Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 289
Offentligt
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Tale ved samråd med Folketingets Uddannelsesudvalg –UDU alm. del, spørgsmål AD.Spørgsmål AD:Hvilke konsekvenser får det for landbrugsskolerne, at til-synsrapporter fra ministeriet viser adskillige alvorlige fejl,og hvilke initiativer vil ministeren tage på baggrund aftilsynsrapporterne?Der henvises til artikler på www.3F.dk:- 4/3-09: Ministerium: Stop praksis på landbrugsskole- 5/3-09: Statsstøttet landbrugsskole optager turister- 6/3-09: Landbrugsskole har universitetsfolk på ung-domsuddannelse- 8/3-09: Storforbrug af agenter hos landbrugsskoler.
Titel
MålgruppeArrangørTaletidTid og sted
Folketingets UddannelsesudvalgFolketingets Uddannelsesudvalg15 minutterFolketingets Uddannelsesudvalg, tirsdag den 14. april2008 kl. 14.
1
Disposition1. Indledning
2. Rapport om Undervisningsministeriets tilsyn med seks landbrugsskoler sendt til udvalget
den 8. april 2009
3. De foreløbige konklusioner i forbindelse med markedsføring og undervisning mv.
4. De foreløbige konklusioner i forbindelse med optag af udlændinge med midlertidig op-
holdstilladelse
5. Den videre opfølgning
1. IndledningSom omtalt under samråd med udvalget den 22. april 2008 omudenlandske elever på bl.a. landbrugsskoler har Undervisningsmini-steriet indledt et tilsyn med seks landbrugsskolers undervisning afudenlandske elever.De seks skoler er: Agroskolen (Hammerum), Kalø ØkologiskeLandbrugsskole, Grindsted Landbrugsskole, Asmildkloster Land-brugsskole, Dalum Landbrugsskole og Sydsjællands Landbrugssko-le (nu en del af Roskilde Tekniske Skole).Tilsynet er ikke afsluttet.Der er udfærdiget foreløbige tilsynsrapporter om Undervisningsmi-nisteriets tilsynsbesøg på skolerne i januar 2009. De foreløbige rap-porter er sendt til kommentering på skolerne.Det er disse rapportudkast, som Fagbladet 3 F har omtalt i de fireartikler, der er nævnt i spørgsmålet.De endelige rapporter vil, sammen med andet materiale, der erfremkommet under tilsynsarbejdet, danne grundlag for de endeligekonklusioner på tilsynssagerne.2. Rapport om Undervisningsministeriets tilsyn med sekslandbrugsskoler sendt til udvalget den 8. april 2009Jeg har den 8. april 2009 sendt en samlet rapport med den aktuellestatus for tilsynssagen til udvalget.
2
Rapporten er sendt til udvalget i fortsættelse af samrådet den 3. juni2008 om en landbrugsskoles undervisning af rumænske eleverI rapporten er der anført de konklusioner, som jeg mener, at det ermuligt at drage på nuværende tidspunkt.I det følgende vil jeg gennemgå disse konklusioner i hovedtræk.3. De foreløbige konklusioner i forbindelse med markedsføringog undervisning mv.Under tilsynsbesøgene i januar 2009 gav ministeriet skolerne enrække mundtlige tilkendegivelser med hensyn til konstaterede fejlog mangler. Ministeriet tilkendegav samtidig, at skolerne efter an-modning ville kunne få råd og vejledning fra ministeriet med hen-syn til indførelsen af den nye uddannelse.Der er ikke konstateret overtrædelser af lovgivningen i forbindelsemed skolernes markedsføring af landbrugsuddannelserne. Under-visningsministeriet har dog opfordret skolerne til at aftale en kodeksfor god markedsføring for at sikre, at markedsføringen sker på enhensigtsmæssig måde.Som opfølgning på mundtlige tilkendegivelser under tilsynsbesøge-ne vil kravene til realkompetencevurdering af elever i erhvervsud-dannelserne blive indskærpet over for skolerne.Som opfølgning på mundtlige tilkendegivelser under tilsynsbesøge-ne vil reglerne om indgåelse af uddannelsesaftaler blive indskærpet.De konstaterede mangler har været af ordensmæssig karakter, dogvil uddannelsesaftaler for ca. 80 elever blive undersøgt nærmere.Disse elever undervises af den private Borris Landbrugs- og Natur-skole for Agroskolen.Skolerne vil blive indskærpet, at de skal påse, at praktikvirksomhe-derne udsteder praktikerklæringer til eleverne. Der er tale om en or-densforskrift.Agroskolen har fået påbud om at tilbagebetale ulovligt opkrævetelevbetaling og ophøre med at lade den samarbejdende skole (somaltså er Borris Landbrugs- og Naturskole) udlåne penge til elever.Samarbejdsaftalen mellem skolerne vil blive underkastet en nærme-re granskning.
