TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
|
Ã…bent
Samråd i Uddannelsesudvalget
|
|
Titel
|
Ã…bent
Samråd om beretning nr. 6/2008 om Undervisningsministeriets forvaltning af
tilskuddet til Sydslesvig
|
|
MÃ¥lgruppe
|
Uddannelsesudvalgets
medlemmer og stedfortrædere
|
|
Arrangør
|
Uddannelsesudvalget
|
|
Taletid
|
|
|
Tid
og sted
|
Tirsdag
den 31. marts 2009 kl. 14.30
Folketinget
lokale S-092
|
|
Disposition
1. Indledning
2. Spørgsmål AE
3. Spørgsmål AF
1. Indledning
·
Jeg
vil gerne indledningsvis gøre udvalget opmærksomt på mit svar af 18. marts 2009
til statsrevisorerne vedrørende beretning nr. 6/2008 om
Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig.
- Beretningen omhandler
Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig, herunder
lovgrundlaget for tilskuddet og ministeriets økonomiske opfølgning på
anvendelsen af tilskuddet.
- Jeg er enig i såvel beretningens indhold og
konklusioner som statsrevisorernes bemærkninger hertil. Jeg har i mit svar
til statsrevisorerne også redegjort for de væsentligste foranstaltninger
og overvejelser, som beretningen og statsrevisorernes bemærkninger giver
anledning til.
- Der er på den baggrund taget initiativ til
en lov om tilskud til Sydslesvig, der forventes at kunne træde i kraft med
virkning fra januar 2010. Hermed vil der være grundlag for, at tilskuddet
fremover kan forvaltes i overensstemmelse med god statslig
tilskudsforvaltning.
- Jeg er enig med statsrevisorerne i, at en så
omfattende tilskudsordning bør have hjemmel i lov.
- Her og nu har jeg pålagt Undervisningsministeriet
at gennemføre en grundig gennemgang af foreningernes regnskaber for 2008
og i den forbindelse foretage den nødvendige opfølgning.
- Seksmandsudvalget vil til forskel fra
tidligere også blive orienteret om resultatet af regnskabsgennemgangen,
når den foreligger.
2. Spørgsmål AE
â€Ministeren bedes redegøre for, hvordan det
kan være, at der har været så dårlig administration af det årlige tilskud på
431,5 mio. kr. til Sydslesvig, at statsrevisorerne fremkommer med en skarp
kritik af det, de selv kalder "så omfattende en tilskudsordning", jf.
Statsrevisorernes beretning 6/2008 om Undervisningsministeriets forvaltning af
tilskuddet til Sydslesvig.â€
- Med beretning nr. 6/2008 om
Undervisningsministeriets forvaltning af tilskud til Sydslesvig foreligger
der nu for første gang en særdeles kritisk vurdering af tilskudsordningen.
- I 2000 udarbejdede Finansministeriet og
Undervisningsministeriet i forbindelse med udarbejdelsen af
finanslovforslaget for 2001 en intern analyse af støtten til mindretal i
grænselandet, herunder Undervisningsministeriets bevillinger til
Sydslesvig. Der blev dengang lagt op til, at tilskudsudviklingen og
budgetteringsgrundlaget skulle forbedres, men den daværende regering ønskede
ikke at gå videre med sagen og lod tilskudsordningen fortsætte som hidtil.
- Rigsrevisionen gennemførte i 2004 en
revision af tilskud til Danske Kulturelle Anliggender i Sydslesvig.
Rigsrevisionen fandt dengang, at Undervisningsministeriets
tilskudsforvaltning samlet set var tilfredsstillende, men at der var
potentiale for at forbedre forvaltningen af ordningen. Rigsrevisionen
vurderede, at opstillingen af formål var tilfredsstillende, mens
ministeriets vurdering af ordningens målopnåelse blev vurderet som ikke
helt tilfredsstillende, fordi der manglede oplysninger om resultater i
rapporteringen fra foreningerne.
- Undervisningsministeriet udarbejdede
herefter en procedurebeskrivelse, der samlet beskriver opgaverne ved
forvaltningen af tilskudsordningen. Der er herefter arbejdet med at få
bedre beskrivelser af mål og målopfyldelse ind i rapporteringerne fra
foreningerne, men det er ikke lykkedes at komme tilstrækkelig langt hermed
i forhold til Rigsrevisionens nye vurdering.
