Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 283
Offentligt
667309_0001.png
667309_0002.png
667309_0003.png
667309_0004.png
667309_0005.png
667309_0006.png
667309_0007.png
667309_0008.png
667309_0009.png
667309_0010.png
667309_0011.png
667309_0012.png
667309_0013.png
UndervisningsministerietApril 2009
Sagsnr.: 001.59D.121
Rapportom tilsyn med seks landbrugsskolers undervisning af udenlandske elever1. BaggrundUndervisningsministeriet anmodede i april 2008 seks landbrugsskoler med særligt mange udenlandskeelever i uddannelsen til faglært landmand om at redegøre for deres aktiviteter på dette område.Skolerne var udvalgt på baggrund af elevoplysninger registreret til statistiske formål vedrørende 2006.De seks skoler var: Agroskolen (Hammerum), Kalø Økologiske Landbrugsskole, Grindsted Landbrugs-skole, Asmildkloster Landbrugsskole, Dalum Landbrugsskole og Sydsjællands Landbrugsskole (nu endel af Roskilde Tekniske Skole).Skolernes redegørelser gav anledning til yderligere brevveksling mellem ministeriet og skolerne samtmellem ministeriet og Udlændingeservice.Denne brevveksling gav anledning til, at udsendte medarbejdere fra ministeriet i januar 2009 foretogtilsynsbesøg på de seks landbrugsskoler med henblik på en yderligere undersøgelse af skolernes praksismed hensyn til undervisning af udenlandske elever i de grundlæggende landbrugsuddannelser.Undersøgelsen har navnlig omfattet skolernes praksis på følgende områder:1. Skolens udbud, markedsføring og information.2. Elevoptagelse og meritvurdering af ansøgernes kompetencer.3. Undervisningens tilrettelæggelse og gennemførelse.4. Bedømmelse, prøver og beviser.5. Lærerkompetencer.6. Økonomi og udlagt undervisning.Undersøgelsen har desuden omfattet en analyse af det retlige grundlag for skolernes optagelse af uden-landske elever.Skolerne har oplyst, at de udenlandske elever har haft opholdstilladelse i Danmark som landbrugsprak-tikanter efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1. Ordningen omfatter tredjelandsstatsborgere og EU-borgere fra lande omfattet af den nationale overgangsordning (Estland, Letland, Litauen, Polen, Slova-kiet, Slovenien, Tjekkiet, Ungarn, Bulgarien og Rumænien). Enkelte elever har dog været EU-borgerefra lande uden for den nationale overgangsordning og derfor haft et andet opholdsgrundlag.2. AktivitetUndersøgelsen har omfattet aktiviteter i årene 2006-2008. Skolerne har oplyst, at de i denne periode harundervist i alt knapt 1.600 udenlandske elever i et modul af uddannelsen til faglært landmand, jf. tabel 1,svarende til ca. 650 årselever, jf. tabel 2.Udlændingenes andele af det samlede elevtal ved uddannelsen til faglært landmand på de seks skolerudgjorde de tre år ca. 33 pct., 35 pct. og 36 pct., med betydelige variationer mellem skolerne, jf. tabel 3.
Tabel 1. Elever på seks landbrugsskolerElever pr. modul i altHeraf udenlandske eleverTabel 2. Årselever2på seks landbrugsskolerÅrselever i altHeraf udenlandske årselever200656716220076742372008690250Ialt1931649200613313782007168559820081463587Ialt447915631
Tabel 3. Udenlandske årselever fordelt på de seks landbrugsskolerÅE54,02,732,041,531,90,0162,12006pct. af alle48,33,829,942,771,00,032,8ÅE100,66,033,549,244,73,3237,32007pct. af alle61,46,525,044,279,52,835,2ÅE134,60,034,045,533,23,6250,92008pct. af alle71,80,024,847,563,23,636,4
AgroskolenAsmildkloster LandbrugsskoleDalum LandbrugsskoleGrindsted LandbrugsskoleKalø Økologiske Landbrugs-skoleSydsjællands LandbrugsskoleI alt
3
3. ØkonomiDe samlede statstilskud til skolernes aktiviteter for udenlandske elever udgjorde for 2006-2008 ca. 50mio. kr. til undervisning, kost og logi. De praktikvirksomheder, der har haft udenlandske elever på sko-le, har i perioden modtaget i alt ca. 70 mio. kr. i AER-lønrefusion for udgifter til løn under skoleophold.De udenlandske elever har selv afholdt udgifter til undervisningsmaterialer, ekskursioner og deltagerbe-taling for kost og logi efter samme regler som for danske elever.4. Uddannelsesregler - genereltA) Elever optaget før den 1. juli 2008 (faglært landmand)Eleverne er indtil 1. juli 2008 optaget i uddannelsen til faglært landmand, der er oprettet ved lov omlandbrugsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1254 af 6. december 2006.Reglerne om uddannelsen til