3
Der er ikke fundet grundlag for at kritisere undervisningens kvalitet,lærernes kvalifikationer, den løbende bedømmelse af eleverne ellerskolernes udstedelse af skolebeviser.4. De foreløbige konklusioner i forbindelse med optag af ud-lændinge med midlertidig opholdstilladelseUndersøgelsen har vist, at eleverne typisk har haft midlertidige op-holdstilladelser i to år som landbrugspraktikanter med seks til ottemåneders skoleundervisning som landbrugselever, svarende til mo-dul 1 i uddannelsen til faglært landmand.Efter Undervisningsministeriets opfattelse er det en betingelse for,at en elev kan udløse tilskud, at eleven efter skolens vurdering måforventes at kunne færdiggøre uddannelsen som helhed og ikke kundet aktuelle modul eller skoleophold. En udenlandsk elev skal der-for forventes at kunne færdiggøre uddannelsen inden for sit lovligeopholdsgrundlag.Undervisningsministeriet tilkendegav derfor i efteråret 2008 i skri-velser til Agroskolen, Grindsted Landbrugsskole og Dalum Land-brugsskole, at ministeriet agtede at kræve tilskud tilbagebetalt for etantal udenlandske elever, hvis skolerne ikke kunne dokumentere, attilskudsbetingelserne var opfyldt, herunder at eleverne ville kunnehave lovligt ophold i Danmark længe nok til at kunne færdiggøreuddannelsen til faglært landmand.Undervisningsministeriets analyse af det retlige grundlag for sko-lernes optagelse af udenlandske elever har imidlertid vist følgende:Undervisningsministeriets retsopfattelse har ikke været klart kom-munikeret i forhold til skolerne.Undervisningsministeriet kommenterede i brev af 9. december 1998til det daværende Landbrugsuddannelsesrådet en henvendelse fraUdlændingestyrelsen til rådet om rådets eventuelle medvirken vedbehandling af sager om opholds- og arbejdstilladelser som land-brugspraktikant i Danmark. Ministeriet oplyste bl.a. i brevet, atpraktikanterne ”vil kunne optages i uddannelsen til faglært land-mand, hvis de opfylder betingelserne i landbrugsuddannelseslovenog uddannelsesbekendtgørelsen for optagelse og i øvrigt deltager iuddannelsen i henhold til disse regler.”. Ministeriet tilkendegav, atdet ville falde uden for rådets kompetence at beskæftige sig med4
ansøgninger fra udenlandske praktikanter, som ikke skulle væreelever i landbrugsuddannelsen.De senere begivenheder har vist, at denne udtalelse ikke var en til-strækkelig klar redegørelse for, at Undervisningsministeriet havdeden opfattelse, at det – selvom dette ikke fremgik udtrykkeligt aflovgivningen – var en betingelse for optagelse på landbrugsuddan-nelsen med tilskud som årselev, at uddannelsen ville kunne gen-nemføres inden for opholdsgrundlaget.Undervisningsministeriet undersøgte i april 1999 otte landbrugssko-lers optagelse af udenlandske elever i årene 1997 – 1999. Skolernespraksis var dengang stort set den samme som nu. Én af skolerne(Dalum) oplyste udtrykkeligt på et spørgsmål om elevernes op-holdsgrundlag, hvori der var henvist til optagelsesbetingelserneherunder, at eleven skal kunne gennemføre uddannelsen på normaltid, at eleverne ”kun kan få opholdstilladelse i 18 måneder, og atnogle af eleverne derfor vil være nødt til at rejse hjem i en periodefor senere at komme til Danmark igen for at gøre uddannelsen fær-dig.” Ministeriet konstaterede efterfølgende, at elevernes opholds-grundlag ikke gav anledning