Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 349
Offentligt
696663_0001.png
696663_0002.png
696663_0003.png
696663_0004.png
Arven efter Comenius - Indtryk fra et forår i PragPrag er et smykkeskrin fyldt af kultur og historie . Prag er byen hvor Kafkas K iProcessenhævder at haner uskyldig (men i hvad ?), og Prag er også tilværelsens ulidelige letheds by. Og til november har Tjekkietværet et frit land i 20 årJohan Comenius´ tanker præger også didaktikken i Tjekkiet og Slovakiet i dag. For mange undervisere ogelever er Comenius blot navnet på et EU-program, men vi står alle i stor gæld til ham.Om Comenius (1592-1670)Johan Comenius (på tjekkisk Jan Komensky) omtales ofte som “den moderne undervisnings fader” og“nationernes lærer” . Hans bøger blev trykt over hele Europa i flere århundreder efter hans død. Hansfamilie døde af pesten, han var selv på flugt fra Habsburg-imperiet under 30-årskrigen hvor også mange afhans manuskripter brændte.I ”Barndommensskole”havde JC fokus på de første år af barnets uddannelse. Her ser vi allerførstbegreber som “uddannelse for alle” og “livslang læring”. ”Barnet skal i starten arbejde med kendte ogkonkrete materialer. Et barn der mestrer disse forstår bedre abstrakte begreber og det der handler om detikke-kendte”og ”vi skal drikke af kilden og ikke af vandpytter”.Comeniusvar også ophavsmand tilanskuelighedstavler og materialeskabe.JCs produktion var på i alt ca 300 værker. I sine sidste år udgav han to væsentlige værker omundervisning,Didakta Magna(1657)ogOrbis Pictus(1658) som begge har haft en enorm indflydelse påvor tids pædagogik.Udvalgte citater fraDidakta Magna:”Aristoteles beskrev menneskets hjerne som en blank tavle (tabula rasa) hvorpå intet var skrevet men hvoralt kunne skrives. Men på en tavle er skriftmængden begrænset af pladsen, hvorimod du i din hjerne kanskrive hele tiden hele livet uden begrænsninger, for hjernen er uden grænser””Ikke kun børn af de rige og magtfulde men alle drenge og piger fra adel og borger, rig og fattig i allebyer landsbyer og flækker skal børn og unge gå i skole uanset evner””Ingen tvivler på at de som er dumme/ubegavede har brug for instruktion så de kan komme ud af deressløvhed. Men i virkeligheden har de kloge langt mere brug herfor, for et aktivt sind der ikke beskæftigersig med nyttige ting, vil i stedet beskæftige sig med ting der er værdiløse, besynderlige og ødelæggende””Den rette uddannelse af de unge består ikke i at fylde deres hoveder med masser af ord, sætninger ogideer trukket ud af forskellige forfattere, men i at åbne deres forståelse for den ydre verden så en levendekilde kan flyde fra deres egne sind, ligesom blade, blomster og frugter kommer fra knopper på træer ogplanter”JC sammenlignede undervisningens progression med at bestige et bjerg: ”Derer i hele verden ingen klippeeller tårn af en sådan højde at det ikke kan bestiges af noget menneske hvis stiger er placeret de rettesteder, eller trin er hugget ud de rette steder, og hvis der er gelændere der kan sikre mod fald”JC så tidens latinskoler som “slagterhuse mod sindet”med deres vægt på terperi, tvang og straf.”Etfornuftsvæsen skal ledes ikke af råb ,straf og slag men ved brug af fornuft”
1
