Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 353
Offentligt
698442_0001.png
698442_0002.png
Folketingets Uddannelsesudvalg
11. juni 2009
Gennem de seneste par år har erhvervsskolerne været udsat for en betydende mængde spørgeskemaun-dersøgelser. Det er blevet til 7 store undersøgelser, og de fleste af disse munder ud i de såkaldte intelligen-te besparelser, der har afløst de foregående års grønthøsterbesparelser. Faktisk fører de intelligente bespa-relser til endnu større reduktioner i taksterne end grønthøstermetoden samtidig med, at besparelserne foralle nu er uigennemskuelige.Forudsætningen for intelligente besparelser er de ændringer i procedurer, it-systemer mv., som rapporter-ne fra konsulenterne anviser. Det er imidlertid vor konstatering, at en meget stor del af disse intelligentebesparelser ligger meget fjernt fra den virkelige verden, ligesom de for besparelsernes realisering forudsat-te it-systemer forsinkes. Værst er Deloittes rapport om administrative fællesskaber, der for det meste erren teori, og hvor vi har dokumenteret, at besparelserne er aldeles urealistiske. Særligt besynderlig fore-kommer besparelserne som følge af SU-digitalisering. Da SU-opgaverne blev lagt ud på skolerne, fulgte derikke ressourcer med. Nu digitaliseres opgaverne, og taksterne reduceres i forbindelse hermed. Og i øvrigt erdet forudsatte it-system ikke klart, selv om besparelsen er gennemført. I vedhæftede bilag beskrives dekendte og forventede besparelser i 2010 og 2011.Undervisningsministeren har ved flere lejligheder lovet, at besparelser først gennemføres, når effektivise-ringen er dokumenteret. Erfaringerne siger imidlertid, at det tværtom forholder sig sådan, at besparelsernegennemføres og bevares, selv om det kan dokumenteres, at effektiviseringer ikke kan realiseres.I 2008 havde erhvervsskolerne en omsætning på 11,3 mia. kr. Resultatet af aktiviteterne blev et overskudpå 23 mio. kr., hvilket svarer til 0,2 % af omsætningen. Samtidig medgiver Undervisningsministeriet i samta-ler med os, at skolernes overskud skal anvendes til investering i forbindelse med nye uddannelser og tilsva-rende aktiviteter. Med et ikkeeksisterende overskud forsvinder denne mulighed logisk.Med de bebudede og forventede intelligente besparelser i 2009-2011 bliver taksterne reduceret med mereend 300 mio. kr. Vi anslår de mulige effekter fra konsulentrapporterne som ganske små, dog med VEU-digi-taliseringen som en mulig undtagelse.Samtidig konstaterer de tekniske skoler, at elevtilmeldingerne på erhvervsuddannelserne i år er markantfaldende, hvilket i sig selv vil medføre lokale økonomiske problemer. Ligeledes kan vi konstatere, at en delaf de elever, der står ved afslutningen af grundforløbet men uden læreplads, formentlig ikke kan starte på1. hovedforløb inden for berammet tid, hvilket ligeledes vil medføre elevfald på hovedforløbene. Vi vurde-rer dermed situationen for erhvervsskolerne som særdeles kritisk og frygter, at skolernes bestyrelser alle-rede i år må tage drastiske skridt for at bevare erhvervsskolerne.På den baggrund føler vi, det er vor pligt at orientere udvalget om, at de planlagte besparelser ikke kanhentes på administration, men vil føre til markante forringelser på undervisningen, hvilket igen gør detendnu vanskeligere at nå det ambitiøse 95 %-mål.Skolerne er ligeledes yderst bekymrede for mulighederne for at fastholde de krævede kvalitetsmål i under-visningen. Kan disse kvalitetsmål ikke fastholdes, vil det betyde, at danske faglærte fremover uddannes pået lavere niveau end tidligere. Den store midtergruppe af elever får med de ressourcer, der fremover tilde-les, ikke den uddannelse, de og erhvervslivet har krav på.1
Erhvervsskolerne er gennem de senere år pålagt at sikre de svageste elever en uddannelse – en opgave, viarbejder dybt seriøst med. Sideeffekten er åbenbart, at stadigt flere elever fravælger erhvervsskolerne ogher særligt de stærke elever, der ikke udfordres i et system, der er dybt koncentreret om de svageste og erfrataget ressourcerne til at udfordre de stærkeste. Netop den gruppe, der skal være med til at trække ud-viklingen i de danske virksomheder i fremtiden. Dette udgør allerede nu et problem for erhvervsskolerne,men vor frygt er, at denne udvikling om føje år bliver et alt for synligt og alvorligt problem for Danmark!Vi vil med dette brev opfordre Folketinget til at overveje, om de fortsatte besparelser på erhvervsskolerneer vejen til at sikre en højt kvalificeret faglært arbejdsstyrke, som kan yde et solidt bidrag til at fastholdeden danske konkurrenceevne og dermed grundlaget for velfærdssamfundet.
Venlig hilsen
Peter AmstrupFormand
Lars KunovDirektør
2