faglært landmand blev den 1. juli 2008 afløst af nye regler fastsat i medføraf lov om erhvervsuddannelser. Elever, der er begyndt på en uddannelse efter de gamle regler, kan doggøre uddannelsen færdig efter disse regler.Uddannelsen til faglært landmand bestod af skoleperioder vekslende med praktikperioder. Uddannelsenvar en ungdomsuddannelse, som havde til formål, at eleverne gennem skoleundervisning og praktikud-Svarende til skønsmæssigt 1.200 udlændinge, da nogle har deltaget i både modul 1 a og 1 b i perioden.En årselev er en elev undervist i 40 uger, to elever undervist i 20 uger osv.3Den største del af undervisningen afholdes som udlagt undervisning på Borris Landbrugs- og Naturskole, som kun harudenlandske elever.12
2
dannelse kunne opnå kompetence som faglært landmand inden for landbrugets produktionsområder, jf.§ 1 i bekendtgørelse nr. 377 af 28. april 2006 om uddannelse til faglært landmand.Eleverne kunne optages på den godkendte skole, de ønskede, hvis der var plads, og hvis de efter sko-lens vurdering ville kunne følge undervisningen på tilfredsstillende måde og fuldføre uddannelsen pånormal tid, jf. lov om landbrugsuddannelser § 9, stk. 2, og bekendtgørelsens § 2, stk. 2.Uddannelsens varighed var normalt tre år og seks måneder, hvoraf skoleundervisningen udgjorde i alt52 uger. For elever med en gymnasial uddannelse varede uddannelsen to år og to måneder, hvoraf sko-leundervisningen udgjorde 36 uger. Erfaring fra to års landbrugsarbejde gav fritagelse for 6 månederspraktikuddannelse, og mindst fem års landbrugsarbejde gav fritagelse for et år og fem måneders prak-tikuddannelse. Anden eller yderligere forudgående teoretisk eller praktisk erfaring kunne give andeneller yderligere fritagelse efter konkret afgørelse truffet af Landbrugsuddannelsesudvalget, jf. uddannel-sesbekendtgørelsens § 6, stk. 2.Uddannelsen var opdelt i modul I og modul II. Skoleundervisningen var opdelt i skolemodul 1 a pånormalt 8 uger, skolemodul 1 b på 20 uger og skolemodul 2 på 24 uger. For elever med gymnasial ud-dannelse var skolemodul 1 a og 1 b afkortet og sammenlagt til en skoleperiode på 12 uger med overve-jende praktiske discipliner (modul 1 s).Mindst 10 måneder af praktikuddannelsen skulle afvikles i løbet af modul I, heraf mindst 5 månedermellem skolemodulerne 1 a og 1 b. Der skulle være mindst 9 måneders praktik mellem skolemodul 1 bog skolemodul 2, dog skulle elever med gymnasial baggrund have haft mindst 12 måneders praktik, førde afsluttede skolemodul 2. Indtil 10 måneder af praktikuddannelsen kunne ligge efter skolemodul 2,for elever med gymnasial baggrund dog kun indtil 5 måneder.Det var en betingelse, for at en elev kunne begynde på en praktikperiode, at der mellem eleven og eneller flere landbrugsbedrifter var indgået en uddannelsesaftale, der mindst omfattede praktikperioden ogdet efterfølgende skoleophold, jf. lov om landbrugsuddannelser § 18, stk. 1. Modul 1 a kunne gennem-føres uden forudgående praktikuddannelse.Skolemodul 1 kunne tilrettelægges på kortere tid for elever med særlige uddannelses- eller beskæftigel-sesmæssige forudsætninger. Skolerne kunne træffe afgørelse om godskrivning mv. inden for de rammer,som var fastsat i bekendtgørelsen. Fritagelse for dele af uddannelsen uden for disse rammer kunnemeddeles af Landbrugsuddannelsesudvalget efter ansøgning.Skolen skulle afgive skoleerklæringer med standpunktskarakterer ved afslutningen af skolemodul 1 b.Ved afslutningen af skolemodul 2 skulle eleverne bestå en eksamen, som udgjorde en del af grundlagetfor skolens udstedelse af uddannelsesbevis.Uddannelsen skulle være afsluttet inden for en periode på højst otte år, jf. bekendtgørelsens § 3. Be-stemmelsen skyldtes en tradition inden for landbrugsuddannelserne, hvorefter eleverne skulle kunneforlade uddannelsen i en periode, evt. som led i et udenlandsophold eller for at tiltræde et umiddelbartattraktivt job på en landbrugsbedrift, for senere at vende tilbage for at færdiggøre uddannelsen. Dennetradition var også grundlaget for, at uddannelsen, i modsætning til de øvrige erhvervsrettede uddannel-ser, var opdelt i moduler, og for en mangeårig praksis, hvorefter eleverne i almindelighed skiftede skoleunder uddannelsen, da der er frit skolevalg, og da ikke alle skoler udbyder alle moduler.
