Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 301
Offentligt
Middelfart, 17/3 2009
Viggo B. QuistLektor ved Middelfart Gymnasium & HfCand. Mag. samt Master i Sprog, IT og LæringTil undervisningsminister Bertel Haardersamt Folketingets uddannelsesudvalg.Vedr. reformtanker i folkeskolen og ungdomsuddannelserne – her set under ét.Kære Bertel Haarder, kære politikere i Folketingets uddannelsesudvalg.Jeg har fulgt med i forhandlingerne om ændringer i gymnasiereformen, som synes at værekommet ind i et dødvande.Der kan være gode grunde til skepsis over for columbusæg – men somme tider virker nye ide-er jo! En sådan har jeg fået, og jeg vil bede jer tage den med i de videre overvejelser.Det drejer sig om en omlægning af skoleåret, således at et nyt skoleår skal starte fx 1. eller15.marts – uden at flytte sommerferien igen, men naturligvis langt mere omfattende end den-ne 2 ugers flytning. De måneder får vi så med os op gennem hele uddannelsessystemet – oggjort rigtigt, kunne det, for mig at se, løse en række af de problemer, det danske uddannel-sessystem lige nu kæmper med, og give en række fordele:Danske studenter er ældre end studenter i mange af de lande, vi plejer at sammenligne osmed. Jeg taler dog ikke for at lade fx 4-årige starte i skolen, men mener nok, at vi kan af-korte tiden i børnehave med et par måneder. Det får vi altså ikke yngre studenter af, menunge mennesker, som kan være bedre rustede til bl.a. videregående uddannelser. – Jeghar fx regnet ud, at vore dages studenter ca. har modtaget lige så meget undervisning,som jeg (årgang 49) havde på et tidspunkt i mit 10. skoleår!Ungdomsuddannelserne får altså et par måneder ekstra, som foruden de sædvanlige intro-arrangementer kan bruges til:oLæsevejledning med opfølgning i bl.a. fremmedsprogene. – Mange (alle?) gymnasi-er giver, sammen med en screening af eleverne, allerede i dag en undervisning ilæsestrategier. Et problem er her, at der i det pressede grundforløb ikke er ordentligtid til at følge op på dette i sprogfagene. Og det er ellers meget påkrævet, fordi ele-verne på netop dette tidspunkt forlader folkeskolens trygge lærebogssystemer ogbliver kastet ud på dybt vand. Elevernes evne til at læse, fx sag- og internetsider ibl.a. tysk (men efter sigende også i engelsk) lader meget tilbage at ønske – og deter jo ikke så godt, når allerede 2005-reformen opprioriterede læseforståelse (og an-dre receptive færdigheder) - ligesom man (=I!) nu drøfter større anvendelsesorien-tering i sprogfagene.oDette er fint i tråd med skolernes IT-introduktion, som jo bl.a. består af kildekritiskvurdering af websider m.m. – Men det ville jo være rart, om nogle af de mangespændende forsøgserfaringer fra ”Det virtuelle Gymnasium” endelig kunne få en ri-melig plads her.oDesuden kan naturligvis almen sprogforståelse og naturvidenskabeligt grundforløbafvikles her (det sker allerede som turboforløb på mange skoler).oOgså en generel introduktion til almen studieforberedelse/videnskabsteori ville haveen naturlig plads her.oOg måske en knast eller to, som I nu kæmper med!Et par måneder efter sommerferien kan eleverne så have den valgte studieretning på prø-ve, og studieretningsforløbet kan således starte efter efterårsferien – med bedre tid og
langt færre afbrydelser end vi kender i dag (et af de store problemer for mange af de fag,som eleverne ikke i tilstrækkelig grad vælger frivilligt, nemlig naturvidenskab og sprog).Vi flytter eksamen væk fra årets bedste måneder.Vi får med alle klasser under afgangsklasserne mulighed for at bruge forsommermånedernepå udadrettede aktiviteter. Også internationale aktiviteter som udveksling og ekskursioner,der lige nu er bandlyst i denne periode. Det er fx ikke sjovt at skulle ”sælge” Danmark iudvekslingsarrangementer, når den bedste tid ikke må bruges og den næstbedste tid liggerså kort efter sommerferien, at det giver en række praktiske problemer.
Folkeskolen mister altså efter dette forslag ikke undervisningstid, og børnene i den mest lære-lystne alder får altså faktisk lov. Desuden kunne det jo ikke udelukkes, at vi ville få færre sab-batår i Danmark, hvis man lader studenterne slutte i marts, således at de starter med at havenæsten et halvt år til at tjene penge og rejse (så er der dog ikke blevet mere tid i ungdomsud-dannelserne).Jeg ved naturligvis godt, at der kan være mange ting, som skal undersøges, men det er velogså det værd? – Og jeg sender mit forslag direkte til jer – ikke for at stoppe en demokratiskdebat og høring i respektive organisationer, men for at undgå, at forslaget bremses af en sær-interesse. Det sker nemlig alt for ofte i DK.Med venlig hilsenViggo B. QuistBjørnøvænget 44, 5500 Middelfart
☺