Næsten alt læres bedst gennem øvelse. Viden kommer naturligt gennem sanser og oplevelser.“ladeleverne lære at skrive ved at skrive, at tale ved at tale, at synge ved at synge, at ræsonnere ved atræsonnere”.I forhold til sin tid var JCs tanker meget revolutionære . Mange visionære blev den gang brændt på båletfor mindre. Hans arbejde har inspireret talrige uddannelses-filosoffer som Piaget og Montessori, Steiner,Dewey og Vygotsky.Min vejlederkollega NoraGymnasium Jan Palach (GJP) i det centrale Prag er opkaldt efter studenten der i januar 1969 brændte sigselv foran Nationalmuseet som et båloffer, i protest både mod den sovjetiske besættelse og mod dettjekkiske folks apati. Jan Palach omtales tit som ”fakkel nummer 1”.JPs navn blev sammen med VaclavHavels råbt af demonstranterne på Wenceslas-pladsen under Fløjlsrevolutionen i november 1989GJPs vejlederNora Novotnaer som de fleste tjekkiske vejledere uddannet psykolog, og psykologi er etkernefag i det tjekkiske 4-årige gymnasium. GJP er et privat gymnasium hvor en årsplads koster ca 9 000danske kroner (30000 tjekkiske korona)Noras vejlederopgaver er• At interviewe og screene ansøgere• At deltage i 1.års intro-uge hvor udvalgte 4.-årselever også deltager• At undervise i faget Psykologi• At yde systemisk psykoterapi til visse elever (fylder en del)• At undervise elever i studieteknik og eksamensforberedelse• At rådgive 3.års og 4.års elever om valg af højere uddannelse• At mødes med forældreEn ekstern karrierevejleder træder til i slutningen af 4. år i forbindelse med valg af og tilmelding til højereuddannelseNora og 6 GJP-kolleger blev spurgt om1) Hvordan håndterer du umotiverede og dovne elever på GJP ?2) Giver du plads til foretrukken læringsstil for individuelle elever ?3) Hvor ser du i dag indflydelse fra Comenius og hans teorier ?Anna, 51,Kemi/Biologi 1:Jeg fortæller eleverne at jeg deler deres mål; og eftersom at vi ikke har valgthinanden på forhånd, at vi skal respektere og tolerere hinanden. 2:Jeg skelner ikke mellem læringsstilemen mellem dygtige, ordinære og svage elever. Herud fra har jeg så min individuelle tilgang til dem. 3:JCsgrafiske tilgang til naturfagene og med forsøg i laboratorier var og er meget vigtigTereza, 28, Geografi/Biologi 1:Jeg bedømmer alle elever ens og stiller samme krav til dem. Hervedbevarer jeg også ro i klasselokalet. 2: Er eleven velbegavet, eller har eleven har indlæringsproblemer, ermin tilgang altid individuel . 3:På grund af Komensky vil vi i Tjekkiet altid arbejde for uddannelse for alle,læring hele livet etcJana, 41,Tjekkisk/Litteratur 1: Klassedisciplinen på GJP er ret striks. Elever der ikke er motiverede kanaldrig begrænse eller forsinke elever der er egnede og i stand til hårdt arbejde 2. Elever med særligebehov undervises og lærer gennem en individuel uddannelsesplanMichal, 32 ,Engelsk 1. Gensidig tillid er nødvendig og eleverne forstår at jeg ikke tolerere bestemteformer for adfærd a) fordi det irriterer mig og b) fordi det ikke er cool og ingen har glæde af det. 2: De
2
motiverede og egnede elever får selvstændige opgaver så jeg kan bruge mere tid med de mere krævendeelever i en-til-en samtaler.Pavel, 46,Historie1:Uden disciplin kan du ikke undervise , heller ikke de begavede og motiverede elever.Jeg bruger ofte Komenskys citat “skolen uden disciplin er som en sø uden vand”. Du skal føle dig tætknyttet til dit fag, men også være åben og konsistent. Først da er didaktik og metodik brugbare redskaberfor dig. 2: Jeg får feedback gennem deres viden og måde at arbejde selvstændigt på og ved en-til-ensamtaler. Jeg beder altid eleverne om feedback på min undervisningMarina, 31,Musik 1: Lærere prøver at integrere alle elever i klassen, men