3
Den særlige tradition har forbindelse med uddannelsens oprindelige tilknytning til højskolelovgivnin-gen, hvorefter den statsligt regulerede uddannelse bestod af kurser på landbrugsskole, medens land-brugspraktikken var et anliggende alene for den enkelte landmand, til dels med støtte og vejledning fralandbrugets organisationer.Efter Undervisningsministeriets opfattelse har det været en betingelse for, at en elev kunne indgå i enskoles tilskudsgrundlag som årselev i uddannelsen til faglært landmand, at eleven efter skolens vurde-ring måtte forventes at kunne færdiggøre uddannelsen som helhed og ikke kun det aktuelle modul.Denne betingelse fremgår ikke udtrykkeligt af lovgivningen. Undervisningsministeriets retsopfattelse erstøttet på det forhold, at tilskud til elevers gennemførelse af dele af uddannelsen er reguleret ved lovom åben uddannelse (enkeltfag og arbejdsmarkedsuddannelser). Ministeriet har endvidere henvist tilden nævnte bestemmelse i lovens § 9, stk. 2.Det bemærkes endvidere, at skolerne har haft – og fortsat har – mulighed for at udbyde undervisning ikursusform som indtægtsdækket virksomhed uden statstilskud.B) Elever optaget fra den 1. juli 2008 (landbrugsassistent/landmand)Fra den 1. juli 2008 er uddannelsen til faglært landmand afløst af en ny landbrugsuddannelse, der eroprettet med hjemmel i lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1244 af 23. oktober2007.Den nye landbrugsuddannelse er indlagt i de almindelige erhvervsuddannelser ved bekendtgørelse nr.146 af 29. februar 2008 om uddannelserne i den erhvervsfaglige fællesindgang dyr, planter og natur,som ophævede bekendtgørelsen om uddannelsen til faglært landmand.I den forbindelse er den førnævnte otte-årsregel ikke videreført, ligesom uddannelsens modulstruktur erforladt.Den nye uddannelse er trindelt. Trin 1 – landbrugsassistent – varer to år, hvoraf 36 uger er skoleunder-visning. Trin 2 – landmandsuddannelsen – varer fra et år og fem måneder til et år og 11 måneder, hvor-af indtil 20 uger er skoleundervisning.Reglerne om realkompetencevurdering, merit og godskrivning følger de almindelige regler for er-hvervsuddannelserne, som blandt andet indebærer, at skolerne i alle tilfælde skal vurdere eleverne indi-viduelt i forhold til uddannelsens mål og fastsætte en personlig uddannelsesplan for eleven i samarbejdemed denne og praktikvirksomheden. Skolen træffer afgørelse om eventuel afkortning af skoleundervis-ningen, medens det faglige udvalg træffer afgørelse om eventuel afkortning af praktikuddannelsen.Eleven skal senest ved overgangen fra grundforløbet, som normalt varer 20 uger, til hovedforløbet haveuddannelsesaftale med en virksomhed. Aftalen skal mindst omfatte en praktikperiode og en skoleperio-de i hovedforløbet, hvilket i landbrugsuddannelsen svarer til hovedforløbet i trin 1 henholdsvis i trin 2.Også for erhvervsuddannelser med hjemmel i lov om erhvervsuddannelser er det efter Undervisnings-ministeriets opfattelse en betingelse for, at en elev kan indgå i en skoles tilskudsgrundlag som årselev ien erhvervsuddannelse, at eleven er optaget med det mål at gennemføre uddannelsen som helhed. Be-tingelsen fremgår heller ikke af den nye lovgivning, men Undervisningsministeriets retsopfatttelse byg-ger på de samme forhold som anført ovenfor, dog er der ikke i den nye lovgivning en bestemmelsesvarende til landbrugsuddannelseslovens § 9, stk. 2.
4
C) Udlagt undervisningSåvel efter den gamle som den nye lovgivning kan en landsbrugsskole, når visse betingelser er opfyldt,overlade til en anden godkendt skole eller til private at gennemføre undervisning på sine vegne. Det erden godkendte landsbrugsskole, som er ansvarlig overfor undervisningsministeren for den økonomiskeog pædagogiske forvaltning. Undervisningsministeriets tilsynsbeføjelser retter sig alene mod godkendteskoler. Hvis den godkendte skole ikke på betryggende måde sikrer, at samarbejdsskolen leverer under-visning af den fornødne kvalitet eller hvis arrangementet indebærer misbrug af statslige midler ellerlignende forhold, kan Undervisningsministeriet kræve at samarbejdet om udlægning af undervisningophører. Undervisningsministeriet har i skrivelse af 7. juli 2008 fastlagt kravene til indholdet af samar-bejdsaftaler.5. AER-lønrefusion - genereltElever med aftaler efter landbrugsuddannelsesloven skal mindst have løn efter en såkaldt vejledendelønskala i praktiktiden og løn efter en såkaldt AER-aftale under skolemodulerne.Elever med aftaler indgået efter erhvervsuddannelsesloven skal mindst have overenskomstmæssig elev-løn under både skole- og praktikophold.I begge tilfælde får praktikvirksomheden lønrefusion fra Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER) i skolepe-rioderne, når uddannelsesaftalerne opfylder AER-lovens almindelige betingelser.Undervisningsministeriet har modtaget en henvendelse fra AER om de lønrefusionsmæssige konse-kvenser af tilsynssagen. Ministeriet har ikke færdigbehandlet henvendelsen.6. Særligt om udlændingeA) UdlændingelovgivningenUd over generelle bestemmelser om opholdstilladelse til udlændinge (flygtninge, familiesammenførtem.v.) er især følgende opholdsgrundlag relevante i forbindelse med udlændinges deltagelse i landbrugs-uddannelse i Danmark:PraktikantordningenSom nævnt i indledningen har praktikantordningen været det mest anvendte opholdsgrundlag for uden-landske elever i de grundlæggende landbrugsuddannelser. Ordningen bygger på administrativ praksismed hjemmel i udlændingelovens § 9 c, stk. 1, hvorefter der efter ansøgning kan gives opholdstilladelsetil en udlænding, hvis ganske særlige grunde taler derfor.De almindelige betingelser for en praktikantopholdstilladelse er, at ansøgeren kan dokumentere, at:Praktikopholdet har til formål at supplere udlændingens allerede påbegyndte eller erhvervedeuddannelse i hjemlandet.Praktikopholdet har en naturlig tilknytning til udlændingens påbegyndte eller erhvervede ud-dannelse i hjemlandet.Praktikstedet i uddannelsesmæssig henseende er egnet til at modtage udlændingenAnsøgeren er mellem 18 og 35 år.
