Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 294
Offentligt
670154_0001.png
Ribe d. 15.4.09Kære Bertel
Hvor er det dejligt at høre, at du vil arbejde for at højne musikfagets status i folkeskolen.Som mangeårig musiklærer kan jeg kun tilslutte mig, at faget bør agtes og værnes om af bådepolitikere, lærere, forældre og elever.Derfor undrer det mig utrolig meget, at du foreslår ”udstrækning af fagets timer”, så der kanundervises på alle folkeskolens årgange.Du har selvfølgelig overvejet, at faget dermed bliver éntimes-fag med alt, hvad dertil hører?éntimes-fag bruges som ”buffere” for at få lærernes timetal til at gå oplærere med én time i klassen deltager sjældent i teamsamarbejdet omkring klassentværfagligt samarbejde bliver stort set umuligt at praktiserevil man undervise som faglærer i musik, betyder det, at man skal undervise ca. 26forskellige klasser om ugen for at få fuldt skema
I stedet for at højne fagets status kan dit forslag ende med at slukke de sidste rester af ildsjæle rundtom i landets musiklokaler. Var det meningen?Fremfor at fokusere på at lukke ”hullet” i 7. klasse kunne det være interessant at gennemføre forsøgmed 2 timers kontinuerlig undervisning på så mange klassetrin, som økonomien rækker til.Der findes masser af dokumentation for, at den faglige værdi af 2 ugentlige timer langt overstigerden 100 % forøgelse, der er tale om rent timetalsmæssigt.At gøre musik til et 2-timers fag vil automatisk højne interessen hos kollegerne for at læse timerneog dermed fagets status. Der vil være tid, lyst og mulighed for teamsamarbejde, tværfaglige forløbog masser af muligheder for at hørliggøre musikundervisningens resultater i det daglige arbejde - ogikke bare ved årlige koncerter og tests.Som dokumentation kan jeg fortælle, at jeg gennem mere end 25 år har undervist børn i musik somkombinationsansat folkeskolelærer med timer også i musikskoleregi. Fra mit arbejde på en lillelandsbyskole, hvor alle elever deltog i musikskoleundervisningen i de første 3-4 skoleår, ved jeg, atman kan nå meget fine, faglige resultater. Dels p.g.a. forholdsvis få elever i klasserne, men ikkemindst fordi alle elever havde en ekstra musiktime om ugen. Alene den ekstra time i 1. klasse flytterrigtig meget musikfagligt set. Når eleverne oplever succes - at dekannoget ogvednoget - højnesfagets status både hos elever, forældre, mine kolleger og skoleledelsen. Så mangler vi sådan set kunpolitikerne?Venlig hilsenSusanne Hvitvedlærer på Tjæreborg skole