Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 296
Offentligt
671061_0001.png
671061_0002.png
NotatDato: 21. april 2009
Til: Folketingets Uddannelsesudvalg
Vedr.:Tværprofessionelt samarbejde i VIA University College
Ved Folketingets Uddannelsesudvalgs besøg hos VIA University College den 23. marts 2009blev der spurgt til status for tværgående samarbejde. Der var af tidsmæssige årsager ikkemulighed for at besvare spørgsmålet, hvorfor VIA fremsender denne korte redegørelse.Det tværprofessionelle samarbejde har fået ekstra fokus med dannelsen af VIA og enudvikling, der tog sin start i CVU’erne, får nu fornyet styrke og tyngde med de størreprofessionshøjskoler som basis.Det tværprofessionelle samarbejde har fået et handlekraftigt forum og fremdrift i VIAstværprofessionelle direktion og gennem tværprofessionelle udviklingstiltag. På grund afprofessionshøjskolens korte levetid er mulighederne for det tværprofessionelle samarbejdepå nuværende tidspunkt på ingen måde fuldt udnyttet.Indtil nu kan der konkret peges på følgende tværprofessionelle tiltag, som er startet eller vilblive startet i 2009:Den årlige tværprofessionelle innovationsuge ”Return Ticket to Unchartred Territory”,hvor studerende fra 12 forskellige uddannelser lærer at arbejde tværprofessionelt iinnovative processer, blev sat i søen i CVU tiden, men har fået helt nyt potentiale i dennye organisation og er ved at blive bredt ud i hele VIA.Der er igangsat tværfaglige udviklingsprojekter f.eks. inden for sundhedsteknologi i etsamarbejde mellem de tekniske og sundhedsfaglige uddannelser. I disseudviklingsprojekter bliver de studerende inviteret til at deltage - eksempelvis vil IT-studerende kunne være med til at udvikle nyt program til rehabiliteringsudstyrDer udvikles pt. en sygeplejeskeuddannelse med en sundhedsteknologisk toning, hvorundervisere og kompetencer fra de tekniske uddannelser inddrages i planlægning ogafvikling. Forventet start er september 2010.Et andet område, hvor der bobler mange ideer til udnyttelse af nyesamarbejdsrelationer er indenfor institutionsbyggeri. Flere af VIAs videncentrearbejder på tværs og inddrager bygningskonstruktør- ogbygningsingeniøruddannelserne i projekter om fx skolebyggeri, dagsinstitutioner,ældreboliger med fokus på bæredygtighed og arbejdskraftbesparendeudstyr/teknologi.Alle VIAs pædagogiske og socialfaglige uddannelser samarbejder i foråret 2009 omtilrettelæggelsen af et tværprofessionelt projekt i efteråret 2009 for 1400 studerende.Side 1 af 2
Udarbejdet af: HM/aljAfdeling: Rektorsekretariatet
I løbet af sommeren 2009 gennemføres et kompetenceudviklingsforløb for deinvolverede undervisere med henblik på at ruste dem til at faciliteretværprofessionelle og innovative læringsprocesser.I foråret 2009 gennemføres en række tværprofessionelle temadage medudgangspunkt i fælles tematikker for de uddannelser, der er samlet i en campus.F.eks. har Campus Holstebro gennemført en temadag for 200 studerende fra seksforskellige uddannelser med fokus på at styrke samarbejdet mellem professionerne iforhold til konkrete cases fra den fiktive ”Tværs Kommune”.Udvikling af ny professionsbachelor i materialer og produktudvikling/-design foregår isamarbejde mellem TEKO design+business og Teknisk-Merkantil HøjskoleProfessionsbachelor i Design og Business på TEKO er en tværfaglig/-professioneluddannelse, der kombinerer design, teknik og handel.International tværprofessionel sommerskole for alle studerende påsundhedsuddannelserne afholdes hvert år. Undervisning foregår på engelsk og fokuser et tværprofessionelt tema, eksempelvis kulturmødet i sundhedsvæsnet.Modul 5 i de sundhedsfaglige uddannelser skal jf. studieordningerne indeholde ettværprofessionelt element. Der samarbejdes med de øvrige sundhedsfaglige ogpædagogiske/socialfaglige uddannelser om udvikling og afvikling af modulet.Der udvikles pt. en tværprofessionel professionsmasteruddannelse i aldring og ældre– under betegnelsen GeroProffs – i samarbejde med en række nordiskeuddannelsesinstitutioner.
Som det vil fremgå af ovenstående oversigt, er der tale om tværprofessionelt samarbejde afvidt forskellig karakter og noget af samarbejdet er også betinget af, at VIA som den enesteprofessionshøjskole har teknisk-merkantile uddannelser, som en del af sinuddannelsesportefølje.VIAs ledelse er meget opmærksom på potentielt tværprofessionelt samarbejde og påregner,at processen med at samle VIAs uddannelser i større flerfaglige campusser vil understøtteudviklingen af tværprofessionelle tiltag.
Harald Mikkelsen20. april 2009
Udarbejdet af: HM/aljAfdeling: Rektorsekretariatet
Side 2 af 2