Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 349
Offentligt
Til FondsbestyrelsenEIIL-legatetc/o Dansk Center for ErhvervspædagogikRosenørns Allé
Gladsaxe 26. maj 2009
Rapport for EIIL-aktiviteten ”Rejse til Comenius-land”
Rapporten omfatter dette dokument og bilag i fem eksemplarer samt en CD medsamme rapport & bilag 1 kontaktpersonerBilag 2 engelsk om Tjekkiets uddannelsessystemBilag 3 engelsk om Slovakiets politik vedr livslang læring og livslang vejledningBilag 4 diverse digitale fotos fra rejsenBilag 5 ,6 og 7 artikler sendt til pædagogisk fagpresseEndvidere regnskab for studierejsen, attesteret af TECs Økonomiadministrator Tove Borgstrøm.Min formidlingsplan er følgende- artikler er sendt til ”Erhvervsskolen”, ”Folkeskolen”, ”Vejlederen” og ”Gymnasieskolen”.- Endvidere vil denne rapport samt artikel sendt til ”Erhvervsskolen” blive sendt til UDU og REUFor at undgå dublering her i rapporten henviser jeg for ”Arvenefter Comenius”til de vedlagte artikler.Jeg håber at rapporten og regnskabet opfylder EIILs dokumentationskrav i forhold til rejsebevilling ogformidlingsbevilling, således at de bevilgede 75 % af rejseudgiften plus formidlingsbevilling kanudbetales.Jeg står til rådighed for supplerende oplysninger om rejsen, og formidler gerne råd til andre der måttebesøge disse to meget spændende landeMed venlig hilsenBenny Wielandt, TEC Gladsaxe
1
Rapport for EIIL-aktiviteten ”Rejse til Comenius-land”Særlige opmærksomhedspunkter og anbefalingerJeg vil særligt, og på godt og ondt, fremhæve følgende1) Den e-læringsbaserede vejlederuddannelsehttp://ekariera.nuov.cz. Jeg kunne sagtens se dennemodel i en landsdækkende dansk efteruddannelsesportal for vejledere, på sigt også som element idiplomvejlederuddannelsen.2) Den høje gennemførelsesprocent i ungdomsuddannelse, især gennem den professions-gymnasialeuddannelse SOS der på 4 år giver adgang både til arbejdsmarkedet og til videregående uddannelse(dobbeltkompetence). 94 % af befolkningen i aldersgruppen 25-34 år (14 år ved eller efterkommunismens fald ) har gennemført ungdomsuddannelse eller derover (mindst ISCED 3).3) Der har væretbørnehaveklasser siden 1832.I 1948 blev børnehaveklasser en integreret del afgrundskolen ,dels for at øge antallet af kvinder i arbejdsstyrken og dels for at svække familiensindflydelse på barnets uddannelse og opvækst4)Inklusion:Klassekvotient i grundskolen (9 skoleår) er 30, men hvor der integreres børn med særligebehov sænkes tallet men kun til mindst 175) Den særlige form fordiagnostisk vejledningder i gennem hele grundskolen sikrer oprykning ogstøtteundervisning på elevens betingelser. Under 2 % af eleverne går på specialskoler, øvrigeintegreres i det ordinære system gennem brug af undervisningsassistenter, reducerede holdstørrelserm.m. Man gør i grundskolen stor brug af lærer-assistenter, metodiske vejledere og skolepsykologer.6) obligatorisk undervisning i grundskolen er kendetegnet ved detsmeget lave grad af omgængere,somgennem mange år har været under 1 %.7)Slovakiets handlingsplan for livslang læring.Her har hvert ministerium til Undervisningsministerietindberettet LLL-tiltag og mål indenfor deres ressort. Ligeledes indgår det i handlingsplanen hvorledesLLL-politikken vil og skal påvirke borgeren, arbejdsgiveren, den offentlige administration oguddannelses-institutionernes udbud af uddannelsesaktiviteter også indenfor deres ordinæreuddannelses-aktivitetsområder8) Efteruddannelse:Alle ansatte har i henhold tilLov om Arbejdepligttil at vedligeholde og udbyggederes kompetencer. En arbejdsgiver kan kræve at den ansatte deltager i kurser og efteruddannelse.Ved