De nationale test – status for udviklingen og plan for ibrugtagning af
testene
Resume
- I januar 2008
besluttede undervisningsministeren sammen med forligspartierne bag
folkeskoleloven, at 2008 skal fungere som øve- og prøveår for de nationale
test. I stedet for at gennemføre obligatoriske test anvendes året til
fortsat udvikling, kvalitetssikring og afprøvning af opgaver til testene.
- Det er aftalt med
COWI, at opgaverne til testene i matematik (to test), engelsk, fysik/kemi,
geografi og biologi skal være færdigudviklede den 30. januar 2009.
Opgaverne til de seks test er i april-maj 2008 blevet afprøvet på
skolerne. Forud for afprøvningen gennemgik sagkyndige udpeget af
Skolestyrelsen i alt ca. 4.800 opgaver. Heraf kunne ca. 2.600 opgaver ikke
umiddelbart godkendes. Afprøvningen blev dog gennemført med stort set alle
opgaver, idet COWI garanterede, at problemerne ville blive udbedret. Efter
afprøvningen har den såkaldte Rasch-analyse vist, at der er behov for en
supplerende afprøvning af opgaver til fire af de seks test. Den supplerende
afprøvning er planlagt til december 2008.
- Det er aftalt med
COWI, at opgaverne til testene i dansk/læsning (fire test) og dansk som andetsprog
(to test) skal være færdigudviklede den 1. maj 2009. Udviklingen af
læsetestene er en væsentligt mere kompleks opgave end udviklingen af de
øvrige test. Evalueringen af de nationale test i 2007 anbefalede, at selve
grundlaget for læsetestene blev lavet om, og COWI har været nødt til at
starte stort set forfra med fremstillingen af læseopgaver. COWI’s
produktion af opgaver på det nye grundlag er ikke forløbet planmæssigt, og
en tredjedel af opgaverne når ikke at blive klar til en planlagt
afprøvning i september-oktober 2008. Afprøvningen af læseopgaver vil som
følge heraf blive gennemført delvist i september-oktober 2008 og delvist i
december 2008.
- Skolestyrelsen
vurderer, at øve- og prøveåret indtil nu har bragt udviklingen af testene
et stort skridt videre mod målet om at kunne tilbyde lærerne et pædagogisk
værktøj af høj kvalitet. Skolestyrelsen vurderer dog samtidig, at det på
nuværende tidspunkt er usikkert, om COWI kan have alle opgaver klar til de
aftalte tidspunkter. I forhold til de seks test, som blev afprøvet i foråret,
mangler COWI fortsat at udbedre en stor del af de problemer, som
Skolestyrelsen påpegede forud for afprøvningen. COWI skal desuden
fremstille et antal supplerende opgaver til fire af de seks test. Først
umiddelbart inden den planlagte deadline for disse test vil COWI kunne
afgøre, om testene indeholder et tilstrækkeligt antal opgaver. I forhold
til udviklingen af opgaver til de fire læsetest udestår der fortsat en
produktion af mindst 1.000 opgaver. COWI har hidtil ikke formået at producere
så mange opgaver på den tid, der her er til rådighed. Skolestyrelsens gennemgang
af læseopgavernes faglige kvalitet viser desuden, at COWI fortsat har
store udfordringer med at leve op til kvalitetskravene. Blandt de 2.613
opgaver, som Skolestyrelsens faglige rådgivere har gennemgået, er ingen
opgaver blevet godkendt uden kommentarer.
- Skolestyrelsen
har hidtil sigtet mod, at de nye udgaver af testene kan tages i brug som
obligatoriske test fra foråret 2009. Det er Skolestyrelsens vurdering, at
hvis denne plan fastholdes, indebærer det en risiko for, at en eller flere
test må aflyses eller gennemføres med et reduceret antal opgaver.
- Skolestyrelsen
vurderer, at skolerne snarest muligt bør orienteres om, hvorvidt der i
foråret 2009 skal afholdes obligatoriske test, så skolerne kan
tilrettelægge forårets øvrige aktiviteter efter dette.
- Skolestyrelsen
foreslår, at de nye udgaver af testene tages i brug i en pilotfase i marts
– maj 2009. Pilotfasen skal være med til at sikre, at testene fagligt,
pædagogisk og teknisk fungerer, som de skal, inden de tages i brug som
obligatoriske test. I pilotfasen vil hver af de ti obligatoriske test
blive anvendt på ti skoler, og der vil således blive involveret i alt 100
skoler. Det vil som udgangspunkt være frivilligt for skolerne, om de
ønsker at deltage i pilotfasen.
- Forslaget om en
pilotfase skal ses på baggrund af erfaringerne fra de obligatoriske test i
2007, hvor testene blev anvendt for første gang uden tidligere at have
været afprøvet på skolerne. Testsystemet viste sig da at indeholde nogle
Ã¥benlyse â€børnesygdommeâ€, som kunne have været identificeret og udbedret,
hvis testene på forhånd havde været anvendt på et mindre antal skoler.
Forslaget skal desuden ses på baggrund af, at de obligatoriske test i
læsning efter planen tidligst vil kunne afholdes i maj og juni 2009.
Lærerne har i maj og juni kun kort tid til at følge op på testresultaterne
i undervisningen, og mulighederne for at drøfte testresultaterne med forældrene
er ringe, da der typisk ikke afholdes skole-hjem-samtaler i tiden op til
sommerferien. Endelig skal forslaget om en pilotfase ses på baggrund af
den usikkerhed, der knytter sig til, om COWI kan have opgaverne klar til
de aftalte tidspunkter. En pilotfase, hvor testsystemets generelle
funktioner afprøves, vil kunne gennemføres, også selvom alle opgaver ikke
er færdigudviklede.
- Tidspunktet for
pilotfasen skal tages med forbehold for, om COWI formår at have tilstrækkeligt
mange opgaver klar til at kunne gennemføre pilotfasen meningsfuldt. Der
tages ligeledes forbehold for, om COWI formår at færdiggøre en igangsat
videreudvikling af testenes generelle virkemåde, bl.a. i forhold til
afrapporteringen af testresultater til lærerne og tilgængeligheden for
elever med særlige behov.
Â
- Skolestyrelsen
foreslår, at der sigtes mod første gang at gennemføre obligatoriske test
med de nye udgaver af testene i perioden februar–april 2010. Herefter vil
der hvert år kunne gennemføres obligatoriske test i denne periode.
/Skolestyrelsen, 20. oktober 2008