Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 311
Offentligt
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Lukket samråd om Revision af selvejet for visse uddan-nelsesinstitutioner (Samrådsspørgsmål AJ)Forenkling og styrkelse af selvejetFolketingets UddannelsesudvalgFolketingets Uddannelsesudvalg30 minutterTirsdag den 28. april 2009 kl. 14.00-16.00
TitelMålgruppeArrangørTaletidTid og sted
1
Disposition1. Indledning2. Forandre selvejet for at bevare det3. En tværgående og mere enkel regulering4. Enklere tilskudsbestemmelser5. Anvendelse af det statslige regelsæt for regnskab og revision6. Et tværministerielt datavarehus for uddannelses- og forskningsinstitutioner7. Overdragelse af ejendomme til de tidligere amtslige uddannelsesinstitutioner8. Øgede frihedsgrader vedrørende løn og personale9. De frie skoler10. Sammenfatning11. Processen fremover
1. IndledningI har bedt mig om at orientere om mine planer for revision af selvstyret på enrække uddannelsesinstitutioner, jf. rapporten: Selvejende institutioner - styring,regulering og effektivitet.Der ersket meget, siden selvejemodellen blev indført
i begyndelsen af1990’erne. Tiden er nu inde til at forenkle og forny selvejet.Regeringens har tiltrådt en række anbefalinger,
som skal være med til atforenkle og styrke selvejet. De fremgår af selvejerapporten, som blev offent-liggjort den 2. april 2009.Overordnet vil vi arbejde formålstyring frem for detailstyring.
Vi har en klar målsætning om, at det skal resultere iregelforenkling og afbu-
reaukratisering – så man kan mærke det i skolernes hverdag.
Lederne på institutionerne skal haveet klart ansvar og rum til at lede.
Og så vil vi gerneindfri nogle af de ønsker, skolerne er kommet med
omøgede frihedsgrader, ejerskab til bygningerne og færre drypvise henvendelserfra Undervisningsministeriet om undersøgelser om alt mellem himmel og jord.
2
2. Forandre selvejet for at bevare detEn tværministeriel arbejdsgruppe har lavet enanalyse af de økonomiske, or-
ganisatoriske og reguleringsmæssige forhold
for alle de selvejende instituti-oner under staten.Målet med analysen har været at undersøge behovet for atforandre selvejet,
for at vi kan bevare og styrke det.
Arbejdsgruppens analyse og anbefalinger kan ses irapporten
”Selvejendein-stitutioner – regulering, styring og effektivitet”.Rapporten ser påalle selvejende institutioner
i landet. Ud over uddannelses-institutioner under Undervisningsministeriet omfatter analysen derfor også:universiteternesøfartsskolerneerhvervsfremmeinstitutionerneteatrenemuseernede sociale videncentre m.v.Rapporten indeholder en række analyser og enlang række anbefalinger.
Vi vil grundigt vurdere de mange anbefalinger, og jeg vil helt sikkert tage fat ide steder, hvor overvejelserne går pådecentralisering og øgede frihedsgra-
der.
Det vil vi gøre i et samarbejde med institutionerne.Det er vigtigt for mig at fremhæve, atrapporten ikke rummer de endelige
beslutninger.
Den er kun et redskab til det arbejde, der nu skal gang.3. En tværgående og mere enkel reguleringDet er vigtigt, at vi har en såenkel regulering
af institutionsområdet som mu-ligt. Det vil sigefærre regler og mindre bureaukrati.
Vi skal havelige vilkår og lige muligheder på tværs
af institutionsområder-ne, så institutionerne kan koncentrere sig om at opfylde den politiske målsæt-ning om uddannelse i verdensklasse.
3
Det vil vi gøre ved at få formuleret noglefælles principper og regler
for sty-ringen af de ”regulerede” selvejende institutioner, som vil give institutionernemulighed for effektivt at producere uddannelse af høj kvalitet.De fælles principper og regler vil vi samle ién – forenklet – områdelov
forUndervisningsministeriets ”regulerede” institutioner – der også skal rumme sø-fartsskolerne.4. Enklere tilskudsbestemmelserMinisteriet vil også gerne kigge nærmere på vores mange taxametre, tilskuds-bestemmelser og puljer.Er det muligt at gøre reglerne enklere,
både for in-stitutionerne og for Undervisningsministeriet?Et enkelt og ensartet system vil desuden gøre det lettere for institutionerne atsamarbejde og fusionere. Derer ikke tale om en spareøvelse.
Ministeriet vilsamle og forenkle tilskudsbestemmelserne,
så reglerne blivermere overskuelige. Det skal være entydigt for alle, hvad der gælder.Mere enkle tilskudsregler og tælleprincipper vilfrigive ressourcer
til andreopgaver.Det grundlæggende princip vil stadig væretaxameterfinansiering.
Det vil viikke lave om på.5. Anvendelse af det statslige regelsæt for regnskab og revisi-onArbejdsgruppen bagrapporten foreslår,
at de selvejende institutioner skal an-vende defælles statslige regelsæt for regnskab og revision.
Ministeriet forudsætter, at de fælles regelsæt i et vist omfang vil blivetilpasset
den regnskabsmæssige praksis, der er på Undervisningsministeriets område.Også på dette område vil et fælles regelsæt medføre, at grundlaget for revisionblivermere gennemskueligt og mindre byrdefuldt
for institutionerne.
4
6. Et tværministerielt datavarehus for uddannelses- og forsk-ningsområdetDer er generelt et stigende krav omtransparens
i forhold til, hvad skattebor-gernes penge bruges til. Deselvejende institutioner modtager i alt ca. 47
mia. kr. årligt
i statslige driftstilskud. Så jeg synes sådan set, at det er megetrimeligt, at borgerne kan få at vide, hvad pengene bruges til.Derfor skal vi se på mulighederne for at udvikle ettværministerielt datava-
rehus.