nyansættelser og omrokeringer har arbejdsgiveren pligt til at uddanne den ansatte9) Efteruddannelse kan gennemføres påmange mådera) Organiseret på deltid 10-18 timer om ugen eftermiddag/aftenb) Fjernuddannelse med selvstudier understøttet med 200-220 konfrontationsstimer om åretc) e-learning selvstudier gennem it, suppleret med konsultationstimerd) kombinationer af alle ovenstående elementer.10) I begge lande har man etableret etnationalt registerfor opnåede hele og delvise kompetencer11)man melder sig til sin ungdomsuddannelse ½ år før optagelse,med god tid til modtagende skolesbeslutning om direkte optagelse eller afvikling af optagelsesprøve. Dette gælder Gymnasium og SOS12) 20 % af en årgang gennemfører generelt gymnasium.13) 48 % gennemførerprofessionsrettet gymnasium(SOS) , heraf7 ud af 10 med bådestudiekompetence og erhvervskompetence,3 ud af 10 gennemfører alene med erhvervskompetence14) 24 % gennemfører erhvervsuddannelse (SOU) , der alene giver erhvervskompetence15) 3 % gennemfører særlige konservatorieungdomsuddannelser (sang,dansk,kunst o lign.)Over alt dette hviler i både Tjekkiet og Slovakietden særlige Comenius-ånd.Det er unikt hvorledes JCfor over 400 år siden gennem sine værker har udformet en så demokratisk og levedygtig didaktik , metodikog pædagogik . Hovedpunkterne i JCs værker viser klart hvordan hans livsværk har været med til at skabeden undervisning der i dag formidles i Danmark og i Tjekkiet og Slovakiet og hele det øvrigedemokratiske Europa. Comenius og arven efter ham er nærmere beskrevet i artiklerne
2
Generelt om EUD i Tjekkiet og SlovakietDer er i både Slovakiet og Tjekkietuddannelsespligttil man har gennemført den obligatoriskegrundskole (5 år) og den lavere mellemskole (4 år). Der er skoleskift både efter grundskolens 5 år og efterden lavere mellemskoles 9.år ved overgang til ungdomsuddannelseUngdomsuddannelserne omfatterGymnasium(= almen gymnasial),SOS(højere teknisk mellemskole) ogSOU (lærlingeuddannelse). SOS og SOU foregår som oftest på samme matrikelI begge lande gennemfører ca.95 %af de unge en ungdomsuddannelse !!78 % af en årgang afslutter med den adgangsgivendeMaturitni-eksamenfordelt med 50 %erhvervsgymnasial (SOS) og 20 % almengymnasial(Gymnasijum).15 % afslutter med vekselbaseret kontraktforankret erhvervsuddannelse (SOU)SOU (Stredni Odborne Uciliste)er en veksel-baseret håndværksuddannelse på 2,3 eller 4 år, hvorman en uge ad gangen er i praktik og på skole. SOU-programmets renommé var højt under kommunist-perioden, men faldt derfor også i miskredit efter 1989. Dette skete samtidig med fagforeningers ogarbejdsgiveres reducerede indflydelse på undervisningens form og indhold. De 2- til 3- årige SOU-uddannelser afsluttes med en erhvervsfaglig eksamen/svendeprøvezávirecná zkouska.SOS (Stredni Odborna Skola)er en 4-årig højere Erhvervsmellemskole . SOS er EUD men ogsåpendant til vores HHX/HTX.SOS-niveauet er sikret gennem højere adgangskrav , mere teori i pensum ogmed SIMU-undervisning . SOS er skoleforankret med korte praktikophold . SOS- programmet afsluttesmed den kombinerede erhvervsfaglige og adgangsgivende eksamenmaturitni zkouska.Efter eksamenfordeler de færdiguddannede sig ligeligt ud på videregående uddannelse og det faglærte arbejdsmarked.Der er et tæt samarbejde mellem SOS/SOU-skolerne og fabrikanter/industri omkring sponsorater, og etveletableret samarbejde med civilsamfundet om praktikopgaver af varig værdi. For bygge &anlægsuddannelser drejer dette sig især om renovering af den eksisterende boligmasse, hvor studerende frade videregående uddannelser også bidrager med projektering, projektstyring og kvalitetskontrol
