhold til den øvrige befolkningSingapore har gode resultater i internationale undersøgelserSystemet er stærkt curriculum baseret; men i de senere år har fx præsident Lee givet udtryk for,at læseplaner bør beskæres, og der skal skabes større rum for professionel frihed og børnsselvudfoldelseTests bruges stadig som en central motivations- og selektionsfaktor, men mere adaptiveundervisningsformer og formative evalueringsmodeller er på vejElevernes fordeling på skoler er selektiv og elitær efter dansk målestokSkole-hjem samarbejdet er næsten ikke eksisterende i forhold til dansk målestokResultatet af den førte uddannelsespolitik er:Høj faglighedGod evne til at reproducere faglig videnHøj grad af flid og dedikation for uddannelseTilpasningskompetence i forhold til hierarkisk opbyggede systemerAmbitiøse mål for videregående uddannelse og erhvervOmråder som Singapore (præsidenten) opfatter som udfordringer:SelvstændighedInnovationsevneTværfaglig samarbejdsevneLøsning af komplekse, værdiorienterede problemstillingerTeambaseret undervisningskulturSociale kompetencer i et multikulturelt miljø.Muligheder for fremtidigt samarbejde Singapore
Hvorfor er Singapore en interessant samarbejdspartner?Et økonomisk kraftcenter som indgang til den asiatiske tigerøkonomiMange danske virksomheder har udgangspunkt i Singapore i forhold til det videre arbejde iAsienDer foregår fra Singapores side en aktiv søgning efter samarbejdspartnere, som kan medvirke tilen udvikling af skolesystemet – vi kan eksportere et didaktisk baseret adaptivt system medfokus på kreativitet og kritisk tænkningVi kan blive inspireret på flere områder som fx programudvikling og gennemførelse samt højkvalitet ikke mindst i naturfagFremadrettede muligheder.
Singapore skolerne fremviser en fælles målrettethed i forhold til de faglige krav, som vi aldrig har setmagen til. Der kunne vores lærere helt sikkert lade sig inspirere.