Datavarehuset skal løbende og automatisk indsamle og sammenstillegrunddata fra uddannelses- og forskningsinstitutionernes it-systemer.Et datavarehus vil kunne give en systematisk viden omvirkningen af uddan-
nelses- og forskningspolitiske initiativer
med henblik på at kunne vurdere,om de bidrager til opfyldelsen af de politiske målsætninger.Jeg forestiller mig også, at et datavarehus kanreducere behovet for ad hoc
forespørgsler
og dermed reducere de administrative byrder for institutionerne.Men mindst lige så vigtigt er, at transparens også giver ledelserneviden om
forskelle
imellem de enkelte institutioner, som de kan forholde sig til. Det erfaktisket rigtig godt værktøj.
Hvis selvejet skal fungere, kræver detfuld åbenhed
fra institutionernes sideom, hvordan man helt konkret prioriterer de ressourcer, samfundet stiller til rå-dighed, og hvilke resultater man opnår.På vores område har vi allerede lavet en del af det hårde benarbejde i forbin-delse medressourceregnskabet,
hvor vi netop har udarbejdet et grundlag forsystematisk videnopsamling.Jeg ved også, at mange institutioner allerede arbejder meget aktivt på områdetmedbenchmarking og dokumentation af kvalitet.
Dette arbejde med ressourceregnskabet vil selvfølgeligindgå som grundlag
for udviklingen af et datavarehus. Vi skal bestemt ikke spilde de mange kræf-ter, der allerede er lagt i at få et godt datagrundlag for vores og institutionernesstyringsmæssige og strategiske beslutninger.
5
7. Overdragelse af ejendomme til de tidligere amtskommunaleinstitutionerVi har et udestående på bygningsområdet, førkommunalreformen
endeligtkan siges at være afsluttet på vores område. Og for at selvejet er fuldt gennem-ført for disse institutioner.De tidligereamtskommunale uddannelsesinstitutioner
har indtil videre fåetstillet deres bygninger vederlagsfrit til rådighed af staten.Jeg er meget tilfreds med, at disse uddannelsesinstitutioner nukan overtage
deres bygninger.
Prisen skal selvfølgelig fastsættes, sådan at de har råd til atfinansiere købet gennem de bygningstaxametre, de vil få. Og der skal tageshensyn til de enkelte bygningers vedligeholdelsesstandard.Det skal gerne falde på plads her i foråret. Vi er godt i gang med modelarbejdetherfor. Derfor har viallerede inddraget leder- og bestyrelsesforeningerne
idisse overvejelser.8. Øgede frihedsgrader vedrørende løn- og personaleSom I sikkert ved, kan det være enlangstrakt proces
– og ret uigennemskue-ligt – at fåoprettet og klassificeret nye lederstillinger,
fordi klassificeringensker i Personalestyrelsen og ved centrale aftaler med centralorganisationerne.Vi vil gerneindføre en hurtigere og mere smidig proces
for at gøre det lette-re for institutionerne at rekruttere ledende medarbejdere.Ministeriet vil derfor arbejde for, atUndervisningsministeriet får en pulje af
lederstillinger i lønramme 37 og 38,
så institutionerne kan nøjes med at talemed os om oprettelse og klassificering af nye lederstillinger.Den øverste leder skal vi dog stadig omkring Personalestyrelsen med. Det kanikke være anderledes.9. De frie skolerMinisteriet ønsker også, at defrie skoler
får en så enkel regulering af instituti-onsområdet som muligt.Der er imidlertid meget forskelligetraditioner
inden for dette område.
6
Der vil derfor blive nedsat enselvstændig arbejdsgruppe
for de frie skoler,der skal udarbejde et forslag til en forenklet og mere gennemsigtig institutions-og tilskudsstyring på det område.10. SammenfatningMange af de opgaver, som jeg har nævnt her, vedrørertiltag, som vi allerede
er godt i gang med
på Undervisningsministeriets område.Vi har længe arbejdet medforenklinger og afbureaukratisering.
Vi er også godt i gang med at forberedeoverdragelsen af bygningsansvaret
til de tidligere amtslige uddannelsesinstitutioner.Og meget af grundarbejdet i forhold til et datavarehus er gjort ved arbejdet medvoresregnskabsindberetninger og ressourceregnskabet.
Jeg forventer derfor, at det arbejde, som vi sætter i gang nu, kan ske som engod videreudvikling
af de eksisterende og hidtidige tiltag – men hvor vihæ-
ver ambitionsniveauet
og går efter en klar, yderligere styrkelse og fornyelseaf selvejet.11. Processen fremoverRegeringen har tænkt sig, at samlingen af tilskudsbestemmelserne foretagessom led i udarbejdelsen afFinanslovsforslaget for 2011.
Dvs. at vi som udgangspunkt skal have vedtaget de nødvendigelovændringer
inden udgangen af 2010.
Disse ændringer vil blive forberedt i en rækkearbejdsgrupper på embeds-
mandsniveau, som nedsættes under Finansministeriet.
Men for at få det bedst mulige resultat har vi valgt også at inddrageinstitutio-
nernes foreninger løbende
i denne proces. Vi har brug for deres indsigt til atfinde de modeller, som faktisk gør en forskel ude på institutionerne i deres dag-lige arbejde.For at informere lidt bredere vil Undervisningsministeriet også sørge for, at derløbende informeres om processen på voreshjemmeside.
Herefter er der mulighed for at abonnere på etnyhedsbrev,
som løbende vilorientere om status for arbejdet.
7
8