Udbudsstyringen af sekundær og tertiær uddannelse i både Tjekkiet og Slovakiet var efter kommunismensfald og indtil landenes indtræden i EU drevet af ministeriel/politisk ønsketænkning og af de studerendesefterspørgsel af uddannelse, uden sammenhæng medvirksomhedernesaktuelle behov for uddannetarbejdskraft:” Vi har troet at udbuddet af arbejdskraft skabte sin egen efterspørgsel. Vi har haft tillid tilat arbejdsmarkedet blev øget jo mere uddannelse og jo flere kvalifikationer arbejdsstyrken havde. Ude iEuropa kunne vi se at hvor der er arbejdskraft uddannet til moderne teknologier er der også virksomhederder har etableret sig og har ansat arbejdskraften. Vi har rituelt kopieret denne produktion af arbejdskraft.Vi forventede at disse nye arbejdspladser ville blive skabt her hos os fordi vi nu havde uddannetarbejdskraften hertil.Vi har haft en fejlagtig opfattelse af sammenfald og sammenhæng”En særlig kritisk situationI begge lande er der store mindretal af romaer. Romaer er allerede i grundskolefasen svære at få inkludereti det ordinære uddannelsessystem. Det betyder at de senere uundgåeligt mangler de sproglige færdighederi forhold til at påbegynde og gennemføre ungdomsuddannelser
3
Studierejsens enkelte mål og deres hovedindholdSøndag 15.marts 2009Afrejse Kastrup, ankomst Prag 20.30, ankomst til Hotel Amadeus ca 22.00.Mandag 16. April 20079.00-12.00IPPP, Institut Pedagogicko-Psykologickeho Poradenstvi CR, novoborska 372, Praha 9Møde med vicedirektør Jasmin Muhic . Jeg fik her et samlet overblik over det tjekkiske vejledningssystemog støttesystem. Nøgleordene er i tjekkisk vejledning er inklusion og tidlig diagnostisk vejledning. Dvs atder altid foretages grundig afdækning af årsager inden der iværksættes støtte af forskellig art.IPPP har flere EU- vejledningsprojekter gennem midler fra European Social FundVejledning af særligt velbegavede elever.IPPP har udviklet generisk vejlederuddannelse via fjernundervisning (10 moduler – på diplomniveau)Det virtuelle undervisningsmiljø administreres af NUOV (se onsdag)Aktuel udviklingsopgave: Alle elever skifter til ny skole efter 5.klasse og igen efter 9.klasse. Særligvejledning og diagnosticering er påkrævet i disse faser, da alle her får nye klassekammerater.
13.00-15.00Vyssi Odborna Skola, Masna 18, Praha 1Teknisk Gymnasium og teknisk skole for auto og fly, bygge & anlæg,IT,Møde med vejleder Vera Kramerova, engelsklærer Katerina Bouresova og forstander Jan Kaderabek.Temaet for besøget var fordele og ulemper ved henholdsvis SOS og SOU-programmerneTirsdag 17. April 20099.00-11.30Jan Palach-gymnasiet, Pstrossova 13, Praha 1Møde med vejleder Nora Novotna og forstander Michal MusilHovedvægten under besøget var på særlig tjekkisk gymnasiepædagogik og arven efter Comenius (seartikel sendt til ”Gymnasielæreren”). Jeg havde inden besøget fremsendt spørgsmål til Noras kolleger.Svarene indgår i artiklerne tilGymnasielærerenogFolkeskolen.13.00-16.00SOS á SOU Skola Praha, Weilova 4, Praha 10 –Hostivar,teknisk gymnasium og teknisk skole for Auto og ITMøde med forstander Milan Vorel og viceforstander Josef Mareš. Flere store europæiske bilfabrikker harflyttet deres produktion til Tjekkiet grundet højt uddannelsesniveau og lav arbejdsløn. Alle Skodaer i dager således reelt VW under motorhjelmenOnsdag 18. marts 20099.30.12.00NUOV, Weilova 1271, Praha 10 Hostivar , Styrelse for erhvervsrettet uddannelse i UVM-ministeriet. Undersekretær Milada Stalker og konsulent Tereza Vicenikova fortalte om Tjekkiets arbejdeunder EU-formandsskabet, om arbejdet med Copenhagen Declaration, med EQF.Endvidere blev jeg orienteret om driften af den elærings-baserede fælles vejlederuddannelse nærmerebeskrevet ihttp://ekariera.nuov.cz.Uddannelsen afsluttes med modulprøver på centrale prøvecentre.Om eftermiddagen tog jeg med tog fra Prag til Bratislava (ca 6 timer). Indkvartering på hotel Kyjev.Torsdag 19. marts 20099.30-12.30 SIOV,Varlova 3SIOV er Slovakiets Undervisningsministeriums kontor for al erhvervsrettet uddannelse (Pendant tilTjekkiets NUOV). Kontoret havde indbudt to professorer fra Comenius Universitet i Bratislava til at