5
En opholdstilladelse som praktikant meddeles for højst 18 måneder og kan forlænges med yderligerehøjst seks måneder, såfremt den pågældende praktikant ønsker at deltage i et skoleforløb på fx en land-brugsskole, der fagligt relaterer sig til praktikopholdet.Skoleforløbet måtte efter praksis indtil april 2007 som udgangspunkt vare netop de seks måneder, somkunne begrunde forlængelsen. Dog var der i særlige tilfælde mulighed for forlængelse mhp at følge sko-leophold i op til 11 måneder. I almindelighed var skoleforløbet placeret som afslutning på praktikant-opholdet i Danmark.Siden april 2007 har det været udlændingemyndighedernes praksis, at skoleforløbet for en praktikantkan vare i alt otte måneder af det samlede praktikantophold på 24 måneder, og at praktikantopholdetkan indledes med et skoleophold, som typisk har været af to måneders varighed (otte uger).StudiebekendtgørelsenUddannelsen til faglært landmand og erhvervsuddannelsen til landmand er omfattet af § 4, stk. 1, i stu-diebekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr. 904 af 4. juli 2007 om meddelelse af opholds- og arbejdstilla-delse til studerende.Det betyder blandt andet, at udlændinge, der er tredjelandsstatsborgere, kan få opholdstilladelse efterudlændingelovens § 9 c, stk. 1, med henblik på midlertidigt ophold i indtil et år for at deltage i en afdisse landbrugsuddannelser, såfremt den pågældende kan færdiggøre uddannelsen inden for denne tids-ramme.En udlænding, der har været meddelt praktikantopholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1,som landbrugspraktikant, vil efterfølgende kunne meddeles en ny opholdstilladelse som studerendeeller elev, jf. studiebekendtgørelsens § 4, med henblik på at følge en landbrugsuddannelse, uanset om etskoleforløb under praktikantopholdet har omfattet dele af den pågældende landbrugsuddannelse.Studiereglen for alle EU-borgereEnhver EU-borger – herunder de, som er omfattet af den nationale overgangsordning – som ønsker fxen landbrugsuddannelse i Danmark, og som kan forsørge sig selv under sit ophold, kan få udstedt regi-streringsbevis med henblik på deltagelse i uddannelse. Disse udlændinge er ikke omfattet af de tidsmæs-sige begrænsninger i studiebekendtgørelsen.B) UddannelseslovgivningenDer er ikke regler i landbrugsuddannelsesloven eller i erhvervsuddannelsesloven om udlændinges ad-gang til uddannelserne, men adgang til uddannelserne er forudsat i tilskudsbestemmelserne i § 16 i denophævede lov om landbrugsuddannelser og § 15 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.Udlændinge med lovligt ophold i Danmark har i overensstemmelse hermed i mange år deltaget i er-hvervsuddannelserne, herunder landbrugsuddannelserne.Hverken den gamle eller den nye lovgivning om landbrugsuddannelserne stiller krav til opholdsgrund-lagets karakter.Skolen kan afkræve fremmedsprogede elever en prøve i dansk inden optagelsen efter både den gamleog den nye lovgivning, men der er ikke fastsat krav om, at undervisningssproget skal være dansk. Efterfast praksis anerkender ministeriet, at der kan undervises på fremmedsprog undtagen i faget dansk, somdog ikke er et obligatorisk fag i landbrugsuddannelserne.
6
Udenlandske elever undervises efter samme regler som danske og udløser samme tilskud til skolerne.AER-lønrefusion udbetales til praktikvirksomheder på grundlag af uddannelsesaftaler med udenlandskeelever på lige fod med, hvad der gælder for uddannelsesaftaler med danske elever.Som anført ovenfor er det efter Undervisningsministeriets opfattelse en betingelse for, at en elev kanindgå i en skoles tilskudsgrundlag som årselev i landbrugsuddannelsen, at eleven efter skolens vurderingmå forventes at kunne færdiggøre uddannelsen som helhed og ikke kun det aktuelle modul. I forhold tiludenlandske elever har denne retsopfattelse den betydning, at eleven skal forventes at kunne færdiggøreuddannelsen inden for det lovlige opholdsgrundlag.7. Faktiske oplysninger om skolernes praksisI dette afsnit gennemgås i hovedtræk de faktiske oplysninger om skolernes praksis, som er tilvejebragtved den foretagne undersøgelse. Undersøgelsen har omfattet brevveksling mellem ministeriet og sko-lerne, undersøgelse af skolernes hjemmesider med hensyn til uddannelsesbeskrivelser mv. og skolebe-søg af en dags varighed pr. skole. Skolebesøgene omfattede rundvisning, møder med bestyrelse, ledelse,administration, lærere og elever og gennemgang af foreliggende materiale til belysning af den enkelteskoles pædagogiske og administrative praksis med hensyn til undervisning af udenlandske elever.1. Skolernes udbud, markedsføring og information.Skolerne har fortrinsvis udbudt skolemodulerne 1 a og 1 b i engelsksprogede versioner for udlændinge.Agroskolen, Asmildkloster Landbrugsskole og Kalø Økologiske Landbrugsskole har dog også udbudtdet afkortede modul 1 s for elever med gymnasial baggrund. Agroskolen, Dalum Landbrugsskole ogKalø Økologiske Landbrugsskole har i begrænset omfang udbudt modul 2.I efteråret 2008 har Agroskolen, Kalø Økologiske Landbrugsskole og Sydsjællands Landbrugsskoleudbudt den nye landbrugsuddannelse til udlændinge.Eleverne har helt overvejende været statsborgere fra Polen, Rumænien, Ungarn og Ukraine, hvortilkommer et meget begrænset antal fordelt på flere nationaliteter, både EU/EØS-statsborgere og tredje-landsstatsborgere.Alle skolerne har aktivt opsøgt udenlandske praktikanter både her i landet og i deres hjemlande entenved