Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 284
Offentligt
667643_0001.png
667643_0002.png
Erhvervsuddannelserne har formindsketfrafald kraftigt08.04.2009Tryggere grundforløb og indsats for at fastholdeeleverne på erhvervsuddannelserne ser ud til at virke.

PRESSEMEDDELELSE

Der er sket et stort fald i antallet af nye elever, der falder fra erhvervsuddannelserne. Efter seksmåneder er 16 procent af de elever, der begyndte på et grundforløb efter sommerferien 2008, faldetfra uden at vælge en anden erhvervsuddannelse. Året før gjaldt det 21 procent.Tallene indikerer, at de mange tiltag, som er blevet sat i værk for at fastholde flere elever, ser ud tilat virke.Blandt andet udbydes der nu grundforløbspakker, hvor eleven bliver tilknyttet en lærer og et hold iet forløb, som er lagt i meget faste rammer. Der er desuden indført en obligatoriskkontaktlærerordning for at sikre bedre sammenhæng i elevernes uddannelsesforløb, enmentorordning til frafaldstruede elever, som har brug for en voksen, der lytter til deres overvejelserog måske sender dem en sms, der husker dem på at komme i skole om morgenen samt bedreskolemiljøer med eksempelvis lektiecaféer. Samtidigt er der afsat penge og tid til efteruddannelse aflærere.Undervisningsminister Bertel Haarder er meget tilfreds med udviklingen."Det store fald i frafaldet er en klar indikation af, at skolerne er blevet bedre til at fastholdeeleverne. Den enkelte får mere vejledning, støtte og hjælp. Uddannelserne tilrettelægges i højeregrad efter den enkeltes forudsætninger og ambitioner, og eleverne har fået garanti for at kunnegennemføre deres uddannelse. Skolerne har skabt flotte resultater, og jeg glæder mig til at følgearbejdet fremover," siger han.Det er endnu for tidligt at sige, om man kan fastholde den positive udvikling gennem en helerhvervsuddannelse efter grundforløbet. Også her er der iværksat en række initiativer. Det er blandtandet blevet lettere for erhvervsskolerne at tilrettelægge individuelle uddannelser for eleverne. Defleste uddannelser er blevet trindelte, så eleverne kan nøjes med en kortere uddannelse i førsteomgang og senere vende tilbage, hvis den unge får mod på mere viden. Eleverne kan også få hjælptil at vælge højere eller lavere niveauer i fag og udskifte eller helt fravælge nogle fag, hvis deudelukkende er rettede mod videreuddannelse. Adgangsbegrænsningen til visse modeprægedeuddannelser er rykket frem til uddannelsens start, så eleverne ikke risikerer at ende i en blindgydelangt inde i grundforløbet.Der er også blevet indført uddannelsesgaranti. Garantien betyder, at der er 12 hovedindgange påerhvervsuddannelserne og en elev har garanti for at kunne færdiggøre sin uddannelse indenfor en afde 12 indgange.
De fleste tiltag er først trådt i kraft 1. januar eller 1. august 2008. Det betyder, at de endnu ikke kanaflæses i den såkaldte profilmodel over, hvor mange unge, der gennemfører en ungdomsuddannelsei forhold til 95-procent målsætningen, fordi den bygger på tal fra 2006. Den næste profilmodel, somkommer i foråret 2009, vil være baseret på 2007-tal."Det er meget interessant, at kigge på frafaldstallene, fordi de giver os et fingerpeg om, hvorvidt demange nye initiativer virker, så flere unge gennemfører en uddannelse," siger Bertel Haarder.Erhvervsskolerne har fået 320 millioner kroner om året fra globaliseringspuljen til forskellige tiltag,der skal styrke uddannelserne. Derudover er der etableret en pulje på i alt 44,8 millioner kroner til atstøtte projekter i perioden 2009 - 2011. Puljen udmøntes i tilknytning til arbejdet med indsatsaftalerpå baggrund af erhvervsskolernes handlingsplaner for øget gennemførelse.På samtlige af landets godt 100 skoler, der udbyder erhvervsuddannelser, arbejdes der intensivt ogseriøst med at mindske frafaldet. Skolerne har alle prioriteret særlige indsatsområder, som skalbidrage til, at frafaldet på lige netop deres skole reduceres.Undervisningsministeriets hjemmesidekan man blandt andet læse materialet fra et seminar 23.februar 2009 om handlingsplaner for øget gennemførelse. Her findes eksempler på udvalgte skolerssærlige indsatsområder:
Bedsteforældreordning, hvor en bedsteforælder understøtter faglæreren i at opnå kontaktmed fraværende elever i forhold til morgenvækning, samtaler med eleverne og sms tileleverne (Mercantec)Mentor- og psykologordning (SOSU-C)Profillinjer og praksisnærhed (BC Horsens)Visitation, introduktion og vejledning (Roskilde Tekniske Skole)Forløb for fagligt stærke elever (Århus Købmandsskole)Samarbejde mellem erhvervsskole og Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU), herunderscreening af elever før start på erhvervsuddannelse (VIA Erhvervsuddannelser)Særlig indsats for elever med anden etnisk baggrund end dansk (EUC Syd)