4
fortælle om slovakisk pædagogik. Comenius-filosofien er fundamentet i al slovakisk undervisning ogsåuden at hans navn nødvendigvis kendes af alle underviserne13.15 SOS/SOU-skole Stavebna 132,(Teknisk mellemskole/ Teknisk Skole bygge & anlæg, IT)SOS/SOU-skole med mange elever og mange meget små værksteder. Det meste af den praktiske læringforegår i virksomheder rundt omkring i Bratislava efter modellen 1 uge skole/1 uge praktik i 3 eller 4 årafhængigt af program og professionFredag 20. marts 20099.00-12.00 Academia Istropolitana, Karloveska 64AI er et forskningsinstitut under Slovakiets Undervisningsministerium der løser opgaver for EU, regering,ministerier, beslutningstagere etc. AIs forskning tilpasses de aktuelle behov i den nationale socio-økonomiske politik og er tværdisciplinær, på tværs af lovgivning, økonomi, politisk videnskab, sociologi .Som institut har man tilknyttet universitets-studerende og kan udstede Bachelor, Masters og doktor-grader.AI udfører analysearbejde i forbindelse med Copenhagen Declaration, EQF og 2010-målsætningerne.13.00-15.00 Kontoret for Livslang Læring, Stromova 1, PetrzalkaDirektør Boris Sloboda orienterede om det slovakiske arbejde med LLL og EQF og realkompetenceVi diskuterede nationale kvalifikationsstandarder set i sammenhæng med den kommende EQF og denslovakiske kvalifikationsnøgle . Slovakiet skal udarbejde 300 kvalifikations-standarder for at dække detslovakiske arbejdsmarkeds aktuelle og forventede behov. De første 30 standarder er udviklet med EU-midler fra PHARE-programmet.Lørdag 21.april8.00 Med tog Bratislava/Prag Holesovice og derfra til lufthavnen med ankomst i Kastrup 19.00Fra mig til mine værter:Jeg medbragte UVMs engelsksprogede pjecer om Dansk EUD (version 2008), og Dansk strategi forlivslang læring. Endvidere fremviste jeg CIRIUS-pptserie om det danske uddannelsessystem og en ppt omflexicurity fra det danske UVMs Kontor for Livslang Læring og uddybede begge områder for værterne.Alle værter udtrykte stor beundring for dansk uddannelsespolitik og arbejdsmarkedspolitik. Mange ønskerat etablere samarbejde af forskellig art, og flere planlægger at besøge Danmark i de kommende år forinspiration til deres egen politikudvikling, ikke mindst på områderne rummelighed, nationalvejledningspolitik og etablering af AMU-lignende system i forhold til livslang læring
Benny Wielandt
5
Bilag 1 kontaktpersonerKontaktpersoner PragInstitut Pedagogicko-Psykologickeho Poradenstvi CR, Novoborska 372, Praha 9Kontaktperson Vicedirektør Jasmin Muhic,[email protected]SOS á SOU Vyssi Odborna Skola, Masna 18, Praha 1Vejleder og psykolog Vera Kramerova,[email protected]Engelsklærer Katerina Buresova,[email protected]Forstander Jan Kaderabek,[email protected]Jan Palach GymnasiumVejleder og psykolog Nora Novotna,[email protected]Forstander Michal Musil,[email protected]SOS á SOU Skola Hostivar (Auto & IT)Forstander Milan Vorel,[email protected]Viceforstander Josef Mares,[email protected]NUOVKonsulent Milada Stalker,[email protected]Sekretær Tereza Vicenikova,[email protected]
6
Bilag 2