hjælp af eget personale eller ved at samarbejde med danske eller udenlandske formidlere, herunderkonsulenter fra landbrugets organisationer, hjemlandets myndigheder eller formidlere med tilknytningtil udenlandske uddannelsesinstitutioner m.fl. I nogle tilfælde har praktikanter eller praktikvirksomhederhenvendt sig til en skole efter nogen tids praktikantophold for at få vejledning om mulighederne for etskoleophold i tilknytning til praktikantarbejdet.Flere skoler har tradition for et tæt samarbejde med bl.a. ungdomskonsulenter fra landbrugets organisa-tioner, og har i nogle tilfælde stillet kontorlokaler mv. til rådighed på lejebasis for disse. Konsulenterneudfører en række opgaver i forhold til kontakten mellem elever/praktikanter, praktiksteder og skoler,både for danske elever og udenlandske praktikanter. I nogle tilfælde omfatter dette også udfyldelse afuddannelsesaftaler med henblik på underskrift fra virksomheder og elever/praktikanter. For udenland-ske praktikanter omfatter konsulentopgaven i en række tilfælde også udfyldelse af ansøgning om op-holdstilladelse og iværksættelse af ansøgningsprocessen. I andre tilfælde varetager skolen selv dissefunktioner.Skolerne har i en vis udstrækning fungeret som formidlere af udenlandske praktikanter til danske land-brugsbedrifter. Dette gælder i særlig grad Agroskolen i samarbejde med Borris Landbrugs- og Natur-
7
skole og Grindsted Landbrugsskole, men også Dalum Landbrugsskole og Kalø Landbrugsskole harudført sådanne formidlingsopgaver i nogen udstrækning.2. Elevoptagelse og meritvurdering af ansøgernes kompetencer.Alle elever, bortset fra en del af eleverne fra Rumænien med opholdstilladelser fra før den 1. september2008, har en uddannelse, der med hensyn til den landbrugsfaglige teoriundervisning mindst er på niveaumed den danske landbrugsuddannelse.Skolerne har generelt oplyst, at elevernes uddannelser overvejende har været teoretiske, og at de derforhavde brug for skolemodul 1, som er forholdsvis praktisk orienteret, til at perspektivere praktikantop-holdet. Nogle elever har kunnet undvære skolemodul 1 a eller dele af det, men ingen har fået merit fordele af skolemodul 1 b eller for praktikuddannelse.Modul 1a er ofte afkortet til en måned, så skoleundervisningen i modul 1 i alt har varet seks månederfor de udenlandske elever, som desuden har været i praktik i 18 måneder i alt.Skolerne har generelt været tilbageholdende med at foretage individuelle meritvurderinger af elevernepå baggrund af elevernes forudgående uddannelser. Nogle skoler har i et vist omfang foretaget selv-stændige meritvurderinger på baggrund af kontakt til praktikanters uddannelsessteder i hjemlandet ellerved hjælp af oplysninger fra formidlere, men skolernes dokumentation af foretagne meritvurderingervar generelt mangelfuld.Skoleperioderne og praktiktiden har i alle de undersøgte tilfælde været omfattet af uddannelsesaftalermed praktiksteder, som er godkendt iht. lov om landbrugsuddannelser henholdsvis lov om erhvervsud-dannelser af Landbrugsuddannelsesudvalget hhv. det faglige udvalg for landbrugsuddannelserne, Fæl-lesudvalget for landbrugsuddannelser.Indtil 1. juli 2008 har alle aftaler været indgået på en formular fastsat af Landbrugsuddannelsesudvalgetspraktikudvalg. Formularen henviser til landbrugsuddannelsesloven og bekendtgørelsen om uddannelsetil faglært landmand. Den indeholder blandt andet summariske oplysninger om uddannelsens strukturog om elevernes løn- og ansættelsesforhold mv.I aftalen anføres navn og kontaktoplysninger mv. for aftaleparterne og den godkendende skole, og derskal angives datoerne for de aftalte praktik- og skoleperioders begyndelse og slutning samt datoer forunderskrift og godkendelse, jf. kravene i uddannelsesbekendtgørelsens § 16.I nogle tilfælde er aftalerne underskrevet, før eleverne er kommet til Danmark, men en betydelig del afaftalerne er underskrevet af parterne og godkendt af skolerne flere måneder efter, at eleverne ifølgeaftalerne er begyndt på uddannelsens modul 1-praktik. Denne praksis har været i strid med bestemmel-sen i § 16, men overtrædelsen findes ikke at have betydning for tilskudsberettigelsen, da aftalen har væ-ret indgået før skolemodulets påbegyndelse.I en række tilfælde har skoler ladet elever begynde på skoleundervisning i henhold til en uddannelsesaf-tale indtil tre måneder før, eleven har fået en praktikantopholdstilladelse. Eleverne har dog i disse til-fælde efter det oplyste haft et andet gyldigt opholdsgrundlag.Uddannelsesaftalen er, ud over at være en særlig arbejdsaftale mellem parterne, dokumentation i for-hold til Undervisningsministeriet for, at eleven er optaget på skolen som tilskudsberettiget elev samt
8