til bemærkninger.Skolerne har først ved Undervisningsministeriets brev af den 11.august 2008 modtaget en klar skriftlig udmelding af ministerietsretsopfattelse i forbindelse med, at ministeriet erindrede skolerneom indførelse af nye regler for landbrugsuddannelsen fra den 1. juli2008.Der er derfor efter Undervisningsministeriets opfattelse samlet setikke grundlag for at bebrejde skolerne, at de har tilmeldt de uden-landske elever som tilskudsberettigede i forhold til den nu nedlagteuddannelse til faglært landmand. Dermed er der ikke grundlag for atkræve tilskud tilbagebetalt i anledning af de optagelser af udenland-ske elever, som skolerne har foretaget før den 1. juli 2008.Ministeriet har herved tillagt det nogen vægt, at skolerne har tilret-telagt deres praksis med hensyn til vejledning af udlændinge ogpraktikvirksomheder og optagelse af praktikanterne som elever pågrundlag af udlændingemyndighedernes anvisninger.Der har efter det oplyste gennem årene været en række skriftlige ogmundtlige kontakter mellem skolerne, repræsentanter for land-brugserhvervet og Udlændingestyrelsen, nu Udlændingeservice,vedrørende praksis på området.5
Skolerne har derfor ikke fundet anledning til at søge en nærmereafklaring i Undervisningsministeriet af en eventuel betydning af atsondre mellem elever med opholdstilladelse som landbrugsprakti-kanter og elever i landbrugsuddannelsen med opholdstilladelse somstuderende.5. Den videre opfølgningDet fortsatte arbejde vil indebære, at den enkelte skoles sag skal af-sluttes dels med hensyn til de påtaler mv., som jeg lige har antydet,dels med hensyn til en konkret vurdering af de optagelser, der harfundet sted til uddannelsen til landbrugsassistent siden den 1. juli2008.På baggrund af ministeriets brev af 11. august 2008 til skolerne ag-ter ministeriet at håndhæve, at udenlandske elever kun kan indgå itilskudsgrundlaget, hvis de ved optagelsen kan forventes at gen-nemføre uddannelsen inden for den normerede tid og inden for dentid, de kan opholde sig lovligt i landet som deltagere i uddannelsen.Undervisningsministeriet har endnu ikke taget endelig stilling til,om en eller flere skoler i forbindelse med deres praksis på områdethar handlet i strid med regler om uddannelserne mv. på en sådanmåde, at der skal foretages yderligere i forhold til disse skoler, her-under gives påbud eller tilrettevisninger og eventuelt gennemføresreguleringer af allerede udbetalte tilskud mv.I anledning af sagen vil Undervisningsministeriet nærmere overvejebehovet for regelændringer på området. Stigningen i antallet afudenlandske elever på landbrugsskolerne aktualiserer behovet foren tydeliggørelse af reglerne, herunder navnlig behovet for, at be-tingelserne for optagelse af udlændinge på uddannelserne præcise-res i loven.Der er også grundlag for at styrke sammenhængen mellem udlæn-dingelovgivningen og uddannelsesreglerne, idet der ikke i Under-visningsministeriets regler er en parallel til praktikantordningenmed indlagt undervisning. Der er etableret kontakt mellem mini-sterområderne om dette spørgsmål.Undervisningsministeriet forbereder desuden en samlet vejledningtil skoler med erhvervsuddannelser om skolernes pligter og mulig-heder med hensyn til undervisning af udenlandske elever. Vejled-ningen skal udsendes i samarbejde med Udlændingeservice.6