Pressemeddelelse

 

Lærlingeuddannelse på produktionsskoler styrker 95 % målet

 

Produktionsskolerne har i 5 år arbejdet med lærlingeuddannelse til unge, der ellers havde opgivet at få en uddannelse. Den aktuelle evaluering viser, at ud af de til dato igangsatte 144 lærlingeforløb har 14 gjort uddannelsen færdig og flere er tæt ved målet. Ud af de 14 færdiguddannede har 11 fået arbejde.

 

Selv om målgruppen er unge, der over flere gange af myndigheder og skoler har fået at vide, at de ikke havde forudsætningerne for at gennemføre en ungdomsuddannelse, har indtil nu blot 21 (14 pct.) afbrudt uddannelsen. Den produktionsbaserede lærlingeuddannelse, der har kørt som forsøg siden 2004, er dermed et godt eksempel på, at det kan lade sig gøre for næsten alle at få en ungdomsuddannelse. En af de færdiguddannede siger: ”I folkeskolen fik jeg altid at vide, at jeg ikke duede til noget, og at jeg aldrig ville få en uddannelse. Men det har jeg nu, og det skyldes da udelukkende produktionsskolen”.

 

Men det kræver en særlig indsats at få en uddannelse, hvis man som mange af disse unge har oplevet kriminalitet, misbrug eller om­sorgssvigt i opvæksten eller kun forbinder ordet uddannelse med konflikter, mobning og hyppige skoleskift.

 

Disse unge har et stort behov for, dels at genvinde troen på at kunne lære noget, dels at føle sig socialt accepterede i et fællesskab. Derfor egner produktionsskolernes særlige læringsmiljø sig godt til de unge, for her oplever de en tilpas balance mellem den personlige støtte og de praktiske og faglige udfordringer.

 

”Og der er ikke gået på kompromis med de faglige mål”, udtaler en af idémændene bag uddannelsen, Gert Møller, formand for Produktionsskoleforeningens uddannelsespolitiske udvalg. ”De unge vurderes med den samme ”tommestok” og af de samme folk til svendeprøven som på erhvervsuddannelserne. Men vejen dertil er ganske anderledes”.

 

Lærlingeuddannelsen er da også et udtryk for, at nogle unge har brug for et længerevarende forløb, for at de kan lykkes. Uddannelsestiden kan forlænges afhængig af elevens forudsætninger. Denne mulighed sammenholdt med produktionsskolernes særlige pædagogiske resurser fremhæves i evalueringen som afgørende for det gode resultat.  

 

Men det har givet medarbejderne en ekstra udfordring at skulle integrere pensumkrav og slutmål i produktionsskolernes fokus på produktion som pædagogisk omdrejningspunkt. Gert Møller fremhæver, at selvom det har været hårdt arbejde at bygge uddannelsen op, har det også givet skolerne et fagligt kvalitetsløft. Stoltheden er stor, når man med en godkendelse fra det faglige udvalg kan fortælle, at et værksted har samme niveau som en privat virksomhed. ”Vi takker de mange erhvervsskoler og faglige udvalg, der på den ene eller anden måde har deltaget i forsøget”, siger Gert Møller.

 

Derfor ønsker Produktionsskoleforeningen at diskutere, hvilke potentialer der ligger er i at udvide og formalisere, dvs. at skabe lovhjemmel for, denne mulighed for kompetencegivende erhvervsuddannelse med produktionsskolen som institutionel base og i et fortsat tæt samarbejde med erhvervsskolerne og de faglige udvalg. ”Politisk må man nu sikre, at selvom der kun er tale om en meget lille gruppe, der kan få gavn af denne mulighed, så skal der træffes beslutninger, gerne i forbindelse med evalueringen af Globaliseringsinitiativerne, så muligheden gøres permanent”, mener Gert Møller.

 

Evalueringsrapporten kan hentes på Produktionsskoleforeningens hjemmeside www.psf.nu under ”Fokus”

 

Yderligere information hos Produktionsskoleforeningen tlf. 75 82 20 55 eller ved henvendelse til forstanderen på en af nedennævnte 5 produktionsskoler, der var initiativtagere til forsøget:

 

Korsør ProduktionsHøjskole, Gert Møller, 58 35 09 09

Randers Produktionshøjskole, Bent Raun, 86 41 82 00

Kalundborgegnens Produktionsskole, Tupaarnaq Lennert, 59 29 38 33

MultiCenter Syd, Leif Jeppesen, 54 85 11 55

Odder Produktionsskole, André Gremaud, 86 54 42 00