dokumentation i forhold til AER med hensyn til arbejdsgiverens berettigelse til lønrefusion under sko-leophold og evt. befordringstilskud.Der har i perioden været indgået 544 uddannelsesaftaler med udenlandske elever om uddannelsen tilfaglært landmand omfattende praktikuddannelse og skolemodul 1 a, 704 aftaler omfattende praktikud-dannelse og skolemodul 1 b, 45 aftaler omfattende praktikuddannelse og skolemodul 1 s samt 116 afta-ler om praktikuddannelse og skolemodul 2.Fra den 1. juli 2008 har det ikke været muligt at indgå uddannelsesaftale efter regler om uddannelsen tilfaglært landmand, da uddannelsen er afløst af landbrugsuddannelsen, der er oprettet i henhold til lovom erhvervsuddannelser, jf. afsnit 4, om uddannelsesregler.Uddannelsesaftaler vedrørende denne uddannelse er indgået på en formular, som er godkendt af Un-dervisningsministeriet som gældende for erhvervsuddannelserne. Aftalerne indeholder stort set sammeoplysninger som aftalerne efter lov om landbrugsuddannelser, dog er kun ansættelsesforholdets begyn-delses- og sluttidspunkter anført. De enkelte skole- og praktikperioder er ikke tidsfæstede i aftalen.Alle de foreliggende aftaler efter lov om erhvervsuddannelse er i overensstemmelse med reglerne ind-gået før uddannelsens begyndelsestidspunkt. Uddannelsesaftalen tjener de samme formål som i uddan-nelsen til faglært landmand.Der har i 2008 været indgået 164 uddannelsesaftaler med udenlandske elever omfattende landbrugsud-dannelsens trin 1, jordbrugsassistent.Uddannelsesaftalerne for ca. 80 elever/elever ved Agroskolen (Borris) er alle underskrevet på sammedato og har samme begyndelses- og afslutningstidspunkter. Dette er usædvanligt og giver derfor anled-ning til nærmere undersøgelser af, om datoerne også reelt har været sammenfaldende.3. Undervisningens tilrettelæggelse og gennemførelse.Undervisningen fandtes generelt gennemført i overensstemmelse med uddannelsesreglerne. Dog var delokale undervisningsplaner for den nye uddannelse med få undtagelser mangelfulde.Undervisningsmaterialer forelå i tilfredsstillende omfang på undervisningssproget engelsk, hvor imodde for eleverne og offentligheden tilgængelige beskrivelser af undervisningen mv. ikke forelå i fuldtomfang på engelsk. Flere lærebøger forelå tillige på russisk og andre sprog. Lærebøgerne er til dels ud-givet af Landbrugsforlaget under Dansk Landbrugsrådgivning, en del af Dansk Landbrug.Eleverne fik, som en del af forberedelsen at tilsynsbesøgene, lejlighed til at udtrykke deres synspunktergennem en spørgeskemaundersøgelse, som ministeriet gennemførte blandt de udenlandske elever, dervar til stede på skolerne i januar/februar 2009. 163 elever besvarede et tilsendt elektroniske spørgeske-ma, og ministeriet havde bearbejdet besvarelserne før skolebesøgene blev afviklet.Elevernes besvarelse blev anvendt som udgangspunkt for en samtale med i alt 31 elever fordelt på fireaf de skoler, som ministeriet besøgte, idet Asmildkloster Landbrugsskole og Grindsted Landbrugsskoleikke aktuelt havde udenlandske elever på skolen, da ministeriet kom på besøg. Der viste sig at være enhøj grad af overensstemmelse i svarene i undersøgelsen og i samtalerne med eleverne.Eleverne gav generelt udtryk for, at undervisningen og praktikken var af oplevet god kvalitet og svaredetil elevernes forhåndsforventninger. Mange elever har dog givet udtryk for, at kravene i de fleste teori-
9
fag opleves som ganske elementære i forhold til elevernes forudgående uddannelse fra hjemlandet. Der-imod var der en udbredt tilfredshed med de praktiske dele af uddannelsen.4. Bedømmelse, prøver og beviser.Skolerne har generelt fulgt uddannelsesreglernes krav med hensyn til løbende bedømmelse, stand-punktskarakterer, prøver, eksamen og udstedelse af skoleudtalelser for den gennemførte skoleundervis-ning.Skoleudtalelserne er udstedt på engelsk, og af skolerne betegnet som Certificate.Skolerne har derimod kun i meget begrænset omfang sikret sig, at praktikvirksomhederne efter endtpraktikuddannelse i virksomheden har udstedt praktikerklæringer til skolen og eleven med bekræftelsepå elevens uddannelsesperiode. Erklæringen skal tillige indeholde en beskrivelse af det produktionsom-råde, hvori eleven har modtaget oplæring, samt oplysninger om elevens praktiske færdigheder og sam-arbejdsevner, jf. § 17 i bekendtgørelse om uddannelsen til faglært landmand.Denne mangel fandtes ikke alene at være knyttet til undervisningen af udenlandske elever.5. Lærerkompetencer.Lærerkvalifikationerne fandtes generelt tilfredsstillende også med hensyn til fornøden beherskelse afundervisningssproget.Lærerne gav generelt udtryk for at have relevante og aktuelle efteruddannelsesmuligheder i tilfredsstil-lende omfang.6. Økonomi og udlagt undervisning.Alle udenlandske elever indberettes af skolerne til Undervisningsministeriet som tilskudsberettigedeårselever efter reglerne om de respektive uddannelser i forbindelse med optagelsen til de enkelte skole-ophold.Eleverne indberettes tillige af skolerne til AER med henblik på lønrefusion efter de almindelige regler.Skolens revisor påser efter de almindelige regler, at tilskudsbetingelserne er opfyldt.Skolerne behandler generelt de udenlandske elever efter samme regler som de danske elever med hen-syn til elevbetaling for visse undervisningsmidler, deltagelse i ekskursioner samt kost og logi på skolen.Agroskolen (Borris) har dog i et vist omfang opkrævet elevbetaling i uberettiget omfang. Skolen harogså systematisk foretaget pengeudlån til udenlandske elever indtil AER-lønrefusionen anvises virk-somheden, hvilket typisk sker når skolemodul 1 a er gennemført (4 – 16 uger) eller 10 uger efter prakti-kantens 1. skoledag i de øvrige skoleperioder. Pengeudlån er ikke i overensstemmelse med en land-brugsskoles formål.Agroskolen gennemfører den overvejende del af skolens aktiviteter med udenlandske elever ved at ud-lægge undervisningen til den private selvejende institution Borris Landbrugs- og Naturskole, som ogsåanvender navnene Borris Landbrugsskole og Borris European Institute of Agricultural Management.Denne skole er ikke godkendt af Undervisningsministeriet som en institution for erhvervsrettet under-visning.
