De nationale test – status for udviklingen og plan for ibrugtagning af testene

Resume

 

  1. I januar 2008 besluttede undervisningsministeren sammen med forligspartierne bag folkeskoleloven, at 2008 skal fungere som øve- og prøveår for de nationale test. I stedet for at gennemføre obligatoriske test anvendes året til fortsat udvikling, kvalitetssikring og afprøvning af opgaver til testene.

 

  1. Det er aftalt med COWI, at opgaverne til testene i matematik (to test), engelsk, fysik/kemi, geografi og biologi skal være færdigudviklede den 30. januar 2009. Opgaverne til de seks test er i april-maj 2008 blevet afprøvet på skolerne. Forud for afprøvningen gennemgik sagkyndige udpeget af Skolestyrelsen i alt ca. 4.800 opgaver. Heraf kunne ca. 2.600 opgaver ikke umiddelbart godkendes. Afprøvningen blev dog gennemført med stort set alle opgaver, idet COWI garanterede, at problemerne ville blive udbedret. Efter afprøvningen har den såkaldte Rasch-analyse vist, at der er behov for en supplerende afprøvning af opgaver til fire af de seks test. Den supplerende afprøvning er planlagt til december 2008.

 

  1. Det er aftalt med COWI, at opgaverne til testene i dansk/læsning (fire test) og dansk som andetsprog (to test) skal være færdigudviklede den 1. maj 2009. Udviklingen af læsetestene er en væsentligt mere kompleks opgave end udviklingen af de øvrige test. Evalueringen af de nationale test i 2007 anbefalede, at selve grundlaget for læsetestene blev lavet om, og COWI har været nødt til at starte stort set forfra med fremstillingen af læseopgaver. COWI’s produktion af opgaver på det nye grundlag er ikke forløbet planmæssigt, og en tredjedel af opgaverne når ikke at blive klar til en planlagt afprøvning i september-oktober 2008. Afprøvningen af læseopgaver vil som følge heraf blive gennemført delvist i september-oktober 2008 og delvist i december 2008.

 

  1. Skolestyrelsen vurderer, at øve- og prøveåret indtil nu har bragt udviklingen af testene et stort skridt videre mod målet om at kunne tilbyde lærerne et pædagogisk værktøj af høj kvalitet. Skolestyrelsen vurderer dog samtidig, at det på nuværende tidspunkt er usikkert, om COWI kan have alle opgaver klar til de aftalte tidspunkter. I forhold til de seks test, som blev afprøvet i foråret, mangler COWI fortsat at udbedre en stor del af de problemer, som Skolestyrelsen påpegede forud for afprøvningen. COWI skal desuden fremstille et antal supplerende opgaver til fire af de seks test. Først umiddelbart inden den planlagte deadline for disse test vil COWI kunne afgøre, om testene indeholder et tilstrækkeligt antal opgaver. I forhold til udviklingen af opgaver til de fire læsetest udestår der fortsat en produktion af mindst 1.000 opgaver. COWI har hidtil ikke formået at producere så mange opgaver på den tid, der her er til rådighed. Skolestyrelsens gennemgang af læseopgavernes faglige kvalitet viser desuden, at COWI fortsat har store udfordringer med at leve op til kvalitetskravene. Blandt de 2.613 opgaver, som Skolestyrelsens faglige rådgivere har gennemgået, er ingen opgaver blevet godkendt uden kommentarer.

 

  1. Skolestyrelsen har hidtil sigtet mod, at de nye udgaver af testene kan tages i brug som obligatoriske test fra foråret 2009. Det er Skolestyrelsens vurdering, at hvis denne plan fastholdes, indebærer det en risiko for, at en eller flere test må aflyses eller gennemføres med et reduceret antal opgaver.

 

  1. Skolestyrelsen vurderer, at skolerne snarest muligt bør orienteres om, hvorvidt der i foråret 2009 skal afholdes obligatoriske test, så skolerne kan tilrettelægge forårets øvrige aktiviteter efter dette.

 

  1. Skolestyrelsen foreslår, at de nye udgaver af testene tages i brug i en pilotfase i marts – maj 2009. Pilotfasen skal være med til at sikre, at testene fagligt, pædagogisk og teknisk fungerer, som de skal, inden de tages i brug som obligatoriske test. I pilotfasen vil hver af de ti obligatoriske test blive anvendt på ti skoler, og der vil således blive involveret i alt 100 skoler. Det vil som udgangspunkt være frivilligt for skolerne, om de ønsker at deltage i pilotfasen.

 

  1. Forslaget om en pilotfase skal ses på baggrund af erfaringerne fra de obligatoriske test i 2007, hvor testene blev anvendt for første gang uden tidligere at have været afprøvet på skolerne. Testsystemet viste sig da at indeholde nogle åbenlyse ”børnesygdomme”, som kunne have været identificeret og udbedret, hvis testene på forhånd havde været anvendt på et mindre antal skoler. Forslaget skal desuden ses på baggrund af, at de obligatoriske test i læsning efter planen tidligst vil kunne afholdes i maj og juni 2009. Lærerne har i maj og juni kun kort tid til at følge op på testresultaterne i undervisningen, og mulighederne for at drøfte testresultaterne med forældrene er ringe, da der typisk ikke afholdes skole-hjem-samtaler i tiden op til sommerferien. Endelig skal forslaget om en pilotfase ses på baggrund af den usikkerhed, der knytter sig til, om COWI kan have opgaverne klar til de aftalte tidspunkter. En pilotfase, hvor testsystemets generelle funktioner afprøves, vil kunne gennemføres, også selvom alle opgaver ikke er færdigudviklede.

 

  1. Tidspunktet for pilotfasen skal tages med forbehold for, om COWI formår at have tilstrækkeligt mange opgaver klar til at kunne gennemføre pilotfasen meningsfuldt. Der tages ligeledes forbehold for, om COWI formår at færdiggøre en igangsat videreudvikling af testenes generelle virkemåde, bl.a. i forhold til afrapporteringen af testresultater til lærerne og tilgængeligheden for elever med særlige behov.

 

  1. Skolestyrelsen foreslår, at der sigtes mod første gang at gennemføre obligatoriske test med de nye udgaver af testene i perioden februar–april 2010. Herefter vil der hvert år kunne gennemføres obligatoriske test i denne periode.

 

 

 

/Skolestyrelsen, 20. oktober 2008