Uddannelsesudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 273
Offentligt
"I disse dage er vi som UU vejledere ved at færdiggøre og sende elevernes FTU skemaer oguddannelsesplan til ungdomsuddannelserne.I denne sammenhæng er vi også i gang med at indgå mentoraftaler for enkelte elever i 9. klasse, som jf.LBK nr. 630 af 20/06/2008 Kapitel 2 § 5 stk 2 5) "der skønnes at få særlige vanskeligheder ved overgangentil ungdomsuddannelserne" således at mentoren kan bistå eleven og støtte denne i udviklingen af personligeog faglige kompetencer.Jeg vil gerne give udtryk for, at dette er et godt tiltag i bestæbelserne på at få eleverne godt i gang på denpågældende ungdomsuddannelse og dermed øge sandsynligheden for at nærme sig målsætningen om, at95 % af en årgang gennemfører en uddannelse.Denne bestemmelse er også medvirkende til, at der for elev, forældre og vejleder skabes en størresammenhæng i vejledningen.Gennem mit mangeårige virke som vejleder for både 9. og 10. årgang er det min erfaring og absolutteopfattelse, at denne ordning også bør omfatte 10. årgang, idet eleverne herfra i endnu højere grad end 9.klasse vil kunne få udbytte af en sådan ordning.Eleverne i 10. årgang bruger dette år til at erhverve sig faglige og personlige kompetencer og opnå størremodenhed og robusthed - men en andel af afgangseleverne i 10. klasse er også karakteriseret ved at havebrug for mentorstøtte ved overgagen til den valgte ungdomsuddannelse.Derfor vil jeg gerne foreslå og opfordre til, at denne meget formålstjenlige mentorordning også kommer til atomfatte afgangselever fra 10. årgang.Ressourcerne dertil vil være givet godt ud og medvirke positivt i forhold til målsætningen om, at så mangesom muligt gennemfører en uddannelse.Jeg håber, at du/UVM vil se positivt på mit forslag og ser frem til svaret på denne henvendelse."Med venlig hilsenBendt DanielsenUddannelsesvejlederUU Vendsyssel Øst Vest