10
I forbindelse med tilsynet konstaterede Undervisningsministeriet, at de formelle krav til en samarbejds-aftale mellem Agroskolen og Borris Landbrugs- og Naturskole ikke havde været opfyldt siden den 7.juli 2008. Skolen har indsendt en ny samarbejdsaftale til ministeriet den 5. marts 2009.8.Foreløbige konklusionerA) Særligt om konstaterede faktiske forhold i forbindelse med markedsføring og undervisningen mv.Under tilsynsbesøgene i januar 2009 gav ministeriet skolerne en række mundtlige tilken-degivelser med hensyn til konstaterede fejl og mangler, herunder bl.a., at uddannelsesaftaler efterudtrykkelige bestemmelser i de nye regler skal indgås før uddannelsen påbegyndes, og at de derforikke kan omfatte en periode før underskriftens dato, samt at skolerne skal være opmærksomme pånye regler efter 1. juli 2008 om realkompetencevurdering og godskrivning og inddrage det fagligeudvalg, når det kræves. Ministeriet tilkendegav samtidig, at skolerne efter anmodning ville kunne fåråd og vejledning fra ministeriet med hensyn til indførelsen af den nye uddannelse.Der er ikke konstateret overtrædelser af lovgivningen i forbindelse med skolernes mar-kedsføring af landbrugsuddannelserne. Undervisningsministeriet har dog opfordret skolerne til ataftale en kodeks for god markedsføring for at sikre, at markedsføringen sker på en hensigtsmæssigmåde.Som opfølgning på mundtlige tilkendegivelser under tilsynsbesøgene vil kravene til real-kompetencevurdering af elever i erhvervsuddannelserne blive indskærpet over for skolerne.Som opfølgning på mundtlige tilkendegivelser under tilsynsbesøgene vil reglerne omindgåelse af uddannelsesaftaler blive indskærpet. De konstaterede mangler har været af ordensmæs-sig karakter, dog vil de ovenfor i afsnit 7, pkt. 2, nævnte uddannelsesaftaler for ca. 80 elever vedAgroskolen (Borris), blive undersøgt nærmere. Undervisningsministeriet vil endvidere vurdere, omder ved en ændring af det skoleadministrative system EASY kan ske en bedre understøttelse af sko-lernes administration af elevoptagelserne.Skolerne vil blive indskærpet, at de skal påse, at praktikvirksomhederne udsteder prak-tikerklæringer til eleverne. Der er tale om en ordensforskrift, og de konstaterede mangler på detteområde forventes ikke at få tilskudsmæssige konsekvenser.Agroskolen har fået påbud om at tilbagebetale ulovligt opkrævet elevbetaling og ophøremed at lade den samarbejdende skole (Borris) udlåne penge til elever. Samarbejdsaftalen mellemskolerne vil blive underkastet en nærmere granskning.
B) Særligt om optag af udlændinge med midlertidig opholdstilladelseUndervisningsministeriet tilkendegav i 2008 i skrivelser til Agroskolen, Grindsted Landbrugsskole ogDalum Landbrugsskole, at ministeriet agtede at kræve tilskud tilbagebetalt for et antal udenlandske ele-ver, hvis skolerne ikke kunne dokumentere, at tilskudsbetingelserne var opfyldt, herunder at eleverneville kunne have lovligt ophold i Danmark længe nok til at kunne færdiggøre uddannelsen til faglærtlandmand. Skolerne har ikke ønsket at tilbagebetale tilskud.
11
Som anført ovenfor er det efter Undervisningsministeriets opfattelse en betingelse for, at en elev kanindgå i en skoles tilskudsgrundlag som årselev i landbrugsuddannelsen, at eleven efter skolens vurderingmå forventes at kunne færdiggøre uddannelsen som helhed og ikke kun det aktuelle modul. I forhold tiludenlandske elever har denne retsopfattelse den betydning, at eleven skal forventes at kunne færdiggøreuddannelsen inden for det lovlige opholdsgrundlag.Undervisningsministeriets analyse af det retlige grundlag for skolernes optagelse af udenlandske eleverhar imidlertid vist følgende:Undervisningsministeriets retsopfattelse har ikke været klart kommunikeret i forhold til skolerne.Undervisningsministeriet kommenterede i brev af 9. december 1998 til det daværende Landbrugsud-dannelsesrådet, senere Landbrugsuddannelsesudvalget, en henvendelse fra Udlændingestyrelsen til rådetom rådets eventuelle medvirken ved behandling af sager om opholds- og arbejdstilladelser som land-brugspraktikant i Danmark. Ministeriet oplyste bl.a. i brevet, at praktikanterne ”vil kunne optages i ud-dannelsen til faglært landmand, hvis de opfylder betingelserne i landbrugsuddannelsesloven og uddan-nelsesbekendtgørelsen for optagelse og i øvrigt deltager i uddannelsen i henhold til disse regler.”