Regeringen giver de svage elever kniven

onsdag den 24. september 2008 - Af Pernille Honoré

Knapt halvdelen af landets kommuner lægger op til besparelser på folkeskoleområdet. Sparekniven rammer de allersvageste elever

”Verdens bedste folkeskole” var regeringens ambitioner for den danske folkeskole under sidste års valgkamp. Der er dog meget langt fra løfter til den virkelighed, der tegner sig ude på skolerne: 48 af landets kommuner er nu presset til at planlægge forringelser af det generelle serviceniveau i folkeskolen. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Lærerforening foretaget i forbindelse med forhandlingerne om de kommunale budgetter.

Det er især de svageste elever, der kommer til at mærke sparekniven. Næsten halvdelen af kommunerne (47 procent) har planer om at spare på specialundervisningen enten i form af forringet støtte til elever med særlige behov eller nedskæringer i den specialpædagogiske indsats.

”Dette er en kæmpe blodtud til den danske folkeskole. Haderslev Kommune er et eksempel på, hvor galt det står til. I et desperat forsøg på at holde sig indenfor regeringens snævre rammer lægges der op til besparelser, som forældre, ledere og lærere oplever som noget nær en massakre. Politikerne foreslår at spare 35 millioner på skoleområdet, hvilket svarer til 10 procent af skolebudgettet. Det gør man ikke uden konsekvenser for kvaliteten af elevernes undervisning. Hvor er ambitionerne om verdens bedste uddannelsessystem?” siger formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen.

”Vi får alle gavn af at investere i uddannelsen af de kommende generationer. Derfor håber jeg, at politikerne i Haderslev og andre kommuner finder en anden løsning i den akutte situation. Samtidig må vi kraftigt opfordre regeringen til at vedkende sig sin store del af ansvaret og nu hjælpe kommunerne med at løfte vores skoler,” siger Anders Bondo Christensen.