- Det fremgår med al tydelighed af Rigsrevisionens
seneste beretning, at der er behov for en mere tidssvarende model for
forvaltningen af tilskuddet til Sydslesvig, der er i overensstemmelse med
god statslig tilskudsforvaltning.
- Dette vil der blive rettet op på med de
initiativer, der allerede er iværksat, og som jeg har oplyst om indledningsvis.
- Jeg gør opmærksom på, at tilskuddet til
Sydslesvig udspringer af nogle helt særlige historiske omstændigheder.
- Det helt overordnede formål med tilskuddet
til Sydslesvig er, at der drives et dansksproget skolevæsen, og at der
eksisterer foreninger drevet af og for det danske mindretal syd for
grænsen. Der er ingen tvivl om, at dette formål opfyldes. Der er desværre
heller ingen tvivl om, at man – når det overordnede formål er opfyldt –
ikke er gået dybere ned i, hvordan dette formål opfyldes, og hvad
skatteyderne i Danmark faktisk får for pengene.
- Seksmandsudvalget har ifølge beretning nr.
6/2008 om Undervisningsministeriet forvaltning af tilskuddet til
Sydslesvig reelt haft en tilbagetrukken rolle i fordelingen af tilskuddet
og generelt ikke stillet betingelser til, hvordan foreningerne skal
anvende deres tilskud.
- Det har været en almindelig og accepteret
praksis, at foreningerne har modtaget tilskud, der afspejler de
prioriteringer, som foreningerne indbyrdes kunne opnå enighed om inden for
det økonomiske rÃ¥derum, som finansloven nu engang gav mulighed for.Â
- Som en konsekvens af dette har både
skolevæsen og foreninger over en årrække modtaget en andel af det samlede
tilskud, der har ligget nogenlunde fast, og det er korrekt som anført af
Rigsrevisionen, at det må karakteriseres som statstilskud til den
almindelige drift af skolevæsen og foreninger.
- Jeg må også medgive, at de hidtidige principper
for tildeling af tilskud ikke svarer til, hvad der i dag almindeligvis
kendetegner god statslig tilskudsforvaltning. Tilskudsordningen er ikke
fulgt med tiden.
- Det er min vurdering, at der med beretning
nr. 6/2008 om Undervisningsministeriets tilskud til Sydslesvig er skabt et
godt udgangspunkt for en opfølgning på kritikpunkter vedrørende forvaltningen
af tilskuddet til Sydslesvig.
3. Spørgsmål AF
â€Hvad vil ministeren gøre for at fÃ¥ styr pÃ¥
administrationen af de 431,5 mio. kr., som Undervisningsministeriet
administrerer?â€
- Langt de fleste af pengene går til driften
af danske skoler, børnehaver, ungdoms- og idrætsforeninger og andre
kulturelle formål. Der aflægges hvert år regnskab for bevillingerne efter
regler fastsat af Undervisningsministeriet, og der er ikke grundlag for en
generel kritik af regnskabsaflæggelsen overordnet set.
·
NÃ¥r det er sagt, er det ubestrideligt, at
Rigsrevisionen har fundet kritisable forhold ved nogle af regnskaberne, og det
er ligeså ubestrideligt, at Undervisningsministeriet ikke har gennemgået disse
forhold tilstrækkelig kritisk. Det må jeg beklage, og jeg har som sagt i min
indledning indskærpet, at regnskabsgennemgangen skal være grundigere, og at der
skal følges bedre op på kritiske bemærkninger fra foreningernes revisorer.
- Der følges endvidere op på de konkrete
kritiske bemærkninger, som Rigsrevisionen har fremhævet i sin beretning.
·
Det
er min vurdering, at beretningen generelt giver et godt udgangspunkt for
opfølgning på de kritikpunkter, der er rejst i forhold til administrationen af
tilskuddet til Sydslesvig. Ud over regnskabsopfølgningen drejer det sig især om
at stille mere præcise krav til de formål, som tilskuddene ydes til, således at
den danske stat kan følge bedre med i, om tilskuddene også anvendes til formål,
som Folketinget ønsker fremmet med ordningen.
·
En
stor del af disse midler skal fortsat være driftstilskud. Det forhindrer
imidlertid ikke, at det i afrapporteringen om anvendelsen nærmere præciseres,
hvordan pengene er anvendt.
·
Jeg
kan desuden udmærket forestille mig, at en del af midlerne fremover bevilges
mere specifikt til bestemte formål, således at anvendelsen af i hvert fald en
del af midlerne bliver langt mere målrettet.