STRUCTURE OF CZECH EDUCATION SYSTEMSchool education:Primary education lasts for nine years divided into two stages of five and four years respectively. It leads to aVysvědčení. Secondary education comprises three main types of schools: secondary general schools(gymnasium), secondary technical schools and secondary vocational schools.Gymnasiums prepare for study at higher education institutions and for professions.The secondary technical schools and 4-year courses or three-year follow-up courses at secondary vocationalschools prepare students for a wide range of professions, as well as for studies at higher education institutions.All these studies culminate in the passing of the Maturitní zkouška/Maturita.The 2-year and 3-year courses at the vocational schools prepare students for professional activities.Pre-higher education:Duration of compulsory education:Age of entry:6Age of exit:15
Structure of school system:Basic School (2 stages: 1-5, 6-9)Length of program in years:9Age level from:6to:15Certificate/diploma awarded:Vysvědčení(Primary School Leaving Certificate)General School (Gymnásium) (admission after 5th year of basic school)Length of program in years:8Age level from:11to:19Certificate/diploma awarded:Vysvědčení o maturitní zkoušce (Secondary School Leaving Certificate)General SecondaryGeneral school (Gymnásium) (admission after 7th year of basic school)Length of program in years:6Age level from:13to:19Certificate/diploma awarded:Vysvědčení o maturitní zkoušce (Secondary School Leaving Certificate)Academic SecondaryGymnázium (General Secondary School, admission after 9 year of basic school)Length of program in years:4Age level from:15to:19Certificate/diploma awarded:Vysvědčení o maturitní zkoušce (Secondary School Leaving Certificate)th
7
Technical SecondaryStřední odborná škola (Secondary technical school)Length of program in years:4Age level from:15to:19Certificate/diploma awarded:Vysvědčení o maturitní zkoušce (Secondary School Leaving Certificate)Technical SecondaryType of school providing this education:Konzervatoř (Conservatory)- A special category of secondarytechnical schools (dance) - Admission after 5th year of basic schoolLength of program in years:8Age level from:11to:19Certificate/diploma awarded:Vysvědčenío absolutoriu (Final certificate "absolutorium") + diplom (Diploma) orVysvědčení o maturitní zkoušce (Secondary School Leaving Certificate)Technical SecondaryType of school providing this education:Konzervatoř (Conservatory)- A special category of secondarytechnical schools (music, drama)Length of program in years:6Age level from:15to:21Certificate/diploma awarded:Vysvědčení o absolutoriu (Final certificate "absolutorium") + diplom (Diploma) orVysvědčení o maturitní zkoušce (Secondary SchoolLeaving Certificate)Vocational SecondaryStředni odborné učiliště (Secondary Vocational/Technical School)Length of program in years:4Age level from:15to:19Certificate/diploma awarded:Vysvědčení o maturitní zkoušce (Secondary School Leaving Certificate)Vocational SecondaryType of school providing this education:Středni odborné učiliště (2-or 3-year Secondary Vocational School)Length of program in years:3Age level from:15to:18Certificate/diploma awarded:Výuční list (Vocational Certificate)Professional/Short tertiary/DiplomaType of school providing this education:Vyšší odborné školy (Tertiary Professional Schools - 3 years' studyand 3.5 in medical fields)Length of program in years:3Age level from:19to:21Certificate/diploma awarded:Vysvědčení o absolutoriu (Final certificate "absolutorium") + diplom (Diploma),the graduates are awarded the title of diplomovaný specialista (Dis.).
