Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 290
Offentligt
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
AnledningTitel
Samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg.Samrådsspørgsmål AG.Hvordan mener ministeren, at de praktiske/musiske fagkan løftes, når der ikke tilføres flere midler og flere timer?Folketingets Uddannelsesudvalg.Folketingets Uddannelsesudvalg.Ca. 15 minutter.Tirsdag den 14. april 2009, kl. 14.00. Værelse Pro-D.
MålgruppeArrangørTaletidTid og sted
1
Disposition1.2.3.4.5.IndledningBaggrunden for handlingsplanenInitiativer i handlingsplanen, som kan gennemføres uden tilførsel af midlerInitiativer i handlingsplanen, som regeringen har afsat midler tilAfslutning
Spørgsmål AGHvordan mener ministeren, at de praktiske/musiske fag kan løftes, når der ikke tilføres flere midlerog flere timer?
1. Indledning
Regeringen har udarbejdet en handlingsplan med en lang række initiati-ver, som har til formål at styrke de praktiske/musiske/kunstneriske fag ifolkeskolen.Flere af initiativerne kan gennemføres uden tildeling af flere midler.Til andre initiativer har Kulturministeriet og Undervisningsministerietafsat midler til gennemførelsen.Jeg offentliggjorde handlingsplanen på et pressemøde den 13. marts i år.Handlingsplanen blev drøftet i folkeskolens forligskreds den 19. febru-ar. Efterfølgende blev handlingsplanen justeret og udsendt til folkesko-lens forligskreds til orientering den 12. marts.
2
2. Baggrunden for handlingsplanen
Tilbage i 2006 udarbejdede den engelske professor Anne Bamford enrapport, som analyserede den danske folkeskole med hensyn til de så-kaldt kunstbaserede fag.Hun konkluderede blandt andet, at vi i Danmark har gode økonomiskeressourcer til disse fag, at vi har veluddannede lærere, gode faglokalerog timer nok.Men hun konkluderede bl.a. også, at vi ikke udnytter vores ressourcergodt nok, og at vi ikke har viden om elevernes faglige udbytte af under-visningen. Hun konkluderede også, at vi ikke udnytter de muligheder, vihar for at inddrage kulturinstitutionerne i et samarbejde med skolen.På baggrund af denne rapport nedsatte den daværende kulturminister ogjeg en rådgivningsgruppe bestående af repræsentanter fra undervis-ningssektoren og kultursektoren. Rådgivningsgruppen afleverede isommeren 2007 en række anbefalinger, som hver især kunne bidrage tilat styrke fagene i folkeskolen.Rådgivningsgruppens anbefalinger var samlet meget dyre, og jeg gavumiddelbart efter offentliggørelsen udtryk for, at ikke alt ville blivegennemført.Under en forespørgselsdebat i december 2008 redegjorde jeg for de ini-tiativer, som kulturministeren og jeg ønskede at sætte i værk som op-følgning på Rådgivningsgruppens anbefalinger.
