Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 281
Offentligt
667133_0001.png
667133_0002.png
Dalum Landbrugsskole7. april 2009
Landbrugsskolerne har generelt optaget og undervist udenlandske elever efter gældende regler.Bemærkning til spørgsmål i åbent samråd den 14. april 2009.
Uddannelsesudvalget skal på tirsdag den 14. april 2009 drøfte spørgsmålet: ”Hvilke konsekvenser får detfor landbrugsskolerne, at tilsynsrapporterne fra ministeriet viser adskillige alvorlige fejl, og hvilke initiativervil ministeren tage på baggrund af tilsynsrapporterne?”Der henvises som dokumentation til 3 artikler påwww.3F.dk.
Jeg må stærkt understrege, at disse artikler på ingen måde er objektive og korrekte; men tværtimod direktefejlagtige i deres opsætning og med kortfattede citat-pluk fra ministeriets udkast til tilsynsrapporter tagetud af en sammenhæng.Disse udkast til tilsynsrapporter har af ministeriet været sendt til de pågældende skoler umiddelbart eftertilsynsbesøgene, til at skolerne kunne påpege fejlagtigheder i ministeriets udkast og desuden komme medsupplerende bemærkninger. Langt de fleste af de af ministeriet rejste kritikpunkter har skolerne kunnetdokumentere med fremlæggelse af tidligere korrespondance med ministeriet eller andre statsligemyndigheder.Alligevel harwww.3F.dktaget udgangspunkt i udkastet til tilsynsrapporter og set bort fralandbrugsskolernes dokumentation - på trods af, at de blev sendt direkte tilwww.3F.dkogså. Yderligereharwww.3F.dksat den fejlagtige kritik op i dramatiske vendinger, så læseren af artiklen umiddelbartefterlades med et meget negativt indtryk af landbrugsskolerne.Dette er set fra skolernes side en ganske uforståelig nedgørelse af en række seriøse skoler, der igennemmange år har arbejdet med globalisering af deres undervisning. Unge danske landmænd har lang traditionfor at indlægge praktik i udlandet i deres uddannelse og landbrugsskolerne har etableret partnerskabermed andre uddannelsesinstitutioner over hele verden. Disse partnerskaber bringer også udenlandskeelever til Danmark.Landbrugsskolerne har løbende været i tæt dialog med ministeriet om korrekt optag og undervisning afdisse udenlandske elever; men regler og holdninger - også fra Udlændingeservice - har været underhyppige forandringer.
Derfor har landbrugsskolerne ofte bedt om samlede og klare regler på området; men der har været engenerel indstilling til, at det var et område i udvikling - og endda et område med et stort politisk ønske omyderligere udvikling.Igennem det sidste års tid har der fra forskellige politiske sider været sat meget fokus på landbrugs-skolernes optag og undervisning af udenlandske elever. De regler og administrative praksisser, som nuanvendes i 2009, har været trukket år tilbage i tiden og forsøgt anvendt til at påpege, at skolerne ikketidligere har fulgt gældende regler - desuagtet at andre regler og praksisser var gældende dengang.Udelukkende påwww.3F.dkhar dette været brugt til at opstille artikler, der udstillede landbrugsskolernesom en række skoler, der bevidst omgik gældende regler.Landbrugsskolerne ser et stort behov for at klargøre regler og ønskede administrative praksisser indenforoptag og undervisning af udenlandske elever, således at tilsvarende fejlagtige kritik forebygges i fremtiden,og skolerne er naturligvis klar til selv at bidrage så meget, det måtte ønskes.
Den 1. juli 2008 startede den nye og ajourførte landbrugsuddannelse med bl.a. et nyt fagligt udvalg, hvorarbejdsmarkedets parter og Dansk Landbrug er repræsenteret. Den nye landbrugsuddannelse ligner på defleste områder nu de øvrige erhvervsuddannelser. Det giver klare regler.Derfor bør denne sag - som bygger næsten udelukkende på uklare regler - landes med at trække en stregved den nye uddannelses start, således at udenlandske elever optaget efter den nye landbrugsuddannelsekan optages efter klare kendte regler, mens udenlandske elever optaget i den gamle og nu udgåedeuddannelse er optaget efter tidligere - og meget skiftende - regler, som der ikke altid har været klarefortolkninger af.Herefter vil landbrugsskolerne kunne komme videre under kendte vilkår og bidrage til det politiske ønskeom internationalisering af de danske uddannelser.
Med venlig hilsenJørgen P. JensenForstander for Dalum LandbrugsskoleFormand for Danske Landbrugsskoler