8
Bilag 3Ministry of Education of the Slovak Republic
Uddrag fra “Strategy of Lifelong Learning andLifelong Guidance”Bratislava, April 2009…………………………………….…………………………………….4.2 Specific goals of the LLL and LLG strategy:4.2.1 Specific goals of LLL:to systematically roof the existing subsystems of education (formal, non-formal education andinformal learning), to open them mutually and link into flexible functioning relations,supplemented by lifelong guidance in such a way that they would answer the real needs ofcitizens, employers, public administration and education institutions, complying with equalityof opportunities. In order to achieve this goal, the co-ordination of the state administrationbodies, social partners as well as the representatives of the local self-governments is necessary;to implement the quality management system in non-formal education through certification ofeducation institutions, certification of lecturers and managers of non-formal education andthrough accreditation of programs of non-formal education in a module pattern with assignednumber of credits for non-formal education;to implement recognition of learning outcome of non-formal education for obtainingqualification in two ways: verification of knowledge and skills, obtained in programs of non-formal education and in informal learning as well as recognition of credits obtained in theprograms of non-formal education (permeability and equality of both formal and non-formaleducation), with respect to European tools, such as EUROPASS, ECTS;to implement supporting tools for motivation towards participation of stakeholders in non-formal education;to implement a system of on-going monitoring and elaboration of prognoses of development ofeducational needs, enabling to respond to the changing needs of the labour market throughutilisation of the principle of learning regions;to implement information services for lifelong learning and to create conditions for applicationof innovations into education also with the utilisation of principle of learning regions;to create and implement a national system of qualifications and a national qualificationsframework;to create legislative and other conditions in order to fulfil the legitimate interest of citizens inthe option guaranteed by the state to repeatedly acquire access to obtaining a new qualification,respectively to their potential and current circumstances during their active life as well as thepossibility to develop their key competences for LLL and hence to actively increase theiremployability. Special attention is to be paid to creation of conditions for handicapped citizens;
9
to create legislative and other conditions in order to fulfil the legitimate interest of employers tohave a possibility, guaranteed by the state, to hire adequately qualified or/and ready to re-qualify workforce that will provide for the fulfilment of tasks of the employer at a requiredlevel through an act on lifelong learning;to provide for conditions for statistical evaluation of participation of population segments inLLL;to support the development of all modern forms of education, which make the access ofcitizens to education easier and shorten the time, required for extension and obtaining ofqualification whereby special attention should be paid to utilisation of new technical andtechnological options in education of handicapped citizens.
4.2.2 Specific goals of LLG:Based on the existing situation to provide for the completion of building of the system oflifelong guidance with the aim to make it accessible to everybody who needs these services orshow an interest in them – to pupils of secondary schools, their parents, students of highereducation institutions, those studying in further and lifelong both formal and non-formaleducation, handicapped people, education institutions providing both formal and non-formaleducation, citizens looking for a possibility of finding a job on the labour market, includingthose who are unemployed, returning to the labour market or those for whom finding a job orremaining on the labour market is a integral part of their active aging.To build and then support the capacities for creation and sustaining of database informationrequired for the services of lifelong guidance; to create these databases in co-operation and co-ordination of the key ministries (education and labour, respectively services for employment,health), to provide for the information being complementary, up-to-date, true, transparent andcomplete already during their development.To increase investment to the entire system of lifelong guidance provided both in theframework of the ministry of education as well as services for employment, to createconditions also for the operation of non-governmental providers of the services of lifelongguidance. To direct the investment into all areas – equipping with technical and deviceequipment including ICT, special tools and techniques, including the development ofdiagnostic and guidance instruments, information, primary specialised education ofcounsellors, monitoring and tools for quality improvement, etc.To provide for elaboration of quality standards for providers of the services of lifelongguidance, to apply quality standards also to creation and subsequent distribution of information.To increase the expertise of the services of lifelong guidance through increased quality of thespecialised training of the counsellors.To build the system of lifelong guidance upon the principle of the dialogue among thestakeholders (state administration, local governments, employers), feedback from the needs ofthe key partners and clients and the principle of subsidiarity during the lifelong guidance up tothe level of local partnerships and also through utilisation of the principle of a learning region.
Bilag 4 billeder fra aktivitetenBilag 5 Artikel til ”Gymnasielæreren”Bilag 6 artikel trykt i “Vejlederen, juni 2009”Bilag 7 artikel til ”Folkeskolen” og Erhvervsskolen”
10