3
Socialdemokraterne offentliggjorde op til forespørgselsdebatten et op-læg, som også byggede på Rådgivningsgruppens anbefalinger.Socialdemokraternes udspil adskiller sig regeringens forslag bl.a. ved,at Socialdemokraterne vil indføre et nyt fag som erstatning for håndar-bejde og sløjd uden forudgående forsøg.Endvidere ville Socialdemokraterne afsætte 10 mio. kr. årligt over 3 årtil en forsøgsordning, der skal omfatter 10 skoler. Derudover ønskedeSocialdemokraterne at afsætte 5 mio. kr. årligt til etablering af et viden-center.Regeringens handlingsplan bygger på afvejet fordeling af økonomiskemidler til de enkelte initiativer, der tænkes finansieret inden for en øko-nomisk ramme på i alt ca. otte mio. kr. over tre år inden for Undervis-ningsministeriets egne rammer. Hertil kommer midler fra Kulturmini-steriet.Jeg vil i det følgende fokusere på initiativerne inden for mit område.3. Initiativer i handlingsplanen, som kan gennemføres uden tilførsel af
midler
Blandt de initiativer i handlingsplanen, som kan gennemføres uden til-deling af midler, vil jeg her fremhæve følgende:
4
Vi styrker indholdet af undervisningen gennem nye læreplaner (FællesMål) for de praktiske/musiske fag. Læreplanerne træder i kraft medvirkning fra skoleåret 2009/2010.Vi har igangsat et udviklingsprojekt ved at åbne for en række forsøgmed indhold og udstrækning af de praktiske musiske fag.Der er tale om- afprøvning af et nyt folkeskolefag ”håndværk og design” som erstat-ning for håndarbejde og sløjd og eventuelt billedkunst,- afprøvning af modeller for udstrækning af undervisningen i billed-kunst til 6. og 7. klassetrin og udstrækning af undervisningen i musik til7. klassetrin, og- afprøvning af alternativ sundhedsprofil for faget idræt, så der etableressamarbejde mellem idræt og hjemkundskab i udskolingen.Gennemførelse af forsøgene med hensyn til udstrækning af fagene vilkunne gennemføres udgiftsneutralt i det omfang, man kan overflyttenogle af de timer, der i dag er afsat til fagene på det lavere klassetrin.Jeg er opmærksom på, at det ikke er sikkert, at man alle steder har timerat flytte med, og at gennemførelse af disse forsøg derfor måske noglesteder vil forudsætte tildeling af ekstra timer. Men det må være en kon-sekvens af, at vi har valgt ikke at afsætte midler særskilt til gennemfø-relse af disse forsøg.
5
Blandt andre initiativer vil jeg nævne forsøg med udtalelser om elever-nes faglige standpunkt ved afslutning af den obligatoriske undervisningi musik, billedkunst, håndarbejde, sløjd og hjemkundskab samt forsøgmed afsluttende prøver i valgfagene musik og billedkunst.Forsøgene med udtalelser og prøver kan også omfatte det nye forsøgs-fag håndværk og design.Forsøgene gennemføres fra 2009-2011.4. Initiativer i handlingsplanen, som regeringen har afsat midler til
Og så er der også en række initiativer, som regeringen har afsat midlertil.Blandt disse initiativer vil jeg her fremhæve følgende:Både Bamfordrapporten og Rådgivningsgruppen pegede på, at voresviden om elevernes udbytte af undervisningen er for dårlig.Jeg vil derfor igangsætte en evaluering, som skal kortlægge fagenes sta-tus med hensyn til timefordeling, lærernes uddannelsesmæssige bag-grund, skolernes tilbud af valgfag og fagenes størrelse i forhold til desammenlignelige fag i de øvrige nordiske lande.Vi afsætter 3 mio. kr. til denne kortlægning.Vi har udgivet et netbaseret inspirationshæfte om fællessang i skolen,som vi afsatte 175.000 kr. til.
6
Vi bygger videre på de gode resultater i ”Sangens År” og iværksætter entreårig Syngelystkampagne i perioden 2009-2011. Vi har sammen medKulturministeriet og Velfærdsministeriet afsat 5,85 mio. kr. hertil.Vi har afsat 280.000 kr. til at øge samarbejdet mellem professionshøj-skolerne og musikkonservatorierne.Vi har afsat 1,5 mio. kr. til evaluering af de nævnte forsøg.Og hertil kommer som nævnt de midler, som Kulturministeriet har afsattil deres initiativer.5. Afslutning
Det er regeringens ønske at styrke børn og unges kreativitet og inno-vative kompetencer.Folkeskolen skal være en del af den udvikling, og her har de prakti-ske/musiske fag deres plads, ligesom folkeskolens øvrige fag ogsåbidrager hertil.Regeringens handlingsplan omfatter en lang række initiativer i an-ledning for at styrke det praktiske musiske område.Og det er ikke nødvendigvis slut med dette.Vi vil på baggrund af kortlægningen og evaluering af forsøgeneoverveje behovet for yderligere initiativer på området.
7