tendensen til at koncentrere sigom den motiverede elev er synlig og forståelig.3: Jeg ser JC som grundlag for al senere tjekkisk ogslovakisk pædagogik . Mange af hans teorier bruges helt uændret selv i dagNora, 27,skolepsykolog & vejleder 1:jeg forsøger at motivere alle elever, at vække deres eget indre mål,ved også at vise dem et bredere livsformål med studierne 2: Jeg tester alle elever for læringsstil oganbefale måder at styrke deres studiekompetence på, og informerer andre lærere om disse testresultater 3:Komensky er i dag til stede mange steder:Uddannelse for alle/glæden ved at lære/Undervisning som enmetaproces der skaber viden men også livsværdier/Den komplekse udvikling fra elev til menneske,fra barntil voksenØvrige indtryk fra rejsen1)Inklusion:Klassekvotient i grundskolen (9 skoleår) er på 30, men hvor der integreres børn medsærlige behov sænkes tallet men kun til mindst 172) Den særlige diagnostiske tilgang der i gennem hele grundskolen sikrer oprykning ogstøtteundervisning på elevens betingelser. Under 2 % er på specialskoler, øvrige integreres i detordinære system gennem brug af undervisningsassistenter, reducerede holdstørrelser m.m. Man gørstor brug af lærer-assistenter, metodiske vejledere og skolepsykologer.3) Grundskolen er kendetegnet ved densmeget lave grad af omgængere,gennem mange år under 1 %.4)Gennemførelsesprocenten på 95 %i ungdomsuddannelse, især i den professions-gymnasialeuddannelse SOS der på 4 år giver adgang både til arbejdsmarkedet og til videregående uddannelse(dobbeltkompetence).5) 20 % af en årgang gennemfører ordinært gymnasium.6) 48 % gennemførerprofessionsrettet gymnasium(SOS) , heraf 7 ud af 10 med bådestudiekompetence og erhvervskompetence (svendebrev)7) 24 % gennemfører erhvervsuddannelse (SOU) ,der alene giver erhvervskompetence8) 3 % gennemfører særlige konservatorium-ungdomsuddannelser (sang,dans,kunst o lign.)9) Efteruddannelse: Alle ansatte har i henhold tilLov om Arbejdepligt til at vedligeholde og udbyggederes kompetencer.En arbejdsgiver kan kræve at den ansatte deltager i kurser og efteruddannelse.10) Denelæringsbaserede vejlederuddannelse http://ekariera.nuov.cz. En pendant kunne etableressom en dansk efteruddannelsesportal for vejledereDer er i begge landeuddannelsespligt på 9 år. Der er altid skoleskift efter 5 år og efter 9 år vedovergang til ungdomsuddannelseUngdomsuddannelserne omfatterGymnasium(= almen gymnasial),SOS(professionsgymnasium) ogSOU (lærlingeuddannelse). SOS og SOU foregår som oftest på samme matrikelSOS (Stredni Odborna Skola)er 4-årig og erbådeen EUD og en pendant til vores HHX/HTX.Dettedobbelte mål sikres via højere adgangskrav , mere teori i pensum og mere skoleforankring .SOS afsluttes
3
med svendeprøve/studentereksamenmaturitni zkouska.Efter eksamen fordeler de færdiguddannede sigligeligt ud på videregående uddannelse og på det faglærte arbejdsmarked..SOU (Stredni Odborne Uciliste)er en erhvervsuddannelse på 2,3 eller 4 år, hvor man en uge ad gangener henholdsvis i praktik og på skole. SOU-uddannelser afsluttes med en svendeprøvezávirecná zkouska.Den 3-årige SOU kan udbygges med 2 år der afslutter med Maturitni zkouska.En særlig kritisk situationI begge lande er der store mindretal af romaer. Romaer er svære at få inkluderet i den ordinæregrundskole. Det betyder at de senere uundgåeligt mangler de sproglige færdigheder i forhold til atpåbegynde og gennemføre ungdomsuddannelserBenny WielandtUE/-vejleder TEC Gladsaxe
4