TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning |
Ministerens deltagelse i Åbent Samråd i Udvalget for Videnskab og Teknologi |
Titel |
Åbent Samråd om deltagerbetaling på suppleringsforløb i forbindelse med overgang fra bachelor og professionsbachelor til kandidatuddannelser |
MÃ¥lgruppe |
Udvalget for Videnskab og Teknologi |
Arrangør |
Udvalget for Videnskab og Teknologi |
Taletid |
4 minutter – undervisningsministeren svarer alene på spørgsmål U, mens Videnskabsministeren svarer på spørgsmål Q, R, S og T. |
Tid og sted |
â€Vil ministeren uddybe, hvad han mener, nÃ¥r han i artiklen â€Brugerbetaling bremser uddannelse†i Politiken 24/12-08 omtaler problematikken som en â€relevant problemstillingâ€, som â€han vil bede sine embedsmænd dykke ned iâ€?
Professionsbacheloruddannelser sigter mod ansættelse i profession efter uddannelsens afslutning. Men der skal ogsÃ¥ være gode videreuddannelsesmuligheder for professionsbachelorer, herunder adgang til universiteternes kandidatuddannelser. Â
Jeg er på denne baggrund enig med videnskabsministeren i, at dette samråd drejer sig om en yderst relevant problemstilling, som der er fokus på både i Undervisningsministeriet og i Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.
Som videnskabsministeren allerede har redegjort for, er der indtil flere eksempler på, at der i dag er gode overgangsmuligheder fra professionsbacheloruddannelser til kandidatuddannelser.
Når det er sagt, mener jeg dog, at der fortsat er behov for at vurdere, om overgangsmulighederne kan blive bedre på en række uddannelser. Derfor har videnskabsministeren og jeg aftalt, at vores embedsmænd sætter sig sammen med henblik på at få belyst, hvorledes overgangene fra professionsbacheloruddannelser og kandidatuddannelser kan forbedres.
Dette hensyn har i øvrigt nu fundet udtryk i loven om professionsbacheloruddannelserne, hvor det i formålsparagraffen er bestemt, at uddannelserne skal kvalificere de studerende til videre relevant uddannelse.
Det er altså målsætningen, at der skabes videreuddannelsesmuligheder for professionsbachelorer. Det kan f.eks. være adgang til universiteternes kandidatuddannelser. Professionsbachelorers adgang til kandidatuddannelser er blevet styrket ved den nye lov, der lægger vægt på øget teoretisk indsigt og stærkere metodiske færdigheder som forudsætninger for at nå det samlede læringsudbytte.
Jeg er også enig med videnskabsministeren i, at gratis suppleringsforløb og muligheden for at modtage SU under disse suppleringsforløb ikke nødvendigvis er vejen frem, idet det samlet kan medføre gennemsnitlige studietidsforlængelser.
Problemet skal i stedet løses ved, at både ministerier og institutioner fremadrettet har fokus på, at overgangsmulighederne fra bachelor- og professionsbacheloruddannelserne bliver bedre, og som nævnt er vores embedsmænd i begge ministerier i dialog om denne relevante problemstilling.
Â