. Mini-steriet tilkendegav i øvrigt, at det ville falde uden for rådets kompetence at beskæftige sig med ansøg-ninger fra udenlandske praktikanter, som ikke skulle være elever i landbrugsuddannelsen.Denne udtalelse var ikke en så klar tilkendegivelse af ministeriets retsopfattelse, jf. ovenfor ad afsnit 6,B), at det ville kunne påregnes, at skolerne m.fl. fik det fornødne kendskab til denne retsopfattelse. Derhavde således været anledning til at redegøre for, at Undervisningsministeriet havde den opfattelse, atdet – selvom dette ikke fremgik udtrykkeligt af lovgivningen – var en betingelse for optagelse på land-brugsuddannelsen med tilskud som årselev, at uddannelsen ville kunne gennemføres inden for op-holdsgrundlaget.Undervisningsministeriet undersøgte i april 1999 otte landbrugsskolers optagelse af udenlandske elever iårene 1997 – 1999. Aktiviteterne var meget begrænsede sammenlignet med den nuværende aktivitet,men skolernes praksis var dengang stort set den samme som nu. Ministeriet afsluttede undersøgelsenuden at finde anledning til at foretage videre. Én af skolerne (Dalum) oplyste udtrykkeligt på etspørgsmål om elevernes opholdsgrundlag, hvori der var henvist til optagelsesbetingelserne herunder, ateleven skal kunne gennemføre uddannelsen på normal tid, at eleverne ”kun kan få opholdstilladelse i 18måneder, og at nogle af eleverne derfor vil være nødt til at rejse hjem i en periode for senere at kommetil Danmark igen for at gøre uddannelsen færdig.” Ministeriet konstaterede efterfølgende, at elevernesopholdsgrundlag ikke gav anledning til bemærkninger.På denne baggrund har skolerne haft grund til at tro, at ministeriet ikke ville anse det for en betingelse,at uddannelsen kunne afsluttes inden for det aktuelle opholdsgrundlag.Da der ikke er foretaget anden skriftlig udmelding over for skolerne af Undervisningsministeriets rets-opfattelse, er skolerne først ved Undervisningsministeriets brev af den 11. august 2008 blevet bekendtmed denne retsopfattelse. Ministeriet har i brevet blandt andet gjort skoler med godkendelse til land-brugsuddannelsen opmærksomme på de nye uddannelsesregler, der var trådt i kraft den 1. juli 2008, ogpå, at skolerne kun kan oppebære statstilskud til elever under erhvervsuddannelse, der er optaget medgennemførelse af uddannelsen for øje, herunder gennemførelse af uddannelsens trin 1, og at skolernemå udvise stor agtpågivenhed med hensyn til udlændingelovgivningens regler om opholdstilladelse, dalandsbrugsuddannelsen er en ungdomsuddannelse, og da opholdstilladelse for visse udlændinge til del-tagelse i ungdomsuddannelse normalt kun meddeles for indtil 1 år.
12
Der er derfor efter Undervisningsministeriets opfattelse samlet set ikke grundlag for at bebrejde skoler-ne, at de har tilmeldt de udenlandske elever som tilskudsberettigede i forhold til den nu nedlagte ud-dannelse til faglært landmand, og dermed ikke grundlag for at kræve tilskud tilbagebetalt i anledning afde optagelser af udenlandske elever, som skolerne har foretaget før den 1. juli 2008.Det tilføjes, at skolerne har tilrettelagt deres praksis med hensyn til vejledning af udlændinge og prak-tikvirksomheder og optagelse af praktikanterne som elever på grundlag af udlændingemyndighedernesanvisninger. Der har efter det oplyste gennem årene været en række skriftlige og mundtlige kontaktermellem skolerne, repræsentanter for landbrugserhvervet og Udlændingestyrelsen, nu Udlændingeser-vice, vedrørende praksis på området. Skolerne har således ikke fundet anledning til at søge en nærmereafklaring i Undervisningsministeriet af en eventuel betydning af at sondre mellem elever med opholds-tilladelse som landbrugspraktikanter og elever i landbrugsuddannelsen med opholdstilladelse som stu-derende.9. Den videre opfølgning, herunder overvejelser om regelændringerDet fortsatte arbejde vil indebære, at den enkelte skoles sag skal afsluttes dels med hensyn til de i afsnit8, A) nævnte påtaler mv., dels med hensyn til en konkret vurdering af de optagelser, der har fundet stedtil uddannelsen til landbrugsassistent siden den 1. juli 2008.På baggrund af ministeriets brev af 11. august 2008 til skolerne agter ministeriet at håndhæve, at uden-landske elever kun kan indgå i tilskudsgrundlaget, hvis de ved optagelsen kan forventes at gennemføreuddannelsen inden for den normerede tid og inden for den tid, de kan opholde sig lovligt i landet somdeltagere i uddannelsen.Undervisningsministeriet har endnu ikke taget endelig stilling til, om en eller flere skoler i forbindelsemed deres praksis på området har handlet i strid med regler om uddannelserne mv. på en sådan måde,at der skal foretages yderligere i forhold til disse skoler, herunder gives påbud eller tilrettevisninger ogeventuelt gennemføres reguleringer af allerede udbetalte tilskud mv.I anledning af sagen vil Undervisningsministeriet nærmere overveje behovet for regelændringer på om-rådet. Stigningen i antallet af udenlandske elever på landbrugsskolerne aktualiserer behovet for en tyde-liggørelse af reglerne, herunder navnlig behovet for, at betingelserne for optagelse af udlændinge påuddannelserne præciseres i loven.Der er også grundlag for at styrke sammenhængen mellem udlændingelovgivningen og uddannelsesreg-lerne, idet der ikke i Undervisningsministeriets regler er en parallel til praktikantordningen med indlagtundervisning. Der er etableret kontakt mellem ministerområderne om dette spørgsmål.Undervisningsministeriet forbereder desuden en samlet vejledning til skoler med erhvervsuddannelserom skolernes pligter og muligheder med hensyn til undervisning af udenlandske elever. Vejledningenskal udsendes i samarbejde med Udlændingeservice.
13