Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 308
Offentligt
672669_0001.png
672669_0002.png
Markant fremgang for velfærdsuddannelserne23.04.2009Dette års kvote to ansøgninger viser en markantstigning til Undervisningsministeriets videregåendeuddannelser på 16 procent.

PRESSEMEDDELELSE

Stigningen er også kommet Danmarks største uddannelser til gode – de vigtige velfærdsuddannelsertil pædagog, lærer og sygeplejerske. Hele 16 procent flere søger ind på pædagogstudiet, mens otteprocent flere vil læse til sygeplejerske og fem procent flere vil være folkeskolelærer.Mest markant er stigningen til de nye erhvervsakademiuddannelser, hvor 37 procent flere søger ind,mens fremgangen er på 12 procent i alt for professionsbacheloruddannelserne.Udviklingen glæder undervisningsminister Bertel Haarder:”Jeg er glad for, at flere unge nu har fået øjnene op for, at det er meget attraktive uddannelser. Deunge er næsten garanteret job, og uddannelserne giver mange muligheder for eksempel at bliveleder eller specialisere sig,” siger Bertel Haarder.En forklaring på stigningen er den stigende arbejdsløshed i forbindelse med den finansielle krise,som rammer ufaglærte hårdest. Det kan få flere til at gå i gang med en uddannelse, hvor der er godebeskæftigelsesudsigter.Der er de seneste år iværksat en lang række initiativer for at styrke uddannelserne. Det fagligeindhold og forbindelsen mellem teori og praksis har fået et løft i for eksempel uddannelserne tillærer, pædagog og sygeplejerske. Studiemiljøet er blevet langt mere attraktivt, fordi uddannelsernenu er samlet i enten professionshøjskoler eller erhvervsakademier, der har en størrelse, så de kanmatche universiteter med faglige og sociale miljøer.De fleste ansøgere til Undervisningsministeriets uddannelser kommer ind gennem kvote 1, hvor derer ansøgningsfrist 5. juli. Der kan derfor håbes på yderligere stigning.Tabel 1: Ansøgere (1. prioritetsansøgninger) til Undervisningsministeriets uddannelser.Som det ses af tabel 2 er der store forskelle i udviklingen på de enkelte områder. Det spænder fra etfald på det ”Økonomisk-merkantile" område til en fordobling på ”Design” og det ”it-faglige-område”.
Tabel 2: Ansøgere (1. prioritetsansøgninger) til Undervisningsministeriets uddannelser fordelt på deenkelte hovedområder.
På de store uddannelser er udviklingen registreret således:
Tabel 3: Ansøgere (1. prioritetsansøgninger) til Undervisningsministeriets store uddannelser.